Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Missljud/oljud  (läst 3926 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Missljud/oljud
« skrivet: 19 december 2020, 17:44:22 »
Jag har en nyinstallerad inne del IVT 12 PHR-N som från dag 1 avger ett missljud/högfrekvent ljud som ligger bakom fläktljudet.

Tycker också att jag hör ljudet i väggen där rören går, kan det komma från utedelen eller inne delen, motorfläkt eller kretskort, ventil, kompressor, flödesrör, resonans?

Ingen vet vad det är eller om det ska vara där.

Min erfarenhet säger att ett fläktljud ska vara behagligt utan missljud (hörs som någon dammsuger en bit bort?

NÃ¥gon som vet?


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud
« Svar #1 skrivet: 19 december 2020, 19:50:49 »
kolla med installatören
eller reklamera köpet

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Missljud/oljud
« Svar #2 skrivet: 19 december 2020, 21:25:59 »
Trådskaparen verkar bestämt sig för att spamma sin fråga på så många ställen i forumet som möjligt?

Följande svar lade jag på en av de tidigare ställen där frågan ställdes, nu borttaget därifrån.

Citera
Svårt att förstå exakt hur ljudet låter och därmed svårt att säga vad som kan tänkas ge upphov till det. Att ljudet skulle komma utifrån är dock osannolikt och borde i så fall vara klart tydligare ute.

Om du stör dig på ljudet så förutsätter jag hur som helst att du har felanmält det till firman som du köpt den ifrån och/eller som installerat den.
Jag känner inte igen att det skulle vara något normalt ljud baserat på hur vår gamla IVT 12 KHR-N låter, men vet å andra sidan inte hur mycket de verkligen har gemensamt utöver designen på innerdelen.

Men...
Det är inte så att du har maskinens "Plasmacluster ion generator" igång och att det är den som ger upphov till ljudet i fråga?
Vår dito fungerar nog inte längre, för den ger vid drift inget ljud och vad jag har läst så skall den ge upphov till ett visst ljud.

Våra nyare Daikin Caldo XRH ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när Flashstreamer reningsfunktionen är aktiv. Har för mig att jag har läst att IVTs Plasmacluster ion generator också skall ge ifrån sig ett högfrekvent ljud.
« Senast ändrad: 19 december 2020, 21:29:24 av Perfa76 »

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud IVT 12 PHR-N
« Svar #3 skrivet: 03 juni 2021, 23:36:34 »
Nu har installatören bytt fläktmotor inkl. lager och fläkttrumma och kretskort i en ny IVT 12 PHR-N med anledning av ett missljud som hördes installationsdagen i oktober.

Missljudet kvarstår efter byte.

NÃ¥gon som har en ide om vad det kan vara?

Det hörs bara från innerdelen.


Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud
« Svar #4 skrivet: 04 juni 2021, 08:59:57 »
Trådskaparen verkar bestämt sig för att spamma sin fråga på så många ställen i forumet som möjligt?

Följande svar lade jag på en av de tidigare ställen där frågan ställdes, nu borttaget därifrån.

Våra nyare Daikin Caldo XRH ger ifrån sig ett högfrekvent ljud när Flashstreamer reningsfunktionen är aktiv. Har för mig att jag har läst att IVTs Plasmacluster ion generator också skall ge ifrån sig ett högfrekvent ljud.
jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud IVT 12 PHR-N
« Svar #5 skrivet: 04 juni 2021, 09:00:32 »
Nu har installatören bytt fläktmotor inkl. lager och fläkttrumma och kretskort i en ny IVT 12 PHR-N med anledning av ett missljud som hördes installationsdagen i oktober.

Missljudet kvarstår efter byte.

NÃ¥gon som har en ide om vad det kan vara?

Det hörs bara från innerdelen.
det skall nog låta så

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Missljud/oljud
« Svar #6 skrivet: 04 juni 2021, 10:50:30 »
jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta.
Okej?
Konstigt då att det står såhär i instruktionsboken.
Citera
Ett lågt surrande ljud hörs
Detta ljud avges när inomhusenheten genererar Plasma-klusterjoner.
Jag kan bara relatera till hur det låter på Daikin vid drift. Klart hörbart och på gränsen till störande vid låg fläkthastighet i ett tyst rum.
Så jag tänker att det åtminstone borde vara möjligt för mig att höra den när den jobbar på IVTn också.
Jag hör absolut inget ljud från den på min IVT.

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Missljud/oljud IVT 12 PHR-N
« Svar #7 skrivet: 04 juni 2021, 10:55:02 »
det skall nog låta så
Ja, ibland går tyvärr utvecklingen bakåt...
Stradda hade ju tidigare nämligen en IVT 12 KHR-N (som min) som inte låter så som han nu klagar på för sin PHR-N.

Utloggad Stadda

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud
« Svar #8 skrivet: 04 juni 2021, 12:10:33 »
Jag har inte plasma cluster på, det är avstängt.


Ett lågt surrande ljud hörs
Detta ljud avges när inomhusenheten genererar Plasma-klusterjoner.

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud
« Svar #9 skrivet: 09 juni 2021, 15:59:25 »
Okej?
Konstigt då att det står såhär i instruktionsboken.Jag kan bara relatera till hur det låter på Daikin vid drift. Klart hörbart och på gränsen till störande vid låg fläkthastighet i ett tyst rum.
Så jag tänker att det åtminstone borde vara möjligt för mig att höra den när den jobbar på IVTn också.
Jag hör absolut inget ljud från den på min IVT.

det är ju daikin vem f-n bryr sig?

Utloggad Perfa76

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 323
  • Karma +0/-0
SV: Missljud/oljud
« Svar #10 skrivet: 09 juni 2021, 17:15:55 »
det är ju daikin vem f-n bryr sig?
Du behöver inte skriva om du inte bryr dig!  Vem tvingar dig?

Stadda bekräftade före dig att den visst låter när den är igång på IVTn.
Så mycket för "jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta". Dags att kolla hörseln och/eller läsförmågan? IVT själva skriver ju att den skall låta. Att den inte låter något på våran beror helt säkert på att den är sönder.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missljud/oljud
« Svar #11 skrivet: 10 juni 2021, 11:04:09 »
Vi monterade en daikin Ã¥t dottern, hon hör ljudet, men inte jag - ibland är det "bra" med tinnitus.  dontknow
Skulle tro att jag har 10 gÃ¥nger mer störande pip som INTE gÃ¥r stänga av.  :'(
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2435
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Missljud/oljud
« Svar #12 skrivet: 10 juni 2021, 18:11:33 »
Du behöver inte skriva om du inte bryr dig!  Vem tvingar dig?

Stadda bekräftade före dig att den visst låter när den är igång på IVTn.
Så mycket för "jag aldrig hört att ion-generatorn skulle låta något eller någon annan hört detta". Dags att kolla hörseln och/eller läsförmågan? IVT själva skriver ju att den skall låta. Att den inte låter något på våran beror helt säkert på att den är sönder.
kul för dig.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Missljud/oljud
« Svar #13 skrivet: 11 juni 2021, 07:13:56 »
Jo, visst.
När det kommer till Plasma-kluster så genereras de väl via en urladdning typ "blixt" (rätta mig om jag har fel) så det vore konstigt om det inte lät nåt alls, men olika tillverkare kan säkert ha lyckats dämpa ljudet olika bra.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!