Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia FAQ  (läst 6564 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia FAQ
« Svar #15 skrivet: 19 september 2011, 08:22:04 »
Hej Labold.  Vet inte om det var ett fint inlägg, alldeles för lÃ¥ngt för mig :D
Labold Dostojevski, är det du det? ;D *vinkar*

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Thermia FAQ
« Svar #16 skrivet: 19 september 2011, 09:09:12 »
OK. LÃ¥gtempsystemet behöver djupare borra eftersom det hämtar upp mer energi därifrÃ¥n.  Vad blir dÃ¥ effekten av att sänka framledningstempen mha effektivare/flera raddar men med samma borrdjup? HÃ¥let blir kallare och köldbärartempen lägre. Hur mycket bättre/sämre COP fÃ¥r man i ett sÃ¥dant fall?
Jag formulerar om frågan lite:
kan jag sänka köldbärar/framledningstempen från 0/50 till 0/35 ºC så förbättras avgiven/tillförd effekt från 7,1/2,2 till 8,8/1,9 (enligt tekniska data till Nibe 1225-8), om nu borran är lite klen så kommer köldbärar tempen att sjunka. Antag att den går ner från 0 till -3 ºC. Hur ändras avgiven/tillförd effekt då?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Thermia FAQ
« Svar #17 skrivet: 19 september 2011, 09:31:31 »
Just inkommande KB temp är den enskilt viktigaste bestÃ¥ndsdelen för din maskin. Jag kan inte säga exakt, men jag har fÃ¥tt information om att en kolv(du har kolv i din maskin va?) tappa nästan halva effekten om KB gÃ¥r frÃ¥n 0 til -5 grader.  Sedan sÃ¥ gör ju du inte lika varmt längre sÃ¥ dÃ¥ blir ju inte "tappet" lika stort.

PÃ¥ en scroll sÃ¥ gör det inte sÃ¥ stor skillnad mellan 35 och 55 grader.  Det gör betydligt mer skillnad mellan 0 och -3.  Den kalla sidan pÃ¥verkar mer, pÃ¥ scroll i alla fall. *vinkar*

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia FAQ
« Svar #18 skrivet: 19 september 2011, 10:11:52 »
Jag formulerar om frågan lite:
kan jag sänka köldbärar/framledningstempen från 0/50 till 0/35 ºC så förbättras avgiven/tillförd effekt från 7,1/2,2 till 8,8/1,9 (enligt tekniska data till Nibe 1225-8), om nu borran är lite klen så kommer köldbärar tempen att sjunka. Antag att den går ner från 0 till -3 ºC. Hur ändras avgiven/tillförd effekt då?

Köldbärartemperaturen kommer att sjunka oavsett om borran är klen eller inte, den sjunker bara mer om borran är klen.

Med ovan angivna värden blir COP 3,2 repektive 4,6. Det betyder att av den producerade värmen kommer 69 resp. 78 % frÃ¥n borrhÃ¥let. I lÃ¥gtemperaturfallet kommer värmeuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let att bli 78/69 = 1,13 gÃ¥nger det i högtemperaturfallet. Det finns ingen anledning att anta att köldbärartemperaturen sjunker 3 grader. Det gÃ¥r att räkna ut hur mycket den sjunker. 

Det är vanligt med en ingående köldbärartemperatur som ligger 7 grader under bergets temperatur när pumpen går kontinuerligt. Det betyder, med hänsyn tagen till att utgående köldbärare är kallare, att medeltemperaturskillnaden för värmeöverföringen i borrhålet är 8-9 grader.

Blir värmeuttaget en faktor 1,13 av vad det tidigare var betyder det en ökning med 0,13. Temperaturskillnaden köldbärare/berg ökar med samma faktor, dvs ca en grad. Det betyder i sin tur att pumpens COP sjunker ca 3 %, frÃ¥n 4,6 till 4,5 och att effekten sjunker ca 5 %. 

Kalkylerna ovan gäller för det fall pumpen går dygnet runt, när den går på dellast blir temperatursänkningen lägre.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Thermia FAQ
« Svar #19 skrivet: 19 september 2011, 18:15:34 »
Hej och jag får tacka alla som med så stor energi försökte ta mej ur den villfarelse som frågan avslöjade. Den enkla tankevurpan var den att jag såg VP energiförbrukning som en förlust och räknade inte med den till energitillskottet, uppbart så blev då inte heller urtaget ur berget högre.
Lars   
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: Thermia FAQ
« Svar #20 skrivet: 19 september 2011, 20:17:53 »
Köldbärartemperaturen kommer att sjunka oavsett om borran är klen eller inte, den sjunker bara mer om borran är klen.

Med ovan angivna värden blir COP 3,2 repektive 4,6. Det betyder att av den producerade värmen kommer 69 resp. 78 % frÃ¥n borrhÃ¥let. I lÃ¥gtemperaturfallet kommer värmeuttaget frÃ¥n borrhÃ¥let att bli 78/69 = 1,13 gÃ¥nger det i högtemperaturfallet. Det finns ingen anledning att anta att köldbärartemperaturen sjunker 3 grader. Det gÃ¥r att räkna ut hur mycket den sjunker. 

Det är vanligt med en ingående köldbärartemperatur som ligger 7 grader under bergets temperatur när pumpen går kontinuerligt. Det betyder, med hänsyn tagen till att utgående köldbärare är kallare, att medeltemperaturskillnaden för värmeöverföringen i borrhålet är 8-9 grader.

Blir värmeuttaget en faktor 1,13 av vad det tidigare var betyder det en ökning med 0,13. Temperaturskillnaden köldbärare/berg ökar med samma faktor, dvs ca en grad. Det betyder i sin tur att pumpens COP sjunker ca 3 %, frÃ¥n 4,6 till 4,5 och att effekten sjunker ca 5 %. 

Kalkylerna ovan gäller för det fall pumpen går dygnet runt, när den går på dellast blir temperatursänkningen lägre.
Tack för den utredningen Roland! Och tack VP Oraklet för svaret. De 3ºC jag nämde var bara ett exempel för att belysa problematiken.
Summakardemumma blir alltså att det lönar sig effektmässigt att sänka VB-fram även om KB-fram sjunker.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Thermia FAQ
« Svar #21 skrivet: 20 september 2011, 00:08:12 »
Så vitt jag förstår blir det alltid bättre med högre temp på KB in och lägre temp på VB ut. I fallet med lägre framledning så borde ju detta, precis som roland säger, även gälla om hålet blir lite kallare, så länge inte hålet redan innan var på gränsen till permafrost eller något i den stilen.

Då är det självklart inte medtaget i kalkylen kostnaden för att få lägre temp på VB ut (golvvärme exempelvis) eller högre temp på KB in (djupare hål, extra hål, vent->kb, extra markslinga osv osv).

 

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!