Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv cykelstyre baklänges:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):
Antal sidor på tärning (siffra):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: mrfrenzy
« skrivet: 14 maj 2007, 23:27:59 »

när du kör maskinen i kylläge, lämnar köldmediet utedelen i form av vätska, i det smala röret. Det går igenom innerdelen, där det byter fas från vätska till gas, när detta sker tar köldmediet upp energi och luften som passerar innerdelen avger energi.
Utedelen suger alltså denna gas från innerdelen genom det grova röret.

Om du nu stänger det lilla röret (vätskeventilen), så kommer utedelen suga gas tills det blir vacuum i innerdelen, och fullt med vätska i utedelen eftersom den inte kan smita ut till innerdelen igen.

Båda kranarna sitter där rören går in i utedelen
Skrivet av: corrado
« skrivet: 14 maj 2007, 17:25:13 »

Ang. Onzzas beskrivning.
Skulle gärna vilja veta vad det är som händer, kan ngn förklara det?
Vätskekranen, var sitter den placerad i systemet? Och gaskranen, var sitter den?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 13 maj 2007, 21:21:55 »

Jodå, jag har sökt, och hittade till slut den info jag behövde.
Maskinen är demonterad, och jag fick nog tillbaks allt kylmedel, för det hördes bara ett litet svagt "pys" när jag lossade rören.
Skrivet av: nsiak
« skrivet: 13 maj 2007, 18:38:39 »

Har du sökt? Testade bara för att de om det är så svårt att hitta saker med sökfunktionen som vissa skriver..

Tog väl 20 sek att hitta detta ämne:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=8201.0

svaret i det ämnet:

Citera
Från Onzzas "Frågor och svar":

Hur går man tillväga vid eventuell demontering av utedelen?
1. Börja med värmepumpen helt avstängd.
2. Stäng kranen för vätskeledningen, ( det tunna röret), helt medurs.
3. Starta värmepumpen i kylläge.
4. När kompressorn arbetat 2 minuter stäng kranen för gasledningen (det tjocka röret), helt medurs.
5. Stäng omedelbart av värmepumpen.Gasen har nu samlats i utedelen och kan återanvändas vid återinstallation enligt information i installationsanvisningen.

Vid återinstallationen behöver du vakuumpump osv.
Skrivet av: nic2
« skrivet: 13 maj 2007, 17:57:25 »

Ingen som kan proceduren?
Skrivet av: nic2
« skrivet: 13 maj 2007, 12:23:28 »

Har läst någonstans på forumet hur det ska gå till, men hittar det inte nu, typiskt.
Den skall ner idag och jag har för mig att man kör kyla några minuter sedan stänger en utav ventilerna, mm.

Maskinen är en E9DKE

Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Köp din bergvärmepump av oss
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!