Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bubbel pÃ¥ Brinen  (läst 4253 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bubbel på Brinen
« skrivet: 06 september 2007, 22:29:47 »
När brinepumpen startar så hör jag ett litet bubbel vilket jag tolkar som lite luftbubblor på utgående brineledningen.
På ingången så sitter det ett avluftningskärl som samlar upp all luft som skulle komma in den vägen.
På utgången så går brineledningen på alla pumpar (som jag har sett) upp ifrån pumpen och sedan ner och igenom väggen och ner ner i marken. Här blir det då lätt en luftansamling som inte kommer ut. Verkar fungera bra ändå.

Vad göra? Ska jag be installatören komma och lufta ur allt en gång till? Eller blunda och le?

Varför finns det inte en luftningsventil på utgående brineslinga? (Jag har det inte och har inte sett det i någon installationsinstruktion eller på någon annan pump).

Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #1 skrivet: 07 september 2007, 06:57:23 »
Har du jordvärme eller bergvärme?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #2 skrivet: 07 september 2007, 08:49:58 »
Mina brineledningar går upp i taket, men där har installatörern satt dit luftningsventiler på både ingående och utgående ledning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #3 skrivet: 07 september 2007, 20:16:24 »
Jag har en Bergvärmeanläggning, har uppdaterat profilen där lite mer detaljer framgår.


Mina brineledningar går upp i taket, men där har installatörern satt dit luftningsventiler på både ingående och utgående ledning.
Att installatören har satt luftningsventil låter klokt. Skulle du kunna lägga in en bild eller beskriva så att jag kan se en sådan luftningsventil ser ut.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #4 skrivet: 07 september 2007, 20:32:01 »
Mina brineledningar går upp i taket, men där har installatörern satt dit luftningsventiler på både ingående och utgående ledning.
Att installatören har satt luftningsventil låter klokt. Skulle du kunna lägga in en bild eller beskriva så att jag kan se en sådan luftningsventil ser ut.

Det är ganska små skruvar som sitter under armaflex-isoleringen precis där ledningarna vinklas ner mot VP:n.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #5 skrivet: 10 september 2007, 10:31:13 »
Vet inte riktigt hur viktigt det är att få bort all luft ut ur utgående brine, det verkar inte påverka driften, även om det inte känns bra och jag ser problem på sikt.

Ser att jag har följande alterntiv:

* Be dem komma tillbaka med sin tunna och pump och lufta ur allt.

* Montera en t-koppling, med en liten conex luftningsskruv eller en större ventil (undrar om det fungerar med en liten luftningsskruv då det inte finns något tryck). Om jag gör detta arbetet nu så kan jag också ta bort gängtejpen som de har monterat och ersätta den med lin eller liknande. (Litar inte på gängtejpen!)

Eller en kombination av båda.


Det intressanta är att montören monterade en "filterball" (avstängningsventil med filter) pÃ¥ utgÃ¥ende brine för att undvika att det kommer ner smuts längst ner i kollektorslangen. (Jag sÃ¥g det inte som nädvändigt, men det skadar inte). Om jag nu skulle öppna detta filter sÃ¥ rinner det ut sprit och in kommer det luft som aldrig kommer att försvinna, dÃ¥ det fastnar i luftfickan ovan. Om det inte vore för backventilen.  huvuddunk
SÃ¥ även om jag monterar en luftningsventil sÃ¥ kommer inte luften dit för den fastnar i backventilen.  knUp

Tyvärr sÃ¥ har installatören saknat systemtänk! Vissa detaljer är bra, men helheten har de inte haft förmÃ¥gan att tänka pÃ¥!  fiR: huvuddunk knUp --/


Ser helst att jag slipper se installatören igen.

Så vad ska jag göra?

Om jag monterar en luftningsanordning så kan jag dessutom ta bort gängtejpen och byta plats på backventil och anstängningsventil och få en bra anläggning. Thumbsup

Tror ni att det är möjligt att fylla på sprit och få all luft på utgående brine utan att ta hit den stora pumpen igen för avluftning efter dessa förändringar??? Ialla fall så att det blir mindre luft kvar än nu?


Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad JoeMax

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #6 skrivet: 13 september 2007, 16:14:39 »
Har du bubbel på brine så ber du installatören återkomma med sin tunna och göra om allt igen.
Göra fel -> Göra Om, Göra Rätt! knUp

Bubbel på Brine kan ställa till det i långa loppet.

"Blir det fel i Brine-kresten, förångas inte köldmediat korrekt, vilket kan leda till att köldmediat är i vätskeform när det kommer in i kompressorn. Detta kan i sin tur leta till att det drar med olja från kompressorn och täpper till i kondensorn", vilket leder till att pumpen både kan bryta på lågtryck eller högtryck = Svårspårat :D


Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #7 skrivet: 14 september 2007, 20:52:34 »
Nu har jag satt en avluftning på utgående brine.

Satte ett T-rör i böjen och en liten avstängningsventil ovanpå. Fick dessutom möjligheten att byta ut lite gängtejp (som installatörerna använde) till lin.
Flyttade dessutom plats på backventil och filterventilen, så att det går att tömma filterbollen och lufta ut luften i min lilla nya vinkel så att inte luften fastnar i backventilen.
Det blev bra och snyggt! och nu producerar pumpen varmvatten igen! Thumbsup

Men bubblet kvarstÃ¥r. Efter att ha lyssnat som en mekaniker med en skruvmejsel mot rören sÃ¥ inser jag att bubblet är pÃ¥ ingÃ¥ende brine.  huvuddunk

Skapar en ny tråd med en omformulerad fråga!
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #8 skrivet: 16 september 2007, 10:35:03 »
Trycksätt systemet, se till att du har vätska i nivåkärlet, (om det inte redan är gjort) och avlufta på högpunkterna där du satt in avluftare när cirkpumpen står still.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #9 skrivet: 16 september 2007, 12:49:51 »
Hej

Jag har luftat på alla punkter där det finns avluftare, dvs vid pumpen på ingående och utgående Brine.
Ingen luft finns i dessa punkterna.

Det finns en högpunkt vid hÃ¥l 2, men där har de inte satt dit nÃ¥gon avluftning, med motiveringen att det inte behövs.  huvuddunk

Går det att sätta in avluftare på kollektorn vid hål 2? Hur blir det då? Går det att lita på dem eller börjar de läcka efter några år?

Skulle helst se att borrtoppen pÃ¥ hÃ¥l 2 sänktes med cirka 50 cm, för att med fysikens lagar enkelt kunna lufta hela systemet vid pumpen.  Är det görligt i efterhand?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #10 skrivet: 16 september 2007, 13:40:08 »
Ja, men du får troligtvis sätta på nya vinklar för troligtvis står kolektorn på bottnen, skulle de hänga en bit upp är det bara att lossa toppen, kapa och klyva foderröret, sänka toppen till den nya nivån. Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #11 skrivet: 16 september 2007, 14:08:07 »
Det lÃ¥ter som om det bästa är att säna foderrörs toppen sÃ¥ att systemet jobbar med fysiken och inte mot den. Om allt lutar Ã¥t rätt hÃ¥ll sÃ¥ borde luften stiga till högsta punkten.  8)
Problemet löst Thumbsup

Kollektorslangen står på botten!

Så då behöver det grävas, kapa kollektorslangen och sätta dit nya vinklar och antagligen förlänga markkollektorn med en muff så den når fram till hålet. Måste gräva upp hela vägen mellan hålen så att det lutar rätt hela vägen.

Det känns som en mycket bättre lösning att sänka toppen än att sätta dit en luftning, eller vad tror du?
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #12 skrivet: 16 september 2007, 15:45:04 »
Måste du gräva hela vägen tycker jag att du ska sätta en fördelare för bägge slingorna inne där du kan stänga av, ställa flödet, pumpa runt slingorna var för sig, då blir det perfekt
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad pafr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Saltsjöbaden
  • Antal inlägg: 115
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bubbel på Brinen
« Svar #13 skrivet: 16 september 2007, 16:50:38 »
Det skulle fungera om bägge kollektorslangarna var indragna i huset.

De bägge hålen är sammankopplade med en T-koppling vid hål 1 och sedan så går det endast ett par kollektorslangar in i huset. Så med den installation som är gjord har jag inget möjlighet att kontrollera flödet i respektivs slinga. Tyvärr så verkar det som om det bara är cirkulation i ett hål och en luftficka blockerar mellan hål 1 och hål 2.
Thermia Duo 12kW + vvb MBH-TWS 300l+ 100 liters volymtank.
300 m aktivt hål (2*150m) med 20 meter mellan hålen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!