Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Högtryck löst tvÃ¥ gÃ¥nger dÃ¥ vi varit bortresta  (läst 44716 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Under vintern har vi bara varit bortresta längre än två nätter vid två tillfällen men vid bägge dessa har vi kommit hem till en Thermia Diplomat-pump där högtryck har löst, något som annars aldrig har hänt i pumpens fyra-åriga historia. Kan det finnas något samband, något som kan påverkas av att vi tillför mindre energi i form av elektriska apparater eller att vi inte använder varmvatten? Kan vi i så fall göra något åt det? Vid första tillfället var det väldigt kallt, ca -19 vilket var historiskt lägsta, så då skyllde jag på det. Men vid andra tillfället, som var nu i veckan var det antagligen ingen hårdare kyla. Den här gången brydde jag mig även att fylla på radiatorsystemet enligt instruktion för åtgärd vid denna typ av larm, det låg på 0.9 bar övertryck (rekommenderat 1-1.5) - kan detta ha spelat roll? Det står också något om att rensa smutsfilter, men jag har ingen aninng om var det finns? En annan lustig sak var att elpatronen gick in första gången men inte den andra, då det istället var fruktansvärt kallt då vi kom hem. Någon som har något svar på någon av alla mina frågor?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
Högtrycket löser för att det är för varmt (egentligen för högt tryck, men i vätskedynamiken är det i princip samma sak) på varma sidan, med andra ord ger kompressorn för mycket värme, eller så lyckas den inte göra av med värmen. Dåligt flöde, alltså, eller så går den fast den inte ska (för Thermias maskiner är inte varvtalsreglerade, va?).

Skulle kunna vara att ni har ett snäpp för lågt på värmebärarpumpen eller igensatta smutsfilter (ingen aning om hur det ser ut på en thermia), i samband med att ni inte använder nåt varmvatten. Man tycker ju kanske att den skulle hinna lösa på hög returtemp innan den löser på högtryck, men jag vet inte alls hur thermias styrsystem funkar.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Jo första gången kan det bero på att det varit kallt, men andra gången... ???

Vad är tempdiff mellan framledning och retur då VP:n värmer huset?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man

Skulle kunna vara att ni har ett snäpp för lågt på värmebärarpumpen eller igensatta smutsfilter (ingen aning om hur det ser ut på en thermia), i samband med att ni inte använder nåt varmvatten.
Intressanta tankar. Tyvärr är det svårt att testa effekten eftersom det tycks som om jag måste resa bort för att framkalla felet. Och frågan är om det bara är när jag är bortrest och det samtidigt är förhållandevis kallt? Finns det något sätt att verifiera at jag har lagom flöde på värmedbärarpumpen utan att invänta felet (eller rättare sagt invänta att det högst ofrekventa felet verkar vara ohjälpt)? Rengöra smutsfilter känns ju som det aldrig kan skada - någon här som kan ge ett tips om hur detta går till. Eftersom det är första året jag får det här felet känns ju förändringar intressanta (liksom att förstå skillnad mellan att vara hemma och vara bortrest). Lite lågt tryck i radiatorerna har jag redan identifierat och ett smutsigt smutsfilter skulle ju vara en förändring i sig. Är det också värt att nämna att jag sedan förra året har hakat på ett litet värmegolv med en s.k. minishunt och egen cirkulationspump?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jo första gången kan det bero på att det varit kallt, men andra gången... ???

Vad är tempdiff mellan framledning och retur då VP:n värmer huset?

Kollade just tempdiffen och den verkar vara ca 6 grader vid en utomhustemperatur på +3 grader. När pumpen slår av ligger temperaturerna på typiskt 45/39 grader. Svårt att gissa hur kallt det var nu när felet senast inträffade, men i slutet av förra veckan var det nog inte så många minusgrader i Göteborgstrakten.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Då verkar du inte ha problem med igensatta filter. Flödet är helt OK.

Men du råkar inte ha skruvat på radiatortermostaterna?
De ska vara fullt öppna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Men du råkar inte ha skruvat på radiatortermostaterna?
De ska vara fullt öppna.
Som vanligt under ett förhör kryper den ena pinsamma bekännelsen efter den andra fram. Två av de 13 radiatorerna (se systembeskrivning i min profil) har jag strypt rätt kraftigt med fast strypning, ej termostat, eftersom det annars blir fruktansvärt varmt i köket, inte minst efter att de två ursprungliga köksfönstren, liksom övriga fönster, har bytts mot treglas. Men sedan fuskar jag medvetet på ytterligare tre radiatorer i våra sovrum eftersom det var trickigt att trimma in fast strypning och det i barnens rum dessutom är rätt smidigt att ratta in skillnad mellan dag (lek) och natt (sömn). Det har ju funkat bra tidigare år under bortresta perioder, och i år med väldigt kalla temperaturer har det inte varit något problem när vi är hemma. Men vad händer egentligen när vi är bortresta och just rummen med termostaterna är de som främst förlorar tillförd energi från människokropparna? Jag hade spontant tyckt att läget skulle vara gynsammare, generellt bättre flöde eftersom inte termostaterna stryper lika mycket/tidigt, men kanske tänker jag fel? En lösning är förstås att åtminstone öppna upp när vi åker bort, om jag misstänker att det finns ett samband (och även om det inte finns samband så är det ju mest kritiskt eftersom huset kan bli stående kallt). Jag kommer säkert att få uppmaningen att använda fast strypning, men det leder ju lätt till att inte minst barnens kombinerade lek- och sovrum ofrånkomligt blir kalla på dagarna om man vill ha dem svala på nätterna. För att ta reda på om termostaterna är problemet kanske jag kan stänga av dessa tre radiatorer helt för att provocera fram felet, men jag kan kanske inte vara säker på att det inte krävs samverkan med några andra faktorer för att felet verkligen ska uppträda?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skaffa en innegivare till din VP.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Skaffa en innegivare till din VP.
Tack för alla snabba svar, Carl N. Om du orkar får du gärna utveckla det där med innegivare lite grann, vad skulle jag uppnå?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Skaffa en innegivare till din VP.
Tack för alla snabba svar, Carl N. Om du orkar får du gärna utveckla det där med innegivare lite grann, vad skulle jag uppnå?


En rumsgivare eller innegivare till VP:n känner av innetemp och justerar då börvärdet på framledningstemp uppåt eller neråt stegvis om rumstemp avviker från den valda. Skillnaden mot radiatortermostater är att flödet över radiatorerna inte påverkas. Sen gäller det att placera givaren på ett lämpligt ställe eftersom hela husets värme kommer påverkas av denna givare.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Sen gäller det att placera givaren på ett lämpligt ställe eftersom hela husets värme kommer påverkas av denna givare.
Det är väl just detta som har fått mig att tveka, men det kanske skulle funka hyfsat om man sätter den i vårt sovrum. En trådlös givare hade ju inte varit fel, så att man kan flytta runt och prova några olika alternativ.
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Balkkin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 101
  • Karma +0/-0
växelventilen som hängt sig kanske?

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
växelventilen som hängt sig kanske?
Jag kanske ska släppa teorin med att felet inträffar när jag är bortrest, även om det är vid de två tillfällen som jag har varit borta mer än 2 nätter i år som det har hänt? För om växelventilen är problemet borde det inte ha med detta att göra, eller hänger jag inte med i dina tankegångar?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Porcupine

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
@Carl N, som jag just skrev till Balkkin kanske jag bör släppa tanken att mitt fel hänger ihop med att jag reser bort, det skulle ju kunna vara en tillfällighet. Jag tänker nämligen på ditt förslag med innegivare. Prinicipiellt är självklart innegivare bättre än att använda termostater, men jag vill ju ändå veta att jag löser det problem jag har för avsikt att lösa (löst högtryck). Om det hade varit tvärtom, att högtryck löste när jag var hemma men inte när jag var borta så hade jag ju kunnat argumentera för att personernas uppvärmning stryper tre av de tretton radiatorerna, vilket skulle kunna leda till högtryckslarm. Men nu är det ju precis tvärtom, i det läge då det verkar mest osannolikt att termostaterna ska slå av så råkar jag ut för problemet. Detta får mig att tveka (sedan kan jag ju fundera på innegivare i alla fall, även om tanken att styra hela huset på ett sovrum känns lite bakvänd, och om jag sätter den i vardagsrummet vilket jag tidigare varit inne på så löser jag ju inte problemet med varma sovrum - när vi lämnar vardagsrummet för sovrummen lär ju innegivaren snarare dra upp husets temperatur). Nästa test för att reda ut om tre strypta radiatorerna är problemet skulle ju kunna vara att slå av dem helt, men nu är det varmt ute och jag är tveksam till att jag simulerar den situation jag hade i vintras?
Konverterade från direktel i maj 2006, tidigare förbrukning mer eller mindre okänd p.g.a. nyinflytt, saknade element och maximalt 17°C rumstemperatur. 209 m2 uppvärmd yta i Göteborgsområdet, Diplomat TWS 10 och aktivt borrhål på 176 m. 13 Thermopanel-radiatorer, 2 handdukstorkar, badkar på 180 l och en rätt slösaktig dusch. Energifönster sedan november 2006. Kopplade till ett värmegolv på ca 7 m2 med minishunt/cirkulationspump sommaren 2009.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Nästa test för att reda ut om tre strypta radiatorerna är problemet skulle ju kunna vara att slå av dem helt, men nu är det varmt ute och jag är tveksam till att jag simulerar den situation jag hade i vintras?

Det är kanske kombinationen hög framledningstemp + strypta radiatorer som orsakar larmet. Du kan simulera genom att stänga av eltillskott, öka på gradminutrarna så att VP:n inte stannar och sen efter nån timme då framledningstemp stigit så stänger du de tre radiatorerna och ser vad som händer?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!