Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Finns det inga billiga Vindkraftverk?  (läst 96554 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #105 skrivet: 25 oktober 2007, 21:53:12 »
hej.
ny ladd regulator inköpt nu!!
denna har inbygt skydd mot detta som hände med säkringen som small.
i värsta fall om detta inträffar så har den möjlighet att få ström direckt från verket för att styra svirvel motorn.
kommer endast att andvända denna typ nu mera. man lär sig nått varge dag !!
pris skilnaden var endast 1 500 kr så det är en billig försäkring.
denna har även en nödstopps funktion inbyggd i regulatorn .

andländer arlanda på torsdag.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #106 skrivet: 29 oktober 2007, 04:40:46 »
Det här är ju rena skämtet och nästan samma glädjesiffror som Hannevinds verk! Ett vindkraftverk med en turbindiameter på 4,8 meter ger inte den effekt som uppges här.

Inget mindre vindkraftverk har kunnat visa upp en verkningsgrad på 35%, vilket vid 6 m/s skulle betyda 834 watt. 700 watt är vad som är rimligt för ett mycket bra vindkraftverk, men oftast är siffrorna lägre.
Detta är enkel matematik och formeln lyder:
P = luftens densitet x ½ x turbinens sveparea x vindhastigheten i kubik x verkningsgrad
luftens densitet = 1,22 kg/m^3
sveparea = radien x radien x 3,14
verkningsgrad = 0,35 (i bästa fall, men räkna med 0,2-0,3)

De vindsiffror som SMHI uppger är som lägst på 49 meters höjd över bebyggelse och skog, alltså i själva verket runt 70 meter. Blåser det 6 m/s där uppe, då startar förmodligen inte ett verk som befinner sig 12 meter över marken.

För att få bygga större än 2 meters turbindiameter krävs byggnadslov med miljöprövning o.s.v. Ett bullerprov kan kosta 40.000 kronor, eller mer. Om någon kommun bara skulle kräva vanligt byggnadslov inom vissa mindre känsliga områden är detta att betrakta som ren bonus. Kolla med er kommun vad som gäller innan ni smäller upp vindkraftverk större än 2 meter.

« Senast ändrad: 29 oktober 2007, 04:43:22 av Hempularen »

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #107 skrivet: 29 oktober 2007, 17:58:53 »
Det här är ju rena skämtet och nästan samma glädjesiffror som Hannevinds verk! Ett vindkraftverk med en turbindiameter på 4,8 meter ger inte den effekt som uppges här.

Inget mindre vindkraftverk har kunnat visa upp en verkningsgrad på 35%, vilket vid 6 m/s skulle betyda 834 watt. 700 watt är vad som är rimligt för ett mycket bra vindkraftverk, men oftast är siffrorna lägre.
Detta är enkel matematik och formeln lyder:
P = luftens densitet x ½ x turbinens sveparea x vindhastigheten i kubik x verkningsgrad
luftens densitet = 1,22 kg/m^3
sveparea = radien x radien x 3,14
verkningsgrad = 0,35 (i bästa fall, men räkna med 0,2-0,3)

De vindsiffror som SMHI uppger är som lägst på 49 meters höjd över bebyggelse och skog, alltså i själva verket runt 70 meter. Blåser det 6 m/s där uppe, då startar förmodligen inte ett verk som befinner sig 12 meter över marken.

För att få bygga större än 2 meters turbindiameter krävs byggnadslov med miljöprövning o.s.v. Ett bullerprov kan kosta 40.000 kronor, eller mer. Om någon kommun bara skulle kräva vanligt byggnadslov inom vissa mindre känsliga områden är detta att betrakta som ren bonus. Kolla med er kommun vad som gäller innan ni smäller upp vindkraftverk större än 2 meter.



hej.

kan bara konstatera med mina fakta att du nog sovit dåligt i natt ;D
kolla in loggen som är på bild tidigare i tråden.
jag har tidigare skrivit att med formeln som finnes för beräkning av vind inte stämmer. möjligen för ett storskaligt verk men inte på dessa 3 fas låg spännings verk.
så ett hett tips till dig är att kom med en amp mätare o en egen vind mätare o prova själv.

vad gäller buller ! så är inte detta något problem heller på dessa verk då du får riktigt anstränga dina öron om du skall reda ut om du inbillar dig eller om det är verket du hör. Thumbsup.
de flesta som varit o tittat frågar om vi inte kan belasta verket så dom får höra hur mycket det låter o visar då glatt ladd spänningen o tilförda amp från verk till batt bank.

staten har gett klara direktiv vad det gäller småskalig vind kraft under 50 kw o de kommuner vi varit i kontakt med mot tager detta med öppna armar. o numera när vi har referens anl så är det ännu lättare. det är enkelt att hänvisa till den ansvarige som gett bygglov till dessa o därav inget problem med frågor om buller mm.

krister
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #108 skrivet: 11 november 2007, 12:17:20 »
Jag är ledsen greven, man jag har inte sovit dÃ¥ligt.  :)
Formeln är ingen speciell vindkraftformel, det är formeln för kinetisk energi och fysikens lagar gör inga undantag för smÃ¥ kinatillverkade vindkraftverk. Det är möjligtvis inte sÃ¥ att mätinstrumenten du använder levererades tillsammans med vindkraftverket?  *roflmao*

Det kanske bör tilläggas att jag trots min kritik är stor anhängare av småskalig vindkraftverk.
Jag har själv byggt ett vindkraftverk så jag vet precis hur man räknar på dem och vad det hela handlar om.

När det gäller byggnadslov finns det inga gröna ljus, så jag rekommenderar folk att själva kolla med sin kommun innan de köper vindkraftverk med en turbindiameter större än två meter, annars kan det bli en smärtsamt dyrbar bakläxa.

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #109 skrivet: 12 november 2007, 19:51:42 »
hej.
jaa du är fortfarande välkommen med ditt eget mät instrument om du sedan kan stå för denna info ditt instrument visar !!

jag är inte det minsta orolig.
som jag sagt tidigare så stämmer inte altid formler med uppmätt fakta.
men du som verkar rätt insatt i detta kanske till o med vill låna ett verk o göra dina egna loggar o testa hemma ?? fullt möjligt!!
jag är bara glad ju fler som vill göra detta.

krister.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #110 skrivet: 12 november 2007, 22:56:40 »
Synd man bor så långt borta annars hade jag gärna velat låna ett.
Tycker  det du har värkar vara ett vettig koncept som faller mig i smaken el och pryl tokig som man är.
Skulle gissa på att jag är den enda i sverige som förbrukar 16000kwh enbart i hushåls el och då ingår inte värme eller varm vatten.
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Lazze Gbg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
    • GuldsmedsgÃ¥rden
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #111 skrivet: 13 november 2007, 23:10:40 »
Synd man bor så långt borta annars hade jag gärna velat låna ett.
Tycker  det du har värkar vara ett vettig koncept som faller mig i smaken el och pryl tokig som man är.
Skulle gissa på att jag är den enda i sverige som förbrukar 16000kwh enbart i hushåls el och då ingår inte värme eller varm vatten.

StrÃ¥lande siffror dom kommer vi inte i närheten av 44kwh frÃ¥n lörda kväll till tisdag kväll   ;D  :,v(
Kakelugnspanna, 60 rör, Ftx

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #112 skrivet: 13 november 2007, 23:56:05 »
Hehe jo visst är dom.
Men nu har jag ett antal akvarium och enbart dom tar i runda slängar 10kwh dygn
Sen kommer en massa elektronik som alltid är igång, kids som tänder överallt och aldrig stänger av tv:n osv.
Tur man eldar med gratis ved annars hade man blivigt fattig så bra isolerat detta huset är.
En egen vind snurra hade inte varit fel men då förbrukar man väl ännu mer ström skulle jag gissa

"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad Hempularen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
    • 24volt
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #113 skrivet: 14 november 2007, 01:15:39 »
Tack för erbjudandet, Greven! Det var vänligt och visst lÃ¥ter det lockande, men gÃ¥r nÃ¥got sönder Ã¥ker jag väl pÃ¥ att betala det.  :)

Nu har jag läst igenom hela tråden ordentligt och det förekommer så många olika siffror att man nästan blir snurrig. Om verket med 4,8-metersturbin ger 3 kW vid 10 m/s är det fullt möjligt, men någon annanstans läste jag att maxeffekten var 4,5 kW. Om det gäller detta verk undrar jag vid vilken vindhastighet i så fall. Det där med 2,2 kW vid 6 m/s funkar i alla fall inte för en turbin med diametern 4,8 meter. Det ger en verkningsgrad på drygt 92 %! Den teoretiska gränsen ligger vid 59,3 %, men inte heller den siffran kommer man i närheten av i praktiken.

Bortser man frÃ¥n vissa överdrifter, kan det här mycket väl vara ett bra verk och i sÃ¥ fall skulle jag kunna sälja det där jag bor (ca: 20 mil frÃ¥n Ö-vik). Tyvärr sÃ¥ gÃ¥r ju inte det eftersom du själv inte tjänar nÃ¥got pÃ¥ det och dÃ¥ finns ju inget utrymme för ett samarbete. Istället fÃ¥r jag väl göra som det var planerat frÃ¥n början, att tillverka egna vindkraftverk och sälja.  :)

Nä, nu mÃ¥ste jag lägga mig för imorgon gÃ¥r startskottet, med egen företagsstart o.s.v. Klockan nio har jag en tid bokad och den mÃ¥ste jag passa.   ^-^

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #114 skrivet: 16 november 2007, 23:19:19 »
hej.
hmm jaa klart om du tappar det i backen så håller jag dig vållande !! men inte annars.

har nu fått 15 & 30 kw nät kopplade verkets styrningar klara så nu e det bara o tuta o köra !!

måste berömma micke som är såå otroligt duktig på programering !!
gissar att denna fantastiska styrning skulle kostat hundra tusentals kronor att köpa.

kommer förmodligen att dela ut ett antal låne verk för utvärdering efter jul utan kostnad.
vill vara säker på att det funkar i alla lägen + att det är bättre med opartisk kritik.
naturligt vis så skänker jag inte bort dessa utan vill ha tilbaka dessa efter ca 1 år eller om man helt enkelt vill lämna tillbaka det i förtid.

vill på detta sätt försöka få till ett väl fungerande verk o få bort alla eventuella styr problem.

verken kommer att vara plomberade så kopiering av styrning + växel låda elimineras.

följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad evanor

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #115 skrivet: 17 november 2007, 06:34:32 »
Vill du testa ett av dina verk i Skåne så ställer vi gärna upp...
Mvh  EoS

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #116 skrivet: 17 november 2007, 18:10:38 »
Jag ställer med upp på en test i skåne på österlen
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad greven1

  • Vd
  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: örnsköldsvik
  • Antal inlägg: 1016
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Fri energi
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #117 skrivet: 17 november 2007, 20:07:13 »
Jag ställer med upp på en test i skåne på österlen


anmäl i sådanna fall intresse till min e post på jobbet.

krister.
följ strömmen  stäng av den !!
eviheat split 15. 400 m borra.
sfinx solpaneler 500 l vv beredare.
10kw nät kopplade kisel paneler/sungrow inwerter 12 kw
timmerhus 450 m2  förbrukn 27000 kw tidigare förbrukn 11 m2 olja

Utloggad Göran.w

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Tomelilla
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #118 skrivet: 17 november 2007, 22:09:33 »
Så har dragit i väg ett kort kort mail nu du får ringa så får vi snackas vid.
Göran
"Ge mig vilken miljögodkänd panna som helst och jag kan elda den så förbannat dåligt så den inte ens skulle bli i närheten av miljögodkänd, det är en konst att elda pannor rätt"

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Finns det inga billiga Vindkraftverk?
« Svar #119 skrivet: 18 november 2007, 13:28:55 »
Om Du tror att det gÃ¥r att fÃ¥ en snurra att fungera hos mig, sÃ¥ fÃ¥r Du givetvis ställa upp ett här Ã¥xÃ¥. Jag är ju hemma nästan jämt, sÃ¥ hugade intressenter kan jag nästan jämt ta hand om. Uppställningsplats är inga problem.., mark finns det gott om, min eller nÃ¥n grannes  :)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!