Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konvektor med enkelt batteri  (läst 1497 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Konvektor med enkelt batteri
« skrivet: 08 juni 2021, 15:34:51 »
Tittar på modellen Carisma Fly CVP-ECM den har ju dock bara ett "batteri" Går det på något sätta att sätta någon typ av omkopplare som växlar mellan brine och värmesystemet? För att kunna varma på vintertid och kyla på sommaren?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #1 skrivet: 08 juni 2021, 22:36:51 »
Det går lösa på lite olika sätt. Ett förslag är att koppla den som en uppvärmande lösning. Trevägsventil på returen efter cirkulationspump som växlar mellan skicka vattnet hela vägen till värmesystemet eller köra det i en loop. När vattnet går i en loop så passerar det en värmeväxlare som det finns brine i. Glöm inte kondensisolera.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #2 skrivet: 09 juni 2021, 09:50:28 »
LÃ¥ter bra men hänger inte riktigt med, du kan inte rita en skiss pÃ¥ hur du menar  ;)

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #3 skrivet: 09 juni 2021, 12:28:24 »
Hade uppenbart inte tänkt klart vid förra inlägget för det ger frysrisk i värmeväxlaren och högre energiförbrukning.
« Senast ändrad: 12 juni 2021, 00:58:15 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #4 skrivet: 10 juni 2021, 20:32:13 »
Hade uppenbart inte tänkt klart vid förra inlägget för det ger frysrisk i värmeväxlaren och högre energiförbrukning.

Tack men bilden du rita är tänkt rätt :)? Finns det risk att brine smiter in i värmesystemt när man växlar(och tvärtom att brine späds ut? Kanske inte gör något?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #5 skrivet: 10 juni 2021, 23:44:05 »
Tack men bilden du rita är tänkt rätt :)? Finns det risk att brine smiter in i värmesystemt när man växlar(och tvärtom att brine späds ut? Kanske inte gör något?
Jag tycker det ser rätt ut idag också. Säg till om något ser tokigt ut, det är viktigt att förstå hur det fungerar.
Värmeväxlaren isolerar värmevattnet från övriga systemet. Vätskeblandning är så sett inte möjlig. Termisk blandning blockeras med 3-vägsventilen och ställdonet till värmeväxlaren som styrs med samma signal.

Edit: Tyckte jag såg ett fel med expansionsvolymen blev isolerat, men det var riktigt ritat!
Man kanske kan tyckte det ser konstigt ut att det är två rör som sitter ihop från två olika användningsområden. Men där pumpen lämnar måste den även hämta vätskan, det har inga undantag förutom systemvätskans expansion som är minimal, men kraftfull.
« Senast ändrad: 10 juni 2021, 23:52:54 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jacha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #6 skrivet: 11 juni 2021, 16:20:42 »
Jag tycker det ser rätt ut idag också. Säg till om något ser tokigt ut, det är viktigt att förstå hur det fungerar.
Värmeväxlaren isolerar värmevattnet från övriga systemet. Vätskeblandning är så sett inte möjlig. Termisk blandning blockeras med 3-vägsventilen och ställdonet till värmeväxlaren som styrs med samma signal.

Edit: Tyckte jag såg ett fel med expansionsvolymen blev isolerat, men det var riktigt ritat!
Man kanske kan tyckte det ser konstigt ut att det är två rör som sitter ihop från två olika användningsområden. Men där pumpen lämnar måste den även hämta vätskan, det har inga undantag förutom systemvätskans expansion som är minimal, men kraftfull.

Aha då hajar jag, hur stor är en sådan värmeväxlare? Kan du länka någon? Sker det mycket förlust av kyleffekt när den ska kyla av vattnet där?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #7 skrivet: 11 juni 2021, 20:49:48 »
Enlig skissen sÃ¥ är det värme/kylbatteri , det gÃ¥r inte att ha ett till bÃ¥da, det ska vara antingen värme eller kyla, det ska omöjligt VB att komma i komtakt med KB,  som skissen sÃ¥ kommer KB att värmas.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3564
  • Karma +2/-0
SV: Konvektor med enkelt batteri
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2021, 00:53:00 »
Aha då hajar jag, hur stor är en sådan värmeväxlare? Kan du länka någon? Sker det mycket förlust av kyleffekt när den ska kyla av vattnet där?
https://www.amazon.se/isolerande-rostfritt-st%C3%A5lplatta-v%C3%A4rmev%C3%A4xlare-B3-12-20/dp/B004AONT4Q/ref=asc_df_B004AONT4Q/?tag=shpngadsglede-21&linkCode=df0&hvadid=476538135548&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=6633494521645180512&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1012581&hvtargid=pla-682433595770&psc=1

Scrolla ner så kommer det en produkt med växlaren som passer i isolerskalet. Den borde räcka.
Men det där är billig skit, man vet inte om det funkar eller inte. En provtryckning så kanske man vågar. Nibe har något liknande för 10k.


Enlig skissen sÃ¥ är det värme/kylbatteri , det gÃ¥r inte att ha ett till bÃ¥da, det ska vara antingen värme eller kyla, det ska omöjligt VB att komma i komtakt med KB,  som skissen sÃ¥ kommer KB att värmas.

Det går att ha samma till båda om man vill anser jag. Jag har planerat ha det så här hemma i alla fall, (i väntan på min propan evighetsmaskin ska gå sönder...)
Skillnaden mellan värmebatteri och kylbatteri är ingen alls förutom kylversionens tillägg med kondensavlopp och kondensisoleradare vätskerör och isolerat hus. En tanke kring uttorkat avlopp under värmedrift är värd att göra.

Kan du rita i och visa hur du tänker så jag ser om jag missat något? KB ska värmas av luften under kylläget.

Edit: Målade i växelventilens pilar efter möjliga utgångsriktningar några inlägg upp.
« Senast ändrad: 12 juni 2021, 01:07:30 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!