Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna  (läst 5076 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag fick borrat 2st 150m brunnar hösten 2019.

Jag har haft en miljon andra saker att göra med huset och har inte haft tid att sätt mig in i bergvärmen förrän nu.

Jag ser att köldbärare tempen in ligger på -2.8c och ut ligger på -6.1c.

Är inte det väldigt lågt ? Utomhustemperaturen just nu är -10.8.

Jag skriver lite här:

Datum 2021-01-29
Utomhustemp -12.2c
Inomhustemp 22.4c

värme
gradminuter   -245GM

kompressor:
antal starter:   8669
total drifttid:   6992h
- av vilken varmvatten:   343h

köldbärarpump
köldbärare in   -2.8°C
köldbärare ut   -6.1°C
köldbärarpumphastighet   75%

värmebärarpump
framledningstemp.   40.8°C
retur.temp.   34.6°C
värmebärarpumpshastighet   28%

Huset är byggt 1951 och både radiatorer, fönster, dörrar är från samma årtal. Planerar för att byta fönster och dörrar i hela huset och radiatorerna kanske också är bäst att byta ut till nya ?

Tacksam för svar !
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 13:07:41 av Limited Edition »

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2960
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Nibe 1245 Funderingar kring temperaturerna
« Svar #1 skrivet: 09 januari 2021, 05:48:01 »
Säker på att båda hålen är inkopplade? Vilken pump har du?

Vad är beräknad framledning? 40 grader fram är ju inte så farligt, men borrhålet är på tok för kallt.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 Funderingar kring temperaturerna
« Svar #2 skrivet: 09 januari 2021, 07:09:34 »
Ja är båda hålen inkopplade, och om de är det, finns där strypventiler, så cirkulationen blir jämn i båda hålen ?

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 Funderingar kring temperaturerna
« Svar #3 skrivet: 09 januari 2021, 13:03:57 »
Jag har ingen aning om båda hålen är inkopplade eller om det finns strypventiler. Har litat på att firman gjorde en korrekt installation. Jag ringer till honom på Måndag. Är det nånting annat jag skall fråga honom ? Pumpen är en Nibe 1245 - 10 CU.
Vad skulle ni vilja ha för temp från borrhålen ?
Huset mitt är på 210kvm total uppvärmd yta.
« Senast ändrad: 09 januari 2021, 13:12:38 av Limited Edition »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2021, 13:26:47 »
Det borde inte vara så många minusgrader.
Det ser ut som att det bara snurrar i den ena borran tyvärr.
Ta gärna en bild på inkommande köldbärare till värmepumpen, där rören kommer in genom väggen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2021, 13:41:58 »
ja min pump och hål är 10 år gamla, jag har nu -12 ute, kbin +1 grad, kbut-2 till -3

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #6 skrivet: 10 januari 2021, 22:56:12 »
Här kommer bilder på köldbärarna.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #7 skrivet: 10 januari 2021, 23:02:09 »
ja min pump och hål är 10 år gamla, jag har nu -12 ute, kbin +1 grad, kbut-2 till -3

Ok hur många och hur djupa hål har du ? Kommer du ihåg vilken temp du hade i början ?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #8 skrivet: 11 januari 2021, 00:11:59 »
Kan du ta fler bilder i det området? Svårt att se om det sitter justerventiler på bakom första rörparet.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #9 skrivet: 11 januari 2021, 02:03:03 »
Kan du ta fler bilder i det området? Svårt att se om det sitter justerventiler på bakom första rörparet.

Båda gröna spakarna på vänstra rören är i öppet läge. På dom högra rören sitter det inga spakar. Är det spakarna som är justerventiler ?

Det verkar inte gå att lägga till fler bilder så jag får klistra in länkar istället.

https://photos.app.goo.gl/nAcz38UTScDZZiQJA

https://photos.app.goo.gl/QwKt7DMVGbALWz686

https://photos.app.goo.gl/bSpS1ZPjPmRB5s9P6

« Senast ändrad: 11 januari 2021, 02:54:04 av Limited Edition »

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #10 skrivet: 11 januari 2021, 05:48:58 »
Jag har bara ett hål på 160m och tyvärr har jag ingen koll på vad jag hade för temperaturer i början, men senaste 5 åren har det sett ut ungefär som nu.
Började jobba som kyltekniker och värmepumpsreparatör för snart 5 år sedan, så senaste 4.5 åren har jag haft stenkoll på anläggningen. Före det gick allt på fabriksinställning, så har sänkt värmekostnaderna rejält senaste åren

Du ser inte ut att ha några justerventiler, så slingorna är fullt ös, då lär det snurra mest i den slingan som har minst motstånd.

men du kanske kan stänga en slinga åt gången och se om där blir någon skillnad mellan hålen/slingorna
« Senast ändrad: 11 januari 2021, 05:52:24 av DonPablo »

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #11 skrivet: 11 januari 2021, 08:58:39 »
Det sitter ventiler pÃ¥ köldbärarrören som gÃ¥r ut till borrhÃ¥len. Är det lika mycket is pÃ¥ bägge ventilerna? Är det cirkulation bara genom ena borrhÃ¥let borde det vara en markant skillnad. Om det inte syns nÃ¥gon skillnad prova med att stänga nÃ¥gon av ventilerna och se om det märks nÃ¥gon skillnad pÃ¥ temperaturerna. Möjligen kan det resultera i att pumpen stannar pÃ¥ grund av för lÃ¥g köldbärartemperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #12 skrivet: 11 januari 2021, 11:26:38 »
Skickar bilder på mina justerkranar för flöde. Dessa är flervarviga (4 varv), och som du kan se står min ena på 40 och den andra på 32.
Jag utförde min injustering genom att sticka precisionstermometrar innanför isoleringen på inkommande flöde från borror. Det skiljer någon 10/dels grad mellan inkommande köldbärare.

Jag kan inte se att du har någonting för justering.
Dessa kranar kostar pengar. Jag blev tvungen att påpeka för den installatör jag anlitade för 20 år sedan att Nibe anser att ventiler skall finnas, varpå han fixade detta.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #13 skrivet: 11 januari 2021, 16:27:50 »
Ja det ser alltså inte ut som att jag har några justerventiler på köldbärarna. Är det inte krav på att installatören måste lägga sådana vi installation nuförtiden ?
På tredje bilden i det tidigare inlägget så ser ni avluftningsventilerna (?) På den högra avluftningsventilen är det en massa frost och på den vänstra nästan ingenting. Det måste alltså innebära att flödet i det högra röret är mycket större än i det vänstra ? Gubben som har installerat anläggningen kommer förbi imorgon.

Är det stor skillnad på vad man kan vänta sig att få för köldbärartemp i landet ? Jag bor i norra norrlands inland.

« Senast ändrad: 11 januari 2021, 16:56:04 av Limited Edition »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #14 skrivet: 11 januari 2021, 19:52:12 »
Jag läser i min installatörshandbok till F1255, sidan 16, kapitel köldbärarsida, kollektor:

Citat: I de fall det behövs fler kollektorer ska dessa parallellkopplas med möjlighet för injustering av flödet på respektive slinga.
Står säkerligen samma i din installatörshandbok. Kan inte vara tydligare

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #15 skrivet: 12 januari 2021, 10:14:03 »
På tredje bilden i det tidigare inlägget så ser ni avluftningsventilerna (?) På den högra avluftningsventilen är det en massa frost och på den vänstra nästan ingenting. Det måste alltså innebära att flödet i det högra röret är mycket större än i det vänstra ? Gubben som har installerat anläggningen kommer förbi imorgon.

Den ena är inkommande och den andra utgående KB, gissar att den med mest frost är utgående.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #16 skrivet: 12 januari 2021, 11:54:00 »
Minst frost  = inkommande.
Nästa steg: Stick hål i isoleringen med en skruvmejsel, nära väggen där inkommande slangar kommer in. Stick in en termometer, elektrisk med smal spets, eller laboratoriemodell i hålen och jämför temperatur. Då vet du om det snurrar lika i båda borrorna, vilket jag betvivlar.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #17 skrivet: 13 januari 2021, 08:55:28 »
Ja det ser alltså inte ut som att jag har några justerventiler på köldbärarna. Är det inte krav på att installatören måste lägga sådana vi installation nuförtiden ?

Det går att justera flödet med kulventilerna även om det är lite svårare. Det är mycket möjligt att det är luft i ena slingan som blockerar flödet helt. Är borrhålen lika djupa ska det blir hyfsat lika flöde utan justerventiler.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #18 skrivet: 14 januari 2021, 12:18:46 »
Tror ni att det fungerar med en sån här termometer för att kolla temperaraturen ?

https://www.clasohlson.com/se/Instickstermometer/p/36-7849




« Senast ändrad: 14 januari 2021, 12:25:34 av Limited Edition »

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3561
  • Karma +2/-0
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #19 skrivet: 14 januari 2021, 13:08:16 »
Kanske är bättre med en som har sladd, så blir det lättare att få isoleringen tät.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #20 skrivet: 14 januari 2021, 13:23:35 »
Den termometern gÃ¥r säkerligen jättebra, men varför ej en traditionell  laboratorietermometer, exempelvis
https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/utrustning-ovrigt/matning/termometer-10-110.html?gclid=EAIaIQobChMIwrmElLSb7gIVj6SyCh1oJg1YEAQYAyABEgJou_D_BwE  . Har dock ej erfarenhet av företaget.
Köp tvÃ¥, fortfarande billigare än Clas Ohlson!  En instucken i varje slingas retur, sÃ¥ gjorde jag. Lät dem sitta instuckna i ett par dygn.  Jag skulle vilja pÃ¥stÃ¥ att isoleringen är sÃ¥ pass flexibel att ett lagom stort hÃ¥l kommer att sluta tätt kring termometern.
Även jag tror att du förmodligen skulle kunna använda kulventilerna. Stryp  den kallast pÃ¥ returen tills temperatur blir lika.  Fullt ös pÃ¥ den andra. Räkna med finlir, smÃ¥ justeringar nära helt öppet läge.
Ett litet tillägg:
Jag stack in mina termometrar ganska parallellt med inkommande slang, så att sidan av känselkroppen ligger an mot slangen (under isoleringen).
« Senast ändrad: 14 januari 2021, 14:56:46 av Valiant »

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #21 skrivet: 15 januari 2021, 20:57:56 »
Den termometern gÃ¥r säkerligen jättebra, men varför ej en traditionell  laboratorietermometer, exempelvis
https://bryggbolaget.se/sv/utrustning/utrustning-ovrigt/matning/termometer-10-110.html?gclid=EAIaIQobChMIwrmElLSb7gIVj6SyCh1oJg1YEAQYAyABEgJou_D_BwE  . Har dock ej erfarenhet av företaget.
Köp tvÃ¥, fortfarande billigare än Clas Ohlson!  En instucken i varje slingas retur, sÃ¥ gjorde jag. Lät dem sitta instuckna i ett par dygn.  Jag skulle vilja pÃ¥stÃ¥ att isoleringen är sÃ¥ pass flexibel att ett lagom stort hÃ¥l kommer att sluta tätt kring termometern.
Även jag tror att du förmodligen skulle kunna använda kulventilerna. Stryp  den kallast pÃ¥ returen tills temperatur blir lika.  Fullt ös pÃ¥ den andra. Räkna med finlir, smÃ¥ justeringar nära helt öppet läge.
Ett litet tillägg:
Jag stack in mina termometrar ganska parallellt med inkommande slang, så att sidan av känselkroppen ligger an mot slangen (under isoleringen).

Går inte den där glastermometern lätt sönder ? Den ser också tjockare ut .
Men hursomhelst jag ska mäta tempen på nått sätt. Skall prova att sticka in den jämns med som du säger.

Rörmokaren som har installerat bergvärmen var förresten förbi och han tyckte inte att det var nått fel på anläggningen och att det det är vanligt att det är sån temperatur på köldbäraren som jag jag har (-3 in och -6 ut). Han höjde cirkulationen till köldbäraren från 75% till 100% men det verkar fortfarande vara samma temperatur på köldbäraren ändå.
Rörmokaren trodde som sakt inte att det var nått fel med anläggningen men han sa att jag kan mäta tempen på köldbärarrören och är det då flera graders skillnad så är det nått knasigt.

Nu såg jag förresten att från ena inkommande röret trycker det ut en massa is från isoleringen och från det andra inkommande röret trycker det inte ut någon is alls.
Alltså dom rören som det inte är någon kulventil på.
Jag har provat att öppna och stänga kulventilerna lite grann och då hör man att det är flöde i både ventilerna.
Det låter dock som att det är mera flöde en den ena ventlien än i den andra, sen är det också mera is kring den en ventilspaken än den andra.

Jag frågade rörmokaren om det kan vara luft i köldbäraren och hann trodde då att det inte var det eftersom att man då hade hört ljud från den.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 21:59:42 av Limited Edition »

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #22 skrivet: 15 januari 2021, 21:01:54 »
Kanske är bättre med en som har sladd, så blir det lättare att få isoleringen tät.

Du tänker typ som en vanlig utomhusetermometer med sladd ?

« Senast ändrad: 15 januari 2021, 21:30:40 av Limited Edition »

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #23 skrivet: 15 januari 2021, 21:03:22 »
Jag har bara ett hål på 160m och tyvärr har jag ingen koll på vad jag hade för temperaturer i början, men senaste 5 åren har det sett ut ungefär som nu.
Började jobba som kyltekniker och värmepumpsreparatör för snart 5 år sedan, så senaste 4.5 åren har jag haft stenkoll på anläggningen. Före det gick allt på fabriksinställning, så har sänkt värmekostnaderna rejält senaste åren

Du ser inte ut att ha några justerventiler, så slingorna är fullt ös, då lär det snurra mest i den slingan som har minst motstånd.

men du kanske kan stänga en slinga åt gången och se om där blir någon skillnad mellan hålen/slingorna

Om jag stänger ena kulventilen blir det inte övertryck i systemet då ? Jag har 2st expansionskärl bredvid pannan.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 21:35:31 av Limited Edition »

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #24 skrivet: 15 januari 2021, 21:25:27 »
Jag provade att sticka in denna kökstermometer genom den gråa isoleringen längst in mot väggen, Jag stack den innanför isoleringen och sen jämns med röret. Dena ena sjönk till -1,6 och den andra till -4.1. Jag hade inne dom i ca 10 minuter.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 23:15:44 av Limited Edition »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #25 skrivet: 15 januari 2021, 22:55:55 »
Fördelen med laboratorietermometrar är precision. Köper du ett par utomhustermometrar måste du tarera dem, för normal tolerans är oftast minst 1 grad.
LÃ¥t termometrarna sitta en bra stund, kanske en halvtimme minst.
När det gäller att strypa med kulventilerna kommer du förmodligen att vrida dessa max 20 grader av de 45 möjliga. Det är absolut ingen fråga om avstängning. Sedan noterade jag att de visade åtminstone minst ett par grader högre temp än pannans display, men det viktigaste är att det är jämförbara värden för inställningen, d.v.s. injustering.
Laboratorietermometrar har tjockt glas, att du skulle krossa dessa genom att trycka in genom isoleringen är liten.
-3C in, -6C , deltaT är 3C, helt normalt och vad värmepumpen eftersträvar i sitt autoläge av köldbärarpumpen. Det är kanske så att du helt enkelt har för lite kapacitet i dina borror, trots 2 x 150m. Konstigt
Jag tycker det låter kallt. Jag sitter i Skåne, och ikväll har vi sällsynta -11C. Min 12kW pump håller värmen fint, 2 st borror på endast 85 meter i kalksten, beräknade till 154m aktivt borrdjup. -0.8C in och -3,8C ut vid 50 graders stigartemp. Skulle gissa på att den klämmer ut ca 10kW för närvarande. Frekvensdriven och går på 74Hz av 94 möjliga.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #26 skrivet: 15 januari 2021, 23:10:49 »
Fördelen med laboratorietermometrar är precision. Köper du ett par utomhustermometrar måste du tarera dem, för normal tolerans är oftast minst 1 grad.
LÃ¥t termometrarna sitta en bra stund, kanske en halvtimme minst.
När det gäller att strypa med kulventilerna kommer du förmodligen att vrida dessa max 20 grader av de 45 möjliga. Det är absolut ingen fråga om avstängning. Sedan noterade jag att de visade åtminstone minst ett par grader högre temp än pannans display, men det viktigaste är att det är jämförbara värden för inställningen, d.v.s. injustering.
Laboratorietermometrar har tjockt glas, att du skulle krossa dessa genom att trycka in genom isoleringen är liten.
-3C in, -6C , deltaT är 3C, helt normalt och vad värmepumpen eftersträvar i sitt autoläge av köldbärarpumpen. Det är kanske så att du helt enkelt har för lite kapacitet i dina borror, trots 2 x 150m. Konstigt
Jag tycker det låter kallt. Jag sitter i Skåne, och ikväll har vi sällsynta -11C. Min 12kW pump håller värmen fint, 2 st borror på endast 85 meter i kalksten, beräknade till 154m aktivt borrdjup. -0.8C in och -3,8C ut vid 50 graders stigartemp. Skulle gissa på att den klämmer ut ca 10kW för närvarande. Frekvensdriven och går på 74Hz av 94 möjliga.

Hej

Nu har jag lagt till rätt bilder på termometrarna. -4,1 in på nedre röret och -1.6 in på övre röret. Jag hade bara termometern intryckt in typ 10min men det verkar ändå har stabiliserat sig där. Ja, jag vet inte om det inte går att för ut mer värme än så här i norra norrlands inland. På platsen jag bor på är det dessutom väldigt tjockt jordlager före berg, ca 25m jord.
Min granne har borrat flera hål och han får bara ut +1 grader från köldbärare. Men det är ju ändå 4 grader bättre än vad jag får.
En annan ortsbo som bor ca 500m bort får har ''Ett hål på ca 160 meter. I lördags var inkommande -1,2 och utgående -2,1.''.
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 23:16:59 av Limited Edition »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #27 skrivet: 15 januari 2021, 23:24:56 »
-4,1C och -1,6C, justering behövs. 2,5C i diff är mycket. Vattnet går alldeles för fort genom -4,1 slingan, stryp den, så att mer utgående kall brine pressa genom den andra slingan. Prova kanske med 10 grader på spaken. Själv ligger jag med en diff på ca 0,2C.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #28 skrivet: 15 januari 2021, 23:38:21 »
-4,1C och -1,6C, justering behövs. 2,5C i diff är mycket. Vattnet går alldeles för fort genom -4,1 slingan, stryp den, så att mer utgående kall brine pressa genom den andra slingan. Prova kanske med 10 grader på spaken. Själv ligger jag med en diff på ca 0,2C.

Ok då ska jag köpa termometrar först så jag har 2st. Går det verkligen att se temperaturen bra på dom där glastermometrarna som du länkade ? Det ser lite smått ut.

Jag tänker på det där med justerventiler, ska jag stå på mig och säga till rörmokaren att han får installera såna ? Han skulle ju egentligen ha gjort det vid installationen då det står i installatörshandboken om det. Han satte förmodligen inte justerventiler för att spara dom pengarna till sig själv..
« Senast ändrad: 15 januari 2021, 23:44:32 av Limited Edition »

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #29 skrivet: 16 januari 2021, 09:27:59 »
Alla smala termometrar går bra, även en sådan du visat på bild. Köp en till! Sätt de i ett gemensamt vattenglass och kolla tillverkningstolleransen i temperatur.
Jag antar att du beställt en installation av en Nibe. Då måste man utgå att installationen utförs i enlighet med tillverkarens anvisningar. Om ej, måste detta ha avtalats bort i förväg. Jag var i samma situation när jag installerade min första värmepump 1999, han fick komma tillbaks med flödsventiler.
Jag tycker ändå att du kan fixa till en finjustering av flödet med kulventilen i väntan på rörmokaren. Om det går ut gemensamma -6C, och den ena kommer tillbaks med -4,1 och den andra med -1,6C skiljer flödet väsentligt.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #30 skrivet: 16 januari 2021, 11:34:26 »
.......................
Jag tycker det låter kallt. Jag sitter i Skåne, och ikväll har vi sällsynta -11C. Min 12kW pump håller värmen fint, 2 st borror på endast 85 meter i kalksten, beräknade till 154m aktivt borrdjup. -0.8C in och -3,8C ut vid 50 graders stigartemp. Skulle gissa på att den klämmer ut ca 10kW för närvarande. Frekvensdriven och går på 74Hz av 94 möjliga.

Du har ju samma VP som jag, F1255-12
Hur kan din behöva gå med så hög freqvens ? Reagerade direkt på det igår när
jag läste inlägget och nu har jag kollat med en del loggfiler.
Min gÃ¥r dÃ¥ bara med ca 43 -  44 Hz, vid ca - 11° C och framledning ca 53° C.

Inte ens förra året när det var - 20° C, KB in - 0,6° C och KB ut - 3,4° C
gick den högre än ca 56 -  57 Hz, Framledning dÃ¥ 60,5° C.

( har inte uppdaterat än, kör med levererade version 8218R2 )

Va seg forumet är för tillfälle  :'(
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #31 skrivet: 16 januari 2021, 13:49:10 »
Du har ju samma VP som jag, F1255-12
Hur kan din behöva gå med så hög freqvens ? Reagerade direkt på det igår när
jag läste inlägget och nu har jag kollat med en del loggfiler.
Min gÃ¥r dÃ¥ bara med ca 43 -  44 Hz, vid ca - 11° C  :'(
Jag antar att mitt verkliga effektbehov är högre än ditt. Jag vet från min gamla Nibe 1210, 8.5kW att detta räckte till -8C med en framledning på 48C. Med eltillskott på 5kW klarade jag -14C, vilket knappt förekommer vart tionde år i Skåne. Jag drar slutsatsen att jag igår behövde förmodligen 10kW vid -11C ute, samma framledningstemp som du.
Vad som gläder mig är att min lilla borra klarade av detta med sluttemp på utgående =-4.1C.

Jag håller med om att forumet är otroligt segt sedan några dagar.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 633
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #32 skrivet: 16 januari 2021, 18:44:54 »
Den gråtande smiley hörde ju till raden om segt forum,
nu ser det ju ut som att jag är lessen att min VP bara behöver gÃ¥ ca 43 -  44 Hz,
så är det ju inte.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593 + 1801 kWh HH-el)
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el)
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el ) 
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/Ã¥r + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 25500 – 29500 kWh ( + HH-el, dÃ¥ ca 6000 kWh/Ã¥r.)(60 - 62° C max pann-temp.)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/Ã¥r + HH-el.

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #33 skrivet: 24 mars 2021, 23:23:19 »
Nu har jag mätt med laboratorietermometetrar och fått liknande resultat. Jag har upprepade gånger bett installatören komma tillbaks och sätta justerventiler men han vägrar. Han hänvisar till sin kontaktperson hos Nibe som säger att installatören inte behöver sätta justerventiler om han inte anser att det behövs.

Jag har då själv även ringt in till Nibe i Markaryd och från dom har jag fått meddelat att installatören skall gå enligt installatörshandboken och sätta justerventiler om det skall ses som en komplett installation.

Vad gör jag nu ?
« Senast ändrad: 24 mars 2021, 23:25:23 av Limited Edition »

Utloggad Henrikthom

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 147
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #34 skrivet: 25 mars 2021, 06:13:36 »
Vad svarar han på att det är olika temperatur på Brainen?

Det säger allt att något är fel på en slinga (läs luft)
Nibe 1255 - 12 kw
200 meter borrhål
Ukv 100 liter
Frikyla 4.2 kw konvektor
Vedpanna 40 kw med 3.2 kubik acktank
Hus med 140 kvm plus källare 70 kvm.

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #35 skrivet: 25 mars 2021, 09:24:54 »
Svårt att ge råd, men jag rådfrågade en expert som tycker följande:
Skriv ett brev till installatören att du kräver att anläggningen kompletteras med justerventiiler, i enlighet med installationshandbokens anvisningar. Du anger en tidsfrist när han skall återkomma med skriftligt svar.
Du informerar om att ifall svar ej erhålls, kommer du att anlita en annan installatör och en faktura kommer att skickas till honom, samtidigt som ärendet kommer att anmälas till ARN.
I det här fallet är det inga större problem för ARN att avgöra. Installationsanvisningarna och svaret frÃ¥n Nibe är solklart, och det är enkelt att konstatera att anläggningen ej är utförd i  enlighet med anvisningar. Jag tror knappast att hans kontaktperson pÃ¥ Nibe kommer att försvara honom inför ARN, när det finns klara skrivna instruktioner.


Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #36 skrivet: 25 mars 2021, 17:49:32 »
Andra alternativet är att bita i det sura äpplet och låta någon annan installera justerventilerna, och därefter skriva här på forumet vad firman heter. Firman har en klar uppfattning att inte följa anvisningar, så det är knappast smutskastning.
Själv skulle jag mycket grovt gissa att det kostar 4000- 5000kr, men det finns de som vet här på forumet.
Ibland mår man bättre av att få ett avslut och gå vidare, istället för att börja ett krig.
« Senast ändrad: 25 mars 2021, 17:54:20 av Valiant »

Utloggad Limited Edition

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #37 skrivet: 11 juni 2021, 22:22:09 »
Jag glömde bort. Vilka av KB-rören är det som är In respektive Ut ?

Utloggad Valiant

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 646
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1245 10-CU Funderingar kring temperaturerna
« Svar #38 skrivet: 12 juni 2021, 22:43:42 »
Jag glömde bort. Vilka av KB-rören är det som är In respektive Ut ?
Nivåkärlet för köldbäraren är kopplat på det till värmepumpen inkommande slangen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!