Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 410p Felkod A-03  (läst 3298 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Nibe 410p Felkod A-03
« skrivet: 02 februari 2023, 10:02:27 »
Hej!

Har en 410p från 2009 där kompressorn stanna igår med kod A-03

Filtren är bytta igår och fläktarna snurrar som de skall. Den går i 10 sek ca sen stannar kompressorn och A-03 syns i sifferfönstret.
Nu när den stannat så visar kanal 4 ca 31c och Kanal 5 ca 23c och ca 2-3c utomhus.

Har provat starta om den flera gånger men den gör samma, efter 15 min så starta kompressorn och stannar efter 10 sek.

Är Kompressorn skrot eller kan det vara någon givare som spökar? Läst i andra trådar här att någon har bytt en givare och fått den att funka, men de skriver ju aldrig vilken givare och vart den då skall sitta.

Om pannan nu är skrot, vad skall man då byta till? har både tilluft och frånluft och måste gå att docka till en vattenmantlad kamin med acc tank.

För ett kompressor byte är väll inte lönt? Den sitter ju inte på det smartaste stället heller på den pannan så montören får max vara 5 år gammal annars är nog händerna för stora. :)

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2023, 10:51:04 »
Hej! A03 betyder att hög- eller lågtryckspressostaten löst ut. Högtryckpressostaten återställs manuellt med en knapp på medans lågtryckspressostaten återställs automatiskt vid omstart av pannan. Försök känn efter om det är högtryckspressostaten? Förmodligen är det läckage av kylmedia och lågtryckspressostaten som löst ut. Kan vara sprucken förångare. I dagens läge med långa leveranstider på nya värmepumpar är det förmodligen ändå bäst att renovera din 410P med ny kompressor (välj 650 W då) etc. Finns mycket gott om reservdelar fortfarande.
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 10:59:02 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2023, 11:12:20 »
Tack för infon. Jag har tryckt på högtryckpressostaten också, men där är inget som rör sig på den. Är det den lilla bruna stiftet i mitten som skall hoppa ut om den löst ut? Så ser den ok ut då den är intryckt.

Kan man på något annat vis utesluta givarfel eller om gasen tagit slut?


Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2023, 11:21:53 »
Ja det är knappen/stiftet i mitten på högtryckspressostaten som återställer den. Om den löst ut och går att trycka in ska A03 försvinna från displayen utan omstart av pannan. Det finns vad jag vet ingen koppling mellan fel på temperaturgivarna och utlöst A03. Man kan snabbstarta kompressorn genom att bläddra fram till kanal 14 och trycka på den andra knappen bredvid men kompressorn måste då ha hunnit tryckutjämna en stund innan.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #4 skrivet: 02 februari 2023, 11:25:33 »
Är kluven till att renovera kompressorn för 20k, allt annat i den är gammalt, fläktar, shuntmotor, värmeelementet, cirkulations pump mm.

20k kompressor
Fläkt 2x3000kr
Cirkulations pump 3500kr
Shuntmotor 2000kr

Samt man skall hitta en VVS firma som inte skinnar en var gång något annat pajar, samt förstår sig på sakerna.

Det blir fort pengar.

Svärfar byte kompresor i sin 360p, det höll i 2 år sen stanna den igen och byta då till en nyare modell.

Men en ny F470 kostar över 100 tusen..  :-\

Får testa din tvångskörnings metod.. det är ju redan paj...


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #5 skrivet: 02 februari 2023, 11:25:57 »
Kanal 4 och 5 ska ju visa lika om den stått en stund och fläkten funkar.
Men jag tror inte att fel på givaren ger larm A-03.

Kolla om fläkten går som den ska?
Brevid högtryckspressostaten sitter lågtryckspressostaten, prova att knacka lite på den?
Knappen på högtryckspressostaten åker ut om den löser så är den intryckt är det OK.
Funkar inte detta så är det nog tyvärr kompressorn.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #6 skrivet: 02 februari 2023, 11:36:26 »
Det är likadan kompressor i F370/F470 som i 410P med 650 W kompressor. Är man händig går det ganska enkelt att byta kullagren i de båda fläktarna. Är standardmodell och kostar under 100 kr per fläkt. Har cirkulationspumpen överlevt de första fem åren i huset brukar den hålla väldigt länge. Kan vara mycket smuts i värmesystemet i nya hus om det inte renspolats ordentligt. Reservdelar är som sagt inget problem. Om du har 130 W-fläktarna går de annars att hitta nya för under 2000 kr: https://www.ventilationsshopen.se/se/reservdelar/nibe/fighter
« Senast ändrad: 02 februari 2023, 11:54:57 av Josth »
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #7 skrivet: 03 februari 2023, 04:39:05 »
Förmodligen har du köldmediebrist! om inte expansionsventilen packat ihop totalt. Om du startar om pannan, går kompressorn igång överhuvudtaget? eller larmar den A03 direkt?
Larmar den direkt(om man låtit den stå avstängd en stund) man startar upp, så är det köldmediebrist.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #8 skrivet: 03 februari 2023, 10:54:11 »
Startar jag om den så tar den 15 min så startar kompressorn och går 10 sek sen kommer det upp i displayn a-03

Kunde även starta den om man var på kanal 14 och klicka på knappen för bortkoppling av kompressor/cirkulation, men den går lika länge där ca 10 sek.

Den hörs inte mer eller mindre än när den funka, den har ju låtit förjävlig sen den var ny.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #9 skrivet: 03 februari 2023, 10:55:54 »
Kanal 04 hinner sjunka från 31c till ca 29c innan den stannar, kanal 05 står fortfarande på ca 22c

Utloggad DonPablo

  • License to chill
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2508
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Kyltekniker
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #10 skrivet: 03 februari 2023, 21:23:12 »
soppabrist säkert, du har läcka nånstnas

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2023, 22:55:26 »
Jepp misstänker det med, jag får hitta någon firma här i Skåne som kan felsöka/råda en till vad man kan göra.
Om den är lönt att laga eller skrota.

Tack för alla svar i alla fall.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #12 skrivet: 28 februari 2023, 13:31:34 »
Då har jag haft firma på plats och de höll på och läcksökte i 2h utan att hitta hålet. Så de dömde ut pannan och trodde att läckan var inne i varmvattenberedaren eller upp i kondensorn.
Att man var tvungen att ta ut den om man ville felsöka den vidare och arbetskostnaden kunde uppgå till 50.000kr Jag har öppet expansionskärl till vedpannan så jag har inget tryck på manometern på pannan så då var det svårt att se om läckan var i tanken för att man kunde inte se om trycket öka av att gasen pös ut i tanken.

Så vad skall man satsa på? Är det en Nibe F470 för att slippa göra om mer än ventilationen? eller skall man ta en som bara har frånluft och köpa till ett tillufts aggregat?
Skall gå att docka till min acc tank och vedpanna.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #13 skrivet: 28 februari 2023, 14:11:30 »
Synd att de inte kunde hitta läckan. Sitter den i kondensorslingan inne tanken så är det kört men om den sitter uppe i förångaren finns reservdelar. F470 har tyvärr inte alls samma dockningsmöjligheter som 410P hade. Om du vill fortsätta med vedpannan och acktanken är nog det bästa du kan göra att skaffa ett FTX-aggregat för ventilationen och sedan bergvärme eller en luftvattenvärmepump. Då kan man köra "prioriterad tillsats" enligt NIBE's modell och värmen tas automatiskt från acktanken när den är varm och annars går värmepumpen när den behövs.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad MEriksson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 410p Felkod A-03
« Svar #14 skrivet: 01 mars 2023, 08:46:21 »
Men tittar jag i manualen för 470:in så på sidan 55 har de dessa tillbehör, vad menar Nibe med det? Där står ju något om dockningssats DEH40.
Sen tror jag att mitt nuvarande system är kopplat som bild nr2 för acc tanken har alltid samma värme som det som står i fönstret på 410p:en, sen öppna jag en ventil borta vid kaminen när jag börjar eldar så jag misstänker de har kopplat in den i serie med det andra. Så de satte ingen ladomat som jag bad om utan de sa att det inte behövdes?




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!