Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad har vi gett oss inn pÃ¥............Ny värme i begagnad villa....Hjälp forum..  (läst 1703 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lea

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Sverige
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Var´t fa´n tog värmen vägen
Har haft Mapressutrusning i några år och lovade att koppla lite för en kompis, men det va före jag visste....
Så..vi behöver nog lite hjälp, så som: Vad för system ska vi välja,märke, dimmensjonering, innkoplingsschema, med mera..
Lite info om huset:
Dalsland
1 vånings villa med full källare ca 120kvm/plan tot: ca 220kvm
Betong i golv och väggar i källare,markplan: Träväggar och 20cm isolation, öppen lösning ner till källaren (trappa)
Oljepanna värmer ån så länge hus och tappvatten.

Planerna är.... Källare:
Riva några väggar och bygga större badrum med bubbelbad och dusch. Det är betongplatta under. Lägga nya klinikers golv i badrum, hall och hobbyrum. Totalt ca 45kvm. Måste ha golvvärme. Vattenburet? Resten av källaren kommer att ha kvar dom gamla vatten elementen.
Övervåningen(markplan) kommer också att ha kvar dom gamla elementen..tror vi..
Våra funderingar kretsar nu runt: Luft/vatten,Bergvärme , typ av beredare, har vi någon användning av den gamla pannan? pellets?
Storlek på anläggningen..med mera.
Det är säkert en del upplysningar som saknas, men det får vi komma underfund med efterhand som projektet framskrider.
Jag har läst och letat i forumet och hittat en del, men har svårt för att jämföra med detta projekt. Vet att det finns mycket kunnigt folk på forumet så vi håller tummarna och hoppas på lite hjälp.
Vi kommer att fortlöpande hålla er underrättad om hur projektet skrider fram.. studs

Lars-Erik & Co

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Lägger du golvvärme i ett gammalt hus med betongplatta så går en stor del av värmen neråt. En variant är flytande golv med ett lager isolering på betongplattan och sen golvvärmen ovanpå detta, men jag tror inte den lösningen är så bra i badrum.

Det andra (bästa) alternativet är att bila upp golven och lägga i isolering först och sen gjuta ny betongplatta ovanpå med golvvärme.

Storlek på VP:n kan jag bara uppskatta mellan tumme och pekfinger, men jag gissar att en 10-11 kW VP klarar huset någorlunda. Har du en siffra på hur mycket olja som går åt per år så kan jag gissa lite bättre.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pellets är nog ditt bästa alternativ, byt oljebrännaren mot en pelletsbrännare, oljetanken mot ett pelletsförråd. Gå in på http://www.boverket.se och hämta blankett för bidrag för konvertering från olja Thumbsup
Har du inget intresse för att bära pelletssäckar till ett sk. veckoförråd kan ett bulkförråd vara bra att ha. Då kommer en lastbil och fyller förrådet utan att du behöver lyfta ett finger.

Kan rekommendera forumet http://www.pellets.info
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 608
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!