Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Cirkpump optimum 8  (läst 3267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
Cirkpump optimum 8
« skrivet: 02 september 2018, 15:48:58 »
Troligtvis så har cirkpumpen på våran thermia optimum 8 gått sönder.

Sitter en Wilo stratos para 25/1-11 TH

När man kör den manuellt till tex 100% så går den i några sekunder sedan så tvärstannar den med glommer i rören. Efter några sekunder så varvar den upp igen för att på nytt tvärstanna om och om igen.
Kör jag manuellt på pumpens vred är det samma sak.
Växelventil fungerar som den ska och rör sig mellan lägena.
Min teori är att lagren är kaputt därav att den tvärstannar då anläggningen gått från 2008.

Är det en rimlig teori?
Vad bör man byta ut den pumpen mot för någon modell för att det ska fungera tillsammans med varvtalsstyrningen/inkoppling?

Tack på förhand


K

« Senast ändrad: 02 september 2018, 17:49:49 av Elias123 »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #1 skrivet: 03 september 2018, 08:14:50 »
Låter den illa när den går?
Annars tror jag att det är varvtalsstyrningen som gett upp.
Det har hänt fler med samma grejer, typ att elektroniken har gett upp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #2 skrivet: 03 september 2018, 09:54:08 »
Låter den illa när den går?
Annars tror jag att det är varvtalsstyrningen som gett upp.
Det har hänt fler med samma grejer, typ att elektroniken har gett upp.

LÃ¥ter egentligen inte illa alls.
Du menar elektroniken inuti cirkpumpen?
Är det så smart att bara byta den elektroniken när cirkpumpen är 10 år gammal? Med risk att den går sönder mekaniskt inom närtid

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #3 skrivet: 03 september 2018, 14:54:09 »
I det fallet var det elektroniken i pumpen.
Du har kanske rätt i att man bör passa på att byta allt.
Jag tror du måste vända dig till ett serviceombud om du inte hittar exakt samma cirkpump.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #5 skrivet: 04 september 2018, 12:54:05 »
https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-stratos-para-25-1-11-180-mm-17777.html

Hade sett den där och ringde min lokala thermia installatör och han skulle ha just över 5k så jag slog till där. Kommer på någon dag.

Ska däremot ta och beställa ett gäng kondingar från elfa just in case så man kan ev. Löda om dem senare. Tror att de håller på att ge upp i panelen för den är oerhört seg att starta och fungerar inte under första 2 minuterna även om man ser text.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #6 skrivet: 10 september 2018, 18:54:41 »
För att uppdatera och avsluta ifall någon annan i framtiden har detta problemet.

Efter byte av cirkulationspump till en ny så fungerar det prima. Håller på och ser om det finns någon luft i elementen på övervåningen.

Gick lös på 5495:- hos lokala thermia återförsäljaren.
Det man däremot nu är lite rädd för är att de ska läka från avstängningarna före/efter pumpen.

Thermia hävdade att man kunde köra med en mindre och billigare cirkpump då de bytte till en mindre något år efter min 08a men vågade inte slå till på den med risk att förändra tryckuppsättningen om än flödet vid atmosfär är samma.

Tack för era kommentarer!

Mvh
Elias

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #7 skrivet: 10 september 2018, 19:54:57 »
Såg att det finns en hel del CP med nästan samma beteckning , 1/4 av priset men har ingen aning om vad siffrorna betyder. 11 var mindre
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #8 skrivet: 12 september 2018, 12:34:41 »
Såg att det finns en hel del CP med nästan samma beteckning , 1/4 av priset men har ingen aning om vad siffrorna betyder. 11 var mindre

Precis!
Det man blir lite brydd på är ju tryckuppsättningen dvs pumpkurvan. Det finns ju pumpar med samma maxflöde men vid olika tryck vilket kan göra att pump x blir utanför sin kurva i mitt system. Därför var jag skeptisk till att köpa en mindre wilo och det skiljde inte mycket i pris.
Hade det däremot funnits tex en grundfos med någorlunda samma pumpkurva och styrmöjlighet för optimum men till halva priset hade jag nog chansat

Sista siffrorna -11 betyder pumpstorlek/flöde. Så en som heter -9 ger mindre flöde och därmed mindre effekt. En del av den andra koden betyder byggmått och anslutning om jag inte minns fel.

Utloggad Peppppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #9 skrivet: 24 september 2018, 17:53:10 »
Hade din nya CP samma art nr som den gamla?  Har en med samma beteckning i min optimum g2 som gÃ¥tt 11 Ã¥r nu sÃ¥ tänkte köpa en ny sÃ¥ man har ifall den gamla ger upp, men jag hittar ingen som heter exakt samma

https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-stratos-para-25-1-11-180-mm-17777.html 

Den heter ju 180 på slutet och min TH , nån som vet vad som skiljer elller om det finns en nyare pump som ersätter min gamla ?

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #10 skrivet: 25 september 2018, 13:57:27 »
Den hade inte exakt samma nummer som den gamla utan det var TH och sedan någon extra siffra i slutet.
Jag kan råda dig att ringa din lokala thermia försäljare och fråga om pris. De ringde thermia och beställde rätt därifrån och kostnaden var samma som JS och ingen extra frakt.

Kan kolla när jag kommer hem ikväll/imorrn vad den nya heter exakt.


Hade din nya CP samma art nr som den gamla?  Har en med samma beteckning i min optimum g2 som gÃ¥tt 11 Ã¥r nu sÃ¥ tänkte köpa en ny sÃ¥ man har ifall den gamla ger upp, men jag hittar ingen som heter exakt samma

https://jsenergi.com/cirkulationspump-wilo-stratos-para-25-1-11-180-mm-17777.html 

Den heter ju 180 på slutet och min TH , nån som vet vad som skiljer elller om det finns en nyare pump som ersätter min gamla ?

Utloggad Peppppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #11 skrivet: 25 september 2018, 15:55:10 »
Den hade inte exakt samma nummer som den gamla utan det var TH och sedan någon extra siffra i slutet.
Jag kan råda dig att ringa din lokala thermia försäljare och fråga om pris. De ringde thermia och beställde rätt därifrån och kostnaden var samma som JS och ingen extra frakt.

Kan kolla när jag kommer hem ikväll/imorrn vad den nya heter exakt.

Okej , jo men kolla gärna  tummenupp

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #12 skrivet: 01 oktober 2018, 18:59:26 »
Okej , jo men kolla gärna  tummenupp
Mitt minne är bra men kort.
Den heter Stratos Para 25/1-11 T1 TH den nya jag beställde från thermias reservdelslager.

Artnr: 2094038/18w17

Utloggad Peppppe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Cirkpump optimum 8
« Svar #13 skrivet: 11 oktober 2018, 22:14:50 »
Mitt minne är bra men kort.
Den heter Stratos Para 25/1-11 T1 TH den nya jag beställde från thermias reservdelslager.

Artnr: 2094038/18w17

Kanon , tack sÃ¥ mkt  tummenupp

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!