Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Minsta mÃ¥tt till tak?  (läst 4976 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dsb82

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uddevalla
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Minsta mått till tak?
« skrivet: 28 september 2009, 21:38:24 »
Någon som vet ett riktigt minsta mott mellan innerdel och tak på FD25vabh?
Pratade med någon säljare i förra veckan, han sa 3cm, tycker jag låter som säljar snack, Toshiba rekomenderar 7cm i sin installations manual, och deras innerdel har ju rundad övre framkant på inner delen så den har ju mer möjlighet att suga i sig luft.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #1 skrivet: 28 september 2009, 22:15:46 »
Ha åtmindstånde 5cm luftspalt upp till tak.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #2 skrivet: 07 november 2009, 11:03:28 »
Någon som vet ett riktigt minsta mott mellan innerdel och tak på FD25vabh? Pratade med någon säljare i förra veckan, han sa 3cm, tycker jag låter som säljar snack, Toshiba rekomenderar 7cm i sin installations manual, och deras innerdel har ju rundad övre framkant på inner delen så den har ju mer möjlighet att suga i sig luft.

I ME:s manual anger man 60 mm (84 mm på sidorna).
Enligt Canvac gäller detta (har pratat med en av deras tekniker tidigare):

Absolut min. avstånd 4 cm.
Önskvärt 7-8 cm.
« Senast ändrad: 10 november 2009, 19:06:51 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #3 skrivet: 10 november 2009, 09:28:25 »
Hejsan har en MSZ-FD35VABH jag har den ovanför dörren jag har 3.5 cm till taket o den funkar kanon så ..kan säga vi bor i Piteå så det är ju långt norr ut och vi hade ordentligt kallt förra vintern och inga som helst problem med den är en kanon pump

Utloggad ala

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #4 skrivet: 10 november 2009, 09:37:31 »
Hej
Enligt manualen till FD-35-VABH, skall det vara minst 60 mm från tak till monteringsplåtens övre kant, samt minst 84 mm båda sidor.

Kan säkert fungera bra med kortare avstånd.

Utloggad julleb

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #5 skrivet: 10 november 2009, 13:02:53 »
hejsan man hade ju lite farhågor då det var litet avstånd mellan pump och tak men hos oss har det då funkat bra

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #6 skrivet: 10 november 2009, 19:06:03 »
Hej
Enligt manualen till FD-35-VABH, skall det vara minst 60 mm från tak till monteringsplåtens övre kant, samt minst 84 mm båda sidor.

Kan säkert fungera bra med kortare avstånd.

Helt korrekt. Är samma för FD25 VABH. Jag var lite slarvig tydligen när jag kollade tidigare.  knUp
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad rolew

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
SV: Minsta mått till tak?
« Svar #7 skrivet: 19 november 2009, 00:54:33 »
Sätter man plattan enligt manualen min 60 mm från tak hamnar innedelen ca 38 mm från taket eftersom den sticker upp ca 22mm över plattans överkant (Måtten är tagna ur minnet, detta har diskuterats i tidigare trådar). Placerar man den närmare taket blir det svårt att fälla upp luckan och dammsuga samt serva enheten (luckan slår i taket).
Jag håller med TS rekomendation att undvika att placera enheten mindre än 5 cm från taket (dvs plattan monterad mer än 72mm från taket) av "skötsel tekniska skäl".
Jag har min monterad 38 mm från taket, kan inte påstå att jag upplever några problem med funktionen, men jag stör mig på de där dammrottorna längst in som jag inte kommer åt med damsugaren utan det där platta munstycket som alltid är borta när man ska ha det...
MitsuE FD35VAH installerad 2007-11, 170m2 enplanshus från 1978. Årsförbrukning med äldre pensionerad Kinesisk on/off pump från -97 ca 18.000 kWh (inkluderar även underhållsvärme av 100m2 biyta). Stöttar med kamin ruggiga dagar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!