Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Hur mycket blir tretti + 1000?:
Vilken färg är en DHL-bil:
Vad blir 33 delat med trettitre?:
Vad blir Nitti dividerat med 3 delat med 10?:

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 15 december 2007, 22:08:13 »

- OK, jag har kopplat in en ack-tank2.
Nu blev det inte en gammal el-panna som i trådens ämne utan istället en 300L VV-bererdare som inte behövde paralellkopplas (sparade lite gas och några slantar på kopplingar). Jag hittade en annons om en som fanns att hämta gratis  :D för att göra plats i garaget för snöskotern....

Jag har strulat en hel del, för med minskat antal starter följer oxå minskad produktion av varmvatten. Nu har jag fått kompressorstarterna halverade från ca 24 till 12/dygn, men det innebär att VV-körningarna samtidigt är halverade,  :(  -tänkte inte på det (har ingen el-beredare i serie som Avensis) Thumbsup

Det finns nu en hel del 'kranar' inkopplade så jag kan alltid gå tillbaka till 'original' eller bara nyttja volymförstorare, men jag gillar att prova mina ideer så jag vet om det fungerar, vilket det oftast inte gör utan justeringar  Sc:,h
Jag har för närvarande kopplat in en termisk fördelare, så att ack-tank2 bara ska laddas till ca 45ºC vid VV-körningar men då stryps flödet och framledningen 'boostas' istället med laddpumpen... måste fixa en ventil med bättre flöde i alla riktningar.
Jag har senaste dagarna dragits med blidväder så det är låg framledningstemp och inte bra förhållanden för justeringar, därför avvaktar jag tills jag får lite kyla och värmebehov
Bifogar en bild på hur det ser ut just nu, har inte monterat några tempsensorer på ack2 ännu
Skrivet av: kullabacken
« skrivet: 14 december 2007, 10:22:19 »

hej nollkoll

har du kopplat in tanken?
fungerar det bra?
hur anslöt du den?

  MVH/Kullabacken
Skrivet av: NollKoll
« skrivet: 17 november 2007, 13:58:45 »

Jag tänkte 'stjäla'  >:D Avensis ide med Ack2 med hjälp av en gammal elpanna som jag fick tag på billigt :D  Thumbsup

- När jag hade slaktat bort allt onödigt krafs runtomkring blev jag misstänksam att den inte var utrustad med genomströmmingsslinga för varmvattnet utan förrådsberedare.  Sc:,h - Tog fram ett litersmått och kollade, 150 i VVberedaren och 80 i manteln, många skopor blev det  :-\
Det är inte den optimala ack-tanken, men billig och numera stående hemma i garaget  huvuddunk

Tänkte därför försöka koppla ihop mantel och beredare parallellt, köra in retur i beredaren genom kallvatten (ev.via avtappningspluggen) och ut genom vv, manteln som vanligt. Det blir troligen inte så stort flöde genom beredaren pga klenare anslutningar, men det kanske inte är så dumt med lite tröghetsbuffer i värme-cirkulationen..
Acken blir placerad 10m bort från VP'n.

- Är det någon som ser nå't problem med designen?   *vinkar*

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Svenska apotek med tillstånd
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?