0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har Thermia 3 pressostater?En drift och 2 högtryckspressostater.Den andra är egentligen till för om man vill kunna köra till en högre temperatur, men det behöver man ju inte göra för det.Har du bara koll på att inget stryper flödet så är det egenligen bara en säkerhet för att cirkpumpen pajar.Koppla om till pressostat B enligt bild så är det bara att tuta och köra.
Du kan inte koppla in en ny pressostat på T-kors. Du får in luft i systemet och bryter ner kompressoroljan. Vattnet i luften kan skapa isproppsrelaterade driftstörningar också. Sätter du dit den i alla fall och inte stänger in luft, då får du köldmediebrist istället.Sen är det förbjudet enligt lag för dig att göra jobbet.R407c bryter ner hjärnsubstans vid alla doser och orsakar plötsligt hjärtstillestånd vid höga doser. Tycker lagerspärren är vettig, för nödvändig kunskap saknas, kylteknik är fullt av fallgropar. Gasen är tyngre är luft, lätt att göra misstag om man böjer sig ner och ska kolla något i en trång källare.Köp en extern klixon istället och sätt på VB-fram om du behöver en pressostat för varmvattnet, om du inte har en reserv att använda. Inga kylingrepp i onödan och billigare.
Eller om det är nåt knas med cirkpumpen så den bara startar ibland.Om styrningen är extremt dåligt intrimmad kan det också bli sådär om värmepumpen producerar värme, men alla termostater i huset har stängt, finns inget flöde så finns ingen tempgivare som reagerar på att det blir för varmt, och då löser den på högtryck.
Mät på själva pressostaten om den är öppen?Det är bara att sätta en Ohm-meter på kontakterna?
Det är inte så att den tillverkat varmvatten, när den gör varmvatten går pumpen tills den löser på högt tryck och stoppar VP, då får man ett larm en stund tills trycket blir lägre.Och det ska bara vara en pressostat inkopplad och man ställer inget i styren.
Har du 2 eller 3 pressostater i din pump på den ledningen?Lyckas du köra alla på samma så kommer du får HP-larm varje varmvattentillverkning. Öppen krets till driftpressostaten betyder varmvattenladdning klar, innan den ens börjat.
Seki tempraturbrytare normalt closed. Hpbergren länka den i min post. Bimetallgivare.
Nu hänger jag inte riktigt med Kan du länka? Lyckas inte hitta det du refererar till.
https://www.amazon.se/-/en/Bimetal-Temperature-Thermostat-Temp%C3%A9rature-COMMUTATEUR/dp/B07KVZJ2MM/ref=sr_1_6?crid=LHDBPTRAUSEG&keywords=Bimetal+Temperature+nc&qid=1697114759&sprefix=bimetal+temperature+nc%2Caps%2C83&sr=8-6Gissar att det är en sånhär. 220v 50 grader. Hpbergren kan nog svara. Däremot undrar jag, har du satt dit två hp pressostater? För när man får hp larm så bör väl det vara att hp pressostaten fungerar, men det gör däremot inte driftpressostaten. Om vv pressostaten felar så löser pumpen på hp pressostaten istället. För så hade jag.
Om de nya givarna löser så har du ett problem att lösa, något externt hjälper inte. Är de NC allihop?Jag har testat Bimetall-lösningen externt, kan inte rekommendera den utan att lägga mer tid på kvalitétskontroll. En Termonic skulle duga.Edit om du blandar kablarna för högtryck och drift så får du högtryckslarm istället för avstängd varmvattenkörning. Kanske värt att kolla.
Är det inte så att vid varmvatten så kopplas driftspressostaten förbi och VP bryter på högtryck och den lilla fyrkanten syns en liten stund, det för att man ska kunna få lite varmare vatten. så är det i alla fall på min lite äldre VP
Känns en smula som att växelventilen har varit problemet hela tiden. Testa i menyn.
VV stoppar i princip omedelbart när fyrkanten visar sig och försvinner efter någon sekund. Man brukar aldrig lägga märke till den om man inte står och tittar just när VV är klart
Mät med multimeter samtidigt, kanske styrningen som läser fel, torra kondensatorer etc.
Du menar att jag ska mäta över pressostaterna och bekräfta att dom verkligen öppnas?Styrkortet bytte jag för ungefär två år sedan, så det borde vara i bra skick.
Hur gick det sen då?
3. Skit utanpå slingan inuti tanken (Vanligt på Nibe).Avlufta själva slingan först, undersök det lättaste först förstås. Om du mäter temperatur före och efter slingan så ser du vad som händer, om värmen bara genar rakt igenom som om den vore isolerad.
Okej. Ska testa. Fast var avluftas denna slinga som går inuti vvb? Direkt ovanför vattentanken, innanför skalet till pumpen nånstans? Är ju en jäkla massa isolering ivägen.Att rengöra den där slingan lär vara rejält tidskrävande
Kika manualen, så tråkigt tips jag vet, men effektivt, oftast.https://jseducation.se/brand/thermia
Tror problemet kan vara åtgärdat nu.För att bli av med eventuell luft i TWS-slingan gjorde jag så här:1. Ströp framledningen till radiatorerna mha handventilen.2: Ställde växelventilen i läget för vv-produktion.3. Fyllde på systemet genom påfyllningen som är kopplad till returledningen, samtidigt som jag tömde systemet via expansionskärlets säkerhetsventil.Jag körde väl igenom 30 liter skulle jag tro. Det lät som om det fanns lite luft där till en början. Sedan denna åtgärd har jag kört två vv-cykler utan något högtryckslarm. Så jag håller tummarna för att det var detta som var problemet.