Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning  (läst 1285 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad carra

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« skrivet: 23 mars 2017, 12:02:51 »
Vi har ett hus, 5 meter frÃ¥n sjön som vi ocksÃ¥ äger en del av,det är alltsÃ¥ en riktig sjötomt. Huset är runt 160 m2  i ett plan och har tyvärr inte en öppen planlösning,huset är tillbyggt pÃ¥byggt o jag vet inte vad sedan 1930. Numera är det välisolerat överallt utom i golven....Fönstren är 3 glas hermetiskt slutna. Att dra rör för vattenburen värme synes bli ett stort och kostsamt projekt....Är det lönsamt att ha en sjövärmepump som via kompressorn pumpar in varmluft i huset? Eller skall jag avstÃ¥ p.g.a. den begränsade effekten jag kan tänkas uppnÃ¥? Jag inser ju förstÃ¥s att jag mÃ¥ste ha trummor för att sprida luften i huset....

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« Svar #1 skrivet: 23 mars 2017, 12:11:30 »
Är det inte ungefär lika enkelt (eller enklare) att dra rör som att dra ventilationskanaler ??
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« Svar #2 skrivet: 23 mars 2017, 12:14:34 »
Det går säker värma huset hyffsat via några fläkt konvektorer men dom låter en del och är golvet dåligt isolerat är det väl läge att riva upp isolera och lägga golvvärme.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« Svar #3 skrivet: 23 mars 2017, 12:15:42 »
Många i din situation skulle nog passa på att isolera golven och lägga in golvvärme i samma veva.
I övrigt håller jag med Kocken, det blir nog inte dyrare med vattenburet än med luftburet.
Du behöver en rejäl luftvärmare för att kunna värma huset med så låg temp som värmepumpen producerar, och luftvärmare är INTE billiga.
Ett billigare alternativ kan vara luftvärmepump(ar) istället, men de passar bäst i öppna planlösningar, låter inte riktigt som att ert hus har öppen planlösning?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2017, 13:11:17 »
Ska ni göra något åt golvet så känns ju golvvärme som ett bra alternativ, men har ni gamla fina golv ni inte vill röra så faller det alternativet bort. I så fall tror jag en kombination av vanliga radiatorer och någon fläktkonvektor om det krävs kan vara en lösning, rördragningen behöver inte bli så jobbig/synlig/ful som man tror alla gånger. Låt något proffs kolla på det och säga vad de tror om rördragningen.

Dra kanaler till luft däremot känns som en rejäl utmaning, rören är ju 10-20 gånger grövre...

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Sjövärme utan vattenburet uppvärmning
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2017, 18:37:43 »
Vi har konverterat vårt 70 tals hus, från direktel, till vattenburna element, gick smidigt med vita pexrör, inget man stör sig på, Slingan är dragen på överv¨ning, där man är minst, och sen nerborrat till varje rum, så det enda som syns är 20 cm vit pex mellan gardin och tak.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!