Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Idag har vÃ¥ran Itec9 Total gÃ¥tt 1Ã¥r, resultat.  (läst 1374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tompanys

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Idag har våran LVVP gått precis 1år, en Thermia Itec 9 Total glykolfylld utedel och med 100l volymtank, värmer 150kvm + 30kvm uppvärmd källare byggd 1904 renoverad skall väl tilläggas, när vi flyttade in så sätt de en oljepanna med elpatron förbrukning 30.000kw totalt inkl hushållsel bergvärme var ju tanken men den kalkylen sprack tyvärr då det är över 40m till berg just här så drog det iväg i pengar så det fick helt enkelt bli luft/vatten då det blev ca 80k billigare så var det inte mkt att fundera på.
Den har gÃ¥tt bra inga bekymmer alls inget oljud frÃ¥n utedelen som mÃ¥nga klagar pÃ¥, avfrostar som den skall aldrig varit is pÃ¥ den förutom när det snöade som värst (50cm pÃ¥ 24tim) och blÃ¥ste dÃ¥ fick jag tina av den själv det tog bra precis hela vintern att fÃ¥ till en bra värmekurva och justera in deltat över alla radiatorer blivit nÃ¥gra vändor med ir termometern😅 men nu fungera det klockrent hÃ¥ller mig inom +- 0,5grader i innetemp vid alla utetemeraturer endast utgivare och inga termostater förutom övervÃ¥ningen dÃ¥ det blir för varmt däruppe utan, testade att strypa dom men det blev sÃ¥dant oljud dÃ¥ sÃ¥ det fick bli termostater pÃ¥ 4 radiatorer av 14 totalt.

Det som skall göras till sommaren är att byta ut radiatorerna på bottenvåningen då dom precis räcker till vid DUT -24 så förhoppningsvis ska det gå att få ner framledningtempen till 45 istället för 55 som det är nu vid DUT.
Radiatorerna idag levererar totalt 8500w vid 55/45 varav 2800w övervåning, 3600w bottenvåningen och 2000w källare.
Med 6 ny TP33 600x1200 radiatorer så kommer jag (om jag räknat rätt) att dubbla effekten på bottenvåningen, även en kamin ska in med (mest för trivsel då) och en rumgivare.

Resultatet då, ja med en kall vinter som denna så fick ju elpatron gå rätt så hårt måste jag säga, många veckor som det var under -20 som lägst -26.
Temp inne +22,5 källare +20
Innan: 30.000kw totalt inkl.hushållsel
Efter: 16.230kw totalt inkl hushållsel.

6900kw inkl.hushÃ¥llsel januari och februari😬🙈

Överlag är jag helnöjd förbättringar går att göra och kommer att göras, visst jag skulle gärna haft ett borrhål istället men det är ju omständigheterna/förhållandena som gör valet.

Ã…terkommer om 1Ã¥r igen när systemet är uppdaterat😊

//Tom Sundsvall/Kovland
« Senast ändrad: 22 mars 2021, 08:45:51 av Tompanys »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!