Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme källare pÃ¥ sommaren för att fÃ¥ ned fukten.  (läst 1891 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklas85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

Har en inredd källare som jag vill värma lite, när det är 25 grader eller varmare ute blir det lätt "kallt" och rått där nere.

Har en Nibe F2120 och innedel vvm 320.
Har just nu ställt så den leder ut 28 gradigt vatten till källarelementen, och strypt de ledningar som går upp på ovanvåningen.Källaren är delvis dränerad, det dränerade utrymmen är runt 22 grader varma utan värmen på, den odränerade delen som upplevs som fuktigast, är nere på 19 grader. Målet är att ligga på 22-23 i hela källaren och få en ok fukthalt, kör även en woods avfuktare, men den väsnas så mycket.

Min fråga är, är 28 grader en rimlig framledningstemperatur ? för att få upp tempen några grader i de rum som det behövs i ?
Ni som kör värme i era radiatorer på sommaren, vad har ni för temp osv ?

Utloggad niklas85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Såg nu att den inte alls verkar köra värme ?!?!
Detta trotts att jag har gjort en egen värmekurva, valt den kurvan, ändrat minsta framledningstemp till 30 grader, samt satt pumpen i manuellt läge.
Bifogar bilder.. Eller har jag missat något ? Kunde inledningsvis känna att ledningen blev varm, men nu när jag va nere va den kall igen.

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
Den går nog lite on/off i perioder pga minsta effekt är för hög och blir långt över 30 grader vid så låg last. Kika gradminuter, du har förmodligen överskott just nu.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad niklas85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den går nog lite on/off i perioder pga minsta effekt är för hög och blir långt över 30 grader vid så låg last. Kika gradminuter, du har förmodligen överskott just nu.


Hur kollar jag gradminuter ?

Utloggad niklas85

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den går nog lite on/off i perioder pga minsta effekt är för hög och blir långt över 30 grader vid så låg last. Kika gradminuter, du har förmodligen överskott just nu.

Va ned i källaren nu och kolla, ledningarna varma igen. Så inställningarna verkar vara korrekta.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.

Hur kollar jag gradminuter ?

Första sidan i 3.1
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En bra avfuktare är kungen i källaren på sommaren. Min 10 år gammal från Jula är helt överlägsen min 15-20 år gamla från Woods.

Men låter gör det ju... Dock är det i tvättstugan för mig.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad herr_ozzie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej manuellt läge gör ingen skillnad din kurva ser lustig ut med.
Du måste ändra att pump gör värme över 17grader ute, det är standard. vet ej exakt men är i värmepump meny avancerat något . autoinställningar tror jag.
Det menas om ute temp övergår 17grader gör den ingen värme på huset oberoende utav minsta framledning.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
En bra avfuktare är kungen i källaren på sommaren. Min 10 år gammal från Jula är helt överlägsen min 15-20 år gamla från Woods.

Men låter gör det ju... Dock är det i tvättstugan för mig.

// Magnus
Håller med. En luftavfuktare är rätt medicin. Värme får man samtidigt. Att bara värma upp minskar inte fukten, såvida man inte ventilerar bort den varma luften. Samtidigt får man inte göra för torrt, då drar man in mer fukt från väggarna och i värsta fall från jorden utanför om isoleringen är dålig.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!