Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det inga billiga Vindkraftverk?  (läst 96572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #135 skrivet: 02 augusti 2008, 15:57:56 »
Jag är ledsen Krister, men generatorn kommer att brinna upp när det börjar blåsa lite friskare vindar. En underdimensionerad generator bromsar inte turbinen så den kommer hela tiden att gå med ett löptal som är högre än den är konstruerad för och vid en viss vindhastighet kommer generatorn att brinna upp. Generatorn ska dimensioneras efter turbinens diameter, så om du ökar turbindiametern måste du också byta generator och dimensionera kontrollenheten för den högre effekten.

Vindens energi är inget man kan trolla med och självklart ger större turbindiameter högre effekt, men några 100% handlar det inte om vid en ökning från 12 till 14 meters turbindiameter. Effekten blir 36% högre, men varför överdimensionera turbinen i förhållande till generator? Är det inte bättre att sälja större vindkraftverk i så fall? Ett vindkraftverk dimensionerat för en turbindiameter på 14 meter, eller 12 meter kommer inte att ge mindre effekt. Dina kunder vill nog heller inte ha ett vindkraftverk som brinner upp vid första blåsiga tillfälle och de kanske heller inte vill ha delar av turbinbladen i huvudet sedan turbinen skenat.
« Senast ändrad: 02 augusti 2008, 18:50:31 av Hempularen »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #136 skrivet: 02 augusti 2008, 17:55:45 »
Nu är jag novis på vindkraftverk, men går det inte att ändra bladens vinkel automatiskt när det blåser upp rejält, så att man slipper använda generatorn som en broms ?. Annars finns väl konceptet med 3 balanserade tyngder på axeln med spända fjädrar, vid lågt varvtal ligger tyngderna (genom fjädrarna) närmast axeln, när det sen blåser upp gör centrifugalkraften att tyngderna går iväg från centrum och då bromsar varvtalet i proportion med inblåst effekt.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #137 skrivet: 02 augusti 2008, 18:57:51 »
Stallreglerade blad (blad som vrider sig) är vad man normalt brukar använda, men inte pÃ¥ mindre vindkraftverk. Slungmodellen med vikter var vanliga pÃ¥ 1930-talet.  ^-^

Grejen är den att man kan helt enkelt inte utvinna mer energi än den som finns i vinden. Tror man något annat lurar man bara sig själv.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #138 skrivet: 02 augusti 2008, 19:28:34 »
Grejen är den att man kan helt enkelt inte utvinna mer energi än den som finns i vinden. Tror man något annat lurar man bara sig själv.

Nu kanske du missförstår mig, jag tog upp dessa 2 exempel när man labbar med större blad än brukligt på en då underdimensionerad generator, inte tvärtom. Större blad än brukligt bör medföra en effektökning vid låga vindhastigheter, men ev en riskfaktor vid kraftiga vindar om man inte fixar en smart broms, som jag ser det som glad amatör.
« Senast ändrad: 02 augusti 2008, 19:32:57 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #139 skrivet: 03 augusti 2008, 00:28:32 »
Jag är ledsen Krister, men generatorn kommer att brinna upp när det börjar blåsa lite friskare vindar. En underdimensionerad generator bromsar inte turbinen så den kommer hela tiden att gå med ett löptal som är högre än den är konstruerad för och vid en viss vindhastighet kommer generatorn att brinna upp. Generatorn ska dimensioneras efter turbinens diameter, så om du ökar turbindiametern måste du också byta generator och dimensionera kontrollenheten för den högre effekten.

Vindens energi är inget man kan trolla med och självklart ger större turbindiameter högre effekt, men några 100% handlar det inte om vid en ökning från 12 till 14 meters turbindiameter. Effekten blir 36% högre, men varför överdimensionera turbinen i förhållande till generator? Är det inte bättre att sälja större vindkraftverk i så fall? Ett vindkraftverk dimensionerat för en turbindiameter på 14 meter, eller 12 meter kommer inte att ge mindre effekt. Dina kunder vill nog heller inte ha ett vindkraftverk som brinner upp vid första blåsiga tillfälle och de kanske heller inte vill ha delar av turbinbladen i huvudet sedan turbinen skenat.


hej.
jaa du de e just detta som e tanken med vårat verk!
stor effekt vid låg vind med lågt varvtal o vrida ur verket ur vind när topp effekten börjar närma sig så övervarvning ej kan ske.
har ju kört detta nu ett tag o det funkar bättre än vad vi hoppats på!

så du vill påstå att tex ett verk avsett tex för en normal diameter med tex 14 meter skulle ge samma effekt eller mer om du i stället gör på de vis jag valt att göra med detta verk??
jag skulle vilja se ett verk oavsett märke som producerar lika mycket effekt som detta vid låga vindar som 4-6 meter/s.
jag struntar i de höga vindarna över 7-8 m/s de är inte intresanta för mig. detta verk går helt ok att köra i 10 m/ s men då med urvridning ur vind. naturligtvis så kan jag inte släppa på full effekt på rotorn i vindens öga i 8-12 m /s då skulle denna motor tappa magnitiseringen o skena med skador som följd.
men de fungerar väldigt bra för de flesta i sverige där vindarna ligger som medel runt 5-6 m/s o de är det som e tanken.
vad gäller säkerhet mot övervarvning so sitter det en massa induktiva givare som håller koll på rotorhastigheten o även så kollas ju volt mm. om vi börjar komma nära max effekt vrides verket ur vind stegvis i 6 steg o om detta inte räcker eller det blir något som skulle gå fel så slår en stor broms in som bromsar stegvis in tills det e totalt stilla.

nu e nästa verk på gång men vertikal axlat denna gång !!
vind e billigt o framförallt roligt.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad digitalrobert

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1220
  • Karma +2/-11
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #140 skrivet: 03 augusti 2008, 00:37:31 »
Finns det någon gräns för hur nära tex huset man får placera verket?
Tänker på om "urvridningsmotorn" pajar eller dylikt, det är ju inte så kul att få propellern mellan lysmaskarna.
Är det nån som har koll på vad som orsakade denna lilla incident?
http://www.kossan.se/roliga-filmer/vindkraftverk_snurrar_foer_fort.htm
Nibe 1225-8, 163m aktiv borra, 170m totalt, vattenburet radiatorsystem DT20. 
Total uppvärmd yta: 200m², 130m² byggyta, byggår -76, F-vent, 4 pers, 21,5ºC i hela huset efter bergvärmeinstallation.
Tidigare drygt 20 000 kwh/år ej fulluppvärmt med 5kw Panasonic LL-pump och direktverkande el.
Total elförbrukning år 1 med bergvärme: 9627 kwh

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #141 skrivet: 03 augusti 2008, 02:00:01 »
Digitalroberts rulle påminner om vad som händer när en helikopter välter och rotorn kommer farandes, - fy f-n.
Novis som jag är undrar jag följande om vindkraft: Finns det generatortyper för vindkraft där det är magneter som snurrar och spolen är fast ? Anledningen till denna fråga är att vi kollade på en generatortyp som U.S Army hade som var precis så, den kallades för pucken pga sin lilla storlek- men den fixade 10kw vid 117V, som sen Balmar använde som generator på mindre lyxkryssare, West Marina sålde denna förut, hela generatorpaketet var lika litet som ett litet båtkylskåp med motor och allt.

Alltså borde man då kunna ha 2 lindningssystem med roterande magneter, vid en viss vindhastighet kopplas lindning 2 på som då i olika steg belastar antingen mot nät eller en fet konstlast och kan då styra varvtalet, alternativt en stor aluskiva runt navet med feta elektromgneter så får man en elektromagnetisk broms, principen duger ju att hålla tyska exprimenttåg svävande....

Är jag helt uppe pÃ¥ läktaren med dessa ideer pÃ¥ en normalstor vindsnurra ?  :D :D
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 12man

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sollentuna
  • Antal inlägg: 48
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #142 skrivet: 04 augusti 2008, 16:25:14 »

samma läktare

www.everwindpower.com


undrar också on vertikala vindsnurror, verkar mer lättplacerade
Carrier NQC9 xp, 175m hål souterräng(1971), 240m2, sollentuna, inst 2007-01

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #143 skrivet: 04 augusti 2008, 17:09:49 »
Om man bestämt sig för vingar med diameter 14 m och en vind på 5-8 m/s
så handlar det väl om att ha en generator som ger så mycket som möjligt till så
lågt pris som möjligt om den är på 10, 20 eller 50 kW vet inte jag men säkert någon annan.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #144 skrivet: 04 augusti 2008, 22:09:35 »
Stort tack, 12man.
Här är några fler intressanta alternativ till den vanliga 3-bladiga propellern.
Ännu intressantare är tekniska data.
Tänket stämmer med Grevens tankegångar, men här har man då skippat propellern och gått på lågvarvig "korkskruv" istället.
Greven kanske skulle ta en sväng förbi Finland på nästa resa till Kina-land, det är ju lättare att smälla upp en korkskruv i stadsplanerat område, än en 14 m propeller !

Döm själva:
http://www.windside.com/products.html
« Senast ändrad: 04 augusti 2008, 22:17:28 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #145 skrivet: 05 augusti 2008, 13:59:14 »
hej.
jag tror att måtten på 50 kw vertikal axlade snurran är nått runt 9 m hög o 5 i diameter.
masten runt 25 meter hög.
bladen stall regleras.
denna turbin är made in kina !!
de fabriken jag handlar ifrån gjort nu är att dom köpt in en jätte stor konkurent.
denna fabrik tilverkar från 780 kw upp till 5 mw.
sÃ¥g att det fanns just nu i lagret 27 st 780 kw snurror varav 1 st är min  he he.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #146 skrivet: 05 september 2008, 09:38:13 »
Hittade en bra film om vindkraft.
Intressant design på det
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad whynot

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #147 skrivet: 05 september 2008, 11:03:03 »
Greven,,, Du har inga bilder på vertikalsnurran?

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #148 skrivet: 05 september 2008, 19:51:53 »
skall kolla om ralph kan skicka några. annars så åker lars ner till fabriken nästa vecka så då får han knäppa lite bilder.
själv åker jag ner till nigeria (abudja) där vi skall börja montera en massa snurror till regeringen !!
el productionen har minskat till 1/3 på 3 år samtidigt som behovet av el bara ökar.
kul projekt men ett otäckt land om man skall tro allt man hör. (frun är mer orolig som skall vara hemma) ::)

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #149 skrivet: 15 januari 2009, 00:28:11 »
fick besked i gÃ¥r att min test anläggning i timrÃ¥  5 kw vind snurran som driver en frekvens styrd värme pump har brunnit upp.

kunden fick för sig att vrida ur säkringarna till batteri banken då det blåste runt 7 m/s. fiR:
först brann inwertern som fick över volt o sedan kontroll boxen  varvid verket skenade hejdlöst utan att gÃ¥ att manövrera.

själva snurran har klarat sig o jag tror att generatorn även denna är hel.

där ser man va viktigt det är att folk verkeligen vet vad dom gör innan man pillrar på något.
sälja utrustning till kleti o pleti som inte har kunskap kan om man har otur sluta med en farlig olycka.
o jag ger mig tusan på att om det skulle gått illa så skulle det vara säljarens fel juridiskt.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!