Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)  (läst 1662 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hyllplan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)
« skrivet: 08 juni 2021, 20:48:34 »
Hejhej!
För många val och beslut.
166kvm, kamin, elelement (som undviks), sovrum på övre plan.
Orange fyrkant är nuvarande innedel (gammal Toshiba RAS13). Blå fyrkant är ny tänkt placering av innedel. Förmodligen är röd fyrkant bäst placering av innedel? Utedel före och efter byte är blå cirkel.
Röd innedel når in till matrum/hall/tvättstuga bättre. Blå innedel når bättre ner i hörn kök samt att den kan skjuta upp värmen bättre i den öppna trappan och kanske även lite kyla kan komma upp.
Vad säger ni om blå vs röd innedel, dvs placeringen?
Utedelen har vi helst där den är nu pga el/avlopp/ljud. Om vi behöver flytta den till andra sidan så är den mer i vägen, det är där vi oftast är samt att det är söderläge som är dåligt vid kylning antar jag?
Nån som sett tester på Toshiba Daiseikai 9.5? Funderar även på Daikin caldo xrh40. Tror ni dessa pumpar blir bra till mitt radhus? Har fått pris på 24800kr efter rot på toshiban inkl demontering av gammal pump, ingår allt utom eventuell el. Är det ok pris?
Med vänlig hälsning,
Johan
« Senast ändrad: 08 juni 2021, 20:59:34 av hyllplan »
Toshiba RAS B-13 GKVP-E/RAS 13 GAVP-E

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9638
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)
« Svar #1 skrivet: 09 juni 2021, 11:52:11 »
Vid röd placering ser det ut som innerdelen kan blåsa ner mot området där man sitter i soffan? Det blir inte så bra i så fall. Då borde blå placering vara bättre. Vill man ha kyla på övervåningen behövs en innerdel där också. Det blir som ett lock av värme i trappan annars. Finns ju duo-modeller med två innerdelar till en utedel. Men det är begränsade möjligheter att installera i radhus. Tycker ni ska ta hem ett par olika firmor som får lämna förslag på lösning och offert.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2021, 11:54:00 »
Röd placering är mitt val.

/D

Utloggad hyllplan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)
« Svar #3 skrivet: 10 juni 2021, 20:49:55 »
Röd placering är mitt val.

/D

Ni som har innedelen i närheten där man sitter, hur funkar det? Blåser det inte på en? Stänger ni av? Riktar om den?
Toshiba RAS B-13 GKVP-E/RAS 13 GAVP-E

Utloggad hyllplan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Placering av Toshiba Daiseikai 9.5 (35)
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2021, 21:05:03 »
Vid röd placering ser det ut som innerdelen kan blåsa ner mot området där man sitter i soffan? Det blir inte så bra i så fall. Då borde blå placering vara bättre. Vill man ha kyla på övervåningen behövs en innerdel där också. Det blir som ett lock av värme i trappan annars. Finns ju duo-modeller med två innerdelar till en utedel. Men det är begränsade möjligheter att installera i radhus. Tycker ni ska ta hem ett par olika firmor som får lämna förslag på lösning och offert.

Jo det stämmer att röd placering har tv/soffa väldigt nära. Men jag svajar. Vet inte vad jag ska välja. Det har varit några firmor på plats. Ska samla tankarna:
Fördel röd
- förmodligen bättre spridning på nedervåning
Nackdel röd
- väldigt nära tv/soffa
- behöver ha utedelen på den sida där vi oftast är, den blir ivägen
- utedelen hamnar på södersida, dåligt vid kylning
- får dra ny el
Fördel blå
- blir inte lika iögonfallande, kommer bort lite från tv/soffa
- tror jag kan få upp värmen till övervåning bättre, då den kan skicka luften snett upp i trappan
- använder befintlig el
- utedelen hamnar på ett svalt ställe på norrsida
Nackdel blå
- sämre spridning nedervåning
Toshiba RAS B-13 GKVP-E/RAS 13 GAVP-E

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!