Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE F730 + golvvärme under vÃ¥r och höst  (läst 1168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Jag har nu bott i mitt nybyggda hus/radhus i ett år. Det är vattenburen golvvärme överallt och vattnet värms upp med en NIBE F730. Huset i sig är väldigt välisolerat och har stora fönster (ner till golv) i österläge och takfönster i både öster och väster.

Jag kör värmepumpen med Smart Price Adaption, vilket innebär att pumpen fördelar sina körtimmar till de timmar om är billiga under dagen. Detta är till 90% mellan kl 01-06 under natten.

I vintras var temperaturen inomhus väldigt bekväm och generellt tycker jag att värmekurvan är bra inställd. När utomhustemperaturen gick mellan 0 och -15 grader så klarade den det galant skulle jag säga. Jag ska tillägga att varje golvslinga till varje rum har en termostat kopplad till sig, och alla dessa är helt öppna just nu, så jag styr bara med framledningstemperaturen.

Nu på våren börjar problemen dock. Nu börjar temperaturen variera lite större under dagen. Allt från 5 grader på morgonen till 15 grader vid 14.00. Dessutom lyser solen också, som värmer upp huset extra. Detta ger mig problem. För nu går temperaturen upp till runt 26 grader inomhus (NIBE säger en dygnsmedeltemperatur på 10 grader utomhus).

Finns det någon här ute som har någon ide om vad jag kan göra för att få detta att funka bättre? Jag har en inomhustermostat som jag inte använder mig av i dagsläget, och jag tror inte heller att det skulle hjälpa. För när det väl är för varmt, så är det mitt på dagen, och då kör inte värmepumpen ändå, eftersom att den kör på natten.

Jag skulle kunna strypa flödet genom att börja använda termostaterna, men samtidigt tror jag att det är samma problem som ovan då. När temperaturen väl är där så är det för sent. Kan det vara en fördel att ändra filtreringstiden för medelutetemperaturen? Just nu är den på 24 timmar, så den styr framledningen baserat på dygnstemperaturen.
Finns det något man kan koppla till värmepumpen som gör att man kan styra efter väderleksrapport? Jag vet att NIBEs S-serie har det inbyggt, men tror inte det finns i F-serien. Då hade man ju kunnat veta dagen innan om det kommer vara sol, och på så sätt säga till pumpen att "du behöver inte värma så mycket, solen löser det sen". Ska tillägga att vi en solig dag har sol ifrån soluppgång till solnedgång, så ingen skugga överhuvudtaget.

Det absolut sista steget i detta är ju att skaffa något som blockar solinflödet, framförallt vid alla fönster.

Tack på förhand.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #1 skrivet: 01 april 2021, 12:28:47 »
Skaffa markiser, övertemp pga solinstrålning är svårt att lösa med VP. Att använda innegivaren förbättrar men löser inte helt ditt "problem".
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #2 skrivet: 01 april 2021, 12:57:16 »
Ja jag misstänker att markiser är det som skulle göra stor skillnad. Då är nästa problem att föreningen inte godkänner ingrepp i fasaden, men det kanske finns fristående markiser. Har inte kollat så noga på det.

Tack för svar :)

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #3 skrivet: 01 april 2021, 13:31:04 »
Det finns ju även typ persienner/gardiner som reflekterar sol/värme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fluxxsimon

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #4 skrivet: 01 april 2021, 13:57:57 »
Yes, men jag tror att man helst vill stoppa ljuset innan det kommer innanför glasrutorna, annars kommer nog en del av värmen ändå stanna kvar inomhus. Men visst, en del gör det ju.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #5 skrivet: 01 april 2021, 14:18:18 »
Är det flerlägenhetshus eller markbostad, det med att fästa i fasaden ( puts eller trä ) gillar inte en del. men fästa i fönsterkarmen då, det är inte fasaden.

Utloggad BSOD

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: NIBE F730 + golvvärme under vår och höst
« Svar #6 skrivet: 07 april 2021, 08:37:12 »
Hade liknande problem. Jag köpte en ngenic tune. Inte billigt, men det är väldigt mycket jämnare inomhustemp efter att jag skaffade den.

Mitt hus är dock gammalt. Är det blåsigt under en en molnig dag med 0c ute går det år mycket mer värme, och krävs lite högre frsmtemp jämfört med en solig dag med samma utomhustemp. Hur man än ställer en kurva är det svårt att få rätt temp inne utan att ta hänsyn till de parametrarna.

Jag brukar även ställa ner börvärdet lite för inomhustemperaturen så här års, så huset på morgonen är nån grad kallare än önskvärt, så det tar lite längre tid innan solen gör sitt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!