Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat  (läst 4153 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat
« Svar #15 skrivet: 06 april 2021, 13:12:42 »
Effektmässigt ligger de ganska lika; Mitsun 9,8 kW, CTC 10 kW och Daikin 11 kW om jag fattat rätt.

Prismässigt ligger Mitsun på 100 tkr, Daikin 104 tkr och CTC 114 tkr så även där relativt likvärdigt anser jag.

Vilken som blir totalt sett billigast att äga över låt säga 15 år är den stora knäckfrågan. Livslängd och underhåll lär ju väga större än prisskillnaden i långa loppet. Men jag kan inte förutspå vilken häst jag bör satsa på då jag har noll erfarenhet av samtliga märken, därav min fråga till er

2 saker väger tungt:
DUT på din ort
Framledningstemp vid DUT

Sedan skadar det inte att veta ditt effektbehov vid DUT / alternativt energibehov.

Mitsubishin klara av en framledningstemperatur om 55 C vid -10 C samt 45 C vid -20 C. Altherman klarar av 65 C vid -28C med kompressor endast. Finns risk att du köper en elpanna om du har en hög framledningstemperatur vid DUT.

Effekten du anger är vid +7 C vilket är ointressant, det är när det är kallt ute vi behöver effekten.
Mitsu ger vid -10C/+55C 7.6 kW med ett COP på 1,65
Daikin ger vid -7C/+55C 11 kW samt har ett COP på 2,29
Vid -15C/+55C ger den 10,2 kW samt har ett COP på 1,92

CTC har jag inga data på då de brukar vara svåra att hitta.

Mvh
D

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat
« Svar #16 skrivet: 06 april 2021, 20:51:25 »
Jag hittar tyvärr inte heller motsvarande data på CTC så det är svårt att jämföra. Men enl grafen i produktbladet verkar den bara gå ner till -15 där den producerar knappt 5kW, vet ej hur jag ska tolka det då det inte anges framledningstemp eller COP.

Min nuvarande värmekurva maxar ut på 55 grader vid -25 så mina stora gamla radiatorer verkar klara att värma huset med ganska låg framledning. Jag vill minnas att jag typiskt en vinter ligger runt 35-45 i framledningstemp. Då har jag golvslinga i hela källaren ska tilläggas. Och 20-21 grader inne.

Visst verkar Daikin vassast på att producera värme helt klart. Frågan är hur det är med varmvatten, där klassas den som A medans Mitsu och CTC är A+. Vet ej vad detta i praktiken innebär för oss. Däremot är klassen B om jag väljer CTC i255 vilket rekommenderas till vårt gamla hus, medans i360 är A+. Sedan skiljer även tankvolymer på varmvatten en del där är Daikin minst med 180l, Mitsu har 200l och CTC (i255) 230l. Undrar om detta är avgörande eller ej, med två badande ungar.

Många siffror att försöka jämföra. Snart låter jag slumpen välja :-)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Försök få hem ett par återförsäljare till som förhoppningsvis håller på med 2 eller alla märken du är intresserad av och få en åsikt till om deras förslag.

Eller så kanske det ställer till det ännu mer i dina tankegångar 😂
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat
« Svar #18 skrivet: 06 april 2021, 22:26:25 »
Jag hittar tyvärr inte heller motsvarande data på CTC så det är svårt att jämföra. Men enl grafen i produktbladet verkar den bara gå ner till -15 där den producerar knappt 5kW, vet ej hur jag ska tolka det då det inte anges framledningstemp eller COP.

Min nuvarande värmekurva maxar ut på 55 grader vid -25 så mina stora gamla radiatorer verkar klara att värma huset med ganska låg framledning. Jag vill minnas att jag typiskt en vinter ligger runt 35-45 i framledningstemp. Då har jag golvslinga i hela källaren ska tilläggas. Och 20-21 grader inne.

Visst verkar Daikin vassast på att producera värme helt klart. Frågan är hur det är med varmvatten, där klassas den som A medans Mitsu och CTC är A+. Vet ej vad detta i praktiken innebär för oss. Däremot är klassen B om jag väljer CTC i255 vilket rekommenderas till vårt gamla hus, medans i360 är A+. Sedan skiljer även tankvolymer på varmvatten en del där är Daikin minst med 180l, Mitsu har 200l och CTC (i255) 230l. Undrar om detta är avgörande eller ej, med två badande ungar.

Många siffror att försöka jämföra. Snart låter jag slumpen välja :-)

Det finns större vattenvolym 230l med Daikin för annan typ är 140 DAH-230 och höjd 185 cm.
Du gav tidigare 140 DAH-180 är vattenvolym 180l och höjd är låg 165 cm, beroende om ditt källare är låg takhöjd?
« Senast ändrad: 06 april 2021, 22:29:52 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 204
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat
« Svar #19 skrivet: 06 april 2021, 23:06:06 »
di1anpe

Kolla broschyr teknik data både CTC i360 och Daikin Altherma Top Grade 140 DAH-230 är densamma energimärkning A och laddningsprofil XL för tappvarmvatten se nedan.

https://viewer.ipaper.io/daikin-sweden/broschyrer/luftvatten/daikin-altherma-3-top-grade/?page=6

https://ctc.se/file-download-product/0760be3cfcbe5259212e5441517de0c0.pdf
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad di1anpe

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Luft/vatten, svårt att bestämma mig för vilket fabrikat
« Svar #20 skrivet: 07 april 2021, 08:40:56 »
I fallet CTC och valet mellan i255 eller i360 rekommenderar 2 av 3 leverantörer som varit här en i255, då den är mer ”förlåtande” i äldre hussystem, de låter dock lite tveksamma till vilken de ska rekommendera då bägge lär fungera bra enl dem. Den har tappvattenprofil/etikett L/B medans Daikin har L/A. Jag har lågt i tak så innerdelen måste vara under 1750 mm hög.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!