Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?  (läst 2731 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad JBjurman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en fråga kring en fläktkonvektor som inte vill ge någon värme.

Thermia Aermec UL26
Utetemp: -5
Framledning: 30
Returledning: 14
Rumstemp: 14
Rumstorlek: 15m2
(Rumstemp om man slår av fläktkonvektorn: 13)

Någon som har någon bra ide vad som kan vara fel? Enligt installatören så tyder siffrorna på att jag har väldigt bra flöde genom konvektorn och att den avger väldigt mycket värme i rummet. (som ändå inte värms upp något) Sätter man handen framför utblåset så känns luften iskall och jämför man med fläktkonvektorn vi har i pannrummet (billig från Jula) så känns luften ljummen från den.

I angränsande rum som används som tvättstuga (15m2) sitter ett vanligt element 100*60*10 och där ligger värmen på 18-20 grader.
I pannrum som är 30m2 sitter en billigare fläktkonvektor från Jula som värmer upp rummet till 20 grader. (Framledning 30, returledning 24)

Tacksam för svar och idéer..

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #1 skrivet: 26 november 2018, 11:29:18 »
Jag trycker det ser ut som att flödet är uselt över konvektorn.
16 C tempdiff tyder på att vattnet närapå står still.
Jämför med Jula grejerna som har 6 C i tempdiff, det är ett mer normalt flöde.
Finns nån flödesreglering på konvektorn?
Det kan också vara för "bra" flöde någon annanstans, vattnet tar alltid lättaste vägen och är det för öppet på en annan radiator så "kortsluter" denna flödet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JBjurman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #2 skrivet: 26 november 2018, 11:44:07 »
Jag trycker det ser ut som att flödet är uselt över konvektorn.
16 C tempdiff tyder på att vattnet närapå står still.
Jämför med Jula grejerna som har 6 C i tempdiff, det är ett mer normalt flöde.
Finns nån flödesreglering på konvektorn?
Det kan också vara för "bra" flöde någon annanstans, vattnet tar alltid lättaste vägen och är det för öppet på en annan radiator så "kortsluter" denna flödet.

Var också min tanke när jag pratade med installatören men så kunde det absolut inte vara, då skulle det inte bli så enligt honom :(

Finns en flödesreglering och denna är fullt öppen, dessa rör tror jag om jag inte sett helt fel kommer från tjockare rör som sedan går upp i huset, även radiatorn i tvättstugan kommer från samma rör och radiatorn där är fullt öppen också om det kan påverka.

Rådet jag fick av rörisen som var här och letade om det var något fel var att höja kurvan på bergvärmepumpen för att få ur värme ur fläktkonvektorn och sedan dra ner termostaterna på alla radiatorer förutom i källaren, dock vid installationen av bergvärmen sa de att man skulle öppna dessa helt eller ta bort dom och justera på pannan så det blir rätt temp.
« Senast ändrad: 26 november 2018, 11:46:37 av JBjurman »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #3 skrivet: 26 november 2018, 12:17:46 »
Framledning: 30
Returledning: 14
Rumstemp: 14
Installatören har fel. Om returen har nästan samma temperatur som rummet är vattenflödet i det närmaste noll. Var det ett mer normalt flöde skulle utgående vatten inte ha hunnits kylas ner till rumstemperatur.

Sen tycker jag det är helt fel råd att höja kurvan på värmepumpen. Det kommer inte att öka flödet genom konvektorn. Det måste var något som blockerar eller kortsluter flödet. En luftficka verkar inte troligt, då borde även ingående rör vara kallt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad JBjurman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #4 skrivet: 26 november 2018, 14:17:19 »
Tack för svar, lufta va det de testade sist de var hit och kollade på det, men fick inte ut någon luft alls...

Provat att ha fläkten avslaget också och då hade jag framledning: 28 returledning: 24 tror jag det va, men returen kanske blir varm även om det är dålig cirkulation?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #5 skrivet: 26 november 2018, 15:39:31 »
Är fläkten avstängd tar fläktkonvektorn mycket lite värme från vattnet. Även med lågt flöde blir returen varm.

Hur är den inkopplad, finns det någon radiator tidigare på slingan som kan ta allt vatten så att det blir dålig cirkulation till konvektorn? Sitter tvättstugekonvektorn på samma slinga?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #6 skrivet: 27 november 2018, 06:59:47 »
Det finns ju ett visst flöde, jag tror helt enkelt det är obalans i ditt system, övriga radiatorer "tjuvar" flödet så att konvektorn inte får nått.
Min gissning är att du har ett gammalt radiatorsystem med grova rör och sen har rörisen skarvat på ett klenare avstick till konvektorn?
Att styra om flödet med termostaterna är inte så bra om du har bergvärme, bättre att försöka reglera in flödet med en grundinstrypning på varje radiator.
Du måste kolla över samtliga radiatorer hur stor tempdiff det är mellan in och utlopp, en IR-termometer är jättebra, men man kan även känna med fingrarna.
De radiatorer med lägst tempdiff ska strypas in, på en del radiatorventiler man man ställa grundflödet, annars kan detta göras på returventilen för radiatorn.
Varje radiator bör ha en tempdiff på minst 5 C för att flödet ska tvingas in i konvektorn, ev kanske du även måste höja flödet på cirkpumpen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad JBjurman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #7 skrivet: 06 december 2018, 11:39:05 »
Nu har installatören varit hit igen... det slutade med att de höjde värmekurvan och skruvade ner alla termostater i i övriga huset.. känns inte som en okej lösning?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Fläktkonvektor Thermia Aermec UL26 ger ingen värme?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2018, 12:18:47 »
Det gör det verkligen inte. Det som gjordes var precis motsatt mot det rekommenderas när man har värmepump som värmekälla. Då ska man ha termostaterna helt öppna och så låg värmekurva som möjligt.

Nu är det lite svÃ¥rt att ge rÃ¥d dÃ¥ jag inte vet hur systemet set ut i detalj. Var konvektorn sitter i förhÃ¥llande till radiatorerna pÃ¥ samma slinga, rördiametrar osv men mycket talar för att Carl har helt rätt i sina rÃ¥d. 

En sak som kan vara värd att prova är att stänga alla radiator på samma slinga som konvektorn och se om det blir någon skillnad. Om det bara är konvektorn som det kan gå vatten genom på den slingan borde flödet genom den öka.

Jag tycker inte man ska utesluta möjligheten av att något blev fel vid installationen så att det är en blockering i något rör. Jag har varit med om att gängtejp har hamnat snett så att den har täckt en del av genomloppet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!