Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Meddelande frÃ¥n ONZZA ang. H16 problematiken  (läst 25360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad frav

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 351
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« skrivet: 30 januari 2007, 18:34:25 »
Hej!

Detta meddelande kom till ONZZA kunder idag gällandes Panasonics H16 problematik:

Citera
Hej,

Viktigt meddelande till alla Onzzas kunder!

Fabrikationsfel på Panasonic värmepumpar.

Läs mer om detta på www.onzza.com


Mvh Onzza Försäljning AB

Direktlänk:
http://www.onzza.com/pdf/onzza_brev_panasonic.pdf

// Fredrik
// Fredrik

Hus: Nässjöhus/Norrlandshus Villa Tallsjön -79, 1,5plans, 117kvm med krypgrund.
Ort: Halmstad, 500m från havet.
Överlåtelsedatum: 2012-06-28.
Ventilation: Mekanisk frånluftventilation.
Uppvärming: Direktverkande el med 11st elradiatorer (avstängda), samt en Luft/Luft VP; Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E2 (Installerad 2021-09-27) ((Mitsubishi Electric FH35VEHZ-E1 Q-Heat 665 (Installerad 2013-09-04, utbytt 2021-09-27)). Sensibo Sky
Krypgrundsavfuktare: Woods DS15.
Garageavfuktare: EchoDry II
Grill: Weber Q320 Special Edition.
Robotgräsklippare: Gardena Smart Sileno City

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #1 skrivet: 30 januari 2007, 18:44:54 »
Så vitt jag kan förstå uppfyller Panasonic sina garantiåtaganden, att sedan Onzza väljer att sluta marknadsföra deras produkter är en helt annan sak.

Antar att alla andra leverantörer skulle agera på samma sätt om de råkade ut för ett liknande seriefel.
OBS. Detta gäller luft/luft-värmepumpar.

Det finns baksidor med att sälja denna typ av produkter till lägsta möjliga pris och med sämre garantier än när det gäller det mesta på marknaden förekommande, de låga priserna som finns i denna bransch beror ju till del på att garantierna till del kommer att belasta installatörerna.
Tillverkarna står väl så vitt jag vet bara för material? Inte arbetskostnader.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2007, 21:10:33 »
Ja  när du köper som företag sÃ¥ gäller ju klart inte  konsumentköplagen.....men jag antar att de flesta som köpt  frÃ¥n dom varit  medvetna om det....fÃ¥r  bara  hoppas  att  min E12:a inte  rasar pÃ¥ nÃ¥gra  Ã¥r......hÃ¥ller  tummarna

Krokodilen
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #3 skrivet: 30 januari 2007, 22:00:03 »
Jag ser inte att man måste styrka var eller när man köpt enheten. Detta kan tolkas som att Panasonic byter varje enhet som inrapporteras!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #4 skrivet: 30 januari 2007, 22:08:44 »
I så fall tar de ju verkligen ansvar för sina produkter.
De som blir lidande är väl främst installatörerna som får dubbelarbeta med varje havererad maskin.
Och naturligtvis de som installerat själva.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • GÃ¥r det att överklocka sin pump?
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #5 skrivet: 30 januari 2007, 22:21:54 »
Jag tycker det är bra att ONZZA tar en tydlig ståndpunkt i frågan, dom är tydligen inte nöjda med den lösningen just för att det genererar enorma transportkostnader antingen för Onzza eller för en missnöjd kund.
Jag skulle vilja se tydliga ståndpunkter från alla som säljer " H16 - DKE -3 ".

Jag får svårt att verkligen rekommendera någon annan att köpa en Panasonicpump, oavsett typ just för att dom inte riktigt tar Sverige på allvar.
Dom (Panasonic Matsushita group whatever) anser väl att dom i bittra slutändan enkelt kan leva utan marknadsandelar i Sverige och att glädja tiotusen tal drabbade H16 Svenskar inte är särskilt intressant för dom. Sa dom inte själva ungefär "what Sweden needs in numbers we can manufacture in a afternoon".
Det verkar som dom tidigare har ställt upp med rimlig ersättning fullt ut för de fel de orsakat, men inte denna gång.

Onzzas ståndpunkt markerar tydligt effekten av Svenskens krav på försäljarna genom konsumentköplagen.
Är inte kvaliteten/supporten bra på produkten/leverantören... så får försäljaren ensam stå för kvalitetskostnaderna.
Att välja ett annars "välkänt/erkänt" märke är/var tydligen ingen garanti.
Är det så att Panasonic har "lotto" på sina produkter och supporten så reagerar ju försäljarna därefter helt naturligt genom sluta sälja problemprodukterna och slutligen hela märket då som Onzza valt.
Det är inget fel på konsumentköplagen, det är fel på produkterna och producentansvaret, man förväntar sig nog lite mer av "stora trygga bolag".

Personligen så önskar jag att alla instanser av Panasonic skulle ha en mer öppen attityd till detta problem och ta sitt fulla ansvar, att tiga ihjäl saker i Sverige funkar nog inge bra vi har såpass mycket tid över för annat prat än vädret.
Går man in på kinnan.se så "flyter allt" på, dom serverar sitt vanliga nonsens till allmänheten blandat med halvsanningar om 1kr in och 5,2kr ut i samband med bilder på snötyngda hus i vinterkyla.
Inte ett ljud om ev. problem med en av Sveriges vanligaste värmepumpar här inte, oavsett om den har ändelsen "spf" eller "dke"!

(edit: litet fel..)
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 22:27:08 av Paxmax »
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Panasonic E9

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland, bakom Konsum.
  • Antal inlägg: 431
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Bort med kärnkraften!
    • TBG
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #6 skrivet: 30 januari 2007, 22:27:30 »
"Det rör sig om modellerna CU-E9DKE, CU-E12DKE, CU-E9DKE-3 och CU-E12DKE-3."..."De enheter som är i riskzonen är de som sålts
efter januari 2005"

Ja man undrar hur 2004 års modell av E9DKE var beskaffad? var det kanske så att den inte ens hade den beteckningen då utan hette E9CKP5 och var en Scrollpump.
« Senast ändrad: 30 januari 2007, 22:33:12 av Panasonic E9 »

Inloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2007, 06:33:31 »
Onzzas lills utspel har nog mer att göra med att det inte gick så bra med deras möte med Panasonic Norden när det gäller leveranser av av dom "Nordiska" modellerna. Onzza har skickat sina kunder med H16 direkt till Panasonic Norden via telefon nummer på sin sida istället för att distribuera maskinerna själva, mycket smart då man slipper en massa pappersjobb samt diverse frakter.
mvh
TS
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2007, 06:45:36 »
Öppen fråga till er andra "I branschen", finns det någon annan leverantör av L/L-värmepumpar som sköter sina reklamationer på annat sätt, t.ex. genom att ersätta BÅDE material OCH frakter OCH arbetskostander.

Som jag förstÃ¥tt det sÃ¥ är garantierna frÃ¥n tillverkarna genomgÃ¥ende rätt tunna när det gäller L/L-värmepumpar och täcker normalt bara materialet.  :-\
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2007, 06:52:51 »
Clima som säljer mitsubishi heavy industries ersätter allt, likaså canvac, likaså ahlsell...........som jag sagt innan garantier kostar pengar.....men det är skönt att ha dom.....

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #10 skrivet: 31 januari 2007, 06:59:56 »
OK, vad du säger är i princip att de pumpar som levereras av svenska generalagenter har genomgående bra garantier.
Det kan ju i så fall förklara det högre priset som kunden får betala?

OBS. Detta ska ju i praktiken inte ha någon betydelse för konsumenterna, men skillnaden blir att installatören av värmepumpar som är paralellimporterade tar en större risk än den som installerar en pump levererad av en av de svenska generalagenterna, i alla fall som jag tolkar det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #11 skrivet: 31 januari 2007, 07:03:09 »
Dom pumpar jag själv sålt o det blir problem med får jag bara delarna,dom pumpar vi monterat åt Elkedjan får vi full ersättning vid rep utan att det kostar dom något extra detta tydligen via deras extra försäkring

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #12 skrivet: 31 januari 2007, 07:09:23 »
Elkedjan, säljer de inte Sverigepumpen från Kinnan?
Kinnan står väl för allt?

PS. Med tanke på sprängkraften i denna fråga har jag valt att tillåta att företagsnamn nämns just i detta fall, jag hoppas att alla kan hålla sig till sanningen och inte börja smutskasta varandra eller andra om ni förstår hur jag menar.

Visar det sig att det framkommer en massa osanningar och ogrundade beskyllningar rensar jag istället hÃ¥rt i denna trÃ¥d.  :,v(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #13 skrivet: 31 januari 2007, 07:10:02 »
Jag har iaf aldrig Ã¥gra problem med att fÃ¥ betalt för bÃ¥de jobb, resa osv.....skulle jag fÃ¥ det sÃ¥ skulle jag plocka ner maskinen & skicka den till dom.....kan dom laga det själva.......men som  sagt aldrig nÃ¥gra problem.....

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Meddelande från ONZZA ang. H16 problematiken
« Svar #14 skrivet: 31 januari 2007, 07:15:31 »
Nu alade jag inte om panasonic......har inte monterat pana.......däremot var jag ute hos en bekant som hade fått h16 på sin pump, jag hjälpte han att ringa citcop & förberedde mig på att få höra om installationsprotokoll osv för att garanti skulle gälla, men inte......han i luren sa bara skicka in inköpskvitto så skickar vi en ny ytterdel till dig, däremot kan det dröja ett tag innan du får den & det kan man ju förstå........ops, jag som sagt till min bekante att här är det nog bara att köpa ny pump osv.......fick jag snabbt ta tillbaka & lova att hjälpa honom med vac sugning......när den nya kommer......så garantierna från deras sida funkar får jag nog säga......även om det bär mig emot..... >:D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!