Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag välja för värmesystem?  (läst 2075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
Vad ska jag välja för värmesystem?
« skrivet: 06 maj 2020, 21:52:29 »
Hej,
Bor i ett nyinköpt hus om 300m2 + 190m2källare och en lägenhet o källaren om 60m2. Huset har välisolerade väggar pÃ¥ ca 250mm och vinden + ventilationsrören är nu tilläggsisolerade rejält. Alla fönster är 3-glas.  Nytt ftx-ventilation (Heru) är monterat för hela huset.
Förra ägare, som driver ett fjärrvärmeverk, låg på en mkt hög förbrukning då de ej brydde sig om kostnaden. Jag har märkt skillnad redan nu då jag sänkt radiatorerna, gett dem nya termostater samt installerat termostat på en stor golvvärmeslinga som gått ständigt på max.
Jag vill ändå antingen byta bort fjärrvärmen helt eller komma på någon bra lösning som kan stötta upp fjärrvärmen. Bergvärme kanske skulle vara smartast, men har ej ekonomin till detta. Luft vatten, kanske? Vad kan prisskillnaden tänkas bli? Helst skulle jag vilja undvika luft-luft pump.
Tacksam för tips och idéer!
Mvh//Jonas

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #1 skrivet: 07 maj 2020, 09:41:11 »
Vad betalar du för fjärrvärmen?
Jag skulle nog vänta ett tag med att göra nått mer, kolla vad årsförbrukningen landar på och fatta beslut efter detta.
Då är det lite enklare att räkna på alternativen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #2 skrivet: 07 maj 2020, 18:49:46 »
Jag betalar 800kr/Mwh inkl. ledningsavgift etc. Förbrunkningen 2018-2019 uppges ha varit 80Mwh vilket då ger en kostnad av 64 000kr för fjärrvärmen. Vad kan mina åtgärder tänkas ge för effekt på förbrukningen tro? Ja, det kanske är smartast att ge det ett år för att se vad jag landar på.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #3 skrivet: 07 maj 2020, 19:11:15 »
Kanske går att komma ner till runt 30 MWh/år el om man hittar en passande luftvattenvärmepump. Med ett el-pris på 1,25 kr/kWh blir det alltså 37500 kr/år. Beror naturligtvis på var i landet fastigheten finns och vilket el-område och el-avtal. I södra delen av landet fungerar luftvattenvärmepump väl så bra men längre norrut gäller bergvärme, jordvärme eller dylikt i första hand.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #4 skrivet: 07 maj 2020, 22:29:08 »
Huset finns ca 2 mil norr om Arlanda. Vad kan en passande luftvattenpump vara och gissningsvis en kostnad för installation?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #5 skrivet: 08 maj 2020, 10:07:40 »
Ja då fungerar en luftvattenvärmepump helt ok. Problemet är bara att det är så stort så att det egentligen behövs en stor "fastighetsmodell" av värmepump. Ser inte ut som NIBE har kvar detta utan man får installera dubbla vanliga modeller, t.ex. F2120-16 2 st. Då krävs en extra styrmodul SMO40 förutom en stor innerdel/tank. En ren gissning är att det kan handla om uppåt 250 tkr sammanlagt. Man ska absolut ta in flera offerter och jämföra med alternativet bergvärme.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #6 skrivet: 08 maj 2020, 12:41:08 »
Om man antar att källaren har nån form av isolering så låter 80 MWh/år som en katastrof.
Huset borde ligga kring 50-55 MWh/år om det är 250 mm isolering i väggar och tak.
Hur varmt har ni det i källardelen?
Vet du när huset byggdes?

Detta spelar rätt stor roll för vilken typ av värmepump som behövs, om det räcker med en villapump modell 17 kW så kommer du bra mycket billigare undan än om du behöver en fastighetsvärmepump.
« Senast ändrad: 08 maj 2020, 12:43:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #7 skrivet: 08 maj 2020, 17:08:31 »
Huset är byggt -76. Jag känner han som byggt huset och enligt alla som var med då det byggde så var det väldigt serilst och påskostat då det byggdes. Källarväggarna är isolerade på utsidan. Tempen vi har just nu är runt 18gr. Förra ägarna, som f.ö var dottern till han som byggde huset, hade med all säkerhet varmare då de ägde fjärrvärmeverket. Ytterväggarna är isolerade med 250mm. 3-glas sitter i princip överallt. Jag har som sagt nu nyligen isolerat på 100mm på vinden, satr nya termostater och vridit ner tempen. FTX:en i stallerades i somras. Hoppas detta ska ge effekt, men vet ej hur mkt...vilken pump bör man välja om det gissningsvis skulle räcka med 17kw?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9618
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #8 skrivet: 08 maj 2020, 17:32:28 »
Ok, det var bra att veta när det är byggt och att källarväggarna har isolering. Alltid bra med tilläggsisolering på vinden. Eftersom FTX-aggregatet är så nytt håller jag med om att ni bör bo i huset minst ett år och följa energiförbrukningen så det sedan finns ett bra underlag för val av värmepump. Tittar man på luftvattenvärmepump så är nog NIBE F2120-20 en mycket intressant modell som kanske passar bra. När det gäller bergvärme har Thermia en villa-modell på 18 kW om jag minns rätt.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #9 skrivet: 08 maj 2020, 20:50:24 »
Precis Thermia Atlas 18 är nog den största villapumpen som finns, sen finns några som maxar på 15-16 kW också.
Jag skulle vänta ett år och kolla på hur stor förbrukningen blir med nuvarande åtgärder.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2020, 18:37:33 »
Stort tack för Era i spel och tips!!!
Jag har ändå en liten fundering på att ev. sätta in en Toshoba Dasekai 9 - luft luft. Har ca 140 m2 öppen planlösning där den skulle kunna göra stor nytta tror jag. Har även tre eldsräder som jag använder flitigt, i mån av ved. Toshiban kan ju även vara till nytta sommartid tänker jag.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2020, 20:51:36 »
Hur mäts värmen i fjärvärmemätaren är det både temperatur och flöde eller är det bara flödestaxa? om du har flödestaxa kan du minska förbrukningen radikalt med en modernare reglering av fjärrvärmen.
Ofta har man ett minimum temperaturtapp på 30 grader det vill säga 80 - 50 men om du släpper tillbaka 60 grader får du ändå betala för 50 grades retur. Medan om du släpper tillbaka 40 grader får du dubbla energimängden för samma pris.Kolla på det innan du springer och investerar massa pengar på nytt system.
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #12 skrivet: 12 maj 2020, 19:37:30 »
Jag skickar in vad min mätare står på, så jämförs det med avläsningen innan och på så vis räknas mwh ut. Alltså, det sitter ingen elektronisk avläsare som fjärrvärmeägarwn kan läsa av, utan jag skickar in vad mätaren står på.
Borde alltså vara så att flödet inte mäts!?
Kan man justera eller göra ngt för att fÃ¥ ner förbrukningen, eller spelar det ingen roll dÃ¥ det ändÃ¥ är mina termostater som styr rumstemperaturen? 🤔(Har endast utegivare till fjärrvärmeväxlaren)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29367
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #13 skrivet: 13 maj 2020, 16:14:55 »
Visar mätaren ett värde i kWh?
Flödet mäts alltid, det Churcill menar är att en del bara betalar för flödet av fjärrvärme.
Det kan då löna sig att kyla ner returen på fjärrvärmen rejält då den energi man utvinner beror både på flöde och temperaturskillnaden.
Ju högre temperaturskillnad ju mindre flöde behövs för samma mängd energi, så om man har flödestaxa så stryper man in fjärrvärmeflödet hårt så att returen på fjärrvärmen blir typ samma temp som radiatorerna i huset.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Jonas Pettersson

  • Gäst
Jonas Pettersson
SV: Vad ska jag välja för värmesystem?
« Svar #14 skrivet: 13 maj 2020, 21:49:10 »
Mätaren är en Kamstrup  (sitter ofta pÃ¥ fjvm-centraler?) som jag knappar mig fram till Mwh och som jag sedan skickar in. Kan jag alltsÃ¥ se till att sänka returtempen sÃ¥ mkt som möjligt och kanske tjäna pÃ¥ det? Hur gör jag det i sÃ¥ fall? Sänka farten pÃ¥ cirk-pumpen, eller hur gÃ¥r man tillväga?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!