Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värde pÃ¥ en 10kw scrollkompressor  (läst 2936 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Värde på en 10kw scrollkompressor
« skrivet: 26 maj 2016, 21:47:47 »
Tjena, 
vad kan en 2 Ã¥r gammal scroll kompressor vara värd.  Vid reparationen nämndes summan 16--18000kr som nypris, kan detta stämma?  GÃ¥r det att ha den till nÃ¥got annat likt kolv kompressorerna som att pumpa luft nÃ¥gon som erfarenhet av detta?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värde på en 10kw scrollkompressor
« Svar #1 skrivet: 27 maj 2016, 06:51:43 »
Hur långt är ett snöre?

En normal villavärmepumpkompressor kan rimligen inte kosta så mycket, men är det en större kompressor kanske det inte är omöjligt.
Det kan väl säkert finnas någon som behöver en sån kompressor, men då skall den helst inte vara utsatt för luft någon längre tid (evakuerad och igensvetsade rör efter demontering).

Jag är osäker på om de går köra som luftkompressorer, jag gissar att de fortare tar skada än en kolvkompressor om de inte får smörjning och kylning av olja och köldmedium än vad en kolvkompressor gör, men det är bara ett antagande från min sida.

Problemet med att sälja den där typen av kompressorer till nÃ¥gon yrkesman är väl att de inte vet nÃ¥t om kompressorns status.  dontknow

Varför byttes den ut om den var felfri?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad TLM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Värde på en 10kw scrollkompressor
« Svar #2 skrivet: 27 maj 2016, 16:43:14 »
Tack för svaret.  Du missförstod nog att den byttes mot en felfri men kolvkompressorn gick väldigt länge. Jag bytte pump o delar för att jag trodde pÃ¥ ett än längre liv med scroll vilket nog kan stämma men installatören o byggaren är numera avliden, sÃ¥ garanti är svÃ¥rt att fÃ¥.
Vore jag kompetent o haft tillstånd för gas hade jag fixat den men nu väljer jag att sälja den.
Det blir en NIBE 1255 3-12kw. så jag jagar inte stora pengar utan säljer vad som går att sälja.
Full data finns ju givetvis om jag tar bort kappan på pumpen.

NÃ¥gon annan som vet om man kan pumpa luft med en scroll kompressor?

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Värde på en 10kw scrollkompressor
« Svar #3 skrivet: 27 maj 2016, 20:16:52 »
Scroll och kolvkompresor avsedd för ändamålet , väl inga problem att pumpa luft.
Jiri
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Jiri

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Enhörna
  • Antal inlägg: 616
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥ngsysslare
SV: Värde på en 10kw scrollkompressor
« Svar #4 skrivet: 27 maj 2016, 22:28:13 »
TLM nu är du på djup vatten och fiskar. Har du sett kompressor för luft för hemmabruk även om det handlar om att pumpa upp cykel och någorlunda vettigt behov av större användning utan att nämna industri?
Vad skulle klara din VP kompressor i sammanhanget?
1-plans med källare, frÃ¥n 1983, 4 mil söder om Stockholm, uppvärmd yta 210 m2 till 21ºC, ettrörssystem 15 Cu rör uppdelat i 2+2 slingor, konverterad till lÃ¥g temp.system,17st Thermopanel -framledning 43 ºC vid  - 25 ºC, CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 PE, driftstart 14.11.2011.All installation av värmesystem: GDS med tips, rÃ¥d och kunskaper frÃ¥n detta VÄRMEPUMSFORUM ! SÃ¥ visst finns det välfungerande värmepumpsanläggningar ! FrÃ¥n 28500kWh till 13500kWh med samma komfort!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värde på en 10kw scrollkompressor
« Svar #5 skrivet: 28 maj 2016, 17:25:17 »
I min ungdom körde jag en kolvkompressorn från en kylmaskin som luftkompressorn i mitt snickeri, det fungerade bra de åren jag använden den, men det var säkert en del olja som följde med luften.
Fyllde dock aldrig olja, och den gick när den åkte på tippen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!