Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur fungerar 4-vägsshunt?  (läst 4915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad värmemannen

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 120
  • Karma +0/-0
hur fungerar 4-vägsshunt?
« skrivet: 17 januari 2009, 21:36:00 »
FrÃ¥n elementen gÃ¥r allt vatten genom värmepumpen. Därefter kommer en fyrvägsshunt och möjlighet att shunta in olja som tillskott. Har glömt frÃ¥n förra eldningssäsongen hur jag shuntar in oljan.     Om jag bara viste hur shunten styrde flödena hade jag kunnat klura ut hur den skulle vara ställd för att de skulle fungera.

Shuntens markeringar och inkopplingar är följande.

1) in från värmepump vid märkning 1 (röd pil 1 in i shunten)
2) in från oljepanna vid märkning 2 (röd pil 2 in i shunten)
3) till oljepannan vid märkning R (röd pil in i shunten)
4) till elementslingan märkt med ofärgad pil in i shunten (och med pil ut ur shunten på godset)
 
Skalan pÃ¥ shunten är 0 - 10 med  0 vid (2) och 10 vid (3) (utgörande ett kvarts varv) Shunten gÃ¥r dock att vrida runt helt.



Flödet måste alltid gå full ut genom värmepumpen, oljan skall bara shuntas in. Hur skall jag använda shunten?


Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: hur fungerar 4-vägsshunt?
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2009, 21:54:01 »
Hej
En fyrvägshunt fungerar så att den tar i första hand från en kallare värmekälla, tex från lägre delen av en tank sedan tas värme som blandas in från en varmare källa som övre delen från en tank.
I ditt fall kanske det är kopplat så att oljepannan shuntas in vid "större" öppningsvinkel.

PS PÃ¥ Esbes hemsida kan du hitta koplingsexempel.


////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!