Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten?  (läst 19748 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #30 skrivet: 05 februari 2016, 11:47:28 »
Kocken     det vet du lika bra som jag att dÃ¥ är BVP bättre sÃ¥klart.

Smurfen    En bra LVVP tappar cirka 2-3 grader mot utetempen i evap   o det blir dÃ¥  -12 i evap vid -9 ute, normala BVP vill ha -4 vid dut pÃ¥ KB enligt Thermia/Danfoss/Nibe default inställningar ( man fÃ¥r larm om man väljer varmare KB än det )    säga att vi har -4 in och sedan sÃ¥ tappar man runt  7 grader i evap temp vilket är normalt, sÃ¥g det igÃ¥r pÃ¥ en maskin tex.   DÃ¥ blir det 11- minus i evap,, och  runt -8 - 9  är den temp där BVP fÃ¥r en högre evap    ,  dÃ¥ bortser jag frÃ¥n avfrost förluster iofs.

Karlmb   Njaa    R410A fryser inte direkt   och de flesta har vatten ut till kondensorn inte förÃ¥ngaren,,  men splittar har inget avtten ut alls eller hur  ;)

Min LVVP värmer min firma pÃ¥ 300 kvm till 17 grader  och jag ett cop pÃ¥ 4,6 pÃ¥ den mätt under 3 Ã¥r.  Jag menar bara, sÃ¥ga inte LVVP rakt av, det gÃ¥r att fÃ¥ det riktigt bra.  BVP är givetvis bättre,   men behöver inte nödvändigtvis vara 50 lax extra som TS skulle fÃ¥ lägga 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #31 skrivet: 05 februari 2016, 13:44:24 »
Det är väldigt få som ligger på -4 grader vid dut och framförallt inte i söderut på en ny installation. Dut i Stockholm ligger väl runt -18 grader gissar så jag ska vi jämföra en bvp vid dut bör nog l/v vp vara vid dut också annars blir det som att jämföra äpplen med päron och sen har vi det här med avfrostning också vilket en l/v vp behöver men som en berg vp klarar sig utan. Jag påstår inte att luft vatten är dåligt men man måste jämföra vid likadana förutsättningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #32 skrivet: 05 februari 2016, 14:11:35 »
ORAKLET, jag tyckte bara att det brast lite i helhetsinformationen, för bÃ¥de du och jag vet vad som gäller men kanske inte dom som frÃ¥gar  a:gl
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #33 skrivet: 05 februari 2016, 16:11:22 »
Smurfen.
Nja  vi skall jämföra under ett helt Ã¥r, vid dut stÃ¥r ju för det mesta LVVP helt still Ã¥ dÃ¥ är ju BVP överlägset.  Jag gör en snabb jämförelse mellan LVVP o BVP  i programmet,   hus i sthlm  200 kvm  byggt efter -80  enplan    här säger programmet  8 kw vid dut  och kb är -4 vid dut  0 Ã¥rsmedel  normalt radd system enligt danfoss  55-47 

G3 8 köper spets frÃ¥n -9 och totalt  120 kwh  cop 3,37   borrran skall vara  111 m
Atec 11 köper spets från - 6 och totalt 401 kwh cop 2,81
Dessa COP är ink extra el o cp osv.

Hur lÃ¥ng tid tror det tar att tjäna in det som G 3 kostar extra kontra Atec ?   särskilt om vi mÃ¥ste göra ett extra lyft med kran o grejer. 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #34 skrivet: 05 februari 2016, 16:18:42 »
Det tar nog lång tid att tjäna in en Bvp i det här fallet men bara man levererar fakta och lite plus och minus så får ju ts ta beslut om det är värt det eller inte. Hur många borrar 111 meter till en 8 kw vp i dag och -4 på kb så lågt ligger det knappt i dom trådar där nån är rädd för frusen borra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #35 skrivet: 05 februari 2016, 16:32:19 »
Med 0 in o 4 Ã¥rsmedel pÃ¥ Kb sÃ¥ mÃ¥ste vi ha 174m hÃ¥l    o vi köper nu spets frÃ¥n -12 och totalt 39 kwh 

Var det värt dem extra 60 m borrhÃ¥l ?    dem kostar väl mist 15000 och vi tjänar 90 kwh , säg att strömmen kostar 2 spänn med allt ( vi räknar högt )  sÃ¥ tar det 83 Ã¥r att fÃ¥ hem dem extra borrmetrarna .   Denna maskin med sÃ¥ mkt mer hÃ¥l osv   den ger bara ännu mer stöd till LVVP   :)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #36 skrivet: 05 februari 2016, 16:52:23 »
Dom flesta anser nog det värt det för det är väldigt få som borrar så grunt i dag i alla fall. Hålet räcker länge dumt att snåla där om man tänker bo kvar ett tag i alla fall. Hur mycket längre tror du en berg vp med bra förutsättningar håller jämfört med en Atec.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #37 skrivet: 05 februari 2016, 17:02:27 »
Med 0 in o 4 Ã¥rsmedel pÃ¥ Kb sÃ¥ mÃ¥ste vi ha 174m hÃ¥l    o vi köper nu spets frÃ¥n -12 och totalt 39 kwh 

Var det värt dem extra 60 m borrhÃ¥l ?    dem kostar väl mist 15000 och vi tjänar 90 kwh ,
Vinsten blir betydligt större än 90 kWh. 8 kW vid DUT betyder ca 23 MWh/år värmebehov. Fyra grader högre årsmedeltemperatur på köldbäraren bör minska elförbrukningen med minst 10 % vilket i det här fallet betyder ca 700 kWh/år utöver minskningen i tillsatselen. Men 174 meter borrhål är för mycket det värmebehov det handlar om här så det är inget realistiskt fall.
 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #38 skrivet: 05 februari 2016, 17:26:02 »
DÃ¥ vet du mer än HPC dÃ¥  :)

HPC tycker  20786 kwh för att fÃ¥ 21 grader inne med 3K egenuppvärmning .

Detta är helt standard beräkningar med default inställningar,  exakt sÃ¥dana som det stora flertalet VP intressenter kan tänkas fÃ¥.

Kan tillägga att jag har stort förtroende för detta beräkningsprogram, betydligt större än andra tillverkares tex Nibe , Bosch eller Viessmann  I mtt tycke är Danfoss program grymt bra  tummenupp
« Senast ändrad: 05 februari 2016, 17:31:10 av ORAKLET »

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #39 skrivet: 05 februari 2016, 17:41:20 »
Nått som inte tas med i kalkylen är väl att eftersom LVVP stannar när det blir riktigt kallt och enbart går på tillskott så måste man ha större huvudsäkring och det minst ett steg. Och även om det bara är några enstaka dagar per år så måste man betala för den större huvudsäkringen hela året. Nu är det kanske inte så stora pengar men det ligger mellan en och tre tusenlappar, beroende på nätägare, och det är år efter år.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #40 skrivet: 05 februari 2016, 18:29:03 »
Det tas med i hoc kalkylen att maskinen står still vid -20 o kallare.

Säkringarna är inte med.   Men  20 A vill man ju ha ändÃ¥ eller hur ☺

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #41 skrivet: 05 februari 2016, 19:15:27 »
utan en massa vatten som fryser i förångaren.

Var tror du energin kommer ifrån?

Att vattnet fryser på lamellerna är ju precis det vi vill
att vattenångan (luftfuktigheten) som finns i luften fasomvandlas först till små vattendroppar och sedan till is.
vid avfrostnigen så tinar man isen tillbaka till vatten men vi behåller en fasomvandling att värma huset med.

Fasomvandlingar är effektivare än att bara ta en del värme ur ett media.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #42 skrivet: 05 februari 2016, 19:21:06 »
Dom 8 kW som man får av bergvärme men inte av LVVP (vid stark kyla) innebär ca 6 A större belastning på huvudsäkringen så klarar man sig med 16 A med VVVP är 20 A med LVVP minst sagt en gränspuck. Jag tycker inte att man ska avstå från att redovisa så mycket som möjligt bara för att man vill att ett alternativ ska framstå bättre än det kanske är. en annan detalj som man talar tyst om är avskrivningstiden på ett borrhål, det räcker minst 100 (troligen flera hundra) år och då borde kostnaden fördelas på den tid som det fungerar. Då blir borrhålet helt plötslig rätt billigt.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #43 skrivet: 05 februari 2016, 19:31:14 »
Jag vill inte fÃ¥ nÃ¥tt att framstÃ¥ som nÃ¥nting alls.    Köp vad ni vill .

Men  att sÃ¥ga luft som ni gjorde tycker jag är fel.  Allra helst när man inte ens vet att förÃ¥ngaren inte är vatten fylld.    Känns fel att säga luft redan pÃ¥ ritbordet är skräp. .när man inte vet vad man snackar om  ;)

Jag har jordvärme   funkar kalas.  LVVP i firman  likaledes kalas. 

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #44 skrivet: 05 februari 2016, 20:53:56 »
Karlmb   Njaa    R410A fryser inte direkt   och de flesta har vatten ut till kondensorn inte förÃ¥ngaren,,  men splittar har inget avtten ut alls eller hur  ;)

Min LVVP värmer min firma pÃ¥ 300 kvm till 17 grader  och jag ett cop pÃ¥ 4,6 pÃ¥ den mätt under 3 Ã¥r.  Jag menar bara, sÃ¥ga inte LVVP rakt av, det gÃ¥r att fÃ¥ det riktigt bra.  BVP är givetvis bättre,   men behöver inte nödvändigtvis vara 50 lax extra som TS skulle fÃ¥ lägga

Jag menade naturligtvis inte I förångaren, utan PÅ den. Det är avfrostningarna som är problemet, det är de som strular eftersom det är en tekniskt svår utmaning att få att fungera (automatiskt) över tid, och under alla de olika förhållanden som drabbar i detta land. Det är min ingenjörsmässiga bedömning.
Jag kan ge dig att en duktig kyltekniker kan optimera en lvvp till att ge bra prestanda även här i Sverige, men hur ofta har villaägarna tillgÃ¥ng till en sÃ¥n som du?  ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!