Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 19 februari 2017, 21:13:53 »

Finns en del trådar på diverse forum om olje förbrukningen på främst BRP 800 kubikarn och den är inte låg och en kompis har en ski-doo med sdi 600 och den tar bra med olja helt klart mer än 2% vilket varit standard på 2T i många år.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 19 februari 2017, 21:09:15 »

BRP motorer, SDI och ETEC tar ju nästan ingen olja alls.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1Og4VsEYfmXw_hjFDRULS1Wi5gUEjannKI6jVRs-M5Lw/edit?hl=en_US#gid=0

Om jag inte minns fel är det testat så att en axel belastas på något sätt och varvet ökas tills skärning uppstår.
Av det dokumentet kan man ju iallafall dra salutsatsen att det inte är något magiskt över skotertillverkarnas "egna" oljor
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 februari 2017, 21:01:01 »

Förstår inte att smörjningen ska vara nått problem har för mig att brp motorer drar rätt mycket olja men det kanske behöver tillföras på rätt ställe i stället för i bränslet. Har för mig att ombyggnad kitten gör så man kan smörja lagret med fett utan att riva men kanske finns olika kit.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 18 februari 2017, 20:40:45 »

Beroende på hur slaglängd/vevstakslängd/kompressionshöjd (på kolven) är designat kan man få mer eller mindre tryck mot cylinderväggen. Även kolvbultsplacering osv labbar man med att ändra för att minska slitage.
Kombinerar man sådana variabler med kvalite på kolvar och kanske problem med nicasilbeläggning så får man problem med motorer..
Något har varit väldigt fel på polaris 800or. Det finns framtaget eftermarknadskit med annan komphöjd på kolven samt ett shims för att flytta upp cylindern som sägs åtgärda problemen, men om det gör det vette fasen...

Mig veterligen är det endast Rotax som har fettsmorda kapslade lager, vilket även det är en lösning som är lite so-so..
Även där finns det ombyggnadskit så man drar in olja från separatsmörjningen till vevhuset.

Smörjningen är ju lite av ett problem med direktinsprutning på en tvåtaktare.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 18 februari 2017, 20:14:01 »

Vad menar du med högt tryck på cylinder väggen ? Trodde alla 2T körde med fettsmorda lager numera men har dålig koll kör och kommer köra 4T i bra många år.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 18 februari 2017, 18:21:03 »

Att olika tillsatser tillsätts är ju ingen hemlighet.
Och som sagt, om den i Piteå (oberoende reparatör) som reparerar flest skotermotorer rekommenderar Polaris original för att man skall slippa problem så tror jag i alla fall mer på honom än någon random i ett forum som påstår att det inte spelar någon roll vilken olja man använder.

Att den sedan inte är så mycket dyrare, och man är säker på att få rätt kvalitet är andra saker som talar för att välja original i just detta fall.
Jag har även börjat tanka 98 oktan genomgående till alla tvåtaktare och småmaskiner efter mitt samtl med honom.
Han (Reparatören som renoverar skurna motorer) var så tvärsäker på sin sak att det i mina ögon inte finns någon anledning att snåla på de örena.

I bilarna har jag inga problem att välja nonameolja som uppfyller kraven, de skall jag dessutom inte köra 40 000 mil med.

Jag har inte fått uppfattningen att Polaris motorer är sämre än några andra, alla skotrar har så vitt jag vet permanentsmorda (osmorda) vevstakslager som behöver bytas efter typ 500 mil, gör man inte det så är det bara en tidsfråga innan de skär, så har jag i alla fall fattat det hela.

Jag säger inte att du ska välja något annat, jag är bara ganska fundersam till varför så många får för sig att det akutella märkets olja är så speciell. Oavsett vilken tillämpning det gäller så gäller det att ha rätt klassning på oljan.
Visst finns det fall där man gynnas av att ha en specifik olja, tillexempel i vissa vag motorer som är "felkonstruerade" och kräver mer zink än normalt för att inte drabbas av högt slitage.

Polaris motorer (800cc tvåtaktare) ÄR sämre, det är den skotermotor som rasar oftast pga felaktig konstruktion som ger högt tryck mot cylinderväggen.
Och det är enbart BRP/rotax som kör med permanentsmorda lager, i princip alla andra skoter 2t har lager som smörjs via bränsleblandad bensin.
Så du har fattat lite fel.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 februari 2017, 12:38:50 »

Tja, jag vet inte, men jag har i alla fall ett val i setupen av skotern där jag väljer premium eller standard fuel.
Vad nu det betyder.  dontknow
Knacksensorer borde dom väl ha? (Fast jag har ingen aning).
Min skoter slutade gå helt plötsligt (limp home) efter någon form av misständning, så någon form av sensorer finns det i alla fall på dem.
Har det valet i menyn är det troligtvis tändningen som ställs om och det kan säkert sitta nån typ av knacksensor i skotern. Vet att BRP sänker effekten i sina 800 när motorn blir riktigt varm så full effekt lämnar den inte i många minuter kanske 98 oktan kyler bättre. Att skotern börjar gå konstigt är nog helt normalt när man åker polaris lika bra du vänjer dig  ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 februari 2017, 11:08:11 »

Men OK, jag skall börja köra på fotogen och billigaste oljan från granngården.
Det blir säkert bra.  ;)
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 februari 2017, 11:06:36 »

Tja, jag vet inte, men jag har i alla fall ett val i setupen av skotern där jag väljer premium eller standard fuel.
Vad nu det betyder.  dontknow
Knacksensorer borde dom väl ha? (Fast jag har ingen aning).
Min skoter slutade gå helt plötsligt (limp home) efter någon form av misständning, så någon form av sensorer finns det i alla fall på dem.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 15 februari 2017, 10:06:06 »

Och, högre oktan ger ju högre effekt.  tummenupp

Högre oktan ger väl inte högre effekt om motorn inte har knacksensor som reglerar ned ev laddtryck eller tändning vid spikning?

https://www.youtube.com/watch?v=gqvhaPLuTPI
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 15 februari 2017, 08:50:45 »

Problemet i tillsatserna i 95 var väl för många år sedan, vill minnas att ryktena sa att man skulle akta sig för bl.a. OK-soppa för deras tillsatser gick inte ihop med vissa 2-taktsoljor. Hade aldrig själv dom problemen, jag har alltid kört på 95 i mina maskiner och dessa har alltid startat på första rycket även efter en lång sommar...förutom det sprillans nya Arctic Cat skräpet som min fru tog med sig när vi blev ihop, andra vintern vi bodde ihop såldes skräpet bort...den var helt omöjlig att starta efter en sommar...min 30år gamla Lynx startar fortfarande på första rycket efter lite primer...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 februari 2017, 08:30:52 »

Det är andra tillsatser i 98 oktan än i 95. även om 95 har blivit bättre (första åren var det ju nästan hopplöst att få igång en skoter eller gräsklippare som fått stå några månader) så skall det enligt uppgift bli mycket mindre utfällningar av tillsatserna i 98.
Så fattade jag det i alla fall.
Och, högre oktan ger ju högre effekt.  tummenupp

Ja, på 4-taktare är det en annan sak, men man vill ju kunna köra i snö också, inte bara på led.
Min Yamaha 4-taktare (Venture 80 HK) var helt omöjligt att köra utanför leden med, bara dök åt ena eller andra hållet.  dontknow
Mina Polaris går mycket bättre i snön, och så händer det ju nåt när man trycker in gasen.
Har dock funderat på nya 180 HK Yamahan, vi får väl se vad som händer.

Har långt kvar till 500 mil på båda mina maskiner.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 februari 2017, 08:15:43 »

Varför ska man använda 98 oktan  Sc:,h Alla skoter motorer har inte fettade lager en normal 4T skoter motor är inkörd vid 500 mil när en vanlig 2 taktare rivs isär och byter lager eller fettar om dom och det finns ombyggnads kit så man slipper riva för att få i nytt fett men ofta byts ju kolvarna vid ungefär samma intervall också.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 15 februari 2017, 03:43:11 »

Att olika tillsatser tillsätts är ju ingen hemlighet.
Och som sagt, om den i Piteå (oberoende reparatör) som reparerar flest skotermotorer rekommenderar Polaris original för att man skall slippa problem så tror jag i alla fall mer på honom än någon random i ett forum som påstår att det inte spelar någon roll vilken olja man använder.

Att den sedan inte är så mycket dyrare, och man är säker på att få rätt kvalitet är andra saker som talar för att välja original i just detta fall.
Jag har även börjat tanka 98 oktan genomgående till alla tvåtaktare och småmaskiner efter mitt samtl med honom.
Han (Reparatören som renoverar skurna motorer) var så tvärsäker på sin sak att det i mina ögon inte finns någon anledning att snåla på de örena.

I bilarna har jag inga problem att välja nonameolja som uppfyller kraven, de skall jag dessutom inte köra 40 000 mil med.

Jag har inte fått uppfattningen att Polaris motorer är sämre än några andra, alla skotrar har så vitt jag vet permanentsmorda (osmorda) vevstakslager som behöver bytas efter typ 500 mil, gör man inte det så är det bara en tidsfråga innan de skär, så har jag i alla fall fattat det hela.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 15 februari 2017, 00:59:29 »

Det är inget speciellt med oljan till polaris, däremot är det något grundläggande konstruktionsfel på polaris moderna 800:or så oavsett vad man häller i för olja i dem så håller de dåligt..

Alla bra 2T oljor idag funkar med rörliga avgasportar, ger lite aska och sot. Samtliga tillverkares avgasportar är av snarlik konstruktion så att olika fabrikat "måste ha" egna oljan är ju bara löjligt.. Speciellt när ingen skotertillverkare har eget raffinaderi eller oljetillverkning.

Bara man uppfyller eller överträffar klassningen som tillverkaren anger så får man inga problem vare sig vad gäller garantier eller strul...

Sen att det är enkelt att bara köpa märkets "rebranded" olja är ju en helt annan femma.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 januari 2017, 08:16:40 »

Hade jag köpt en splirrans skoter för 150 lakan så hade jag inte heller tagit något annat, då hade det bara varit Lynx olja som gällt dom första åren...om inte annat för att dom inte ska börja krångla med garantier osv...
Och jag tycker också man ska följa rekommendationen, men min uppfattning är att man kan följa den utan att det står samma märke på skotern som på oljeflaskan.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2017, 08:10:50 »

Ett bra tips som gör att skotern funkar bättre är lika mycket värt som ett bra tips som gör att en värmepump fungerar bättre.
Utöver detta gör jag ingen värdering av din syn på detta.
Vi är helt enkelt inte eniga om det vettiga i att köra med den rekommenderade oljan just till Polaris 800-motorer.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 januari 2017, 08:07:32 »

Tror absolut inte han ljuger däremot är det enkelt att säga så för man behöver inte fundera. Det finns ju standarder och klassificeringar att följa, så följer man dom ska det räcka.
För mig handlar det inte om priset, det handlar om vars man får tag på olja när man behöver den, jag orkar inte fara till en specialbutik i stan när jag upptäcker att det börjar ta slut, då hoppar jag hellre upp på skotern och åker till närmsta mack, oftast är det ju på macken man är när man kollar oljan dessutom...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2017, 07:59:37 »

Som sagt, det finns säkert i andra oljor, men på vilket sätt kan man vara säker på vilka oljor som har samma tillsatser?
Så länge jag inte vet det, och får rådet från en kille som i eget företag renoverar motorer så väljer jag att köra på Polaris Original.
Men det är klart, han kan ju ha fått en kickback av Polars-ÅF för att ljuga om detta.

Känns ändå som mer långsökt än att han faktiskt har belägg för sina påståenden.

Jag har alltid tidigare kört med billig tvåtaktsolja utan några problem, men samtidigt går det så lite olja att den kan få kosta 200 kr/liter.
Milkostnaden på en skoter ligger ändå på över 200 kr/mil för mig (kör ca 50 mil/år och skoter) och räknar med försäkring 5000 kr och värdeminskning minst detsamma.
Oljan kostar i runda slängar 5 kr/mil...
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 januari 2017, 07:54:27 »

Det är väl inte många motorer som inte har avgasportar idag. Frun hade en Arctic när vi blev ihop, den skulle också ha "specialolja" för att den hade avgasportar. Det är den nyaste skoter vi någonsin har haft och den absolut sämsta. Jag sålde bort skräpet första vintern med stor förlust, men jag har aldrig svurit så mycket som när vi hade den.
Crossen från 1981 hade avgasport, mina Lynxar som jag har haft har då haft det de senaste 25-30åren skulle jag tro...har aldrig kört med specialolja i dom, bara vanlig Statoil 2-tway för det har närmsta macken...och de har då inte sotat...
Så att det skulle vara något speciellt med oljan i en polaris som inte finns i andra oljor betvivlar jag.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2017, 07:43:08 »

Känns ändå inte helt orimligt att Polaris har tillsatser som gör att deras maskiner fungerar bra.
Typ av avgasportarna inte sotar.
Det borde gå rätt fort att utvärdera i ett motorlabb.
Sen finns det säkert både lika bra och bättre oljor, men det är ju extremt svårt att LÄSA sig till vilka oljor som har vilka tillsatser.
De olika koderna för oljor säger inte allt.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 25 januari 2017, 07:41:11 »

Självklart följer man specarna, men det brukar aldrig vara några konstigheter att hitta olja av standard leverantör till ett mycket lägre pris. Tror mycket handlar om att det är enkelt att säga att man ska köra på en polaris olja till en polaris maskin osv, istället för att krångla till det och säga att du ska välja en olja som uppfyller dom här specarna...
Och vill man hitta bra billig olja så beställer man från t.ex. tyskland. Min bror brukar göra det, väldigt mycket billigare och då får man det hemkört till dörren.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 25 januari 2017, 07:12:54 »

Om killen som renoverar motorer säger att man skall köra på Polaris orginalolja helsyntet om man vill slippa motorrenoveringar så anser jag att det är rätt trovärdigt.
Varför skulle han ge tips som gör att han förlorar arbete?

Och ja, det var nog avgasportarna som sotade av "fel olja".

Det finns säkert olja av andra fabrikat med samma specifikationer som Polaris olja, men är priset samma så köper jag gärna Polaris olja.  dontknow
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 24 januari 2017, 20:35:41 »

På den tiden jag hade cross så fick jag tag på nån finolja som man bara behövde blanda 1% med, normalt blandade man 2%...så det kan nog stämma...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 januari 2017, 17:50:36 »

Har för mig att vissa fabrikat har nån original oja som man kan köra med snålare blandning med om man tänker köra med vanlig olja måste olje pumpen ställas om för fetare blandning.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 24 januari 2017, 17:36:07 »

Har inte alla skotermärke sin egen specialolja som är ett "måste" för att det ska funka bra. Handlar nog mest om att tjäna extra pengar på merförsäljning...Jag har aldrig kört på märkesolja, jag tar det agrol har för att det är enklast för mig...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 17:18:17 »

Att det luktade tvåtakt från mig kan ju också bero på att vi var 7 skotrar på rad, kan ju ha varit från någon annan...  tummenupp
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 januari 2017, 17:04:03 »

Det är antagligen avgasportarna som kan sota igen reedventilen sitter i insuget. Nog för att jag åker 4 takt men varmköra inomhus gör man inte med den heller. Har fixat med dotterns moped i dag en 2t så nu luktar man skoter i alla fall. Viren till oljepumpen hade gått av så den har gått med väldigt lite olja och dessutom var det ett lite hål på oljeslangen så av det lilla pumpen gett har nog en del läkt ut. Blev ny cylinder kolv och nållager och nu verkar den gå ok.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2017, 16:55:08 »

Det här med oljan.
Jag har ju två Polaris, varav en Rush 800, jag har blivit starkt rekommenderad av killen som äger "motorslipen" i Piteå att ENBART köra på polaris syntetolja för att maskinen inte skall sota ned reedventilerna med motorstörningar som resultat.
Oljan kostar väl typ 200 kr/liter, så det är ingen skitolja, men nog luktar det så man dör om man varmkör den i "skotergaraget".
Esterolja till tvåtaktare har jag aldrig hört talas om, vad är det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 januari 2017, 15:21:24 »

Min är inte heller direkt ny är en 2007 men funkar utmärkt men ibland blir man sugen på nått nyare men vi har ingen snö så då kan man ha vad som helst vet dock att nästa skoter också kommer vara en 4 taktare.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 24 januari 2017, 14:19:10 »

E sugen på nyare skoter men kör för lite och den gamla fungerar för bra till det jag använder den så det får nog vara för i år också. Den är 31år och skulle något pajja så gråter jag inte utan kan köra den till metallåtervinningen utan att fundera...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 januari 2017, 14:14:40 »

Det är ju det jag gjort åker 4 takt tummenupp
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 24 januari 2017, 13:10:28 »

Hur som helst så bryr jag mig inte, störs man så mycket av lukten kan man väl hitta på något annat
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 24 januari 2017, 13:07:21 »

Luktfri och luktfri  Sc:,h det brukar väl lukta "pommes frites" eller korvkiosk även av den "luktfria" oljan.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 24 januari 2017, 13:02:12 »

Det har ju funnits luktfri motorsågs bränsle i säkert 20år, så varför skulle det inte finnas 2-taktsolja som är det?
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 24 januari 2017, 12:56:27 »

Den oljan är det nog bara du som sett jag har aldrig hört om nån luktfri 2 takts olja går ju normalt inte hänga kläderna inne efter man åkt en dag Sc:,h Har du nån länk skulle behöva underverket till gammel skotern för den luktar grymt illa och den körs på nån vanlig mobil1 olja.
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 24 januari 2017, 00:01:01 »

Finns ingen tvåtaktslukt om man inte är cp snål och kör på skitolja dvs.. Med riktig esterolja kan man starta skotern i garaget och låta den stå på tomgång utan problem.
Sen så ska man se till att oljepumpen är rätt justerad, de flesta brukar ju få mer än dubbla mängden de borde.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 14 januari 2017, 13:42:42 »

Fy för 2 takt lukten Numera finns ju 4 takt som går bra så finns ingen anledning att sitta i den röken.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 14 januari 2017, 13:39:48 »

 tummenupp
Har varit och kladdat skoterlederna idag, vi var ett gäng på 7 skotrar som körde.
Rätt mycket flödvatten på sina ställen, men otroligt härligt skoterföre i övrigt.  tummenupp

Tvåtaktsolja luktar gott  ;)
Skrivet av: shelter
« skrivet: 14 januari 2017, 10:59:28 »

Det är ganska lite snö i år hittills om man bortser från det som kom i november.
Men ni verkar ju ha fått en del i Piteå nu.
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2017, 09:32:24 »

Snöar än!
36 timmar åstadkom detta, en gammal S80 under snön.
Minns fylkings historia, den där jxxxvla plogbilen...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 13 januari 2017, 06:54:42 »

Kom nog 25 cm igår, och nu på morgon är det nästan 20 cm igen.
Snöar fortfarande.
Det lär bli en rejäl snösväng idag igen.  tummenupp
Skrivet av: Thelemorf
« skrivet: 12 januari 2017, 15:55:45 »

Kollade yr.no nu, ser bara ut att bli runt 2 dm.
Vi behöver minst 4 för att det skall bli riktigt skoterföre, ligger bara 10-15 cm sedan tidigare.
Ni har sjukt lite snö i vinter.
Vi har iallafall haft ~30+ hittils.
Bara några mil norr om mig (fågelvägen) är det nästan metern.

Har blivit någon form av snö och temperaturförbannelse över fyrkantenområdet... Bara pissväder och ingen snö nuförtiden.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 12 januari 2017, 13:07:34 »

Här saknas tyvärr snö fick åka en sväng till Vemdalen för att få åka skoter.
Skrivet av: Heddan
« skrivet: 12 januari 2017, 12:13:59 »

Ikväll får Fendten jobba...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 januari 2017, 10:17:41 »

Kollade yr.no nu, ser bara ut att bli runt 2 dm.
Vi behöver minst 4 för att det skall bli riktigt skoterföre, ligger bara 10-15 cm sedan tidigare.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 12 januari 2017, 10:05:41 »

Även här har det vräkt ner minst 3 cm så nu sitter jag och velar om jag ska handskotta eller starta Zetorn  Sc:,h Sc:,h Sc:,h Sc:,h
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 12 januari 2017, 10:00:00 »

Lämpligt till helgens skidtävling i byn kommer det nu rejält med snö och det ser ut som att det skall snöa och blåsa i typ 3 dar.
Kan nog bli några dm.
Perfekt för att kunna börja bearbeta skoterlederna.  tummenupp
De har redan hunnit med två plogsvängar på stora vägen sedan jag kom på jobbet.  :)

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!