Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera V.P i bef ved/solanläggning  (läst 1429 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Ve eller´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Installera V.P i bef ved/solanläggning
« skrivet: 08 juni 2021, 22:54:48 »
Hej
Jag planerar att installera en bergvärmepump i huset. Idag eldar jag med ved samt vakuumpaneler på taket. jag tänkte behålla vedanläggningen då den fungerar mkt bra. Vakuumpanelerna är kopplade mot en värmeväxlare då jag inte har slingor i acc.tankarna.
Funderar på och byta ut en 500L acc.tank mot en multitank med 2-3 slingor som jag kan koppla solpanelerna och B.V.P mot.
Eller om jag installerar slingorna själv i existerande tank.
Nu undrar jag om det är ngn här som har erfarenhet av en anläggning med B.V.P och vedpanna samt solpaneler?

1. Tänkte mig en BVP utan VVB och köra mot multitanken.
2. Vad händer vid tappning av VV då jag har VVB i vedpannan idag om vedpannan är kall?
3. Ska man ha kranar mellan systemen och multitanken?


Bifogar skiss på bef system.

Tacksam för svar.  help

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2021, 12:33:57 »
VVB i panna är jag inte bekant med. Känns överlag vettigt om varmvattnet är i slingtanken. Värmepumpen bör vara av en beredarfri modell.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2021, 13:04:19 »
Du spara oerhört lite på att värma tappvarmvatten med solfångarna under sommaren, den där multitanken får inte kosta många tusen för att det skall ta årtionden att tjäna in den.
Men OM då köper en sådan tank så måste du köpa en rejäl slinga för värmepumpens värme, annars kommer du inte få tillräckligt varmt tappvarmvatten, ett visst mått av temperaturfall får du alltid i slingan, och är den för kort så kanske värmepumpen stoppar på 60 grader, men du har bara 45-50 grader i tanken.
Egentligen ser jag inga som helst fördelar med en multitank och solfångare framför en värmepump med inbyggd varmvattenberedare (högre vv-temp och bättre COP) och jag tror inte att investeringskostnaden blir lägre heller.

Ska du köra cirkulation för att hålla VVB i pannan varm under sommaren lär det nog t.o.m bli högre kostnader för tappvarmvattnet än om du kör med en komplett Värmepump med inbyggd beredare.

Vilken multitank funderar du på?
« Senast ändrad: 09 juni 2021, 13:06:46 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2021, 14:41:03 »
Enklast borde vara att köpa en vp med inbyggd beredare och låta vv först gå genom vv växlaren och sen om tempen är för låg slutvärmas i vp beredaren då kommer vp inte starta för vv på sommaren och resten av året kommer solen göra vad den kan för att höja vv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2021, 07:15:26 »
Jo, det var nåt sånt jag tänkte på också, några avstick och ventiler så man kan växla manuellt mellan sol/ved och sol/VP beroende på hur man känner.
Om man nu mot förmodan vill elda som en hobby.
Fast det är mer lönsamt att sälja eventuell ved man har eller kommer över billigt.
Fast hur det blir i framtiden med elpriserna... - med urfasning av kärnkraft och fossila bränslen med därvid kommande elbrist är osäkert - det KAN faktiskt vara ekonomiskt vettigt att ha kvar vedalternativet så länge som möjligt.

Många värmepumpar har väl dessutom dockning för solfångare i sig, då kan man skippa värmeväxlaren och den extra cirkpump som krävs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ve eller´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2021, 22:28:02 »
Hej!
Tack för svaren :)
Richard, jag har sett en multitank hos polarheat, men som ni skriver så är det nog ett bättre alternativ att ha v.p med vvb och förvärma med solpanelerna.
Och som sagt finns det v.p med ansl. för solpaneler så är det ju ännu bättre :)

Mvh Lars

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #6 skrivet: 10 juni 2021, 23:37:37 »
Det med förvärmning blir samma sak med slingtank, som tankar i serie.
Nedre varmvattenslingan tar förvärmningen och blir det mer solenergi över så behöver inte värmepumpen lyfta temperaturen i övre skiktningen där andra varmvattenslingan för toppvärmning sitter.
Under svalare solsäsong så kommer nedre varmvattenslingan göra god förvärmning med nämnvärd avlastning för värmepumpen som toppar övre området. Det finns massvis soltimmar med 20-25 grader.
När värmepumpen har kontakt med hela volymen i en slingtank så är verkningsgraden för varmvattnet högre än med värmepumpen i laddslinga. Det är bättre att varmvattentemperaturen släpar några grader än att kompressorn måste arbeta med övertemperatur för att kompensera slingans överföringsförluster.

Soltankens närvaro sparar många kompressorstarter per år, lite vinst går uppskatta där.

Går inbyggda beredaren sönder i värmepumpen så byts hela värmepumpen ut i förtid i många fall. Det betyder att man betalar installationsavgifter oftare utöver ny hårdvara. Därför är det inte så tokigt att ha slingtanken som arbetstank för värme och varmvatten. En soltank håller i teorin väldigt länge pga syret kokas ur.

Gillar idén med hålla ute vedpannan med hjälp av kranar. Elda när elpriserna är högt utan anledning måste kännas väldigt bra. Bara det överskrider sotningspriserna. Alternativ kanske kan vara att parkera vedsystemet som urkopplat och se vad som händer med framtiden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Ve eller´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2021, 08:52:28 »
Tack för svaret :)
Jag åxå funderat på att sätta i lösa slingor i en av tankarna själv. Är det ngn som har förslag på längder m.m samt vart de har skapliga priser på dessa?
Om det blir av :)
Mvh Lars

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #8 skrivet: 11 juni 2021, 12:30:59 »
Det med förvärmning blir samma sak med slingtank, som tankar i serie.
Nedre varmvattenslingan tar förvärmningen och blir det mer solenergi över så behöver inte värmepumpen lyfta temperaturen i övre skiktningen där andra varmvattenslingan för toppvärmning sitter.
Under svalare solsäsong så kommer nedre varmvattenslingan göra god förvärmning med nämnvärd avlastning för värmepumpen som toppar övre området. Det finns massvis soltimmar med 20-25 grader.
När värmepumpen har kontakt med hela volymen i en slingtank så är verkningsgraden för varmvattnet högre än med värmepumpen i laddslinga. Det är bättre att varmvattentemperaturen släpar några grader än att kompressorn måste arbeta med övertemperatur för att kompensera slingans överföringsförluster.

Soltankens närvaro sparar många kompressorstarter per år, lite vinst går uppskatta där.

Går inbyggda beredaren sönder i värmepumpen så byts hela värmepumpen ut i förtid i många fall. Det betyder att man betalar installationsavgifter oftare utöver ny hårdvara. Därför är det inte så tokigt att ha slingtanken som arbetstank för värme och varmvatten. En soltank håller i teorin väldigt länge pga syret kokas ur.

Gillar idén med hålla ute vedpannan med hjälp av kranar. Elda när elpriserna är högt utan anledning måste kännas väldigt bra. Bara det överskrider sotningspriserna. Alternativ kanske kan vara att parkera vedsystemet som urkopplat och se vad som händer med framtiden.
Om vp värmer en beredare via en slinga så får vp jobba med tex 55 grader för att tanken ska bli 50 grader om vp jobbar mot en slingtank måste vp ladda slingtanken med 55 grader för att slingan ska kunna ge ut 50 gradigt tappvatten vad är skillnaden ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #9 skrivet: 11 juni 2021, 13:30:04 »
Om vp värmer en beredare via en slinga så får vp jobba med tex 55 grader för att tanken ska bli 50 grader om vp jobbar mot en slingtank måste vp ladda slingtanken med 55 grader för att slingan ska kunna ge ut 50 gradigt tappvatten vad är skillnaden ?
Bra exempel på temperaturer! I sista delen, VP behöver inte gå över 50 grader för att få tanken till 50 grader, eftersom det är samma temperatur när man väntat in värmeöverföringen. Man behöver sällan mycket mer än 45 grader i kranen. Så man kan snåla lite med beredningstemperaturen när legionella inte växer i en slinga.

Sen om man tittar på ett slitet system, Nibe F1245 med slingladdad tank. Det är många där som får en kontaminerad slinga utvändigt och sämre värmeöverföring. Laddtemperaturer på 65 grader och får inte upp värmen i tanken i alla fall. Det blir slitsamt fram tills man ger upp och byter beredaren. Jag föredrar att laddningen fungerar bra och tappningen kan drifta lite nedåt i temp.

Stora tankar som inte blir genomvarma under längre tid tror jag blir svårt att bli av med bakterierna även om de passerar varmare vatten en kort stund.

Stekpannevarma vattnet brukar jag göra på spisen i alla fall, men jag tror många där ute vill kunna diska direkt ur kranen.

Tack för svaret :)
Jag åxå funderat på att sätta i lösa slingor i en av tankarna själv. Är det ngn som har förslag på längder m.m samt vart de har skapliga priser på dessa?
Om det blir av :)
Mvh Lars

12-metersslingor verkar vanligt att tillverkarna stoppar i.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #10 skrivet: 11 juni 2021, 14:14:33 »
Problemet bli att med 50 grader i tanken får du ut 45 grader en liten stund men när flödet och dusch längden ökar så minskar tempen om man inte överdimensionerar slingorna med 45 grader i beredaren får man ut 45 grader i duschen. Man laddar normalt med kanske 8 kw men när man tar en dusch blir uttaget ur beredaren bra mycket mera. Jag har dubbla slingor i min tank om jag inte minns helt fel totalt 22 meter och då skiljer det inte allt för många grader mellan tank tempen och vv tempen. Igensatta slingor är inte bra vare sig det är en laddslinga eller en slinga som gör vv värmeöverföringen blir dålig i båda fallen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3558
  • Karma +2/-0
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #11 skrivet: 12 juni 2021, 01:24:13 »
Ja det är inte helt optimalt, men det finns i alla fall bäst möjligheter att ge värmepumpen ett bra liv tänker jag med VV-slinga. Men å andra sidan, dessa tankar är väl lite riktade mot ved och sol, då får man ofta rejält varmt vatten ändå. Men vad man vill ha kan ju vara lite en smaksak kanske. Känns som diffen är rätt stor för användaren så som du berättar, ångrar du ditt val?
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #12 skrivet: 12 juni 2021, 16:53:14 »
Nej funkar bra för mig har bra med vv har aldrig tagit slut inte ens när dottern bodde hemma men har ju beredaren som alltid är laddad med vv och slingor som förvärmer.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Ve eller´n

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2021, 20:57:00 »
Tack för era synpunkter :)
Vad sägs om  en CTC ECOPART 408 utan vvb, docka mot tex
ACKUMULATORTANK 500L, ECO Combi 2 Laddotank
är en isolerad ackumulatortank med många anslutningar, vilket gör den extra flexibel.

ECO Combi 2 Laddotank 500L ackumulatortank har en väl tilltagen rostfri tappvarmvattenslinga. Ackumulatortanken är även utrustad med en extra rostfri slinga som kan användas till exempel sol eller värmepump. Ackumulatortankens isolering består av 100 mm mjuk polyester, med hög värmeisolering och värmeledningsförmåga : 0,035 W / mK.
Polarheat har åxå en multitank med pumpar m.m färdigmonterat.
Den extra slingan tänkte jag använda till solpanelerna, och sen ansluta tanken till vedanläggningen.
Eller är det bättre att köra vp mot slingan och använda existerande värmeväxlare mot tanken (solpanelerna).
Sen antar jag att det måste till en cirk.pump för radiatorsystemet åxå?
Behövs det en mellan tank och vp åxå eller finns det i vp?

Mvh Lars

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Installera V.P i bef ved/solanläggning
« Svar #14 skrivet: 15 juni 2021, 07:40:12 »
Det där borde nog fungera.
Jag skulle bygga två helt separata system, sätt in solfångarna i slingan i botten på nya tanken, och avstängningar mot befintliga värmeväxlaren som sitter i "vedsystemet" och på samma sätt så sätter du in avstängning mot de befintliga tankarna och pannan så du får noll cirkulation i det systemet när du inte eldar med ved.
På så sätt minimerar du energiförlusterna i det gamla systemet.
Du behöver en extra extern cirkpump, köp en snål variant så sparar du troligen även på den jämfört med vad du haft för driftskostnader på ditt gamla system.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!