Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ett Ã¥r med Daikin bergvärme - erfarenheter, funderingar och verkligt COP  (läst 21491 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag har haft Daikin bergvärme sen 2014-02-01, tänkte dela med mig av mina erfarenheter och jag har även lite funderingar som jag tacksamt tar emot input på.

Generellt plus/minus
 + Enda invertern med det här effektintervallet.
 + Inbyggda expansionskärl
 - Dokumentation och användargränssnitt är inte superbra.
 - Finns ingen möjlighet att logga data, och den data man kan fÃ¥ fram via gränssnittet är ganska knapphändig och Ã¥tminstone delvis felaktig, den rapporterar tex nästan tusen driftstimmar för februari men det finns bara 672 timmar i mÃ¥naden. Jag misstänker att det är fixat i senare firmware. De värden jag redovisar här har jag tagit fram genom att fota de delar av gränssnittet som visar totalvärden för starter, energiförbrukning och energiproduktion för att sen mata in i ett excelark för att beräkna COP och annat. Det här har jag upprepat med jämna mellanrum för att kunna se trender.
 - Ingen fjärrstyrning.
 - Ingen(?) Ã…F som säljer direkt till privatpersoner.
 - FÃ¥ rörmokare har kunskap om eller säljer och installerar Daikin.

Ljudnivå: har inget att jämföra med så jag uttalar mig inte om det.

Mina förutsättningar:

Uppsala
1,5-plansvilla från mitten av 70-talet
Självdragsventilation
15 cm isolering väggar, 20 cm i tak
Original 2-glas isolerfönster
Borrdjup 200 m
Inomhustemperatur 22-23 grader

VP går direkt mot golvvärme på bottenvåningen, nivellgolv med spårade golvspånskivor med 17 mm golvvärmeslang, ingen arbetstank eller volymtank. Inga termostater på golvvärmeslingorna. VP styrs av utegivare. Övre plan värms tillsvidare fortfarande med direktverkande el. VP värmer alltså bara nedre plan som är 115 kvm.

Jag tar bara med energidata för perioden 2014-10-18 - 2015-03-30 för innan det datumet vet jag inte om VP:s givare var kalibrerade. För den perioden ser energiförbrukning/produktion ut så här:

Förbrukning VV: 857
Produktion VV: 1 586
Förbrukning värme: 3 258
Produktion värme: 11 733

Vilket ger:
COP VV: 1,85
COP värme: 3,60
COP totalt: 3,24

Antal kompressorstarter låg i oktober på över 100/dygn men minskade med hälften sen jag ökade framledningstemperaturtoleransen från 1 till 3 grader. Sen slutet av november har kompressorn gått hela tiden och antal starter har legat konstant på ca 6/dygn sen dess, vilket antagligen beror på VV-produktionen.

COP på 3,24 för vinterhalvåret är förstås sämre än vad jag hoppats på. Jag diskuterade det med Daikin i november och har gjort de förändringar de föreslog. Det finns några positiva rapporter från nöjda Daikin-ägare här på forumet men ingen som faktiskt har mätt och angett COP vad jag kan se, finns det någon som har gjort det? Skulle vara intressant att jämföra.

Det kan ju vara så att siffrorna är fel, dvs att VP mäter värme fel eller att den externa elmätaren mäter fel. Elmätaren ska inte mäta mer än en procent fel om den inte är defekt men värmemätning är det väl sämre med. Om jag normalårskorrigerar med utgångspunkt från ovanstående värden så landar jag på ca 17 MWh värme/år, är det en rimlig förbrukning under förutsättningarna? Jag har tyvärr ingen aning om historisk förbrukning.

Den kurva jag har använt de senaste månaderna ger 39 grader FLT vid 0 grader utomhustemp och 46 grader vid -10. Inom det här intervallet har det genererat 22-23 grader inomhus. Jag var tyvärr bortrest de få dagar det var kallt på riktigt i vinter så jag vet inte vad som händer då. Men jag tycker det låter som höga temperaturer. Mina trägolv skulle definitivt inte bli glada av framledning mellan 50-60 grader, och VP tycker nog inte heller det är så kul... Någon som kan säga på ett ungefär vad framledningen bör vara för ett sånt här system? Energimyndigheten delar ju in sina tester i golvvärme resp radiatorer men det intressanta är väl förhållandet mellan FLT och utetemp, nån som vet vad de räknar med? Jag använder förresten delta på 6 grader, om jag sänker det kanske jag kan tjäna en grad eller två men det är ju ingen jätteskillnad det handlar om.

Vad gäller varmvattenproduktion sÃ¥ händer det dÃ¥ och dÃ¥ att det inte finns varmvatten kvar till dusch efter att vi tappat upp ett vanligt 160 cm badkar. Jag kollade när det hände häromdagen och dÃ¥ visade tanktemperaturen 23 grader  men pumpen producerade ändÃ¥ värme istället för vv, kan det vara nÃ¥t strul med styrningen kanske? VV-inställningarna är samma som frÃ¥n fabrik tror jag, fast tanktemperaturen är 48 grader sen en tid tillbaka. Det händer tillräckligt sällan sÃ¥ jag har inte orkat undersöka sÃ¥ noga, men tillräckligt ofta för att vara irriterande.

Förutom till synes låg effektivitet och frågetecken kring VV-produktion har jag inte haft några problem med värmepumpen, den har bara tuffat på.

Utloggad Theo

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 41
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Intressant läsning! Vart köpte du pumpen?Monterade själv? Jag skall snart bygga nytt utanför Uppsala och det blir Daikin med bergvärme.
2-planshus(90+90kvm) + garage(125kvm) färdigbyggt 2016. 
Bergvärme bestående av:
Thermia Optimum 10 + 300liter UVL tank.
220m(~200m aktivt. borrhål).
Pannrum i garaget och ca. 10m kulvert in till huset.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nej, det var totalentreprenad. Jag hittade faktiskt ingen i Uppsala som installerar Daikin, däremot fanns det ett gäng som inkluderar Uppsala i sitt arbetsområde. Det här var hösten 2013. Jag fick då fyra offerter på Daikin. Den leverantören jag valde var väldigt bra prismässigt men det var också det enda positiva så dom rekommenderar jag inte.

Om du skickar PM med mailadress så kan jag skicka offerterna om du är intresserad, det kanske kan ge en fingervisning om vilka som är intressanta. Ingen av dom levererade någon energikalkyl, men de kanske har blivit bättre på det nu, jag begärde iofs aldrig någon heller.

Om du bygger nytt så har du säkert en rörmokare redan inblandad, hen kan ju säkert installera en Daikin även om firman bara säljer andra märken, det kanske skulle vara smidigast i din sits?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Vet inte hur Daikin löst det, men ofta finns en inställning där man kan prioritera tappvarmvattenförbrukningen och bestämma hur länge värmepumpen får värma tappvatten innan den tvingas över till husvärme.
Normalt sett prioriteras ju alltid husvärme framför tappvarmvatten, men som sagt, det brukar även finnas tidsinställningar där man bestämmer hur länge den får jobba med de olika värmeslagen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Jonas Henriksson

  • Gäst
Jonas Henriksson
SV: Ett år med Daikin bergvärme - erfarenheter, funderingar och verkligt COP
« Svar #4 skrivet: 31 mars 2015, 17:58:36 »
Hej,
Hus om 178 m2 i två plan 50 km Norr om Sthlm, ny pump installerad juni.
Hushållsel 500 kWh mellan jun - aug och över 650 kWh ifrån sept.
För ex. Dec producerade pumpen 2234 kWh värme (Inkl. VV) och elförbrukningen var 1244 kWh.
Hushållselen har vi mätt upp genom att ha värmen avstängd över ett antal dygn till ca 650 kWh.
Ger ett COP om ca 3.8 för December (inkl. VV).
Har inget mer exakt än så, men jmf. med den gamla pumpen var vi aldrig under 15.000 kWh under ett år och nu kan vi t.o.m. kanske komma under 10.000 kWh för helåret. Vi är fem i hushållet med tre killar.
Galet bra säger jag.

Energiförbrukning elmätare (kWh):
Jul    654
Jun   492
Aug  573
Sep  732
Okt   871
Nov  1043
Dec  1244

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Jag har årsavläsning ikväll faktiskt.

297m2 att värma via golvvärme i betongplatta och enrörsraddar på överplan.

Hade en IVT/ES 480 FLVP förut. SCOP är därmed lite svårt att beräkna men ett varmt år som det senaste har det historiskt gått åt 24-25 000kWh inkl HH-el med 2 vuxna och ett barn på halvtid. Nu är vi 2 vuxna och tre barn på heltid och första året med Daikin kommer in på 12850kWh inkl HH-el.

Som sagt var lite svårt med SCOP men bättre än 4-4,3 lär det inte vara och kanske ska det inte vara bättre heller med min set-up/FLT mm. Energimätaren i maskinen verkar inte vara 100% tillförlitlig heller och min elmätare till pumpen monterades 2:e maj och det ser ut som om pumpförbrukningen kommer in på ca 5600Kwh beroende på hur aprilvädret blir.

Snittat 11,6 starter per dygn första året och har då kört rumsvärmen halva sommaren och här kommer Daikins stora minus in enligt mig, dvs att sommaravstängningen inte går att sätta tillräckligt lågt. Jag tvingas helt sonika stänga av rumsvärmen på sommaren för att inte få en massa korta on/off körningar för värme som inte behövs, i alla fall inte i mitt hus med mycket glas i södersidan. Planer finns att flytta panelen men tiden att mecka har inte prioriterats fram.

Skulle vara kul att höra hur 1255:an gÃ¥tt hos de som köpte den maskinen, 6,7 i SCOP?  ;).

/C
« Senast ändrad: 31 mars 2015, 19:05:14 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag trodde att jag lÃ¥g lÃ¥gt med min förbrukning men ser att jag har inte en chans mot er andra  tummenupp
Hus I Sthlm, 230 m2. Golvvärme samt för grunt borrhÃ¥l (110m)  3 vuxna + 2 barn.
Tidigare total årsförbrukning med Nibe Fighter 1215-7 var 19800 kWh. Samma period med Daikin är nu 15600 kWh (inkl HH el)
Förbrukning enligt Rickards mätare 12 månader: 3997 kWh för VV + husvärme
Helt sjukt, 11600 kWh HH el....!?!
Verkar som jag måste jaga ungarna att stänga av TV apparaterna när de inte tittar...

Mvh
Daikin

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?

Hade en IVT/ES 480 FLVP förut. SCOP är därmed lite svårt att beräkna men ett varmt år som det senaste har det historiskt gått åt 24-25 000kWh inkl HH-el med 2 vuxna och ett barn på halvtid. Nu är vi 2 vuxna och tre barn på heltid och första året med Daikin kommer in på 12850kWh inkl HH-el.

/C

Imponerande att sänka förbrukningen med 12000 kWh när du har gått från en FLVP.
Bergvärmen kanske är effektiv I alla fall ?

/D

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Imponerande att sänka förbrukningen med 12000 kWh när du har gått från en FLVP.
Bergvärmen kanske är effektiv I alla fall ?

/D

Jodå även om en ES480 mera är att klassa som leksak än FLVP. Det finns lite att förbättra på maskinen men på det stora hela är jag mycket nöjd.

Jag väntar nu på 2 ting:

1. En längre kallare period då pumpen ordentligt får bekänna färg gällande COP, eltillskott mm.
2. Mjukvaruuppdateringen som utlovats ett tag nu!  ;)

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förbrukning enligt Rickards mätare 12 månader: 3997 kWh för VV + husvärme

Vad var produktionen för samma period?

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Kul med alla svar! Är det ingen som har siffror på faktisk verkningsgrad? För er som har anslutit elmätare så har ni ju siffror på förbrukning respektive produktion, separerat på VV och värme.

Daikin_: har du nån uppfattning om vilken precision man kan förvänta sig att värmemätningen har?

En intressant observation är att om man kollar på energiförbrukning per kvm så får man följande:

froskog: 5600 kWh / 297 kvm = 19 kWh/kvm
Daikin_: 4000 kWh / 230 kvm = 17 kWh/kvm
jag: 6500 kWh / 115 kvm = 57 kWh/kvm

Det är tre gånger så hög förbrukning per kvm. Det här inkluderar varmvatten så det blir lite missvisande, men den stora skillnaden måste ligga i sämre verkningsgrad eller högre energibehov / kvm, eller en kombination därav.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad var produktionen för samma period?

Kan ej svara på detta då min produktion nollställs varje gang jag programmerar om mjukvaran I maskinen. Den tjänar sitt uppehälle med att agera testbänk/praktisk debugger på kommande programversioner innan de släpps ut på marknaden. Dock så har detta senaste år varit I STORT sett lika förra året och jämfört med det så har huset krävt ca 4000 kWh mindre förbrukning än innan.

/D

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Kul med alla svar! Är det ingen som har siffror på faktisk verkningsgrad? För er som har anslutit elmätare så har ni ju siffror på förbrukning respektive produktion, separerat på VV och värme.

Daikin_: har du nån uppfattning om vilken precision man kan förvänta sig att värmemätningen har?

En intressant observation är att om man kollar på energiförbrukning per kvm så får man följande:

froskog: 5600 kWh / 297 kvm = 19 kWh/kvm
Daikin_: 4000 kWh / 230 kvm = 17 kWh/kvm
jag: 6500 kWh / 115 kvm = 57 kWh/kvm

Det är tre gånger så hög förbrukning per kvm. Det här inkluderar varmvatten så det blir lite missvisande, men den stora skillnaden måste ligga i sämre verkningsgrad eller högre energibehov / kvm, eller en kombination därav.

Läser jag av och jämför energimätarna mot varandra blir COP ca 3,6, dock stämmer det då inte med historisk förbrukning i huset.

Tycker det finns lite frågetecken i din anläggning tex 39 grader FLT vid nollan, det är väl ganska högt eller??

/C
« Senast ändrad: 02 april 2015, 09:01:21 av froskog »
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tycker det finns lite frågetecken i din anläggning tex 39 grader FLT vid nollan, det är väl ganska högt eller??

Ja, jag tycker också att det är högt och hade hoppats på att nån kunde bekräfta vad jag borde ha för framledning i mitt system. Det verkar ju som att jag har ett golvvärmesystem som kräver framledningstemperatur som ett radiatorsystem. Ett högt energibehov kanske är en del av förklaringen, men jag antar att det finns de som kör golvvärme i sämre isolerade hus?

Jag har diffspärr + 20 cm isolering i väggar, 40 år gamla 2-glas isolerfönster, inga onormalt stora fönsterytor men jag tror att många av rutorna är punkterade så fönstren är nog inte superbra, de kanske kommer att bytas nån gång framöver. Det är nytt nivellgolv, han jag pratade med på Nivell verkade inte ha så bra koll på golvvärme men vi valde dubbelt så tjock isolering som den som var standard.

Golvet består av oisolerad platta på mark, luftspalt ventilerad med inomhusluft, sen 95 mm isolering (som Nivell hävdar är 30 procent effektivare än vanlig mineralull), sen golvspånskivor, 17 mm slang, fördelningsplåtar, underlagsfoam och sist 14 mm lamellparkettgolv.

Nivellgolvet är ca 100 kvm, varav 90 kvm enligt ovan och 10 kvm är istället flytspacklat och klinkrat ovanpå fördelningsplåtarna. Utöver det består badrummet av 15 kvm är ingjuten slang ovanpå 14 cm EPS-betong.

De som installerade Nivellgolvet brydde sig inte om att justera in reglarna helt i våg så stora delar av golvet ligger nog inte dikt an mot fördelningsplåtarna (trägolvet är ojämnt, sviktar och knarrar tex mycket när man går på det), vilket ju måste vara dåligt för värmeöverföringen till golvet, men frågan är om det skulle kunna vara hela förklaringen? Vi kommer eventuellt att åtgärda det genom att ta upp trägolvet, flytspackla ovanpå fördelningsplåtarna och sen lägga tillbaka det, men frågan är hur det kommer att påverka golvvärmen? Det vill man ju veta innan man ger sig på det. Om man ska göra det enligt konstens alla regler så blir det nog först en geotextilduk på plåtarna, sen 25 mm flytspackel, sen foam eller papp + trägolvet.

VP är förresten kopplad direkt till golvvärmefördelaren som består av sju slingor. Det finns två långa slingor, dessa är helt öppna och de resterande är strypta i varierande grad.

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
Ja, jag tycker också att det är högt och hade hoppats på att nån kunde bekräfta vad jag borde ha för framledning i mitt system. Det verkar ju som att jag har ett golvvärmesystem som kräver framledningstemperatur som ett radiatorsystem. Ett högt energibehov kanske är en del av förklaringen, men jag antar att det finns de som kör golvvärme i sämre isolerade hus?

Jag har diffspärr + 20 cm isolering i väggar, 40 år gamla 2-glas isolerfönster, inga onormalt stora fönsterytor men jag tror att många av rutorna är punkterade så fönstren är nog inte superbra, de kanske kommer att bytas nån gång framöver. Det är nytt nivellgolv, han jag pratade med på Nivell verkade inte ha så bra koll på golvvärme men vi valde dubbelt så tjock isolering som den som var standard.

Golvet består av oisolerad platta på mark, luftspalt ventilerad med inomhusluft, sen 95 mm isolering (som Nivell hävdar är 30 procent effektivare än vanlig mineralull), sen golvspånskivor, 17 mm slang, fördelningsplåtar, underlagsfoam och sist 14 mm lamellparkettgolv.

Nivellgolvet är ca 100 kvm, varav 90 kvm enligt ovan och 10 kvm är istället flytspacklat och klinkrat ovanpå fördelningsplåtarna. Utöver det består badrummet av 15 kvm är ingjuten slang ovanpå 14 cm EPS-betong.

De som installerade Nivellgolvet brydde sig inte om att justera in reglarna helt i våg så stora delar av golvet ligger nog inte dikt an mot fördelningsplåtarna (trägolvet är ojämnt, sviktar och knarrar tex mycket när man går på det), vilket ju måste vara dåligt för värmeöverföringen till golvet, men frågan är om det skulle kunna vara hela förklaringen? Vi kommer eventuellt att åtgärda det genom att ta upp trägolvet, flytspackla ovanpå fördelningsplåtarna och sen lägga tillbaka det, men frågan är hur det kommer att påverka golvvärmen? Det vill man ju veta innan man ger sig på det. Om man ska göra det enligt konstens alla regler så blir det nog först en geotextilduk på plåtarna, sen 25 mm flytspackel, sen foam eller papp + trägolvet.

VP är förresten kopplad direkt till golvvärmefördelaren som består av sju slingor. Det finns två långa slingor, dessa är helt öppna och de resterande är strypta i varierande grad.

Golvet du har lär inte ackumulera värmen på samma sätt som om slingorna legat i betongen men hos dig hade inte heller det blivit bra utan isolering mot marken.

Skaffa dig en laserpicka och mät alla dina slingors ut-temp kontra retur så att du har ordentlig cirkulation överallt till att börja med.

/C
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!