Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?  (läst 4486 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« skrivet: 19 oktober 2009, 19:52:41 »
(jag gjorde halvtappert försök att söka före jag skapade nytt ämne)  ;)

Vad ska en bra och modern ackumulatortank omfatta?

Vilka olika uppbyggnader finns det, vilka för och nackdelar är det med dessa?

-----

Jag överväger Nibes VPA, men så upptäckte jag att sånna fanns på blocket som är 5-7år gamla.
På 5-7år måste de ju ha utvecklat enormt mycket, och jag vill ju inte köpa dåtidens bröte
ifall det finns mycket bättre grejer (oavsett fabrikat).
 :,v(
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad snoopy

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 126
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför frÃ¥ga när man kan göra fel själv.
Eksjö etagehus (1968) 124 + 124 + 30 Kvm
Bentone (ctc)VVP 1200 Baltic värmepump (tillverkad av Mecaterm i Arlöv)
BVA 200 varmvattenberedare
180m energibrunn + 400m markslinga = 800m
57cm vindsisolering, 20cm opti drain på källarvägg
Drifttid värmepump 78051tim på 26 år

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2009, 14:22:36 »
(jag gjorde halvtappert försök att söka före jag skapade nytt ämne)  ;)

Vad ska en bra och modern ackumulatortank omfatta?

Vilka olika uppbyggnader finns det, vilka för och nackdelar är det med dessa?

-----

Jag överväger Nibes VPA, men så upptäckte jag att sånna fanns på blocket som är 5-7år gamla.
På 5-7år måste de ju ha utvecklat enormt mycket, och jag vill ju inte köpa dåtidens bröte
ifall det finns mycket bättre grejer (oavsett fabrikat).
 :,v(

Det beror ju helt på vad du ska ha tanken till. Ska du bara ha den för varmvatten till en värmepump så krävs inte så mycket. Värre blir det om du har värmepump, solfångare, vedpanna och dessutom enliten kärnreaktor som du vill koppla in. De största skillnaderna är egentligen mängden anslutningar samt om anslutningen är "direkt" eller via en slinga i tanken. Sen finns det en del tankar som har plåtar som ska hjälpa till med skiktningen av vattnet i tanken.

Men som jag skrev inledningsvis så beror det mest på vad du ska ha tanken till.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #3 skrivet: 21 oktober 2009, 18:05:15 »
ska ha den för förvara varmt tappvatten :)

Bara det att jag är tveksam till nibes 300/200 liters, har funnits sedan 7-10år i samma uformning.
Antingen har den förändrats utan att jag vet om det. Eller så är lösningen så bra den kan vara. Eller så snålar dom.

Men för att jag ska leta upp något bättre fabrikat så behövde jag veta hur en sådan tank bör vara utformad idag.
Något måste ju tillverkarna ha kommit på under 10år..
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #4 skrivet: 21 oktober 2009, 19:05:44 »
Jojo, så långt är vi så jag ska ha tankar, men frågan var ju inte den utan att jag nördigt nog ifrågasätter om det inte finns bättre tankar än nibes modell som troligen varit den samma sedan 10år bakåt i tiden...

Någon kan ju ha kommit på någon bättre lösning som håller värmen bättre, eller ja, jag vet inte, det finns väl säkert nåt som kan förbättras...

faen köper ni bara första bästa ni ser när man i själva verket kan vela och forska om varenda detlaj ?    *roflmao*  ;)
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2009, 19:43:57 »
Om jag förstår dig rätt är det inte en ackumulatortank du är ute efter utan en extern varmvattenberedare lämplig för VP.

Om du inte behöver ha en massa extra prylar kopplae till den (sol, ved, pellets etc) så finns det egentligen bara två lösningar. Antingen med dubbelmantel eller med slinga. Båda varianterna har sina fördelar och nackdelar.

En av fördelarna med slingberedaren är att det är väldigt lite färskvatten i den som det kan "växa" i. Nackdelen kan vara att det vid stora varmvattenuttag kan bli en dipp i värmen innan det varma vattnet i resten av tanken börjar röra på sig.

Det är nog svårt att göra en varmvattenberedare så mycket bättre änvad dom är idag. Det ä ju egentligen bara en stor termos och isoleringen är det viktigaste. Förutom att h en tank i tanken eller en slinga i tanken så är det inte någon raketforskning det handlar om.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2009, 20:02:39 »
varför är det inte en ackumlatortank jag är ute efter?
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2009, 21:22:14 »
Det är egenligen ingen skillnad på en ackumulatortank med beredare eller en extern varmvattenberedare till vp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2009, 21:35:47 »
varför är det inte en ackumlatortank jag är ute efter?

Därför att du i ett tidigare inlägg skrev att du är tveksam till Nibes VPA 200/300. Eftersom det egentligen är en varmvattenberedare så förutsatte jag att det inte var en ren ackumulatortank du var ute efter. Sen har inte VPA 200/300 riktigt de anslutningar som man normalt finner på en kombinerad ackumulator/varmvattenberedare för t.ex ved/pelletspannor.

Man i och för sig ha olika åsikter om var gränsen mellan ackumulator och varmvattenberedare går men VPA 200/300 är i min värld ingen ackumulator utan en extern varmvattenberedare (iaf om den är kopplad till en värmepump). Även om Nibe kallar den "Ackumulatortank för anslutning till värmepump" så anser jag att det är en "varmvattenberedare för anslutning till värmepump". Skulle tro att Nibe har valt benämningen "ackumulatortank" för att särskilja den från deras elektriska varmvattenberedare.

Om man jobbar med högtempsystem som t.ex. pellet, ved etc. så är gränsen mellan ackumulator och varmvattenberedare lite mer flytande. En ackumulator kan ju då vara avsedd för att slippa elda hela tiden. Då styr man ut den temperatur som behövs i huset med en shuntventil. Sen kan det sitta en varmvattentank i ackumulatorn men eftersom man normalt inte låter temperaturen i ackumulatorn gå ner speciellt mycket så blir inte heller varmvattnet kallt.


Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad henke1122

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #9 skrivet: 21 oktober 2009, 22:17:39 »
thermia vvb med tws systemet.
viessmann vitocell 100v 390l med liknande tws lösning
dessa är dom bästa externa vvb'arna
Villa 250m2 i NV Skåne
Viessmann Vitocal 300G 10,3KW, 2x130m borror, Viessmann 390l VVB laddas med slinga för bra cop.
Viessmann 200liters arbetstank med Wilo stratos 1-8 cirkpump
Vattenburen golvvärme med nya LK ICS styrningen
Frikyla Carrier 42DW Fläktbatteri kopplat till 3 väggventiler Wilo pico cirkpump.
4,4 i Ã…rsverkningsgrad

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2009, 08:51:10 »
thermia vvb med tws systemet.
viessmann vitocell 100v 390l med liknande tws lösning
dessa är dom bästa externa vvb'arna

TWS har egentligen inte så mycket med varmvattenberedaren att göra. Det Thermia gör är att använda en extra hetgasväxlare i värmepumpen för att få lite högre temperatur på varmvattnet när man ändå värmer huset. Själva varmvattenberedaren är en "omvänd" slingberedare där slingan innehåller värmebärare från VP.

Även Viessmann Vitocell 100v är en "omvänd" slingberedare med värmebärare i slingan.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Jocke montör

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 469
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vad är det senaste inom ackumulatortankar?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2009, 11:08:57 »
Ackumulatortankar/beredare håller väl samma utvecklingstakt som järnspettet ungefär.
Det har väl inte hänt så himla mycket dom närmsta decennierna.

Det som hänt på sista tiden att det finns lite mer specialanslutningar standard att köpa som man tidigare fick specialbeställa.

Ska man hålla på med solslingor och flera värmekällor så finns det lite mer avancerade tankar
Fast ska man bara köra värmepump så tror jag skillnaden på besparing och driftprestanda är marginell mellan tankarna på marknaden.
Nibe flvp 310p Älvsbyhus från -02

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!