Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luft-Luft: 3 förslag!  (läst 21990 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
Luft-Luft: 3 förslag!
« skrivet: 07 april 2008, 18:05:55 »
Hej alla glada! Jag är ny på forumet även om jag läst massor av edra eminenta inlägg den senaste tiden. :)
Nu har jag fått 3 förslag på luft-luft VP, mer om det senare.
Först något om mina förutsättningar.
Bor i trähus stående träplank byggt 1934. Knappast någon form av isolering förutom Tretex skiva på väggarna.
125m2 + källare. 1½ plans hus.
Bor 3 mil söder om Strömstad ute vid kusten.
7-8+C i medeltemp (tror jag).
Eldar med pellets nu ca: 7 pallar/år, -från sept, förra året fram till nu =5 pallar.
7000 kwh hushållsström/år.
Har moderna termostater på alla rad. +2 eloljerad, i 2 aviga rum på övervån.
Säljaren har idag varit här och tittat och han tänker att det är möjligt, med tanke på husets invändiga konstruktion att en luft-Luft vore det rätta för mig.
Jag tänker att jag skall värma mina 2 bostadsvåningar med pumpen och komplettera med pellets eller elvärme 13kwh är möjligt att producera och så värmer jag varmvatten och källarplanet med den befintliga pannan.
Säljaren är en hygglig karl och har sin butik bara 300m bort vilket ju är en trygghet då det behövs service.
Apparater och priser är installerat och klart inkl, eldragning - bara att trycka på Onknappen!
1. Panasonic NE9GKE 19.900:-
2. IVT Nordic Inverter 09 FR-N 19.900:-
3. Mitsubishi Q HEAT 5,0i-see 22-23.000:-
Han kan helt säkert ta hem andra modeller av ovanstående märken om någon av er kan/vill övertyga mig om förträfflighet och optimerad kapacitet i förhållande till mina behov.
Väldigt kul att vara här på forumet och få möjlighet att lära mig om alla sorters pumpar men förstår förstås inte allt vad ni skriver men ivart fall förstår jag att det är mycket kollektiv kunskap att hitta här! Thumbsup
Mycket tacksam för svar och kloka kommentarer.  *vinkar*

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #1 skrivet: 07 april 2008, 18:10:41 »
Jag skulle inte välja en luft-luft över huvud taget, men det är ju jag det. då skulle det bli bergvärme eller luft-vatten verkar ju fungera bra på kusten.
Men när du tar en luft-luft, sommartid värmer du vv med elpatron i pannan, annrs installera en liten vv-beredare så slipper man den kassa verkningsgraden samt askning.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #2 skrivet: 07 april 2008, 19:52:43 »
håller med lucky !
du har säkert sektionsradiatorer vilket gör huset lämpligt för vattenburen värme + värmepump !
L/V kan funka, vilket finns billiga att hitta, bara marginellt dyrare än L/L men mångdubbel komfort !
måste du nödvändigtvis ha L/L hade jag personligen tagit mitsubishi ... ;)

mvh. ACE
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #3 skrivet: 07 april 2008, 21:10:10 »
För högt pris på den Mitsubishin!!!!!!!!!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #4 skrivet: 07 april 2008, 22:12:27 »
Jag har länge tänkt installera en luft-vatten pump men har nog tänkt att det inte passar på min panna. Jag har bara 2 anslutningsmöjligheter, den ena är en låg anslutning på baksidan av pannan och så avtappningskranen på framsidan. Och så rymmer pannan ju bara 150 l. Pannan är så pass ny (2000)att jag egentligen inte vill kasta ut den och pelletsbrännaren är helt nyligen uppgraderad till bästa performance. Uppe på pannan sitter en blandningsventil för retur och tillopp i direkt anslutning till pannan och en shunt med innegivare. Jag förstår då egentligen inte hur jag skall ansluta det hela. Jag har tittat på Grevens pump och fick jag dit den och den gav en godtagbar effekt blev ingen gladare än jag. Om jag får upp panntempen i 50 ºC så är det ok varmvatten i duschen trots plattvv i pannan.
Bergvärme har jag inte råd med och förresten så ligger borrorna så tätt här omkring så snart är det permafrost i marken här.
Jag har ingenting emot att omvärdera min tidigare tanke med luft-luft och tar tacksamt emot ytterligare förslag på hur jag kan hantera detta.
Pannan är en Albin Futuric+ och brännaren en uppgraderad Viking 9990 och allt fungerar så bra det kan, men jag skulle vilja klara mig utan att behöva bära alla säckar med pellets och alltför mycket sotning då min rygg börjar ge sig.
Hoppas att jag klarat att förklara mig på ett sätt så att det blir förståeligt om hur mina grejor fungerar nu.

Utloggad Frasse Fräs

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
  • Kan själv!
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #5 skrivet: 08 april 2008, 01:24:27 »
För att kommentera l/l-värmepumpsofferterna tycker jag de känns dyra! Varför inte kika på Ikea Familypumpen för 14.900? Om du nu satsar på en L/L, håller med de övriga att satsa på det vattenburna!
1plansvilla med inredd vind och källare med garage, totalt 232kvm beläget i Skaraborgs län. Värmes med pelletskonverterad oljepanna och på lördagskvällarna med en Keddy i öppna spisen.

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #6 skrivet: 08 april 2008, 17:28:27 »
kolla in Carrier stinger luft/vatten.......

Utloggad VikingAndy

  • Mitsubishi Electric Q Heat 4.5
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LILLA EDET
  • Antal inlägg: 53
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Storspiggens Sportdykarklubb Göteborg
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #7 skrivet: 08 april 2008, 17:58:53 »
Hejsan Josefin

Väldigt bra pris du har fått på IVT hos din handlare! Eftersom du redan bestämt handlare tycker jag IVT är bäst pump för pengarna dina...
VikingAndy *vinkar*
P.S. Om man rangordnar pumparna efter testresultat 1.Mitsubishi 2. IVT 3. Panasonic D.S.
Trävilla byggd 1907 1plans öppen planlösning med inredd vind 92kvm +10kvm källare med vattenburen elvärme 3kw och 200l varmvattenberedare med elförbrukning 21400kw/år med 3 personer i hushållet. Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 installerad tisdag den 4mars 2008. Återkommer med ny mätning av elförbrukning med spänning! Ny mätning 10080kw/året och på årsbasis!!!

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #8 skrivet: 08 april 2008, 18:08:55 »
Jag har länge tänkt installera en luft-vatten pump men har nog tänkt att det inte passar på min panna. Jag har bara 2 anslutningsmöjligheter, den ena är en låg anslutning på baksidan av pannan och så avtappningskranen på framsidan. Och så rymmer pannan ju bara 150 l. Pannan är så pass ny (2000)att jag egentligen inte vill kasta ut den och pelletsbrännaren är helt nyligen uppgraderad till bästa performance. Uppe på pannan sitter en blandningsventil för retur och tillopp i direkt anslutning till pannan och en shunt med innegivare. Jag förstår då egentligen inte hur jag skall ansluta det hela. Jag har tittat på Grevens pump och fick jag dit den och den gav en godtagbar effekt blev ingen gladare än jag. Om jag får upp panntempen i 50 ºC så är det ok varmvatten i duschen trots plattvv i pannan.
Bergvärme har jag inte råd med och förresten så ligger borrorna så tätt här omkring så snart är det permafrost i marken här.
Jag har ingenting emot att omvärdera min tidigare tanke med luft-luft och tar tacksamt emot ytterligare förslag på hur jag kan hantera detta.
Pannan är en Albin Futuric+ och brännaren en uppgraderad Viking 9990 och allt fungerar så bra det kan, men jag skulle vilja klara mig utan att behöva bära alla säckar med pellets och alltför mycket sotning då min rygg börjar ge sig.
Hoppas att jag klarat att förklara mig på ett sätt så att det blir förståeligt om hur mina grejor fungerar nu.
det borde gå att få dit en värmepump som laddar mot pannan, om du har en bit rör mellan pannan och shunt, eller utgång för expansionskärl eller liknande (vilket jag har för mig att din Albin-panna har)
så det är bara att leta upp lämplig VP
problemet blir nog rökgaskanalens öppnande/stängande vid VP resp pellets-eldande.

mvh. ACE

drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #9 skrivet: 08 april 2008, 19:05:56 »
Hej alla glada! Jag är ny på forumet även om jag läst massor av edra eminenta inlägg den senaste tiden. :)
Nu har jag fått 3 förslag på luft-luft VP, mer om det senare.
Först något om mina förutsättningar.
Bor i trähus stående träplank byggt 1934. Knappast någon form av isolering förutom Tretex skiva på väggarna.
125m2 + källare. 1½ plans hus.
Bor 3 mil söder om Strömstad ute vid kusten.
7-8+C i medeltemp (tror jag).
Eldar med pellets nu ca: 7 pallar/år, -från sept, förra året fram till nu =5 pallar.
7000 kwh hushållsström/år.
Har moderna termostater på alla rad. +2 eloljerad, i 2 aviga rum på övervån.
Säljaren har idag varit här och tittat och han tänker att det är möjligt, med tanke på husets invändiga konstruktion att en luft-Luft vore det rätta för mig.
Jag tänker att jag skall värma mina 2 bostadsvåningar med pumpen och komplettera med pellets eller elvärme 13kwh är möjligt att producera och så värmer jag varmvatten och källarplanet med den befintliga pannan.
Säljaren är en hygglig karl och har sin butik bara 300m bort vilket ju är en trygghet då det behövs service.
Apparater och priser är installerat och klart inkl, eldragning - bara att trycka på Onknappen!
1. Panasonic NE9GKE 19.900:-
2. IVT Nordic Inverter 09 FR-N 19.900:-
3. Mitsubishi Q HEAT 5,0i-see 22-23.000:-
Han kan helt säkert ta hem andra modeller av ovanstående märken om någon av er kan/vill övertyga mig om förträfflighet och optimerad kapacitet i förhållande till mina behov.
Väldigt kul att vara här på forumet och få möjlighet att lära mig om alla sorters pumpar men förstår förstås inte allt vad ni skriver men ivart fall förstår jag att det är mycket kollektiv kunskap att hitta här! Thumbsup
Mycket tacksam för svar och kloka kommentarer.  *vinkar*

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #10 skrivet: 08 april 2008, 19:19:50 »
Hej alla glada! Jag är ny på forumet även om jag läst massor av edra eminenta inlägg den senaste tiden. :)
Nu har jag fått 3 förslag på luft-luft VP, mer om det senare.
Först något om mina förutsättningar.
Bor i trähus stående träplank byggt 1934. Knappast någon form av isolering förutom Tretex skiva på väggarna.
125m2 + källare. 1½ plans hus.
Bor 3 mil söder om Strömstad ute vid kusten.
7-8+C i medeltemp (tror jag).
Eldar med pellets nu ca: 7 pallar/år, -från sept, förra året fram till nu =5 pallar.
7000 kwh hushållsström/år.
Har moderna termostater på alla rad. +2 eloljerad, i 2 aviga rum på övervån.
Säljaren har idag varit här och tittat och han tänker att det är möjligt, med tanke på husets invändiga konstruktion att en luft-Luft vore det rätta för mig.
Jag tänker att jag skall värma mina 2 bostadsvåningar med pumpen och komplettera med pellets eller elvärme 13kwh är möjligt att producera och så värmer jag varmvatten och källarplanet med den befintliga pannan.
Säljaren är en hygglig karl och har sin butik bara 300m bort vilket ju är en trygghet då det behövs service.
Apparater och priser är installerat och klart inkl, eldragning - bara att trycka på Onknappen!
1. Panasonic NE9GKE 19.900:-
2. IVT Nordic Inverter 09 FR-N 19.900:-
3. Mitsubishi Q HEAT 5,0i-see 22-23.000:-
Han kan helt säkert ta hem andra modeller av ovanstående märken om någon av er kan/vill övertyga mig om förträfflighet och optimerad kapacitet i förhållande till mina behov.
Väldigt kul att vara här på forumet och få möjlighet att lära mig om alla sorters pumpar men förstår förstås inte allt vad ni skriver men ivart fall förstår jag att det är mycket kollektiv kunskap att hitta här! Thumbsup
Mycket tacksam för svar och kloka kommentarer.  *vinkar*
ºC  Du kan köra värmepumpen direkt ut pÃ¥ radiatorkretsen,ta bort termostatventilerna eller öppna dom för fullt.Framledningstempen styr du via en rumsgivare.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #11 skrivet: 08 april 2008, 19:25:01 »
Hur kunde du få fram den rangordningen på maskinerna VikingAndy ?
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #12 skrivet: 08 april 2008, 19:30:21 »
Hur kunde du få fram den rangordningen på maskinerna VikingAndy ?

Hej Thomas!  Förmodligen för att VikingAndy själv har en Mitsubishi Electric GA25VAH Q Heat 4.5 hemma i huset. ;D

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

Utloggad Josefin

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #13 skrivet: 09 april 2008, 11:39:39 »
Hej igen. Jag har några bilder på min panna och anslutningar i datorn som jag skulle vilja lägga ut här för att ni skall få se om det finns någon möjlighet att ansluta en luft-vatten pump på min panna. Men jag vet inte hur jag skall göra för att lägga upp bilderna!? Finns det nån info på forumet som jag missat eller någon god människa som kan förklara för mig. Går det att ansluta en lvp så tänker jag att det är det jag skall ha och då är det väl läge för Moderator att flytta tråden till ett mer lämpligt ställe på forumet.
Tack för allt engagemang-det hjälper!!
Mvh J

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Luft-Luft: 3 förslag!
« Svar #14 skrivet: 09 april 2008, 12:03:38 »
Hej Josefin!  När du skriver inlägg, klicka dÃ¥ pÃ¥ "fler alternativ" pÃ¥ vänstra kanten, sÃ¥ kan du bifoga bilder mm, men tänk pÃ¥ att bilderna skall vara i ett mindre format.

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar sÃ¥ används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare frÃ¥n 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn pÃ¥ ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen pÃ¥ beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron pÃ¥ beredaren i januari mÃ¥nad 2017 för första gÃ¥ngen efter drygt 42 Ã¥rs drift för dÃ¥ var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvÃ¥ningen, och bÃ¥da pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare frÃ¥n Rickards webshop. 
LÃ¥g innan pumpinstallation pÃ¥ en total elförbrukning pÃ¥ mellan 16500 - 19000 kwh/Ã¥r beroende pÃ¥ vinter inkl hushÃ¥llsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helÃ¥r inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för Ã¥r 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. Ã…r 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. Ã…r 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. Ã…r 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. Ã…r 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. Ã…r 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. VÃ¥r rullande totala Ã¥rsförbrukning ligger fn pÃ¥ 8686kwh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!