Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installation av bergvärme.  (läst 1653 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fr0gg0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installation av bergvärme.
« skrivet: 01 augusti 2022, 14:43:22 »
Hejsan!

Jag håller att få spunk på detta, haft ångest för skiten i en månad snart över allt då jag inte har någon att prata med som har bergvärme och jämföra med eller som kan det här med bergvärme, även läst massa trådar här utan att riktigt få ut något av det.

Det känns så ovärt att skaffa bergvärme idag med de höga priserna på att installera.
Har fixat offert från fyra olika (i Sundsvall) och alla ligger på runt 220-230 tusen kronor för bara borrning (allt mellan 180-230m) och installation av en 12kw pump (allt från Nibe S1255, Thermia Atlas och CTC 612 gsi), känns som det inte kommer betala av sig för ens om 15år typ och då finns det en risk för att behöva köpa en ny pump för 100 tusen och installation av den så då börjar man nästan om "avbetalningen".

Idag har vi ca 22 000 totalt i kwh med elpatron i vårat sutteränghus från 1975 på 210m² med dessa varma vintrar som varit, plus ca 5 ton pellets mellan oktober-mars (som idag går på 22 000kr totalt). Har 8st radiatorer som uppvärmning endast. Finns egentligen golvvärme på bottenplan men ej fungerat sedan vi flyttade in.


Visst, man kommer tjäna in pelletsen, men det känns som det kommer bli dyrare med elen i månaden istället då med bergvärme.

Har rådfrågat installatörerna, men de ger förmodligen bara önskescenarior med vad man kommer tjäna på det, så vågar inte lita på dem. De säger att jag kommer gå ner till 12 000 kwh om året plus slippa pelletsen, vilket jag har väldigt svårt att tro.

Har jag någon här som kan hjälpa mig framåt, om det ens är värt det med dessa priser och som man kanske kan jämföra med. Är för dum för att förstå SCOP osv.
Försökt gett mig på det men tvivlar på mina resultat.
Vi har lyckats ta fel beslut med allt som har med pengar att göra så jag är väldigt mycket extra försiktig när det kommer till "investeringar" idag. Vill helst inte sitta med en anläggning för 220 tusen som jag inte tjänar allt för mycket på.

Om jag glömt något som behövs vetas så fråga gärna.

Tack så mycket för mig!

Mvh Rickard
« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 15:44:52 av Fr0gg0 »

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 01 augusti 2022, 14:59:52 »
Läs inläggen från "Perfa76", också från Sundsvall, där har du kanske någon att jämföra med.?
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 01 augusti 2022, 16:42:06 »
Räknat lite fram och tillbaka. Jag tror det är möjligt att komma ner till 15000 kWh/år plus ingen pellets. Sedan får man räkna på vad det blir i kronor beroende på priset för el och pellets i dina trakter.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fr0gg0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #3 skrivet: 01 augusti 2022, 17:30:25 »
Läs inläggen från "Perfa76", också från Sundsvall, där har du kanske någon att jämföra med.?

Kollade lite på honom men hittade ingenting konkret, sedan har han luftvärmepump med elradiatorer och elslinga i golvet så blir lite svårt att jämföra. Här är allt vattenburet.

Räknat lite fram och tillbaka. Jag tror det är möjligt att komma ner till 15000 kWh/år plus ingen pellets. Sedan får man räkna på vad det blir i kronor beroende på priset för el och pellets i dina trakter.

Glömde nämna att det är ungefär 1500-2700 kWh mellan april-oktober när jag bara använder elpatron (1500 när det är som varmast mitt i sommaren) och sedan ca 1000 kWh  november-mars med pellets dygnet runt.  Om det spelar nÃ¥gon roll med uträkningen. Skulle gissa pÃ¥ att det blir dubbelt sÃ¥ mycket kwh pÃ¥ vintern med bergvärme men att man slipper pelletsen, som just nu kostar 3700kr pall och en pall räcker en mÃ¥nad.

Just nu betalar jag ca 1,1kr kWh, med skatt och allting. Har det bundet i tre år till.

Om jag nu verkligen skulle komma ner till 15 000 kWh så vore det en dröm, plus att slippa pellets för 20 000 kr varje år.
« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 17:38:24 av Fr0gg0 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 01 augusti 2022, 17:58:04 »
Jag räknade på årsförbrukningen, men el-förbrukningen är hög med tanke på att ni också kör pellets på vintern. Kanske är ni många i hushållet och använder ganska frikostigt med varmvatten? Sommarmånaderna tycker jag man borde klara sig på ca 1000 kWh/mån för hushålls-el och varmvatten till en familj på 4 pers. Kanske är betydande värmeförluster i pannan dock?

Tänker på att du skriver att ni bara har 8 radiatorer i huset trots det är ett stort hus. Det är väldigt lite och kanske kör ni då med väldigt hög framledningstemperatur när det blir kallt på vintern för att klara innetemperaturen? Värmepumpar klarar inte så höga temperaturer och förlorar i verkningsgrad desto högre temperatur. Värmesystemet kanske måste kompletteras med fler radiatorer om ni skaffar värmepump.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fr0gg0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 01 augusti 2022, 19:03:12 »
Jag räknade på årsförbrukningen, men el-förbrukningen är hög med tanke på att ni också kör pellets på vintern. Kanske är ni många i hushållet och använder ganska frikostigt med varmvatten? Sommarmånaderna tycker jag man borde klara sig på ca 1000 kWh/mån för hushålls-el och varmvatten till en familj på 4 pers. Kanske är betydande värmeförluster i pannan dock?

Tänker på att du skriver att ni bara har 8 radiatorer i huset trots det är ett stort hus. Det är väldigt lite och kanske kör ni då med väldigt hög framledningstemperatur när det blir kallt på vintern för att klara innetemperaturen? Värmepumpar klarar inte så höga temperaturer och förlorar i verkningsgrad desto högre temperatur. Värmesystemet kanske måste kompletteras med fler radiatorer om ni skaffar värmepump.

Vi är fyra, men två småbarn som inte använder el eller varmvatten riktigt än så länge. Vi använder väldigt lite varmvatten faktiskt, för vi orkar inte vänta på skiten så vi har vant oss att använda ljummet/kallt. Just nu kan knappt en person duscha innan varmvattnet är borta. Har ingen varmvattenberedare, så allt hänger på pannan och så har vi levt i fem år sorgligt nog haha..
Vet faktiskt inte varför det är så dyrt med tanke på hur vi lever, jag har pratat med folk som inte har reagerat något på att det är dyrt så har inte tänkt så mycket på det. Måste vara något som är knas, men vi har haft någon pelletsbrännare/panna-snubbe hos oss som inte reagerat på något märkvärdigt.

Tempen i pannan brukar ligga på ca 80 grader med pellets, på sommaren är den på 60 med elpatron (borde ju dock kunna vara mindre kan jag tycka, men har försökt att ändrat utan resultat, och som sagt snubben vi hade hos oss hade inget att anmärka på det).
Det är kokhett på övervåningen året runt dock även fast vi har elementen på lägsta hela vintern, på sommaren är de helt avstängda. Så det kommer förhoppningsvis inte märkas med bergvärme.

På övervåningen har vi en stor radiator i köket och en stor i vardagsrummet sedan är det ett mindre i alla fyra sovrum där. Sedan på nedre plan är det en i tvättstugan och en i "spelrummet". Det är egentligen golvvärme i hela nedre vardagsrum/hall och sovrum men den har varit av sedan vi flyttade in och har inte fått till skiten. Så på vintern är det lite småkyligt där nere om man inte eldar i brasan. Den fungerade när vi var på visningen för huset men har inte fått tag på säljarna sedan dess och inte orkat tagit in någon vvs:are, har alltid tänkt att de skulle få kolla på det samtidigt som de installerar bergvärme om det blir något, men har skjutit upp det i fyra år nu. Så elräkningen hade väl varit ännu dyrare om den fungerat.

Så du tror att det inte kommer bli så mycket dyrare på vintern än som vi har nu om vi skaffar bergvärme? Med tanke på att du tycker det låter dyrt, så kanske är något som är knas någonstans. Jag har alltid tyckt det har varit lite kWh och billigt, men det är väl för man blir van hur det är.




« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 19:15:44 av Fr0gg0 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 01 augusti 2022, 19:24:02 »
Pannan ska inte stå lägre än 60° med el-patronen. De brukar vara minimum. 5 ton pellets motsvarar 24500 kWh brutto och sedan kanske 80% verkningsgrad plus el 22000 blir sammanlagt ca 41600 kWh/år och det känns som något för mycket särskilt om ni använder lite varmvatten och det är ganska svalt där nere på vintern. Sundsvall är heller inte jättekallt på vintern. Kanske borde ni anlita en erfaren besiktningsman som besöker er och gå igenom husets klimatskal och lämpliga åtgärder?

Med bergvärme borde ni absolut kunna komma ner till 15000 kWh/år uppskattar jag utan någon glädjekalkyl. Sedan beror det på vilken framledningstemperatur ni kör med på vintern nu om något med värmesystemet också behöver fixas.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fr0gg0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 01 augusti 2022, 20:11:26 »
Pannan ska inte stå lägre än 60° med el-patronen. De brukar vara minimum. 5 ton pellets motsvarar 24500 kWh brutto och sedan kanske 80% verkningsgrad plus el 22000 blir sammanlagt ca 41600 kWh/år och det känns som något för mycket särskilt om ni använder lite varmvatten och det är ganska svalt där nere på vintern. Sundsvall är heller inte jättekallt på vintern. Kanske borde ni anlita en erfaren besiktningsman som besöker er och gå igenom husets klimatskal och lämpliga åtgärder?

Med bergvärme borde ni absolut kunna komma ner till 15000 kWh/år uppskattar jag utan någon glädjekalkyl. Sedan beror det på vilken framledningstemperatur ni kör med på vintern nu om något med värmesystemet också behöver fixas.

Vet du hur man kollar framledningstemperatur? Försökt att ta mig fram pÃ¥ Google angÃ¥ende det ett antal gÃ¥nger men aldrig riktigt hittat nÃ¥got om det. Har läst om det pÃ¥ flera ställen dock att folk frÃ¥gat det.  Är det denna jag bifogat bild pÃ¥? Den har sett ut sÃ¥ här sedan vi flyttade in och jag har alltid undrat vad det är. Alltid tyckt det varit märkligt att det inte finns nÃ¥got lock pÃ¥ den och har inte vÃ¥gat röra den tack vare det. SvÃ¥rt att se grader pÃ¥ denna dock.

Jag låter som sopa när det kommer till det här, och det är jag. Jag kan mycket men aldrig riktigt satt mig in i värmesystem osv.
« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 20:24:35 av Fr0gg0 »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 01 augusti 2022, 22:02:47 »
Oj, det där är en shuntmotor som saknar locket och därmed skydd mot el-stöt så rör den inte om spänningen är påslagen till pannan. Det är tydligen 24 V på shuntmotorn så det ska inte vara farlig spänning som tur är. Kan annars vara 230 V. Shuntautomatiken ska hela vintern justera framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen så det blir lagom rumsvarmt, t.ex. 21°, hela vinterhalvåret. Framledningstemperaturen är alltså temperaturen på värmevattnet som går ut till värmesystemet som består av radiatorer och golvvärmeslingor. Framledningstemperaturer kan man avläsa i värmepumpens display men en äldre panna kanske saknar termometer och man behöver då sätta dit en anliggningstermometer på värmeröret ut från pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/
« Senast ändrad: 01 augusti 2022, 22:05:45 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Fr0gg0

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installation av bergvärme.
« Svar #9 skrivet: 02 augusti 2022, 13:40:40 »
Oj, det där är en shuntmotor som saknar locket och därmed skydd mot el-stöt så rör den inte om spänningen är påslagen till pannan. Det är tydligen 24 V på shuntmotorn så det ska inte vara farlig spänning som tur är. Kan annars vara 230 V. Shuntautomatiken ska hela vintern justera framledningstemperaturen beroende på utetemperaturen så det blir lagom rumsvarmt, t.ex. 21°, hela vinterhalvåret. Framledningstemperaturen är alltså temperaturen på värmevattnet som går ut till värmesystemet som består av radiatorer och golvvärmeslingor. Framledningstemperaturer kan man avläsa i värmepumpens display men en äldre panna kanske saknar termometer och man behöver då sätta dit en anliggningstermometer på värmeröret ut från pannan. https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/vatten-och-sanitet/vvs-installation/kopparrorstillbehor/anliggningstermometer-450304/

Tack för tipset, ska fixa en sådan och testa lite då.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!