Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: onoff kompressor  (läst 5215 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
onoff kompressor
« skrivet: 11 mars 2007, 23:02:03 »
hej
funderar ju pÃ¥ att bygga mig en  luft vatten maskin med en onoff kompressor

frågan är hur pillrigt är det att dimentionera aggregatet
jahg vet inte riktigt hur stor pump jag behöver 5500w e för litet så chunlan pumpen går bort
om det ska va ett seriöst försök
funderar på att fixa en ytterdel som ger 10-12kw ca å går på 3fas
det finns luft luftare som e så stora ... ;D

hur känslig är är en onoff för start å stopp,jag kommer att ha en tank på ca 5-600 liter å köra den mot,så ställer man bara en hyfsad tempdiff påstart å stopp tycker jag det inte ska va så stort problem med av å på slag
13 kw e ju vid + 7 å det ger ben knappast vid minus 5-15 grader då e det väl mer en 8kw pump

Utloggad -Lo-

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
SV: onoff kompressor
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2007, 21:29:08 »
Har du bara en hygglig volym att jobba mot samt vettigt inställd hysteres på din regler fungerar on/off hur bra som helst. Personligen har jag hört om flera maskiner som gått över 100 000 timmar på orginalkompressorn med on/off styrning.

Sen kan man ju se en bonus i möjligheten att enkelt kunna få perfekt reglering av värmesystemet med shunt istället för jobbet med att försöka lösa flytande kondensering.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: onoff kompressor
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2007, 23:34:02 »
hej ..
joo min tanke va att köra start Ã¥ stopp pÃ¥ tank tempen  typ...start 40 grader
stopp 50 grader...

sen reglarar jag tanken/systemet/inne värmen med en bra motor schunt och innegivare

då jag inte häller i dag har radiatorer,vatten buren värme i kåken har jag ju ochså möjlighet att ta till rejält med radiator storlek dvs jag kan väl i princip gå upp 15% mer i radiator storlek om jag känner för det utan att det gör just nått än att det blir nån kr dyrare....
det bör ju ochså påverka systemet possitift om jag fattat det rätt

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: onoff kompressor
« Svar #3 skrivet: 15 mars 2007, 07:09:18 »
13kw på 500 liter volym ger inte mycket till driftstid, du kan nog få problem med överkapacitet vid varmt ute ,om du planerar o köra den sommartid vid mulen väderlek(ej solfångare).
en så stor kompressor har en ganska hög startström, vilket bör tas med i beräkningarna.
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: onoff kompressor
« Svar #4 skrivet: 15 mars 2007, 07:22:57 »
hej ..
sÃ¥ du tror det e vettigare med en 8-10kw dÃ¥  problemet e ju att dom blir veka Ã¥ det är kallt

jaja hur som haver så tror jag att man börjar att investera i styrningen å kör med min chunlan pump = billigast
kör man 2 år så får man sig en upp fattning om hur det funkar + om det behövs mer kräm å hur mycket kräm

så jag tror det får bli så

btw hur många start stopp kan man aceptera per dyngn ? en varje timme eller
bäst e ju om den får gå konstant men det e ju svårt att fixa
« Senast ändrad: 15 mars 2007, 08:06:41 av Dr Chun-Lan »

Utloggad 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Service Tekniker
SV: onoff kompressor
« Svar #5 skrivet: 15 mars 2007, 08:08:17 »
två steg?

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: onoff kompressor
« Svar #6 skrivet: 15 mars 2007, 09:15:48 »
Du har väl tittat på grafen ?, din "gris" ger ut 7400kw vid sommarvärme och går ned till 5500 vid +7

http://www.trendimport.se/data/product/files/p2109-2007031794438970130.pdf
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: onoff kompressor
« Svar #7 skrivet: 15 mars 2007, 11:54:39 »
hej.....
visst vet jag att pumpen ger bra mitt i sommaren,jag tvivlar inte en minut på att den intse ska orka göra var vatten på sommaren eller på vår å höst det funkar sälrert bra ända till minnus 5 grader ....
pÃ¥ sommaren ger jag mig den pÃ¥ att den fixar att värma en hyfsat stor pool  dÃ¥ cop och temp e idealiska för en luft vatten pumpen  drar det 1500w Ã¥ ger 7,5kw ut är det ju hyfsat cop
5.0 typ

men det e ju vad den presterar vid minus 10 som är intressant
bygger jag en maskin vill jag åtminstonde att den fixar -10 till 15 utan just nått stöd
 om jag sen fÃ¥r hjälpa till frÃ¥n 15 kvittar det räknar jag kallt med det gÃ¥r ju inte rimligt vis att fläska pÃ¥ med en maskin som e pÃ¥ 16 kw bara för att den ska fixa ca 20 dagar per Ã¥r
då e det ju bättre med en 10kw pump som behöver stöd 20 dagar per år i stället



Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: onoff kompressor
« Svar #8 skrivet: 15 mars 2007, 14:40:35 »
Eller så testar du först med grisen och funkar det så bygger du en till fast större som du kan köra under vintern med för att sedan koppla tillbaka till Chunlan på sommaren.



//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: onoff kompressor
« Svar #9 skrivet: 15 mars 2007, 15:32:02 »
Tror också på Kingens tips, bättre att ha 2 på lägre effekt än en bjässe som blir helt oekonomisk på sommaren, alternativt en rejäl acktank annars. Det finns väl ingen L/L eller L/V som man har lyckats ställa så att man får ut nästan samma effekt ner till minus 15, tror att Airwell är den som kommer närmast ditt tänk, men då måste du hitta en konstruktör om man ska ge sig på att bygga om en L/L.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: onoff kompressor
« Svar #10 skrivet: 15 mars 2007, 18:46:11 »
jo det var lite det jag försökte komma till !
antingen en större tank att jobba mot, eller lägre effekt sommartid !
mvh.ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: onoff kompressor
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2007, 19:39:00 »
hej.....
visst vet jag att pumpen ger bra mitt i sommaren,jag tvivlar inte en minut på att den intse ska orka göra var vatten på sommaren eller på vår å höst det funkar sälrert bra ända till minnus 5 grader ....
pÃ¥ sommaren ger jag mig den pÃ¥ att den fixar att värma en hyfsat stor pool  dÃ¥ cop och temp e idealiska för en luft vatten pumpen  drar det 1500w Ã¥ ger 7,5kw ut är det ju hyfsat cop
5.0 typ

men det e ju vad den presterar vid minus 10 som är intressant
bygger jag en maskin vill jag åtminstonde att den fixar -10 till 15 utan just nått stöd
 om jag sen fÃ¥r hjälpa till frÃ¥n 15 kvittar det räknar jag kallt med det gÃ¥r ju inte rimligt vis att fläska pÃ¥ med en maskin som e pÃ¥ 16 kw bara för att den ska fixa ca 20 dagar per Ã¥r
då e det ju bättre med en 10kw pump som behöver stöd 20 dagar per år i stället




Fixar varmt å gott ner till -15 gör vilken pump som helst (nästan) Det är kåken/värmesystemet som avgör om det fungerar. Men perfekt dimensionerat å rätt förutsättningar för övrigt, är inte det nåt problem. Jag skulle klara ner mot den tempen, om det inte vore för att min pump även ska ta hand om vv, å det orkar den inte med. Men kopplad direkt mot radiatorkretsen så vete fan om det inte hade fungerat...., snäppet större (9,5 kW) hade definitivt klarat det. Men då hade jag antagligen stått med överkapasitet större delen av året, p.g.a solfångarna, å det tvivlar jag på hade varit nån bra idé.

mvh LyxMaken.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: onoff kompressor
« Svar #12 skrivet: 16 mars 2007, 08:54:45 »
oki
jag misstänkte att en 9-10 kw ska bli perre så det blir nog en sån...

fast hmm styret som jag ska handla fixar dubbla kompressorer =)
det vore inte helt fel att köra 2x chunlan i tanken å stänga ner en på sommaren

men det känns jobbigt....det blir nog som krister säger en st chunlan maskin
det får bli så till att börja med ... som test
blir det tok liten maskin så får man söka upp en 9-10kw sen

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: onoff kompressor
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2007, 14:52:20 »
Bäst vore att ta tex två chunlanpumpar o styra så att om den ena inte orkar upp i temp på tex en timme går den andra in o stöttar precis som eltillskottet går in på en jordvärmepump då blir du kvitt problem med överkapacitet Sc:,h

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: onoff kompressor
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2007, 12:56:42 »
En följdfråga om L/L borde väl vara att själva konstruktionen på de flesta modeller är för A/C, då har man maskiner som inte har optimerats för värme. Det skulle vara intressant och se hur mycket man ev skulle kunna pressa en L/L för ren värmedrift, om man helt struntade i kylfunktionen och bara såg till att det fanns fungerande defroster. Hur många on-off finns det på marknaden som reglerar fläktens hastighet, mig veterligen finns det ingen, utan bara när modellen är av invertertyp där man då gått ner i storlek på förångaren. Det finns nog mycket kvar att göra på utomhusdelarna om dom ska vara 100% anpassade för vårt klimat och värmebehov.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!