Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optimal drift vintertid  (läst 1186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Einh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Optimal drift vintertid
« skrivet: 27 juli 2022, 23:57:09 »
Hej, jag är en nybliven husägare som skulle behöva lite rÃ¥d angÃ¥ende optimal drift av mina luft/luft-värmepumpar pÃ¥ vintern. Förra vintern sÃ¥ orkade inte luftvärmepumparna (en pÃ¥ varje vÃ¥ningsplan) med att värma huset vilket gjorde att  elradiatorerna gick igÃ¥ng i alla rum och följden blev en svindyr elräkning. För att undvika att samma sak uppstÃ¥r i Ã¥r igen sÃ¥ har jag investerat i en kombinerad ved-och pellets-kamin som jag placerar pÃ¥ nedervÃ¥ningen bredvid murstocken. Min tanke med den är att jag ska elda med ved när jag är hemma efter jobbet och sedan eldar den pellets under natten. Luftvärmepumparna är avstängda (förutom fläkten för att sprida kaminvärmen) pÃ¥ natten när det är som kallast och sedan slÃ¥s de pÃ¥ och är aktiva under dagen när det är varmare utomhus och de har bättre verkningsgrad. Vad tror ni om detta förfarande? Tyvärr har pelletsen blivit sÃ¥ dyr nu sÃ¥ jag vet inte om den ökade kostnaden för pellets kan motivera den sänkta elförbrukningen...

Utloggad Västerhaninge 17

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm (Haninge)
  • Antal inlägg: 580
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Optimal drift vintertid
« Svar #1 skrivet: 28 juli 2022, 08:09:18 »
Vad som är viktigt på LLVP : ar är rengöring av filter för bästa verkningsgrad .
Passa även på att rengöra lamellerna med rengöringsmedel , avsett för ändamålet .
Försök även att köra dom på så hög fläkthastig som du kan (bättre verkningsgrad)
Stockholm,Byggår 2008,1.5 pl,84 m2 nere, tot 161 m2 ,värmeslang i cementplattan (pålad) Garage 35 m2
IVT490 FLVP (inst Dec 2008) Daikin Caldo XRH30 (inst Dec 2019)
2010: 15439kwh (total förbr)Ö-våning ej isolerad
2011: 11777kwh (t.f) Ö-våning isolerad
2012: 12049kwh (t.f)
2013: 11973kwh (t.f)
2014: 11522kwh (t.f) luftvärmepump inst. November
2015: 10367kwh (t.f)
2016: 12227kwh (t.f)
2017: 13424kwh (t.f) 700 w Byggfläkt inkopplad i garaget
2018: 15182kwh (t.f)
2019: 15752kwh (t.f)
2020: 12472kwh (t.f) LLVP mont i garaget Augusti + Braskamin i huset (600 kg täljsten)
2021: 13699kwh (t.f) Har haft +20 gr i garaget och eldat mindre .
2022: 12249kwh (t.f) Eldat som en tokig , 20gr i garaget .
2023: 11806kwh (t.f)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Optimal drift vintertid
« Svar #2 skrivet: 29 juli 2022, 08:03:00 »
Räkna med i runda slängar COP 3.0 på dina värmepumpar.

Om energin från Pellets kostar 1 kr/kWh så kan elen få kosta 3 kr/kWh innan det lönar sig att elda med pellets.
Tänk också på att elen är billigast på natten (om du har timavtal) så det är inte nödvändigtvis så att det är dyrt att köra värmepumparna nattetid, det beror på vilken typ av elavtal du har.

Optimerad körning av värmepumparna är att låta dem gå för fullt när det blir kallt ute, alla radiatorer skall vara avstängda, och när värmepumparna inte längre orkar hålla värmen skall du bara starta en radiator på den våningen som blir för kall, den radiator som sitter längst bort från värmepumpen.
Räcker det inte med att aktivera en radiator, så startar du ytterligare en, även denna så långt bort från värmepumpen som möjligt.
I detta läge kan du mer än gärna öka börvärdet på värmepumpen till 30 grader, så att värmen från elradiatorerna inte styr ned effekten på värmepumpen i onödan. (Det var troligen det som hände för dig förra vintern, för du vet ju inte med vilken effekt värmepumpen går på)

Rena filter är ju också viktigt, och att värmepumparna i sig fungerar som de ska, är de gamla och av ett dåligt fabrikat så kanske de inte alls ger den effekt och COP som du "drömmer om".

Vad vet du om dina värmepumpar, årsmodell, fabrikat och modellbeteckning kan hjälpa oss att ge dig bättre råd.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Einh

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal drift vintertid
« Svar #3 skrivet: 07 augusti 2022, 10:49:54 »

Vad vet du om dina värmepumpar, årsmodell, fabrikat och modellbeteckning kan hjälpa oss att ge dig bättre råd.

Tror jag har lyckats luska fram modellerna på mina värmepumpar nu.

Den ena är en Daikin (ftxl25s25k/rxlS25M) och den andra är från Mitsubishi (muz-fd3vabh-e1)

Är tacksam om ni vet några bra tips och trix för dessa värmepumpar. Går det att programmera dom så att dom är avstängda på natten? Tänkte nämligen elda med pellets i kaminen då eftersom det oftast är så kallt under natten på vintern och därmed får de lägre COP. Sedan på dagen när solen kommer fram så stannar kaminen och värmepumparna startar igen.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimal drift vintertid
« Svar #4 skrivet: 07 augusti 2022, 13:30:46 »
kommer inte ihåg om FD har sk. vecko-timer då är det nästan enkelt annars icke

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 602
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!