Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FÃ¥r inte upp värmen i huset  (läst 3443 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad benwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Får inte upp värmen i huset
« skrivet: 08 december 2007, 11:43:55 »
Hej!

Jag har en NIBE 1210-5 som har varit i drift i fem år med följande inställningar:

VB-fram 34 (28)
Varmvatten 48
Utetemp 5
VB-r 28 (A)
VVStart 48 (47)
KB-f 1
KB-r -3 (-12)
Kurvlutning 5
VP-tid 13656
TS-tid 56
Fininställningsratten står på -1.
Jag bor i Linköping.
Borrhålet är ca 120 meter djupt.

Jag har byggt på en våning och har därefter problem att få upp värmen i huset. Huset är ett 1½-planshus på totalt 200kvm. Golvvärme i betongbjälklag på bottenvåningen och golvvärme i träbjälklag på övervåningen. Av någon anledning kan jag inte få upp värme i huset till 20 grader utan det blir max 18 grader. Enda sättet att få upp värmen är att vrida på fininställningsratten till omkring +4 men detta får till följd att kompressorn jobbar i princip dygnet runt vilket innebär en betydligt högre elförbrukning. Elpatronen har inte gått in sedan förra vintern och då var den bara igång ca 10 timmar på hela vintern. Alla rum har termostat. Jag har testat att koppla bort dessa men det gjorde ingen skillnad.

Min fråga är, hur ska jag kunna få upp värmen i huset utan att behöva vrida upp fininställningsratten till +4 vilket får till följd att elförbrukningen ökar med ca 15kWh/dygn?

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #1 skrivet: 08 december 2007, 11:48:36 »
det är nog bara att bita i det sura och betala 15kWh extra om du vill ha varmt   ;)
tänk på att det bara är en 1210-5 som ska värma 200 kvm
vad går det åt per dag till värmen ?

Utloggad benwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #2 skrivet: 08 december 2007, 14:01:51 »
Det går åt ca 15kWh per dag och det dubbla om jag höjer värmen på fininställningen. Kostnaden för uppvärmningen blir ju hysteriskt hög på detta sätt. Vad ska en 1210-5 klara av i kvm-storlek?

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #3 skrivet: 08 december 2007, 15:01:10 »
Bygga på en till våning ger högre energiförbrukning då det blir större yta att värma upp.
Men klarar du dig hela vintern tror du med att vrida upp fininställningen?
Hur många m2 är övervåningen?
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 15:40:55 »
Det går åt ca 15kWh per dag och det dubbla om jag höjer värmen på fininställningen. Kostnaden för uppvärmningen blir ju hysteriskt hög på detta sätt. Vad ska en 1210-5 klara av i kvm-storlek?
Är det med hushållsström, eller har du separat mätare till värmepumpen?
5kW VP är nog väl litet för 200kvm även om det är nytt och välisolerat. Kan du skriva mer om huset, hur gammalt, hur mycket isolering, typ av ventilation mm.
30kWh per dag är nog inte "hysteriskt högt" Vänta till det blir ordentlig vinter...
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad benwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #5 skrivet: 09 december 2007, 11:22:18 »
Övervåningen är på ca 85kvm. Elförbrukningen per dag inkl hushållsel ligger på omkring 40-45 kWh/dygn men om jag vrider upp fininställningen så hamnar jag på 55-60kWh per dygn. Huset är byggt 1974. Den gamla isoleringen upp till vinden ligger kvar mellan våningarna. Övervåningen är isolerad med ca 25 cm isolering. I samband med påbyggnaden så installerades en FTX.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #6 skrivet: 09 december 2007, 11:56:43 »
En 5 kW pump till 200 m2 är inte mycket om en stor del av huset har isolering modell 1974. Två grader varmare inomhus borde öka värmebehovet med ca 15 % när det är +5 ute. Jag får inte det att gå ihop med att elförbrukningen för värmen ökar ca 50 % trots att elpatronen inte går in.

Nu är det så att i och med att pumpen går en större del av dygnet än tidigare kommer temperaturen på ingående köldbärare att sjunka jämfört med tidigare vilket gör att pumpens effekt minskar. Gångtiden och elförbrukningen ökar alltså mer än proportionellt mot ökningen av värmebehovet men det kan inte förklara hela ökningen.

En FTX sparar inte så mycket så länge det är varmt ute. Den kommer bäst till sin rätt när det är riktigt kallt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #7 skrivet: 09 december 2007, 12:31:30 »
har du vattenbatteri efter FTX:en ? ?
energibehovet för ventilationen blir märkbart ,oavsett eftervärmare eller ej....om du inte tillsätter den värmeenergi du ventilerar bort via eftervärmare,så får du göra det med det ordinarie värmesystemet !
FTX kontra ingenting, är en avsevärd skillnad, många av 70tals husen var plastpåsar !!
så 85 kvm extra ,plus riktig ventilation är en avsevärd skillnad !

mvh . ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad benwi

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #8 skrivet: 10 december 2007, 09:52:15 »
Nej jag har inte ett vattenbatteri efter FTX:en. Vad rekommenderar ni att jag ska göra? Byta till en större pump eller ska jag helt enkelt bita i det sura äpplet och acceptera den högre elförbrukningen?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Får inte upp värmen i huset
« Svar #9 skrivet: 10 december 2007, 10:15:51 »
Det går åt ca 15kWh per dag och det dubbla om jag höjer värmen på fininställningen. Kostnaden för uppvärmningen blir ju hysteriskt hög på detta sätt. Vad ska en 1210-5 klara av i kvm-storlek?

Det är inte rimligt att förbrukningen fördubblas vid 2 graders höjning av temperaturen.

Vad jag rekommenderar är att ta reda på mer exakt vad pumpen klarar av efter utbyggnaden. Prova med att stänga av tillsatsen och undersök ned till vilken temperatur värmepumpen ensam klarar av att hålla huset varmt. Alternativt anteckna dagligen pumptid, elpatrontid och ungefärlig dygnsmedeltemeperatur. Det är bara om elpatronen har gått in flitigt den senaste tiden som det finns något att vinna på en större pump.

Min bedömning är att det kommer inte att vara lönsamt att byta pump. Kör vidare 10 år till. Då kan det vara dags att byta.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!