Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur stÃ¥r sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?  (läst 53296 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pstwindahl

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Jag vet att det är en stor fråga, men vi står precis i begrepp att investera i ny värmekälla för ett stort hus i södra dalarna som vi är i på helgerna. Nu har vi en gammal panna som snart måste bytas och en underdimensionerad pelletsbrännare på den.
Hur ska vi angripa frågan?

Mycket tacksam för alla tankar!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #1 skrivet: 13 februari 2007, 12:12:14 »
Jämför investeringskostnader och besparing för de olika alternativen.

Räkna med att en bergvärmepump halverar din totala tidigare förbrukning och att den sparar ca 66% av den förbrukning du tidigare haft för enbart värme och tappvarmvattten.

För pellets bör du räkna på hur många kr/ton pelletsen kostar och hur mycket du kommer att förbruka, senaste priset jag såg på pallets var 2500 kr/ton, vet inte hur mycket energi ett ton innehåller, men jag gissar att driftskostnaden blir högre för pellets, glöm inte att räkna in kostnaderna för sotning.

Det som är helt avgörande är hur du hamnar med investeringskostnaderna, och huruvida du värdesätter den bekvämare lösningen med bergvärme.

Har du plats med jordvärme så kolla på det också, det blir alltid billigare.

Det finns ju även vissa brandrisker med pellets, speciellt om du lämnar den oövervakad vissa tider...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #2 skrivet: 13 februari 2007, 12:25:59 »
Pellets innehåller 4,8 kwh / kg.
Med 80% pannverkningsgrad blir piset ca 0,6 :- /kwh.
Med bergvärme blir energipriset 1,1 dividerat med Cop  säg 4 = ungefär 0,3:- /kwh.
Dvs dubbla priset per kwh. Dock investeringskostnaden måste beaktas.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #3 skrivet: 14 februari 2007, 14:10:44 »
Jag bor i en direktverkande el villa av soutteräng typ. Jag har installerat en pellets kamin som blåser varmluft ut i huset. Det passar jätte bra då plan lösningen med 3 plan ovanför varandra gör att värmen sprider sig förbluffande bra.

Jag har hittills sedan slutet pÃ¥ Augusti eldat 1,5 ton Pelles som jag köpt för ett specialpris pÃ¥ 1800 kr. (SmÃ¥ säck 16kg ) ca 10000 kw/h. Vet inte vad verkningsgraden pÃ¥ kaminen är men mitt kw/h pris ligger pÃ¥ obetydligt över 20 öre.  studs

Nyckeln till min besparing är lÃ¥g investeringskostnad och lÃ¥gt bränsle pris.   *roflmao*

Sänkt el förbrukningen från tidigare ägares 27000 till ca 15-16000 kw/h
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 14:13:54 av orca »

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #4 skrivet: 14 februari 2007, 14:26:21 »
Jag bor i en direktverkande el villa av soutteräng typ. Jag har installerat en pellets kamin som blåser varmluft ut i huset. Det passar jätte bra då plan lösningen med 3 plan ovanför varandra gör att värmen sprider sig förbluffande bra.

Jag har hittills sedan slutet pÃ¥ Augusti eldat 1,5 ton Pelles som jag köpt för ett specialpris pÃ¥ 1800 kr. (SmÃ¥ säck 16kg ) ca 10000 kw/h. Vet inte vad verkningsgraden pÃ¥ kaminen är men mitt kw/h pris ligger pÃ¥ obetydligt över 20 öre.  studs

Nyckeln till min besparing är lÃ¥g investeringskostnad och lÃ¥gt bränsle pris.   *roflmao*

Sänkt el förbrukningen från tidigare ägares 27000 till ca 15-16000 kw/h

Med ditt pris på 1200:-/ton som är halva marknadpriset så blir jämförelsen klart intressant för pellets.

///AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #5 skrivet: 14 februari 2007, 14:57:53 »
Ringde ett samtal idag för att kolla pelletspris. Fick inget på bulk dvs 1 ton. Fick där emot ett pris på 2st 500 kg säckar som var 2000 kr. 25 % under tidigare angivna pris här.Hög kvalitativt Luleå bio energi pellets. Många kan nog själv förhandla sig till eller fixa pellets genom sitt jobb vänner eller så. Då blir det en klar fördel.

Men det som åxå är intressant är investeringskostnaden kontra vad kan du spara på just ditt hus. För många skulle jag kunna tänka mig att bergvärme blir svårt att hämta hem eller tar väldigt lång tid att hämta hem. Dock ett mycket sympatiskt sätt att värma huset på.


pstwindahl: Ställ även frÃ¥gan här, för vad du gör nu är att frÃ¥ga om Volvo är lika bra som Saab hos volvo klubben  ;D

http://www.pellets.info/
« Senast ändrad: 14 februari 2007, 15:03:40 av orca »

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #6 skrivet: 14 februari 2007, 15:48:31 »
Ska man byta panna o allt så är investeringen inte så låg på pelletsanläggningen,då skulle jag välja jord el bergvärme,köp av en pelletskamin jämförbart med en L/L pump den är precis som en l/l värmepump beroende av hyfsad planlösning för att ge bra besparing,men enligt råd o rön (jag köper dock inte allt dom skriver)så sparade man betydligt mer på L/L pumpen mot pelletskaminen

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #7 skrivet: 14 februari 2007, 16:07:13 »
Ja det beror på var i Sverige man finns skulle jag tro. Mina grannar och min far tvärs över gatan kör Panasonic Luft/luft storlek 9. Våra hus är identiska och 2 barn 2 vuxna. Bara det sista kvartalet har vi jämfört förbrukningar och det ser inte ut att stämma vi vårt fall.

Min förbrukning av el låg på ca 4000kw/h under hösten och grannens låg på ca 7800 kw/h lika så min far låg på ca 7000 kw/h. Inte särskillt vetenskapligt men iaf.

om man antar att kw/h kostar 1 kr från vattenfall så har jag ca 4000 kr att köpa pellets för vilket jag inte har gjort. Så går min kalkyl ihop och min inne temperatur är minst 2 grader högre än hos jämförbar granne.

Dom som bara kör pÃ¥ el är ordentligt frÃ¥n körda av värmepump och pellets , besparing i bÃ¥da fallen  *vinkar*

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #8 skrivet: 14 februari 2007, 18:31:05 »
Men som sagt det är en indikation på läget just nu, dock tydlig. Nämnas bör att hösten har vart sällsynt gynnsam för luft värmepump då den har vart osedvanligt varmt.

Från mitten på December har varaga vintern slagit till och det har vart rejält kallt under en lång period nu. I dag tex hade jag 26 grader kallt vilket är ovanligt och minus 20 har vart vanligt i Januari.

I detta före är som bekant Luft värmepumpen inget vidare.Nästa kvartal ska vi titta på förbruknings siffror igen.

Det som man som kamin ägare skulle önska är dom tysta fläktar som värmepumpar har , för kaminen som jag har är en hisklig tingest i den jämförelsen. Och pellets priserna har ingen bra trend.

Både och hade vart fint , ska skaffa en pump när ekonomin är den rätta som komplement i garage ekonomi delen av huset.

Det som är sant i rÃ¥d och rön behöver inte vara sant för mig men kan vara det för nÃ¥gon annan  *vinkar*

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1723
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #9 skrivet: 15 februari 2007, 12:13:46 »
Ska man byta panna o allt så är investeringen inte så låg på pelletsanläggningen,då skulle jag välja jord el bergvärme,köp av en pelletskamin jämförbart med en L/L pump den är precis som en l/l värmepump beroende av hyfsad planlösning för att ge bra besparing,men enligt råd o rön (jag köper dock inte allt dom skriver)så sparade man betydligt mer på L/L pumpen mot pelletskaminen

Skillnaden mot en luft/luft-/luft/vatten är väl att pellets inte tappar effekt när man behöver den som mest..
Men pellets priset verkar inte stabilt.Dessutom kan man inte binda priset.
Det kan man kan göra med el priset

Jag skulle kört jordvärme pstwindah
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #10 skrivet: 15 februari 2007, 17:01:16 »
Det har du rätt i hansson men jag monterar mycke pumpar till folk med pelletskamin som inte tycker att dom fungerar bra på vår o höst när dom inte får gå så hårt,dom påstår att det då är mycket bättre ekonomi med värmepumpen,jag skulle gissa att här i norr är det nog ungefär samma besparing över året men i södra sverige borde L/L värmepumpen spara mest

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2007, 19:05:58 »
Det tror jag inte pÃ¥ Tolins. Vilka belägg/indikationer har du för det ? Vad betyder här i norr ?  ::)

Sedan tror jag att mÃ¥nga allt för mÃ¥nga väljer kamin utifrÃ¥n design ( SÃ¥ även jag och 7,5 kW kamin är för stor om man inte bor i en lager lokal  ;))

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #12 skrivet: 17 februari 2007, 21:53:35 »
hej
hÃ¥ller med tollin vp gÃ¥r billigare ..pelletsen e för dyr..dÃ¥ pelletsen kom Ã¥ kostade under 1000kr per ton va det en vettig lösning  men i dag tror jag skelleftekraft tog 2400kr per ton...

snickaren som va hit å hjälpte mig fixa vatten skadan i köket hadde kört pellets kamin i garaget ...kaminen bran upp... bakeld...
då monterade han in en vanlig 5 kw panasonic pump i garaget å körde...pumpen går inte dyrare än pellets kaminen trots att han hadde ett hyfsat bra avtal på 1800kr kg

har en bekant som körde pellets i flera år,han bytte i sommar till bergvärme han sparade in
så pass mycket pengar på bytet att han har råd att betala sin bergvärme anläggning
tror han fick en mer kostnad på ca 2-300kr per månad då bergvärme lånet va betalt...

men han sa att det e värt varenda kr...slipper sotnings avgifter ,krånglande pellets brännare
böket med Ã¥ plocka in Ã¥ ut pelletsen  mm mm
han e skit nöjd...

så man kan nog utan att ljuga på stå att de e hugget som stucket vilket man väljer
luft/luft pumpen går i alla fall inte sämmre ...+ att det är en hel del mindre jobb med den...



Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #13 skrivet: 17 februari 2007, 22:43:03 »
Jag avråder alla mina kunder från pellets som en långsiktig lösning.
priset på pellets kommer helt säkert att marknadsanpassas, dv.s man smyghöjer tills man ligger på gränsen för vad som är acceptabelt.
jag vet även att spånskivetillverkarna i sverige har begärt att man ska energibeskatta pelletsen, eftersom spånpriset stiger i takt med efterfrågan.
misstänker att kravet har mycket tyngd, då det bl.a kommer från IKEA.
men brännaren är inte särskillt dyr, så har man redan pannan så kan man se det som en kortsiktig investering, i avaktan på utvecklingen av bättre pumpar
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hur står sig pellets gentemot berg- eller jordvärme?
« Svar #14 skrivet: 17 februari 2007, 22:43:56 »
Det tror jag inte pÃ¥ Tolins. Vilka belägg/indikationer har du för det ? Vad betyder här i norr ?  ::)

Sedan tror jag att mÃ¥nga allt för mÃ¥nga väljer kamin utifrÃ¥n design ( SÃ¥ även jag och 7,5 kW kamin är för stor om man inte bor i en lager lokal  ;))

Det var råd o rön som påstod detta,eller jag kanske minns fel det kan också varit på konsumentverkets hemsida där man kan göra energikalkyl Sc:,h

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!