Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Pengarna - Borta med vinden.  (läst 1354 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
Pengarna - Borta med vinden.
« skrivet: 01 mars 2024, 16:48:21 »
https://kvartal.se/artiklar/pengarna-borta-med-vinden/


Ser ut att gå bra för vindkraften i Sverige, INTE.  :o


Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2024, 18:41:11 »
Snart fyndläge med andra ord.  tummenupp
Tänk att köpa upp alla nära kunderna, finns alltid ett rätt pris 🤔🤑
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2024, 18:57:05 »
I finland planeras det att byggas ut havsvindkraft med 50GW inom de närmsta åren...
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2024, 19:13:20 »
Ja, alltså, rätt gårdsverk på rätt plats, är nog aldrig fel.

Det ekonomiska incitamentet blir dock lite som med vindkraften, som det kommer bli med solceller.
Lim t->oo
Negativt elpris när vinden blåser och/eller solen lyser.

Tänk när 3d-printade/tapetserade solceller slår igenom, då snackar vi billig el på dagen, tOOmten
« Senast ändrad: 01 mars 2024, 21:47:38 av kWhalp »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2024, 20:50:21 »
Jag vill sticka ut hakan och påstå att bara idioter eller folk med för mycket pengar investerar i sol eller vindkraft från och med nu.
Är inte det uppenbart?
(Tänker då inte på privatpersoner som vill komma från elskatten)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2024, 21:33:08 »
Tror det finns en hel del privatpersoner som investerar av "miljö skäl" och dessutom anser att alternativet kostar mycket mer på sikt än vad som anges. Dessutom tycker de att andelarna ger rimlig avkastning.
Detta är vad de sagt till mej.
Tror vindkrafts anhängarna oftast inte vill ha någon kk, så de är nog än lite mer fundamentalister än kk anhängarna.

Obs, vill inte starta nya diskussioner i detta eviga ämne, så inga mer inlägg från mej om detta.
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad kWhalp

  • Försöker bli
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 1734
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Energi- och VP-nörd
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2024, 21:40:36 »
Ledsen om jag kastade eld på brasan, ville bara lyfta artikeln i ljuset.

Men ja Rickard, du har rätt. Frågan är dock hur mycket billigare/dyrare de andra timmarna blir, då det ej blåser eller är mörkt ute? Drar ju mindre gas/kol/olja/vatten om sol/vind stöttar, men vi vet ju alla hur fossilmarknaden egentligen fungerar...

Med mitt planerade feta gårdskraftverk tänker jag iaf "koka vatten" med, antingen i nedgrävd, isolerad IBC-tank, eller stötta golvvärmen direkt.  .,;-


Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3576
  • Karma +2/-0
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2024, 23:45:22 »
Vad är det som påverkar solcellsmarknaden just nu? Vet att det tvärstannat. Räntorna som svävar på normala nivåer och/eller elpriset som gått till normala nivåer? Luftslott?

Har aldrig sett solpaneler som en bra investering, men har inte detaljräknat heller. Utan mer, vad lägger man på elräkningen? Hur mycket avlastning blir det när det är kallt och elförbrukningen hög? Folk pratar om använda energin själva är av högsta prioritet framför sälja. Vad hade det kostat att köpa alla paneler totalt sett under 20 år?
+ Vara ständigt orolig över att huset ska brinna ner.


---


Vindkraften är en märklig bransch, det var någon som sa något intressant som jag tyvärr inte klarar återberätta lika intressant. Det hela handlade om förlusttyngda vindkraftsparkerna sattes upp för att klara miljömålen för verksamheter utanför Sverige. Finns säkert någon vet mer och som går igång på ämnet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #9 skrivet: 03 mars 2024, 14:39:58 »
Här verkar vara ett exempel på hur det kan bli bättre med vindkraftverk.



https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/nyheter/2023/planerbar-vindkraft--med-hjalp-av-vatgas

https://group.vattenfall.com/press-and-media/pressreleases/2022/worlds-first-hydrogen-producing-offshore-wind-turbine-gets-gbp-9.3million-funding-boost

Jo, vätgas igen, och massiva bidrag till vattenfall för att bygga anläggningar som man vet aldrig kommer att kunna konkurrera på en kommersiell marknad.
Precis som jag skrivit tidigare är det dock en möjlig väg, förbjud vindkraft att leverera el ut på nätet så att vi kan få till stabila och låga priser med 100% planerbar kraft som får leverera året runt alla dagar i veckan.
Sen kan man göra vätgas av vinden istället för av fossil gas, det låter väl som en bättre plan än vad vi sett hittills i alla fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #10 skrivet: 03 mars 2024, 14:45:03 »
Vad är det som påverkar solcellsmarknaden just nu? Vet att det tvärstannat. Räntorna som svävar på normala nivåer och/eller elpriset som gått till normala nivåer? Luftslott?

Har aldrig sett solpaneler som en bra investering, men har inte detaljräknat heller. Utan mer, vad lägger man på elräkningen? Hur mycket avlastning blir det när det är kallt och elförbrukningen hög? Folk pratar om använda energin själva är av högsta prioritet framför sälja. Vad hade det kostat att köpa alla paneler totalt sett under 20 år?
+ Vara ständigt orolig över att huset ska brinna ner.


---


Vindkraften är en märklig bransch, det var någon som sa något intressant som jag tyvärr inte klarar återberätta lika intressant. Det hela handlade om förlusttyngda vindkraftsparkerna sattes upp för att klara miljömålen för verksamheter utanför Sverige. Finns säkert någon vet mer och som går igång på ämnet.

För oss kostade det 210 000 kr med en del av taket utbytt inräknat i priset, investerade sparade pengar och räknar med ca 5% avkastning (20 års payoff-tid) vilket är bättre än bankräntan.
Skulle det bli allvar av grönt stål i Norrbotten lär väl våra elpriser stiga med ett par hundra procent, och då kan det förstås bli en bättre affär.
Men hade jag inte bestämt mig för över 2 år sedan, med installation förra våren, så hade jag absolut inte investerat idag.
Det som primärt gjort att jag har en annan syn på detta idag än för 2 år sedan beror på att vi såg negativa elpriser flera dagar förra sommaren, när det var soligt i hela landet, och det kommer ju bara att bli "värre" ju mer solceller som monteras.
Troligen kommer regeringen bli tvungen att ta bort skatterabatten för exporterad el också, för att minska de snedvridningar av konkurrensen som solcellerna utsätter marknaden för, annars lär vi få ser fler konkurser både inom förnyelsebar energi och inom planerbar energi.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Börje__

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 841
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #11 skrivet: 23 mars 2024, 13:31:54 »
Borås trakten 250 öh.
IVT HT Plus E7, 7kW 2005, med 180m fördjupat borrhål, reserv pump äldre Greenline i samma hål.
Metro plus 70E sling beredare med 2x45mm extra isolering.
Contura braskamin med täljsten.
Bostad 117m2 + 65m2 källare, äldre 40/60-tals hus, tilläggsisolerad. 
22m2 isolerat garage med luft/luft Gree Pular 35
Smart styrningsrelän Deltaco schedule & Shelly schedule/Nordpool. Blockerar varmvatten nattetid samt vpn sänks 1-2°C beroende på spotpriset.
Solpaneler 10kW, från aug-23

Förbrukning 2015-2022 ca 13.000-13.500kWh/år
Förbrukning 2022/2023: runt 7000 kWh/12mån + mycket eldning i braskaminen.
Förbrukning 2023/2024: runt 7600 kWh/12mån + en del eldning i braskaminen. Tillkommer egen förbrukad solel, oklart hur mycket.  Garaget förbrukar 1400 av 7600kWh.

Bonushus 1: Thermia Villa + FTX
Bonushus 2: IVT Greenline 6
Sommarstuga: IVT Aero 605
Spania: 2st LL lågpris xxx

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #12 skrivet: 24 mars 2024, 08:10:05 »
Citat:
"Ventyrs vinnande bud ligger på 115 öre per kWh. Det innebär att när marknadspriset ligger under det åtar sig norska staten att gå in och täcka upp, medan om elpriset är högre betalar Ventyr ut mellanskillnaden till de norska skattebetalarna."

Min kommentar:
Vart tog den billiga vindkraften vägen, det påstås ju bara kostar runt 30 öre att producera el via vindkraft?
Nu ser vi klart och tydligt vad det faktiskt kostar, 115 öre kommer den direkta kostnaden att vara för Norrmännen, innan de som säljer elen har lagt på sin vinstmarginal, fasta kostnader och skatter.
Det kommer dessutom att minska lönsamheten för den planerbara kraftproduktionen då de blir mer av en reservkraft, så hela prisbilden på all el i Norge kommer att tryckas uppåt.
Troligen spiller det även över på oss i Sverige.
Sinnebilden av grön idioti bara måste vara att ersätta vattenkraft med vindkraft.
Sjukt är vad det är, och ingen bryr sig.

Som tur var förlorade Equinor aktionen, så värdet på mina aktier kanske håller sig skapligt tills jag hinner sälja dem och ersätta med bolag som satsar helt på olja och gas.
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 08:16:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2965
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #13 skrivet: 24 mars 2024, 08:28:45 »
Betyder det att om norska elområdespriset kostar mindre än 115€/MWh så ska norska staten betala mellanskillnaden? Ursäkta men om så är fallet är de helt blåsta?

 Eller kör de med samma spel som här. Titta här då börselen kostade 50€/MWh, då kommer ni markägare att få såhär stor del av vinsten för att ni hyr ut er mark. Och senaste år då den kostade 150€/MWh tänk då kommer ni att få tre gånger mera!!! Skriv på nu…

Vad de ”glömde” berätta var
1. Det blåser kanske inte då elen är dyr så vad medelbörselen är berättar inte sanningen.
2. Troligen är redan parken såld till utomstående, och de kan ändra sin prissättning som de vill, då får markägarna i bästa fall ut sin minimiersättning, men det var på vind*pris det är pengarna i.

Börjar Norge ha brist på vatten?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Pengarna - Borta med vinden.
« Svar #14 skrivet: 24 mars 2024, 08:36:31 »
De håller på med greewashing, pumpar olja och gas och säljer till alla som behöver, men låtsas själva vara så klimatvänliga.
En ren parodi är vad det är.
Men de har ju råd att göra lite som de känner för.

Skillnaden mellan Norge och Sverige är att Norge KAN använda oljepengar för att ställa om sitt elsystem, och trafiken.
I Sverige blir det vi konsumenter som får betala, inte någon oljefond som avkastar hundratals miljarder/år.

Tänk er till när det blåser rejält i Norden och elpriset är negativt, då kommer Norska staten få betala 115 öre till "vinnarna" av auktionen, när de producerar 100% effekt.
De kommer att skratta hela vägen till banken.
När det inte blåser och elpriset är högt producerar de inget, och slipper betala.
I västa fall får de väl vrida vindkraftverken lite i sida så de inte producerar nåt.
Vilken soppa, och vilket avancerat vansinne.  *roflmao* *roflmao* *roflmao*

Tittar jag på mitt snittelpris senaste året så ligger det på ca 55 öre.
Det norska staten gör nu är i princip att sätta ett pris på el i Norge/Norden på ca 115 öre för årtionden framåt.
Drygt 100% dyrare tycker de att elen ska få bli.
Politker, de ska inte bry sig utan låta marknaden sätta priserna!
« Senast ändrad: 24 mars 2024, 08:46:50 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!