Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HalvdÃ¥lig installation - rond 2  (läst 19270 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #30 skrivet: 05 mars 2010, 08:45:56 »
Hej srick!
Jag vet inte hur man gör dessa inställningar pÃ¥ din pump, men jag har ställt in min sÃ¥ att den inte skjuter över och under börvärdet för mycket. Dvs om pumpen frÃ¥gar efter 45 ºC sÃ¥ skjuter den över och under endast med 5 ºC istället för t.ex 8 ºC. PÃ¥ sÃ¥ vis fÃ¥r du en mycket lugnare och jämnare temp pÃ¥ framledningen. Kanske kan du eventuell dÃ¥ ocksÃ¥ sänka framlednings kurvan ett snäpp. Problemet med 1-rörssystem är att de inte tÃ¥l för lÃ¥nga avsvalningsfaser, och det avhjälper du pÃ¥ det här viset. Det fungerar ungefär som om man har en pistol som är förberedd med en kula i loppet, istället för att man först tvingas att göra en mantelrörelse för att mata fram  kulan innan man skjuter. Jag hoppas att inte min liknelsen inte är för krÃ¥nglig , men jag har svÃ¥rt att förklara det pÃ¥ annat vis.
Mvh//Jarlen
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 08:56:18 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #31 skrivet: 05 mars 2010, 08:50:19 »
Hej Jarlen :)

Jo man kan ändra en parameter som pÃ¥ IVT-sprÃ¥k heter "Kopplingsdifferens för Värmebärare" om jag inte minns fel. Det är sÃ¥ klart ocksÃ¥ en lösning men har inte velat sänka den med tanke pÃ¥ att dÃ¥ antalet starter ökar..  Men det kanske inte är hela världen. Det är ju lätt att prova!

Synar för övrigt din trÃ¥d nu..  mycket information samlat där, samla till en bok? ;)
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #32 skrivet: 05 mars 2010, 08:56:08 »
Tror inte flytta framedningsgivaren till ukv:n kommer att göra dig gott.
Du har väll liksom jag inbyggd vvb?
Kanske kan bli tokigt vid vv.laddningar, men är inte säker.

SP
 
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #33 skrivet: 05 mars 2010, 09:01:16 »
Min erfarenhet är att den här åtgärden inte har ökat antalet starter, snarare är det så att gångtiderna ökat något.
PS Gå till baka till mitt föregående inlägg. Jag gjorde ett tillägg i det medan du gjorde ditt.
« Senast ändrad: 05 mars 2010, 09:07:18 av Jarlen »
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #34 skrivet: 05 mars 2010, 11:17:25 »
SP: Japp, inbyggd VVB. Undrar om jag tänkte på returgivaren, den sitter ju externt.. Kanske inte är någon bra idé då nej iom samma givare används för VV-laddning, vilket inte sker på E-modellen eller Nibes 11-serie då de har separata givare för VV-laddningen?

Jarlen: Det gjorde du ja, vet inte om det hjälpte så mycket men mina upplevelser hittills stämmer väl överens med dina att radiatorsystemet inte mår bra av att stå länge. Har inte relaterat det till just ett enrörssystem men när du säger det så.. Jag ska definitivt prova detta!

Först och främst får firman ordna inkopplingen till den seriella nu på måndag och så får vi utgå från det.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #35 skrivet: 05 mars 2010, 15:58:02 »
Jag har en Borö VB100 inkopplad till min E9:a utöver den externa VVB:n.

VP-UT går till toppen på VB100 markerad med röd markering (röd= varm antar jag =) )
Returen går in på VP-IN

SÃ¥ :
VP-UT--> TankTopp1 --> Tank --> Tanktopp2 --> Element --> VP-IN

Andra anslutningen från toppen på VB100 markerad med blått (blått = kallt antar jag =) ) går ut till elementen.

Så är det kopplat hos mig.
Sen vet inte jag hur Borö VB100 ser ut på insidan, men i toppen har jag 4st anslutningar, tror inte den har någon anslutning alls i botten.
Tycker att det bör ligga något bakom markeringarna röd och blå, för skulle bägge terminera i toppen så finns det ju ingen ide att märka upp dem.

Ligger just nu på ca 18 starter / dygn.
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #36 skrivet: 05 mars 2010, 18:07:42 »
Citera
Så är det kopplat hos mig.
Sen vet inte jag hur Borö VB100 ser ut på insidan, men i toppen har jag 4st anslutningar, tror inte den har någon anslutning alls i botten.
Tycker att det bör ligga något bakom markeringarna röd och blå, för skulle bägge terminera i toppen så finns det ju ingen ide att märka upp dem.
Förmodligen är någon av anslutningarna försedd med ett dykrör som går ner till botten ini tanken.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #37 skrivet: 05 mars 2010, 18:20:44 »
abrovink,
förstår jag dig rätt om du har 2 anslutningar pluggade?
Ta isf reda pÃ¥ om det är kamrörslinga mellan dom, om sÃ¥ hade jag direkt kopplat in kallvatten pÃ¥ den som förvärmare till VVB:en  Thumbsup

Önskar jag kollat upp sprängskiss pÃ¥ ukv:n innan installation.  Tog för givet att 2 av anslutningarna var med slinga  huvuddunk
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad abrovink

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #38 skrivet: 05 mars 2010, 19:20:54 »
abrovink,
förstår jag dig rätt om du har 2 anslutningar pluggade?
Ta isf reda pÃ¥ om det är kamrörslinga mellan dom, om sÃ¥ hade jag direkt kopplat in kallvatten pÃ¥ den som förvärmare till VVB:en  Thumbsup

Önskar jag kollat upp sprängskiss pÃ¥ ukv:n innan installation.  Tog för givet att 2 av anslutningarna var med slinga  huvuddunk


Japp 2st pluggade. Har sökt med ljus och lykta efter en sprängskiss, men gått bet.

Har alltså 4st grövre anslutningar, 2st används, 2 st pluggade och sen har jag även 2st tunnare anslutningar, vet ej om det är för dykrör eller för vad de är till för.

//Janne
---------------------------------------------------
Årsförbrukning 2011: 11787 kWh
Årsförbrukning 2010: 13966 kWh
---------------------------------------------------
IVT GL HT+ E9, DVB300FC, 100l Volymtank
Installerat Juni 09
Souteränghus från 1981 på 190m2 + 25m2 garage i södra Dalarna
---------------------------------------------------

Utloggad JimGus

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Östergötland
  • Antal inlägg: 315
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #39 skrivet: 05 mars 2010, 20:08:24 »
Kontakta borö ASAP...här finns ju utvecklingsmöjligheter  ;)

Eller föresten, skit i det & byt jämnt mot min ukv  >:D

Skål!

SP
Enplansvilla -73, 242 m2, Östergötland
Contura 450T Kamin & FTX RDAC-3.
Nibe 1235-10 & UKV100, 214m aktiv borra.
Garage  (37m2)  LLVP IVT Nordic inverter
13,4kWp Trina Solar solceller, 37° söderläge.
Rullande årsförbrukning: 10900 kWh (2007 = 36000kWh)
http://e-logger.se/pub?JimGus&p=1

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #40 skrivet: 06 mars 2010, 10:01:28 »
Japp, tänkte mig att röd är varm och blå är mindre varm, dvs retur ;)

Hehe intressant, då har väl du en seriell installation om jag inte gjort en tankevurpa..

Kollade larmloggen nu, deras tanke om att omkopplingen skulle lösa larmen om högt VB-delta har ju inte hjälpt iaf, förutom att det ger fler starter etc.. Ett larm den 3e mars, vill minnas att det var en rätt varm dag, det är då larmen verkar komma, mellan 0-10 grader nånstans.


Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #41 skrivet: 08 mars 2010, 13:32:27 »
Uppdatering; i morse kom en installatör förbi och kopplade om tanken i enlighet med Nibes beskrivning av den seriella inkopplingen. Dvs in-topp/ut-botten.

Återstår att se hur det går.

Angående tipsen på att öka flödet; installatören visade mig strypventiler till radiatorslingan på övre plan, så den verkar jag kunna ställa in åtminstone.. men markplan går inte att ändra vad jag förstått. Men troligen är väl inte flödet strypt något på övre slingan.

Skall köra som det är nu ett tag, sen provar jag nog Jarlens tips att ställa ned kopplingsdifferensen. Misstänker att pumpen kommer starta oftare då. Kan man kanske kompensera det genom att ställa ned hastigheten på CP från 3 till 2 kanske?
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #42 skrivet: 11 mars 2010, 08:52:11 »
Ny uppdatering..

Har provat nu ett par dagar med den "nya" seriella kopplingen av tanken och det går föga bättre. VPn går ju så klart mycket bättre och mycket snålare nu, sparade in 13kWh (23 mot 36) med ungefär samma yttertemp efter att de kopplat om så det är ju ingen tvekan om att det är rätt nu.. Men, larmen återstår. De blir något fler nu med denna kopplingen så det verkar mycket riktigt ha något att göra med att flödet är för litet så det uppvärmda radiatorvattnet från värmepumpens stigare når värmepumpens radiatorretur "för sent" eller nåt så inte pumpen märker att temperaturen stiger.

---
Försök 1: Provade att ställa ned värmekurvans kopplingsdifferens från 5 till 4.5. Det hjälpte inte. Visserligen gör den ändringen bara att pumpen startar vid en 0.2 grader mindre skillnad från värmekurvan än tidigare och det är nog för lite. Måste nog kanske ned på 2-3 grader i kopplingsdiff för att det ska göra något. Om det ens är rätt parameter att skruva på?

Försök 2: Provade att sänka VB-CP från 3(högsta) till 2. Föga oväntat hjälpte det inte heller.. Vad som borde hända med detta är ju att radiatorreturen blir ännu kallare så diffen ökar, men förhoppningen från min sida var att drifttiden skulle bli längre så jag kunde kompensera vb-diffen genom att sänka kopplingsdiffen istället. Ändrade aldrig kopplingsdifferensen mer.

Försök 3: Provade att sänka VB-CP ytterligare från 2 till 1 av samma anledning som försök 2; att förlänga drifttiden för att sen kunna öka kopplingsdiffen istället. Här började jag faktiskt fundera om CPn ens orkade dra runt radiatorvattnet för det tog en evinnerlig tid innan det överhuvudtaget lämnade ackumulatortanken på 100L, och ännu längre tid innan det passerat alla radiatorer. Returtemperaturen hann sjunka från ca 32 grader annars till 27 innan den började stiga igen så mycket värme hann spridas av elementen. Dessutom pressade värmepumpen ut ca 48-gradigt vatten som mest så värmebäraren var nog ca 2 grader varmare än börvärdet.

Notera att försök 2 och 3 gjorde jag mest "på skoj" för att se hur det fungerade, möjligen kan man göra ett mer långsiktigt test av försök 2, sänka CP-hastighet och kopplingsdiff. Men det är ju helt omvänt att sänka CP mot vad alla tipsat om och vad Jarlen konstaterat i sin bauta-tråd så det är nog inte värt det.
---


Återstående idé 1: En lösryckt idé jag har är att trots att en IVT-firma kollat och bekräftat att alla tempgivare fungerar som de ska - byta alla. Mellan GT8 och GT1 märkte jag iaf att det var en skillnad på 0.3 grader.. hur stor felmarginal bör de ha?

Återstående idé 2
: Vad är normalt temperaturen ut på GT8? Min verkar ligga mellan 43-48 grader från start till stopp av uppvärmning av radiatorvatten. Vad brukar det ligga runt?

Återstående idé 3
: Mitt enrörssystem har inga strypkoppel vid radiatorerna, skulle man kunna strypa lite vid varje radiator på övre plan för att få ned diffen på VB på övre plan iaf? Rörisen som var hos mig i måndags visade ju avstängningsskruvar av sexkantstyp under en liten gängad "kork", men de är väl inte till för instrypning om jag förstått det rätt? Dessutom är väl förvisso strypning fel väl att gå iom att flödet är för litet som det är, men input emottages tacksamt :)

Återstående idé 4
: (jobbar på det..)

Firman som installerat pumpen verkar inte sugna på att ta tag i detta utan hänvisar till att det inte är ett stoppande larm osv.. lite trist så klart men samtidigt är jag jäkligt less på att tjata på dem och vänta på att de ska behaga svara och komma..

Jag tittade på VB-diff i morse, utan att larma hade då pumpen en diff på ca 9 grader. Då hade pumpen larmat en timme tidigare när den gick. Tacksam för alla tips (om det finns några kvar? ;) ) och ber om ursäkt för den stora mängd text...

Tack för att ni fortfarande läser min trÃ¥d  Thumbsup  ::)

Edit: Kom på en till idé! :)
« Senast ändrad: 11 mars 2010, 11:09:51 av srick »
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #43 skrivet: 11 mars 2010, 13:00:54 »
Kom på en sak till; det verkar ju som att när min värmepump börjar producera radiatorvärme så hinner GT8 stiga "för snabbt" så diffen ökar (för) mycket mellan GT8 och GT1. Detta pga att värmen hinner inte runt radiatorsystemet och blanda sig med returen för att höja GT1, därav tror vi på dåligt flöde? Eller har jag missförstått?

Kan mina problem verkligen ha med flödet att göra i såfall? Det konstiga är att farsgubben min som har en 11kW IVT HT+ med 500L ackumulatortank inte har detta problem med högt värmebärardelta? Nu har inte jag kollat hans temperaturer och så men det kan ju knappast vara så att den uppvärmda radiatorvolymen som direkt lämnar värmepumpen har en chans att hinna runt ett radiatorsystem med den volymen för att blanda sig snabbare än för mig?

De tankegångarna får mig att fundera extra på givarfel..
Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad Jarlen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 403
  • Karma +0/-0
SV: Halvdålig installation - rond 2
« Svar #44 skrivet: 11 mars 2010, 16:32:57 »
Pröva med att ställa ner värmekurvan och upp cirkulationen. Möjligtvis sÃ¥ har du för smÃ¥ raddar som inte har förmÃ¥gan att avge den  effekten som pumpen ger ut vid varje tillfälle och temperaturintervall. Ställer du ner värmekurvan sÃ¥ kommer avgiven värme inte bli mindre utan begränsar bara överskottsenergin som raddarna p.gr. av för liten yta inte förmÃ¥r att transportera ut i rummen utan skickar vidare till VP-n med larm som följd. PÃ¥ sÃ¥ sätt ökas den tillförda effekten till raddarna, och dessa förmÃ¥r att ta hand om den.  I mitt system sÃ¥ skiljer det inte sÃ¥ mycket i temperatur pÃ¥ framledningen oavsett om det är -5 ºC eller -20 ºC vilket jag tror  beror pÃ¥ att jag har sÃ¥ hög cirkulation.
VP Nibe 1135-10, med VVB 300/200. Aktivt borrdjup 210m. Installerad 14 nov. 2007. Volymförstorare 150 lit. installerad dec. 2008. Välisolerad 1 1/2 plans villa med 1-rörs system. Huset har öppen planlösning och har 51m2 fönsterytor med 3-glas rutor. Uppvärmd yta ca 265m2. Faktisk golvyta ca 250m2 Sällskapsrummet har 6 m i takhöjd och stor kringbyggd loftvÃ¥ning. 40m2 för närvarande. ouppvärmd källare. Huset är belägen  i Sthlms trakten. Tidigare el förbrukning ca 37-38000 kWh. Första Ã¥rets förbrukning med VP 18438 kWh inkl HH el. Ut vändig rund pool Diam. 7,5m. Djup 2m. Pool VVX Nibe pool11 inkopplad vÃ¥ren 2012.) FTX ventilation SALDA RIRS 400HE med värmeÃ¥tergivning färdiginstallerad dec. 2008. 12,8 kW fläktkonvektor installerad januari -09 Braskamin Contura 350 för myseldning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!