Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beräkningsprogram för solfÃ¥ngare finns här.  (läst 19288 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #30 skrivet: 04 maj 2007, 07:34:15 »
hej
jag funderar på att bygga en ställbar fästram till mina fångare...
det ska inte va hela värden att bygga en ram som bultas fast i väggen å går att justera vinkeln på ,,,från 90 till 50grader...

man behöver ju i princip bara ändravinkeln  2x per Ã¥r pÃ¥ sommaren Ã¥ pÃ¥ hösten...bäst vore om det har gÃ¥tt körs dom elektriskt/hudraliskt med nÃ¥n form av elhydralcylindrar
så kunde man vinkla ner dom till 90 igen om man får lite för mycke pulver i systemet


Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #31 skrivet: 04 maj 2007, 08:29:12 »
Va de inte sÃ¥ att 90 graders väggmontering va det klart bästa man kunde ha?  Sc:,h De finns väl en hel trÃ¥d om de, där de som har det sÃ¥ tycker det iaf  ^-^
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #32 skrivet: 04 maj 2007, 08:56:00 »
Va de inte sÃ¥ att 90 graders väggmontering va det klart bästa man kunde ha?  Sc:,h De finns väl en hel trÃ¥d om de, där de som har det sÃ¥ tycker det iaf  ^-^

För mig är det "bäst" Ã¥ det fick jag ju bekräftat genom simuleringsprogget Ã¥xÃ¥. NÃ¥ja inte helt sant, för vintertid ligger Solen drygt 7 grader över horisonten, sÃ¥ 83 grader hade varit ännu bättre, dÃ¥ dom 7 graderna mellan 83-90 blir ren förlust. Men utslaget över Ã¥ret sÃ¥ har jag ändÃ¥ riktigt bra täckning, utan den "vanliga" effekttoppen i juni, juli, men ändÃ¥ gott Ã¥ väl 100% av vv Ã¥ värme behovet dÃ¥  Thumbsup SÃ¥ trots helt fel lutning, för optimalt med kWh/Ã¥r, har jag 100% täckningsgrad sommartid, Ã¥ mellan 65-99% vÃ¥r Ã¥ höst, bättre kan det knappast bli  :)

mvh humlan.

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #33 skrivet: 04 maj 2007, 09:59:50 »
För mig är det "bäst" å det fick jag ju bekräftat genom simuleringsprogget åxå. Nåja inte helt sant, för vintertid ligger Solen drygt 7 grader över horisonten, så 83 grader hade varit ännu bättre, då dom 7 graderna mellan 83-90 blir ren förlust.
cos(7)=0.99 => 1% mindre yta mot solen. Inte mycket att bråka om va ;)
Men kommer laddningen igång när solen står så lågt som 7 grader?

För säkerhets skull får jag väl tillägga att 1% gäller bara vid lodräta fångare och 7o solhöjd. När solen står 50o över horisonten ger det nästan 10% större yta om man vinklar upp 7o (om jag räknat rätt), men vid den solhöjden är du ju inte intresserad av högre effekt.

Men jag undrar som sagt om man överhuvudtaget ska tänka på vintersolen. DMI registrerade mindre än 100 soltimmar under dec-jan. Med den låga solhöjden kan man väl inte räkna med mer än 100kwh. Ska man få bästa årsutbytet så ska man nog välja bästa vinkel för mars-april resp okt-nov. Ju större yta desto mer lodrät montering eftersom man annars får stort överskott sommartid. Optimal vinkel för april tror jag är 60-65o och då funkar lodrätt nästa lika bra, 13% mindre yta (cos30=0.87) men skyddat mot rimfrost och snö

Oj nu blev det en "perfekt med väggmonterade solfÃ¥ngare"-diskussion till  a:gl

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #34 skrivet: 04 maj 2007, 09:59:59 »
Jag hÃ¥ller med dig humlan, det är alla funderingar pÃ¥ att vinkla ut dem frÃ¥n vägg jag är fundersam över bÃ¥de i funktionallitet och utseende. Och vad jag vet sÃ¥ har du inte ens haft den tanken  Thumbsup ;)
Själv skulle jag egentligen behövt vinkla upp rören från taket mer än ja gjort, men det sket ja i med tanke på hur de skulle sett ut... Vilket jag också fått bekreftat av bilder på sådanna installationer.
Så jag tar den smällen med lägre verkningsgrad höst-vår.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #35 skrivet: 04 maj 2007, 10:27:03 »
Va de inte sÃ¥ att 90 graders väggmontering va det klart bästa man kunde ha?  Sc:,h De finns väl en hel trÃ¥d om de, där de som har det sÃ¥ tycker det iaf  ^-^

Du ser man blir ju klokare med Ã¥ren, för nÃ¥gra gÃ¥r det snabbt  *roflmao* bara veckor  Thumbsup
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #36 skrivet: 04 maj 2007, 11:22:10 »
Mitt sätt å definera "bäst" är inte enbart mest kWh/år med ett visst antal solfångare. Utan framförallt få någorlunda jämn effekt över hela året, utan att behöva krångla till det allt för mycket. Visst skulle jag tjänat en del med att vinkla ut 10-15 grader, å sparat några rör i kostnad. Men som jag nu satt upp dom på väggen, ser det bättre ut att göra som jag gjort. Jag tjänar då mer effekt, sen höst å tidig vår, å slipper att få ett så våldsamt överskott sommartid. Vintersol är inget att bry sig i, den 1 1/2 månad det gäller är ändå så få soltimmar...., det blir vad det blir. Men mitt sätt att montera är inget rätt sätt, utan bara nåt som passar perfekt för mig, eller rättar sagt, på våran kåk. Alla får försöka att klura ut sin egen bästa lösning, med tanke på vad man vill med sina solfångare. Hos mig var en takmontering inte ens att tänka på, då nord/syd riktningen är så gott som diagonalt från hörn till hörn på kåken. Så dom första Lartec-panelerna hamnade på väggen i 80 graders vinkel, men rören fick bli direkt mot väggen istället, då dom lämnar mer effekt, å totalt ger mer på årsbasis....

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #37 skrivet: 04 maj 2007, 13:05:14 »
hej

jag satte mina på vägen pga att det va lättast och minst rör dragning i min kåk...dessutom ser det bätre ut
jag tror ochså att förlusten e försummbar om man ser det över ett år ...skiner inte solen så kvittar det om dom sitter i 90 eller 65 grader ...


jag ska då köra mina i 90 i sommar + minst nästa vår ...

men jag ska bygga och utveckla en vägghållare som går att motor styra ,,så man på ett enkelt sätt kan ha 90 eller 60 graders lutning på fångarna
det finns ju små elhydraliska tuber som skulle passa utmärkt till det....

vore skit smdigt om man fick det till att funka,det går ju ochså göra det med en skruv så man vevar ut å in fångaren som en markis ...ungefär



Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #38 skrivet: 04 maj 2007, 13:30:44 »
Hej

Chun-Lan du kanske kan få tag i en gammal parabol-motor, det är ju en stång som åker in och ut.
Det borde finnas lite här och var, kanske Humlan har en liggande.
Om du sen tar en gammal D2Mac mottagare med motorstyrning så kan du få till fjärr-styrning av den också, bara välja sattelit.

MVH
Messer
« Senast ändrad: 04 maj 2007, 13:32:56 av messer »

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #39 skrivet: 04 maj 2007, 13:33:27 »
Hej

Chun-Lan du kanske kan få tag i en gammal parabol-motor, det är ju en stång som åker in och ut.
Det borde finnas lite här och var, kanske Humlan har en liggande.
Om du sen tar en gammal D2Mac mottagare med motorstyrning så kan du få till fjärr-styrning av den också, bara välja sattelit.

MVH
Messer

Jompaa skrotade väl en sån när han installerade solfångarna?!?
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Beräkningsprogram för solfångare finns här.
« Svar #40 skrivet: 04 maj 2007, 14:08:13 »
Acutator finns fortfarande Ã¥ köpa, sÃ¥ det är inte nÃ¥t problem i sig. FrÃ¥gan är bara vad som ger mest, justerbar vinkel, eller nÃ¥gra extra rör... För jag antar Vi pratar om att komma Ã¥t lite mer effekt vÃ¥r,vinter Ã¥ höst, Ã¥ att det redan är 100% täckning sommartid. Som jag ser det, sÃ¥ skulle största fördelen hos mig, vara att komma undan effekt sommartid, Ã¥ sedan kunna justera ut 7-20 grader under resten av Ã¥ret. Men om nu 7 grader endast gav 1% mer i ytbestrÃ¥lning, vintertid, sÃ¥ kan jag lika gärna montera ETT rör till, sÃ¥ har jag mer än väl kompenserat för den förlusten ;D Som Ni ser, det gäller att fundera i mÃ¥nga banor, innan man skruvar upp rören  ;)

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 513
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!