Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installera pressostat själv  (läst 2987 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Liffa

  • Gäst
Peter Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #15 skrivet: 28 maj 2023, 07:43:28 »
Har du 2 eller 3 pressostater i din pump på den ledningen?

Lyckas du köra alla på samma så kommer du får HP-larm varje varmvattentillverkning. Öppen krets till driftpressostaten betyder varmvattenladdning klar, innan den ens börjat.

Det är två stycken som sitter bredvid varandra.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #16 skrivet: 28 maj 2023, 23:17:26 »
Du behöver någon annan lösning i så fall. Extern eller riktigt monterad pressostat. Registrera ett användarkonto på forumet och skicka ett PM om du vill vara en testkanin på en lösning jag har arbetat på för denna typen av problem. Behöver ha några som testar så man vet om det funkar bra i längden.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #17 skrivet: 30 maj 2023, 19:37:37 »
Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #18 skrivet: 12 oktober 2023, 14:12:49 »
Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.

Har nu installerat två nya pressostater själv via serviceuttaget, både 40 och 43bar. Dock löser den fortfarande på högtryck. När jag testat bygla kontakterna till 43bars-pressostaten så funkar det ju fint. Fast så vill man ju inte köra då kompressorn eller något annat antagligen kan ta skada av för högt tryck. Cirkulationspumparna verkar gå som de ska och jag har rengjort filtret. Förslag på vad mer som kan orsaka att trycket blir för högt? Du hade någon lösning och behövde försökskanin, fortfarande aktuellt? :)

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #19 skrivet: 12 oktober 2023, 14:17:09 »
Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.

Nu hänger jag inte riktigt med :) Kan du länka? Lyckas inte hitta det du refererar till.

Utloggad BergAdde

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 220
  • Karma +0/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #20 skrivet: 12 oktober 2023, 14:50:19 »
Nu hänger jag inte riktigt med :) Kan du länka? Lyckas inte hitta det du refererar till.

https://www.amazon.se/-/en/Bimetal-Temperature-Thermostat-Temp%C3%A9rature-COMMUTATEUR/dp/B07KVZJ2MM/ref=sr_1_6?crid=LHDBPTRAUSEG&keywords=Bimetal+Temperature+nc&qid=1697114759&sprefix=bimetal+temperature+nc%2Caps%2C83&sr=8-6


Gissar att det är en sånhär. 220v 50 grader.
Hpbergren kan nog svara.


Däremot undrar jag, har du satt dit två hp pressostater?
För när man fÃ¥r hp larm sÃ¥ bör väl det vara att hp pressostaten fungerar, men det gör däremot inte driftpressostaten.  Om vv pressostaten felar sÃ¥ löser pumpen pÃ¥ hp pressostaten istället.  För sÃ¥ hade jag.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #21 skrivet: 12 oktober 2023, 14:53:20 »
Om de nya givarna löser så har du ett problem att lösa, något externt hjälper inte. Är de NC allihop?

Jag har testat Bimetall-lösningen externt, kan inte rekommendera den utan att lägga mer tid på kvalitétskontroll. En Termonic skulle duga.

Edit om du blandar kablarna för högtryck och drift så får du högtryckslarm istället för avstängd varmvattenkörning. Kanske värt att kolla.
« Senast ändrad: 12 oktober 2023, 14:54:52 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #22 skrivet: 12 oktober 2023, 17:20:29 »
https://www.amazon.se/-/en/Bimetal-Temperature-Thermostat-Temp%C3%A9rature-COMMUTATEUR/dp/B07KVZJ2MM/ref=sr_1_6?crid=LHDBPTRAUSEG&keywords=Bimetal+Temperature+nc&qid=1697114759&sprefix=bimetal+temperature+nc%2Caps%2C83&sr=8-6


Gissar att det är en sånhär. 220v 50 grader.
Hpbergren kan nog svara.


Däremot undrar jag, har du satt dit två hp pressostater?
För när man fÃ¥r hp larm sÃ¥ bör väl det vara att hp pressostaten fungerar, men det gör däremot inte driftpressostaten.  Om vv pressostaten felar sÃ¥ löser pumpen pÃ¥ hp pressostaten istället.  För sÃ¥ hade jag.

Jo. Driftpressostaten eller vad man nu kallar den är den på 40bar. När varmvatten tillverkas så öppnar denna alltså vid 40bar och vv-produktenen stängs av och trycket sjunker igen (det dyker upp en ruta på displayen nere i vänster hörn när detta sker). Skulle driftpressostaten fela så löser 43-barspressostaten och man får ett högtryckslarm.

Nu har jag bytt båda pressostaterna. Nu öppnas alltså först pressostaten på 40bar och sedan den på 43bar (får man väk anta då det är nya pressostater). Trycket borde ju sjunka nästan direkt när driftpressostaten öppnar och inte fortsätta upp till 43 bar. Eller så är det fel även på den nya 43bars-pressostaten. Den tekniner jag pratade med sa att Thermia har haft problem med dessa pressostater och de ärinte så exakta tyvärr

Jag väntar på att en tekniker ska höra av sig för att boka in en tid, men jag är rädd för att det kan dröja och det börjar ju bli kallt ute nu (tvingas köra på elpatronerna).

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #23 skrivet: 12 oktober 2023, 17:32:32 »
Om de nya givarna löser så har du ett problem att lösa, något externt hjälper inte. Är de NC allihop?

Jag har testat Bimetall-lösningen externt, kan inte rekommendera den utan att lägga mer tid på kvalitétskontroll. En Termonic skulle duga.

Edit om du blandar kablarna för högtryck och drift så får du högtryckslarm istället för avstängd varmvattenkörning. Kanske värt att kolla.

Hmm. Om NC stÃ¥r för "normally closed" sÃ¥ är svaret ja 🙂

Jo jag verkar ha något annat problem utöver felande pressostat. För en felande hp-pressostat är jag rätt säker på att jag haft.
Att kasta om kablarna har jag testat och dÃ¥ fÃ¥r jag som du skriver ett högtryckslarm redan vid 40 bar, sÃ¥ det hjälper inte sÃ¥ mycket 🙂

Om jag får tag i någon tekniker så kan väl denna först och främst mäta trycket och bekräfta att pressostaterna löser vid korrekt tryck.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installera pressostat själv
« Svar #24 skrivet: 12 oktober 2023, 17:33:31 »
Är det inte så att vid varmvatten så kopplas driftspressostaten förbi och VP bryter på högtryck och den lilla fyrkanten syns en liten stund, det för att man ska kunna få lite varmare vatten. så är det i alla fall på min lite äldre VP
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #25 skrivet: 12 oktober 2023, 17:50:34 »
Är det inte så att vid varmvatten så kopplas driftspressostaten förbi och VP bryter på högtryck och den lilla fyrkanten syns en liten stund, det för att man ska kunna få lite varmare vatten. så är det i alla fall på min lite äldre VP

Så som jag förklarade ovan var det jag fick veta från en Thermia-tekniker i alla fall. Rycker jag lös kablarna till 43-bar så går då högtryckslarmet direkt.

Det kanske kan vara så att jag har något strul med växelventilen? När vv-produktionen är klar så ska väl växelventilen direkt ställa om till vanlig drift vad jag förstått. Har inte läst in mig på hur denna ser ut och kontrolleras ännu.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #26 skrivet: 12 oktober 2023, 18:35:55 »
Jag testade köra vv-produktion nu för att se vad som händer.

Ställde in att vv ska sluta tillverkas vid 58 grader C.

Växelventilen skiftar direkt till vv-prduktion.

Vid 56C dök den där fyrkanten upp i vänstra nedre hörnet som jag fick förklarat för mig ska dyka upp när driftpressostaten löser ut.

Dock stängs ju inte vv-produktionen av verkar det som, växelventien förblir i samma läge och kompressorn fortsätter jobba. 5 minuter senare löser den för högtryck och vv-tempen är 59-60C.

Ställer jag sedan om till elpatronsdrift så går växelventilen tillbaka utan problem.

Vore intressant att veta om vv ska stoppas kort efter att den där rutan i vänstra hörnet visas. Någon som vet?



Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3525
  • Karma +2/-0
SV: Installera pressostat själv
« Svar #27 skrivet: 12 oktober 2023, 21:20:56 »
Känns en smula som att växelventilen har varit problemet hela tiden. Testa i menyn.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installera pressostat själv
« Svar #28 skrivet: 12 oktober 2023, 21:37:25 »
VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Liffa

  • Gäst
Liffa
SV: Installera pressostat själv
« Svar #29 skrivet: 17 oktober 2023, 23:09:16 »
Känns en smula som att växelventilen har varit problemet hela tiden. Testa i menyn.

Har kört manuellt test på växelventilen och den funkar som den ska. Även den interna cirkpumpen går som den ska när jag kört den via manuellt test i menyn.
Jag väntar  pÃ¥ att nÃ¥gon lokal tekniker ska höra av sig för att boka in en tid. De verkar inte jättesugna pÃ¥ att försöka lösa detta problem dock. Ett första steg kanske är att fÃ¥ trycket uppmätt för att verifiera att pressostaterna löser ut som de ska. Det borde de kunna fixa i alla fall.

Läste någonstans om att luft i vvb kan ställa det med högt tryck som följd vid vv-produktion. Det är inte ett problem som kan uppstå i en Optimum G3 eller? Jag vet då inte om man kan avlufta vvb på något annat sätt än att öppna kranarna i huset.

På Thermias hemsida läser jag att ett igensatt torkfilter kan få pressostaterna att lösa ut. Fast då skulle tryckrören bara bli ljumna som följd. Mina tryckrör blir heta,

Läste att flexslangar kan sätta igen. Är det något jag bör kolla innanför fronten av värmepumpen? När jag rensade filtret för ett år sedan var det inte alls mycket skit där i alla fall.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!