Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Erfaring sÃ¥ langt med ME FD25/35 VABH  (läst 21899 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« skrivet: 05 juli 2009, 09:59:30 »
Hei

Har kjøpt inn 3 stk varmepumper fra www.tsfs.se. (2x FD25VABH, 1x FD35VABH) Jeg bor i Norge og sparte en del penger i forhold til norske innkjøpspriser. Han som driver firmaet, Thomas, virker som en seriøs person og handelen gikk kjappt. Meget god oppfølging også Thumbsup
Nå er pumpene montert og jeg har sålangt bare "testet" de på kjøling siden vi har hatt en lengre periode med nesten 30 grader i skyggen :D
Innedelen er stille (hadde tidligere Foma og Panasonic)
Min erfaring så langt er at pumpene er effektive og kjøler inneluften hurtig ned til et behagelig klima :)
Blir spennende til vinteren å se om de er like effektive til oppvarming. VABH-modellene har fått gode tilbakemeldinger i både tester og media ellers. Jeg er et stort hus med åpen planløsning og jeg
føler meg sikker på at plasseringen på innedelene er fornuftig, både med tanke på kjøling og oppvarming. I kjelleren har jeg plassert 1 stk FD25 primært tiltenkt oppvarming om vinteren.
I hovedetasjen har jeg plassert 1 stk FD35 siden det er der vi oppholder oss mest og har størst varme/kjølebehov. I 2 etasjen har jeg plassert 1 stk FD25, primært tiltenkt kjøling om sommeren
siden vi har soverommene våre der.
INNEDEL/UTEDEL:
Kvaliteten på både utedel og innedel virker meget god. Liker spesiellt godt hvordan den fabrikkmonterte varmekabelen er plassert i utedelen og de store dreneringshullene i bunnen. Kommer med fyldigere info
til senhøsten/vinteren når jeg får sjekket effektiviteten på avfrostingene ved høy luftfuktighet...
Det eneste jeg sålangt kan sette fingeren på (sett utifra en montørs synspunkt) er strømtilkoblingen/terminalen på innedelen. Trangt å jobbe med, litt dårlig design. Her har Mitsubishi Electric noe å lære fra
Panasonic ;) Dette er jo bare bagateller egentlig så lenge anlegget ellers fungerer bra...
I-see funksjonen har jeg også prøvd ut, men min konklusjon sålangt er at faste innstillinger på spjeld kanskje er det beste.. iallefall i mitt tilfelle. Innedelen er stor, men dette må man jo regne med hvis man skal ha en skikkelig varmekanon..
Utedelen er stille og kompakt. Godt isolert og det er lite støy og vibrasjoner, sammenlignet med Panasonic og LG sine utedeler. Jeg har plassert mine utedeler på murvegg, noe som jeg alltid tilstreber å få til når jeg monterer for kunder. LG sine utedeler bråker mye og disse må monteres på enten mur eller bakkestativ. Panasonic kan plasseres på kledning, men vibrasjoner og bulder kan alikevel oppstå avhengig av hustype og konstruksjon! Kommer tilbake med mere info etter hvert.. God sommer fra Norge:)
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #1 skrivet: 06 juli 2009, 20:17:02 »
Hej pumpemontør!  Det skall bli riktigt intressant att fÃ¥ följa dina kommande rapporter och upplevelser av dina Mitsubishipumpar framöver, sÃ¥ det ser jag verkligen fram emot. Thumbsup
Det hade iof varit ännu intressantare när du nu ändå anskaffade 3 st pumpar om du kanske hade bytt ut någon av dina 2 st FD25VABH mot t.ex 1 st Toshibapump (eftersom du har tidigare erfarenhet av både Foma och Panasonic), som t.ex en RAS 13 SKVP-E i källaren eller alt en RAS 10 SKVP-E på 2:a våningen i huset, för då hade du haft ytterligare ett pumpfabrikat att jämföra med. Thomas med firma www.tsfs.se. säljer ju även detta pumpfabrikat nämligen. :)

Mvh Raffen.

Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #2 skrivet: 07 juli 2009, 08:22:32 »
Hei igjen
Jeg vurderte faktisk Toshiba seriøst som en pumpe for å ha i 2 etasjen, men siden jeg har alle utedelene samlet side-by-side på muren synes jeg at den stakk seg litt ut. Jeg ville ha det likt.
Mine svigerforeldre ønsker en varmepumpe og jeg kan jo foreslå Toshiba. Jeg tolker det som at du har god erfaring med Toshiba? Kan du fortelle mere om dine erfaringer? Hvilken kompressortype er det? Twin Rotary? Ser at mange skriver positiv omtale om Toshiba, jeg har en kollega som har kjøpt Toshiba Daisekai. Han sier at den varmer godt selv når det er svinkaldt ute og avfroster bra.
Mvh
Pumpemontøren
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #3 skrivet: 07 juli 2009, 08:29:04 »
Apropos Foma. Jeg hadde en Foma 6800 (6,8 kw) og faktisk så fungerte den feilfritt, men den kobler ut ved -16 grader (egenbeskyttelse av maskinen) og så hadde den R407 medium, som ikke er effektivt
ved streng kulde... Den ble derfor fort demontert. Jeg leser at mange har problemer med sine Foma maskiner.. sikkert en del "feilmonteringer" også, og ikke "bare" maskinhavari. Kompressoren er ofte stemplet med
SANYO og noen hevder at elektronikken er hentet fra Mitsubishi (det tror jeg ikke på....)
mange har hatt problemer med elektronikken og avfrosting på visse FOMA-modeller... spesiellt 5500.
Correct me if i`m wrong ::)
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #4 skrivet: 07 juli 2009, 08:30:35 »
RAFFEN: hvor varm utblås har du målt på Toshiba? Kan du supplere med "testdata"
Mvh
Pumpemontøren
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #5 skrivet: 07 juli 2009, 22:37:37 »
Hei igjen
Jeg vurderte faktisk Toshiba seriøst som en pumpe for å ha i 2 etasjen, men siden jeg har alle utedelene samlet side-by-side på muren synes jeg at den stakk seg litt ut. Jeg ville ha det likt.
Mine svigerforeldre ønsker en varmepumpe og jeg kan jo foreslå Toshiba. Jeg tolker det som at du har god erfaring med Toshiba? Kan du fortelle mere om dine erfaringer? Hvilken kompressortype er det? Twin Rotary? Ser at mange skriver positiv omtale om Toshiba, jeg har en kollega som har kjøpt Toshiba Daisekai. Han sier at den varmer godt selv når det er svinkaldt ute og avfroster bra.
Mvh Pumpemontøren

Hej Pumpemontøren!  Ja jag mÃ¥ste väl säga att jag nu efter ca ett Ã¥rs drift med min Toshiba RAS 10:a har fÃ¥tt mkt goda erfarenheter och jag har faktiskt blivit mäkta imponerad av detta pumpfabrikat, sÃ¥ jag tycker att du med gott samvete kan rekommendera dessa pumpar till dina svigerforeldre Pumpemontøren. :)
Toshiba har Twin Rotary-kompressor på sina pumpar och det är såvitt jag har kunnat förstå det bästa man kan ha till luftvärmepumpar, även forumets "Kompressorsexperten" verkar vara enig med mig i det fallet enligt dessa länkar: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2607.msg25481#msg25481
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=2179.msg20894#msg20894
Vad är det då som jag tycker spec bra om på Toshibas pumpar: Jo till skillnad mot alla övriga pumpar på marknaden så har Toshiban full flexibilitet när det gäller manuell inställning av innerdelsfläktens hastigheter (i motsats till alla andra pumpar som har inlagda styrparametrar i sina program som automatiskt styr fläkthastigheten efter pumpens värmeavgivning, innetemp mm). Den har behovsanpassad avfrostning som ökar verkningsgraden betydligt på pumparna (ej äggklocka som oftast finns på de flesta andra pumpar), behovsstyrd (varvtalsreglerad) förångarfläkt i utedelen mm mm, och pga innerdelens smidiga mått på 25 cm höjd så kan dessa placeras var som helst inkl över dörrar och fönster.
Deras båda pumpar (RAS 10 & RAS 13) har också en minsta värmeavgivande effekt på endast ca 600 watt och går då ned till en elförbrukning på endast ca 120 watt som allra lägst utan att de går i off-läge (man slipper alltså en massa onödiga uppstarts & energiförluster vid alla off-lägen som brukar vara vanligt förekommande på de flesta pumpar).
Dessutom när det gäller det här med uppstartsförluster sÃ¥ är det ju pÃ¥ det sättet har jag kunnat se pÃ¥ min senaste ND-pump att även om den gÃ¥r ned i off-läge en stund vid ca 175-200 watt (vid lite kallare väderlek alltsÃ¥) sÃ¥ taggar den inte upp som brukligt är vid on/start-läget igen till ca 700-800-900 watt (som mig veterligt alla andra pumpar gör) utan den tickar lugnt, sakta och fint upp till sina ca 175-200 watt igen som den var i vid off-läget och fortsätter sin värmedrift därifrÃ¥n som om inget hade hänt. ;)  
Nu ligger inte bara förtjänsten i detta med att man slipper onödiga uppstartsförluster även om dessa givetvis motsvarar en del av det hela, utan den största förtjänsten ligger då i att man kan ha pumpen i en kontinuerligt drift med låg värmeavgivning och då tillika låg driftsförbrukning till det bästa cop-värdet under många många timmar eller kanske hela dygn i sträck.
Vad det gäller den behovsanpassade avfrostningen så varierar den alltså beroende på behovet allt ifrån vid en extremt fuktig och kämpig väderlek vid runt ca 0 ºC med ett tidsintervall på som kortast ca 40-45 minuter och som längst upp till ca 2-3 timmar vid kallare och torrare väderlek, och totala avfrostningstiden är då allt ifrån ca 6 minuter som snabbast och upp till som längst ca 12 minuter, alltså dessto kortare tid för avfrostningen vid snabbare intervaller och dessto längre tid ju längre tid det är mellan avfrostningsintervallerna.
Helt otroligt bra pumpar alltså och som dessutom är kända för att vara extra kraftfulla vid riktigt kall väderlek, och jag kan bara konstatera att de ger bra med värme ifrån sig ned till iaf ca 18-20 minusgrader ( jag har inte haft kallare hittills ivf). :)


Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 02 januari 2010, 22:09:58 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #6 skrivet: 13 november 2009, 13:51:01 »
Hei alle sammen

Tenkte jeg skulle gi litt informasjon så langt vedrørende mine Mitsubishi Electric VABH-pumper

Jeg er veeeeeeldig fornøyd med varmen som disse pumpene gir. I tilegg er innedel og utedel veldig stille og vibrasjonsfri. Min nærmest nabo har
LG montert på markstativ, og den bråker og vibrerer noe helt forferdelig... Her om dagen fikk naboen servicebesøk av sin leverandør, regner med at han har klaget :o

Men uansett, her følger litt fakta så langt:

Mitsubishi Electric FD35VABH

Utetemperatur - 7 grader
Innetemp: 22 grader
Max viftehastighet
Max innstillt temperatur: 31 grader C
Utblåstemperatur: 55 grader C.

Selv ved -7 ute blåser den ut 55 grader varmluft Thumbsup Thumbsup

Kjempefornøyd så langt. Gleder meg til det blir enda kaldere ute. Kommer tilbake med mere informasjon senere:

Avfrosting: Fungerer perfekt. Den behovsprøvde avfrostingen fungerer kjempebra. Når den avfroster så er det et tynt heldekkende rimlag på hele utedelen, og når avfrostingen er ferdig så er hele utedelen ren og uten rim.

Ha en fin helg
 
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Borensbergaren

  • Ekonomisk smÃ¥länning
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Styra, Östergötland
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Tjänsteman
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #7 skrivet: 08 december 2009, 22:03:34 »
Äntligen sitter den nu pÃ¥ plats min nya ME FD25VABH. Har läst detta om I-see problematiken , den höga temperaturen jämfört med inställnings temperatur och avfrostnings intervaller. Det blir en en del att observera. Just nu är det varmt och  vill hitta en bra avvägning mot den andra Panasonic pumpen. Ska bli skönt att fÃ¥ sova med lägre nivÃ¥ av fläktljud i natt 8).
Nu kopplade man en egen kabel till säkringsskåpet så det blir svårt att avläsa el-förbrukningen för just den värmepumpen :(
Det va ju synd, Men återkommer senare när den har gått ett tag. Kan ju ändå kolla den totala el-förbrukningen och det är den som gäller i det långa loppet tomte::
Enplans tegelvilla om och tillbyggd ca -70. IVT Greenline C7 -02 jordvärme. Keddyn bidrar till mysfaktorn. Totalförbrukning just nu 14400KWh/år ska ner till ca 11-12000.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #8 skrivet: 08 december 2009, 22:07:22 »
Du kommer säkert att bli nöjd med din FD25 och kunna sova tämligen ostört.  ^-^
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad kalle2345

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 297
  • Karma +0/-0
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #9 skrivet: 08 december 2009, 23:21:56 »
Hej Raffen, Intressant läsning om Toshiba pumparna.
Gillar det med steglös fläkt oberoende av värmen,
samt även den låga lägstaförbrukningen.

Är på gång att köpa min 4:e och sista pump i huset.
Skall sätta den i vardagsrummet och köket, denna flank behöver lite mer värme.
Då har jag två pumpar per plan.
Takvärmen i vardagsrummet är slut så jag tänkte koppla bort takvärmen just här
och använda 16A (2500W) säkringen till pumpen istället.
När detta är gjort så har jag bra värme i alla delar av huset och även resurser om någon pump
ballar ur, slipper också renovera takvärmen.

Har just rengjort mina pumpar och blev imponerad av hur hög kvaliten verkar vara på Mitshubishins
innerdel. Alla vred och galler var så distinkta och känndes bra kvalitetsmässigt.
Måste också säga att jag är oerhört imponerad av ljudnivån både ute och inne.
Utedelen hörs ju inte, bara luftljudet av fläktbladen.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #10 skrivet: 08 december 2009, 23:49:28 »
Hej Kalle!  Javisst är Toshiba riktigt rekorderliga pumpar alltsÃ¥ i likhet med Mitsubishis pumpar, det enda som jag inte riktigt gillar med ME:s pumpar är den ganska höga minsta värmeavgivningen frÃ¥n dem annars är de ju helt ok alltsÃ¥. Du kanske skulle passa pÃ¥ att skaffa dig en Toshibapump nu som 4:e pump i huset dÃ¥ för lite omväxlings skull Kalle sÃ¥ att vi kunde fÃ¥ lite uttalanden om dina olika pumpar isf. ;) Ingen skulle bli gladare än jag om du fixade in en Toshibapump i huset ocksÃ¥ sÃ¥ att vi skulle kunna fÃ¥ en opartisk bedömning och jämförelse mellan de olika pumparna/pumpfabrikaten här pÃ¥ forumet. För jag har nämligen länge försökt att pÃ¥verka en del som skall anskaffa t.ex 2 st pumpar att Ã¥tminstone välja 1 st Toshiba istället för 2 st pumpar av samma och annat fabrikat men hittills utan resultat. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #11 skrivet: 09 december 2009, 00:45:05 »
 tomte::

Kan bekrefte at Raffen har prøvd å påvirke meg til å kjøpe en Toshiba-pumpe huset mitt ^-^

Mvh
Norsk pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #12 skrivet: 09 december 2009, 05:02:47 »
Gillar det med steglös fläkt oberoende av värmen

Fast dina ME fungerar ju likadant som Toshiba iofs när det gäller innedelens fläktinställningar. Och ingen av de pumparna kan väl kallas för steglös när det gäller fläkthastigheten, det är ju fasta manuella lägen på båda. Flertalet andra LL/VP har ju annars vad man ev. skulle kunna kalla steglös fläkt (vid manuell inställning) iom att innedelen på de fabrikaten ändrar varvtalet enligt inlagt styrprogram och då beroende på det faktiska värmebehovet. Och det tycker jag är en sämre lösning, speciellt som alla LL/VP ändå har ett autoläge för fläkten också som man kan välja.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #13 skrivet: 09 december 2009, 05:06:45 »
För jag har nämligen länge försökt att påverka en del som skall anskaffa t.ex 2 st pumpar att åtminstone välja 1 st Toshiba istället för 2 st pumpar av samma och annat fabrikat men hittills utan resultat.

Tanken har aldrig slagit dig att försöka pusha nÃ¥gon som har Toshiba att köpa ME för omväxlings skull för ditt test?  tomte::

...det enda som jag inte riktigt gillar med ME:s pumpar är den ganska höga minsta värmeavgivningen från dem annars är de ju helt ok alltså.

Min ME gÃ¥r ner till ca. 280W mätt med en PM300. Utifall att den visar 10% fel och dÃ¥ även Ã¥t fel hÃ¥ll (vilket väl är det normala antar jag) innebär det ca. 310W. Jag funderar dock pÃ¥ att skaffa en Voltcraft (eller bättre) sÃ¥ jag fÃ¥r jämförbara värden med dina Raffen.  ^-^
« Senast ändrad: 09 december 2009, 05:12:20 av Ubbe0 »
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Erfaring så langt med ME FD25/35 VABH
« Svar #14 skrivet: 09 december 2009, 05:13:27 »
Kan bekrefte at Raffen har prøvd å påvirke meg til å kjøpe en Toshiba-pumpe huset mitt ^-^

Samma här. Har varit tyst för min del sista tiden dock.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!