Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank  (läst 2777 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stingh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« skrivet: 22 oktober 2009, 23:00:18 »
NÃ¥gon som kan reda ut detta med samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank?

Är det så att man måste ha högra temperatur i tanken för att få vv till ett större badkar.
Tänkte mej att installera 2025-8 och en EVP-500, har ett bubbelbad på c:a 300 liter.

Tack för tips.
Ingemar

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2009, 19:52:54 »
Personligen tycker jag att den här lösningen känns stenålder.
Fast kondensering med shunt och endast en varmvattenslinga desutom är den hiskligt dyr när man kan få exakt samma funktion (fast dubbla slingor) från tex Borötankar med en villareglershunt för ca 25.000kr.
fast då får man ju inte NIBE märket förstås ;)

Har du ett bubbelbadkar på 300 l så måste du nog spetsa på en del med el för att fylla hela karet, säskilt om du bara har en toppslinga.
Har man en bottenslinga som förvärmning först så ökar kapaciteten vid störttappningar
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Stingh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2009, 23:04:10 »
Tack för din synpunkt Cougar, men det handlar om samma pengar om Borötank med en villareglershunt kostar 25000:-
Vad blir fördelen och hur fungerar en villareglershunt.

Undrar fortfarande på texten i min ämnes rad.

Ingemar

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #3 skrivet: 24 oktober 2009, 11:23:13 »
Poängen med EVP 500 är väl att kunna koppla flera energikällor.
Och då blir det enklast att köra fast kondensering.

Ska du bara ha värmepump så är flytande kondensering och separat varmvattenberedning att föredra.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2009, 11:55:41 »
Tack för din synpunkt Cougar, men det handlar om samma pengar om Borötank med en villareglershunt kostar 25000:-
Vad blir fördelen och hur fungerar en villareglershunt.

Undrar fortfarande på texten i min ämnes rad.

Ingemar

En villaregler shunt har en utegivare och en framledningsgivare och shuntar ut radiatorvattnet efter en kurva beroende på hur kallt det är ute.
samma funktion som NIBEs EVP alltså, fördelen är att varenda VVS installatör kan byta en villareglershunt om den skulle falera, man behöver inte ringa NIBE service och betala en skrälldus för ett nytt styrkort.

Flytande kondensering är när värmepumpen producerar precis så varmt vatten som behövs vid just den utetempen, på så sätt får man en högre verkningsgrad.
Nackdelan är att man då får lov att ha en separat varmvattenberedare eftersom temperaturen sällan är så hög att det går att använda till varmvattenproduktion.

Vid fast kondensering jobbar värmepumpen mot en termostat och producerar alltid tex. +50gr som sedan shuntas ut mot raddarna, med sämre verkningsgrad och högre slitage som följd.
svarar det din frågan i din ämnesrad?
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Stingh

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2009, 17:34:45 »
Tack Cougar, vad jag förstår av detta fungerar inte en tank med VV slinga om man kör flytande kondensering.

Men hur skall man då lösa varmvattnet utan att behöva använda el direkt när man har en pump som är till
för att producera radiator värme och varmvatten. Känns som det inte finns en optimal lösning.

Har detta diskuterats här på forumet tidigare?

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Samband fast/flytande kondensering med slinga/VV-tank
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2009, 18:01:05 »
Tack Cougar, vad jag förstår av detta fungerar inte en tank med VV slinga om man kör flytande kondensering.

Men hur skall man då lösa varmvattnet utan att behöva använda el direkt när man har en pump som är till
för att producera radiator värme och varmvatten. Känns som det inte finns en optimal lösning.

Har detta diskuterats här på forumet tidigare?

Det löses genom att montera en växelventil som växlar mellan varmvattenberedaren och värmesystemet, på så sätt kan man köra upp tempen i varmvattenberedaren och sedan växla till värmesystemet och köra ut värme på radiatorerna med flytande kondensering
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!