Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grannen har smällt upp en l/v pump 3 m frÃ¥n tomtgäns vad gäller BULLRAR  (läst 27113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fuktig

  • Gäst
Hallå har en granne som 3m från tomtgräns har monterat en bullrig L/V pump till sin pool.

Krävs det bygglov vet att den är under 40Db men stör då ljudet når min uteplats.

Han skulle lugnt kunna välja annan placering men då stör den honom.

Kan jag göra något åt detta?

Jag vill sätta bullerplank vid staket (tomtgräns) men det är bygglov på dessa.

Grannen frågade mig innan bygge av pool om det va ok jag sa ja men han nämnde inte (pumpen).

Jag hade toktyst innan nu morrar det dygnet runt inte så högt men klart irriterande.

Antar att jag har runt 25Db 24/7 på uteplatsen ca 6m från pumpen.


(en mygga låter inte mycket men i sovrummet stör ljudet).

Vad kan jag göra för att Isolera ljudet om grannen vägrar omplacering vilket jag tror (verkar så)

Kan tänka mig ett stort plank ca 6m långt o 2m högt då blev det nog nästan tyst.

Kan man skaffa en mic och spela in ljudet och sedan skicka tillbaka det för att utjämna det är ju ett monotont ljud.


Alla tipps mottages tacksamt.



.


Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Det sista förslaget verkar intressant!
Men för att du ska få tyst dvs släcka ut VPljudet så måste väl den extra motfasljudkällan vara placerad på samma ställe som orginalljudkällan dvs på hans VP?
Det kan väl inte grannen ha något emot, det dämpar ju även hans lilla oljud...
Var det inte SAAB som hade en sån bullerdämpare i kupén nån gång?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Din granne verkar lite mysko, han vill ha en pool uppvärmd med en VP, men vill inte själv bli störd av ljudet sÃ¥ han stör dÃ¥ hellre grannen?  :::_)

Jag skulle börja med detta argument, vill han ha en pool-VP så får han flytta på den så den inte stör dig.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Det första du måste göra är att ta reda på vilken bullernivån är. 30dB är högsta godkända i sovrummet kväll /natt, och då är det ganska tyst. känns inte som du har runt 25dB om du tycker det är störande ute.

Nu är det ju så att infraljud och särskilt monotona ihållande kan vara mycket störande för rätt många människor. En tidig forskning, på 80-talet om jag minns rätt, visade att infraljud påverkade de flesta på ett negativt sätt. Anknytningen var långfärder i bil och visade att t.o.m folk med hörselproblem blev trötta och illamående efter lång påverkan. Infra ljud är mycket svårt att isolera bort.

Jag har samma problem som du, nästan, min granne har en pump till en badbalja som går åre runt. Som tur är har jag mitt garage mellan så det dämpar till en dräglig nivå, men inne i garaget är det störande. Samma granne hade en annan ljudkälla, en ombyggd utedel som gick på högsta varvtal dygnet runt 55-60dB, mot vår sovrumsvägg. Den har han efter påtryckningar plockat bort, men det hanlade ju om otillåtet höga ljudnivåer.

Vad du kan göra är att mät nivån vid gränsen, (du ska kanske ha ett soldäck där och vill ju inte ha störande ljud). Ta sen en vänlig diskusion med grannen, påpeka att ljudet i sådana brukar öka när de börjar bli slitna, (sanning) så han måste kanske flytta den sedan ändå.
Med så lågt ljudtryck som du beskriver du har lär det knappast vara lönt att kontakta miljö och hälsa, det kommer troligen bara att kosta dig pengar och osämja med grannen.
En anna sak, på vilket håll blåser den? Hade det hjälpt något att vända den?
http://www.villaagarna.se/Tips-artiklar/I-mitt-kvarter/Gransvarden-for-buller/
Måste säga att villaägarnas skala var väldigt generös, tåler att kollas upp.
http://www.lansstyrelsen.se/skane/Sv/miljo-och-klimat/halsoskydd/buller/Pages/index.aspx
Lite av vad jag nämnde tidigare.
« Senast ändrad: 04 juli 2013, 10:31:59 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Det är inte säkert att den bullrar under 40dB bara för att tillverkaren uppger det. Jag tycker du skall prata med grannen och i andra hand ta kontakt med kommunen för att göra en riktigt bullermätning och få förslag på eventuella åtgärder.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Ta ett snack, och säg åt grannen att du störs så pass att du gärna hjälper honom att flytta på den, du kanske t.o.m kan betala en slant för eventuella extrakostnader.
Om han nekar, säg att han har chansen i ett dygn, sen kontaktar du miljö och hälso för en bullermätning.

Det är för övrigt inte säkert att han kan sätta värmepumpen 3 meter från tomtgräns om du har ditt hus närmare än 9 meter ifrån (brandskyddsregler).
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
Det är inte säkert att den bullrar under 40dB bara för att tillverkaren uppger det. Jag tycker du skall prata med grannen och i andra hand ta kontakt med kommunen för att göra en riktigt bullermätning och få förslag på eventuella åtgärder.
Kommunen tar betalt av den som har fel, så att säga. I mitt fall skulle det kosta nästan tusen kr och då jag inte var säker, hade bara dBmätarna i mobilerna och alla tre visade olika, så jag köpte istället en mätare. Resultatet blev att jag kunde vara kaxigare utan att oroa mig för att ha fel.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
Jag är själv i slutfasen av inbyggnad av min utedel för bullerreduktion. Har inte haft klagomÃ¥l men jag tycker inte det är rätt att ha nÃ¥got som väsnas sÃ¥ mycket. Var ute och mätte igÃ¥r natt med gott resultat. Har sänkt nivÃ¥n 10-15 dB pÃ¥ 10 m. Jag har kontrollmätt  och kalibrerat  min S3 mot ett riktigt instrument och den visade gansks mycket fel. Det är dock fortfarande ett mycket trubbigt instrument att använda mobiler för ljudmätning. När semestern är slut skall jag lÃ¥na hem riktig utrustning och verifiera mätresultaten. Har du S3 sÃ¥ skicka ett meddelande sÃ¥ kan jag berätta vilken app och kalibreringsvärde jag använt. Det är mycket svÃ¥rt att reducera ljud frÃ¥n värmepumpar, framförallt om man inte vill pÃ¥verka prestanda och/eller livslängden.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
Jobbig sits. Man vill ju inte gärna stöta sig med sina grannar, men samtidigt så ska ju inte du behöva bli störd!

Måste pumpen gå dygnet runt? En bra kompromiss kanske vore en timer som håller den avstängd i alla fall nattetid.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad Schnappi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 65
  • Karma +0/-0
  • Villaägare sedan oktober 2011
> Din granne verkar lite mysko, han vill ha en pool uppvärmd med en VP, men vill inte själv bli störd av ljudet så han stör då hellre grannen?

Precis! En kompromiss, finns det en placering halvvägs mellan din och grannens uteplats som skulle fungera (förhoppningsvis längre bort än 6 m)?
Och blir det skillnad om pumpen riktas åt annat håll?

Det går att göra saker snyggt.
Jag som är relativt nyinflyttad grävde upp grannens rabatt (de har bott här sedan -77) då jag ville dränera den sista sidan av husgrunden. De frösådda stockrosorna klarade sig, om möjligt ännu bättre då jag luckrade upp den stenhårda lerjorden...
147 m2 villa 1½ plan byggt 1977, betongplatta på mark, mexitegel, träfasad övervåning.
Mitsubishi Kirigamine FD-25VABH L/L värmepump, 9 st direktverkande elradiatorer (7 st Electro Standard B 380 radiator, 1 st ADAX 7x32x39 cm, 1 st TEGO 8 x 40 x 53 cm)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Har du pratat med grannen han kanske placerade vp där i rent oförstÃ¥nd. Om inte det hjälper klipp sladden  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
Det är alltid bäst att prata med grannen.
Som sagt, han kanske inte förstår att han stör?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad argmontör

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
bjud över grannen på en fika ? sitt på uteplatsen och förklara att det hade varit bussit om han flyttar pumpfan eller stänger den efter klockan 10 på kvällen?

eller så kan du ju alltid starta en tråd på internet och gnälla där istället.

Utloggad "joka"

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
När jag installerade min L/V så var det lite pip från grannen min.
Hörde mig då för lite ang det och fick reda på att det KAN behövas bygglov för luftvärmepumpar.
Jag pratade med nÃ¥n kunnig om detta pÃ¥ min Kommun och han sa att här har vi inte bygglov för luftvärmepumpar med motiveringen att de tar mindre plats än en hundkoja och att en hundkoja kan lÃ¥ta mer än en luftvärmepump och kojorna är det ju inte bygglov pÃ¥ sa han sÃ¥ vi har det inte för en luftvärmepump heller  :)
Däremot sa han att vissa kommuner har bygglov på luftvärmepumpar och en av anledningarna till detta trodde han var det att det just blivit "väsen" på grannar som efter monteringen stört sig på ljudet från VP:n.
Med ett bygglov är man ju mer på sitt torra sas.
Sen ska man ju oxÃ¥ tänka pÃ¥ att det finns grannar som bÃ¥de hör och ser det mesta som de inte borde höra och se  ::)
Folk är olika mottagliga för ljud helt enkelt.
I mitt fall hade jag ett "ess" i skjortärmen då jag och grannen har "gemensam" garageuppfart som är dryga 4m bred och där jag är ägare till iaf 75% av bredden, inget servitut skrivet om att jag tillåter grannar att köra på en del av min uppfart för att de ska få in sin bil i garaget.
SÃ¥ slutsatsen hade ju blivit den om det hade fortsatts knorrats att fÃ¥r joka ingen VP pÃ¥ "rätt" plats sÃ¥ för granne ingen nytta av garaget sitt heller  ;)
Bosch CC160 med värmepump EHP 8 AW.
2010:18159kwh                
2011:12921kwh
2012:15189kwh
2013:13264kwh
2014:13064kwh
2015:12827kwh
2016:15483kwh
2017:13652kwh
2018:14399kwh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
När jag installerade min L/V så var det lite pip från grannen min.
Hörde mig då för lite ang det och fick reda på att det KAN behövas bygglov för luftvärmepumpar.
Jag pratade med nÃ¥n kunnig om detta pÃ¥ min Kommun och han sa att här har vi inte bygglov för luftvärmepumpar med motiveringen att de tar mindre plats än en hundkoja och att en hundkoja kan lÃ¥ta mer än en luftvärmepump och kojorna är det ju inte bygglov pÃ¥ sa han sÃ¥ vi har det inte för en luftvärmepump heller  :)

 :) Vældigt bra førklarat... hade aldrig tænkt pÃ¥ det men ja... sÃ¥ ær det... ær allergisk mot skællande smÃ¥hundar...
Ngt jag fick då vi bodde i lægenhet... :) En susande VP ær inget mot en jycke som inte kan sluta skælla en tyst natt... ;)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!