Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoel & Ecoair  (läst 1762 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taab

  • Gäst
Taab
CTC Ecoel & Ecoair
« skrivet: 13 april 2016, 16:58:42 »
Hej,

Vi har nyligen tilläggsisolerat vårt hus, tidigare hade vi ingen isolering alls i ytterväggarna, knappt ca 3,5cm nu har vi om vi räknar med dem 3,5cm hela 9cm isolering på ytterväggarna. Vad kan man justera på pannans inställningar för att dels minska uppvärmningen eftersom vi känner att det stannar kvar värme på ett helt annat sätt.

Vi har överlag en temparatur numera på 22-23grader och innan hade vi knappt kunde hålla oss på 20 grader.
Vi skulle vilja ha ca 19-20 grader innne.

Alla våra termostater står och har sedan vi köpte huset stått på 5:an på termostatetn, kan man dra ner den eller skall den stå så för att det regleras någon annan stans?

Skicka med bilder på mina inställningar jag har nu.





Taab

  • Gäst
Taab
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #1 skrivet: 13 april 2016, 17:02:35 »
vart fel länk på bilderna men här kommer dem:





Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #2 skrivet: 13 april 2016, 21:33:11 »
Ställ ner börvärdet på innetemperatur, det är det man kommer åt när man inte är inne i någon särskild meny på EcoEl.

I och med att ni inte tycks ha någon rumsgivare (åtminstone är den inte aktiverad i menyn, syns på första bilden) så kan man vänta sig några graders skillnad mellan inställd och verklig innetemperatur.

Beträffande termostaterna på elementen, så föreslår jag att man som grundläge har alla fullt pådragna, om några rum visar sig ha tendens att bli varmare än de övriga (t ex rum på sydsidan då solen ligger på, eller något rum som har överdimensionerat element), så ställ ner termostaterna just där. Men man bör sträva efter att mer än hälften av elementen har termostaten fullt pådragen, då blir jobbet lättare för cirkulationspumpen och systemet kan arbeta med lägre framledningstemperatur vilket ger bättre driftekonomi (större del värmepumpskörning och mindre del eltillskott).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #3 skrivet: 13 april 2016, 22:50:29 »
Jag skulle i första hand under husparametrar sänka lutning och justering. Eftersom det börjar bli varmt ute så är lutning i det närmaste omöjlig att få rätt nu. Den ger stort utslag på kall väderlek men litet vid mildväder. Justering är tvärtom, större utslag vid mildväder och mindre vid sträng kyla.

Elpanna nedre är en inställning som bara gäller om värmepumpen står stilla pga larm eller för kallt ute. Den kan således utan problem ställas in på 50 eller 55 grader för att trygga uppvärmningen.

Som sista punkt elpanna och elpanna max kW. Det är mycket en komfortfråga hur man väljer att ha dessa värden. Upplever ni varmvattentillgången som god så kan temperaturen sänkas någon grad i taget. Sänker du effekten så kommer elpatronen inte jobba så snabbt med att höja temperaturen, och värmepumpen får möjlighet att bidra med en större del. Men som sagt, det är en avvägning elförbrukning kontra komfort.

En liten varning för att sänkning av husparametrar ger som bieffekt att även varmvattentillgången minskar. Det kan således vara en bra idé att börja enbart med husparametrarna, för att se vad som händer med varmvattentillgången.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #4 skrivet: 13 april 2016, 22:53:42 »
Bra rÃ¥d frÃ¥n GabrielH!  tummenupp

Elpanna, det ni kan testa är att sänka till nånstans mellan 40-45, så har VPn en chans att hålla värmen där utan elpatronen. Sparar mycket el. Men som sagt, om ni upplever brist på varmvatten, höj nån grad.

Justering +5 är väldigt mycket. Sänk den 1 eller 2 grader åt gången tills ni får lagom temperatur inne. Som GabrielH skriver, rekommendationen från CTC är att ändra justeringen när det är plusgrader ute och ändra lutningen när det är minusgrader. Men det förutsätter egentligen att ni har innegivare installerad och monterad. Varför har ni ingen sådan?

Och apropå innegivare, utan den har man varken börvärde eller aktuellt värde för innetemp i startmenyn på EcoEl, så det torbjörn_forsman föreslår i början funkar inte.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #5 skrivet: 14 april 2016, 11:03:55 »
Jo, om inte innegivare är ansluten, så kommer det upp en annan justering av rumstemperaturen.
Finns beskriven under detaljbeskrivningar i manualen (Meny Rumstemperatur vid drift utan rumsgivare).

Förmodligen påverkar man justering eller lutning, om man ändrar här.
« Senast ändrad: 14 april 2016, 11:43:40 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Taab

  • Gäst
Taab
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #6 skrivet: 19 april 2016, 22:01:50 »
Är det att rekommendera att köra både på utegivare och innegivare i kombination? Skulle de kunna få en bättre koll på värmen?
Måste man justera de grejerna ni nämner ovan varje sommar och vinter?

Vart skall man placera en innegivare på bästa stället? Eller Skall man ha en innegivare i varje rum?
Vi har en braskamin i vårt vardagsrum, som ligger i anslutning till hallen och ett sovrum.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #7 skrivet: 19 april 2016, 22:44:02 »
Husparametrarna för vinterkyla gÃ¥r inte att finjustera vid vÃ¥rvärme, sÃ¥ det mÃ¥ste du vänta med  tOOmten

EcoEl har bara anslutning för en rumsgivare. Då du har braskamin måste den placeras med omtanke. Om givaren sitter så att den påverkas kraftigt av eldning så kommer EcoEl att sänka radiatortempen rejält. Risken finns då att rum längre bort blir nerkylda vid eldning.

Jag har bott i huset enl. signaturen i 2,5 år. Det fanns ingen rumsgivare när jag flyttade in. Värmen var bra så länge det inte blåste, men när vinden friskade i så blev huset snabbt nerkylt. Rumsgivaren hjälper till mycket för att hålla innetempen på en jämn nivå.

Jag har själv braskamin. Rumsgivaren är placerad långt in i hallen på väggen mot vardagsrummet där braskaminen är placerad. En placering som fungerar bra i mitt hus.

Med bara utegivare är husparametrar viktiga att ställa in rätt, då EcoEl inte får någon återkoppling på hur varmt det faktiskt är i huset. Visst kan man ställa in en hög kurva och strypa med termostaterna, men det sänker energibesparingen. Med rumsgivare blir inte husparametrar lika kritiska.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: CTC Ecoel & Ecoair
« Svar #8 skrivet: 20 april 2016, 09:07:36 »
Är det att rekommendera att köra både på utegivare och innegivare i kombination? Skulle de kunna få en bättre koll på värmen?
Måste man justera de grejerna ni nämner ovan varje sommar och vinter?

Vart skall man placera en innegivare på bästa stället? Eller Skall man ha en innegivare i varje rum?
Vi har en braskamin i vårt vardagsrum, som ligger i anslutning till hallen och ett sovrum.

Ska man ha både innegivare och utgivare? JA! Utegivaren talar ju om för systemet vilken framledning som krävs till radiatorerna beroende på utetemp, men innegivaren kan justera lite på marginalen om det blåser mycket eller solen värmer huset.

När man väl justerat in allting så behöver man inte röra systemet alls i fortsättningen. För mig tog det nästan 2 år innan jag fått till allting som jag vill ha det, så jag inte behöver fundera mer. Nu bara tickar det och går. Huset är alltid lagom varmt och det finns alltid varmvatten så det räcker, och vi sparar ca 55-60% av tidigare elförbrukning för värme och vv.

Innegivaren ska sitta där den gör mest nytta. Om du har den där du har braskaminen så kommer innegivaren sänka framledningen (och därmed temperaturen) i hela huset så fort du eldar, och det kanske du inte vill? Om du har en förhärskande vindriktning som kyler huset så kanske du borde sätta innegivaren i den ände av huset som kyls ner mest, så att värmesystemet kan korrigera för detta? Eller om du har stora fönster mot söder som gör att huset värms av solen vissa tider på året så kan den sitta där istället så den märker att huset värms och därför kan sänka framledningen.

Innegivaren är en liten dosa på vägen dit det går en tunn vit sladd, så den går att flytta väldigt enkelt. Så det är bara att prova sig fram tills det funkar som man vill ha det.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!