Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme med "dÃ¥liga" förutsättningar.  (läst 1661 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« skrivet: 20 januari 2022, 21:20:17 »
Hej

Jag funderar på o skaffa bergvärme, har läst lite och kommit fram att rören/radiatorer som finns inte är dom bästa för en värmepump.

Huset, byggt 1982 ligger i Hudiksvall, är 1plan(platta, ingen källare) 121kvm. Enrörsystem, diameter på rören som kommer upp vid radiatorerna är 12mm. Befintliga panna är en el NIBE ivc 190

Tror radiatorer är uppdelat på två slingor

Temperaturen inne är 22,och just nu är det runt nollan ute, kolla lite på pannan idag och ser att den skickar ut typ 70-80graders(!) vatten som jag tolkar det(se bild)
Termostaterna är väldigt lågt ställda på alla element

Undrar lite om bergvärme är ett bra val? Handlar ju om ganska mycket pengar, vilket inte är nått problem så länge det funkar bra. Är ingen expert på området men funderar lite på hur det ska bli när det går 55gradigt vatten i systemet.

Har haft nån firma här o kollat o dom vill byta några radiatorer+ en arbetstank på 100l med pumpen.



Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #1 skrivet: 20 januari 2022, 22:51:23 »
Du skulle ju kunna prova en lägre kurva och se om det fortfarande blir OK värme i huset?
Det ser ut i alla fall som du kör ut för hög värme från pannan och låter radiatorerna styra värmen?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #2 skrivet: 20 januari 2022, 23:19:45 »
Du skulle ju kunna prova en lägre kurva och se om det fortfarande blir OK värme i huset?
Det ser ut i alla fall som du kör ut för hög värme från pannan och låter radiatorerna styra värmen?
FÃ¥r nog testa de, kÃ¥ken är ny för mig sÃ¥ mÃ¥ste bara lära mig hur man byter kurva 😄
Tanken va o kasta ut elpanna för bergvärme, men sen börja man läsa de blev lite mer komplicerat.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #3 skrivet: 20 januari 2022, 23:25:02 »
Varför stÃ¥r vredet pÃ¥ natt/dag för , vredet ska stÃ¥ pÃ¥ solen , finjusteringen  stÃ¥r pÃ¥ 1 ( högra reglaget ) kurvan (vänstra )  stÃ¥r pÃ¥ ca 2 . Ställ ner den röda ett streck ner , den högra fÃ¥r stÃ¥ kvar pÃ¥ 1 , blir det lite svalt sÃ¥ ökar du den högra med 1 streck. Normalt som tumregel ca 42 C ut till elementen vid moll grader ute.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #4 skrivet: 20 januari 2022, 23:44:53 »
En sak till , innanför den övre frontluckan så finns det två termostater som bör den övre stå på ca 70 C och den nedre på ca 60 C , den värmer även VV så att för låg temp på dom ger mindre VV. Eftersom det är färskvara för dig så behöver du manualen och den finns här

sök pÃ¥ """" nibe evc 190 bruksanvisning """"  och klicka pÃ¥ """"  Nibe elpanna EVC 190 o 270 """

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #5 skrivet: 21 januari 2022, 00:00:15 »
Tack för tipsen, har gjort ändringarna nu och öppnat alla termostater. Fick inte upp övre frontplåten men tittar på de igen imorgon.


Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #6 skrivet: 21 januari 2022, 07:44:03 »
Vaknade med väldigt varmt i huset så sänkte kurvan ett steg till, framledningstemp låg på ~60 grader.

Utloggad Per Lu

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 756
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • En glad amatör sÃ¥ "dignitär" här ovan stämmer inte
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #7 skrivet: 21 januari 2022, 08:02:53 »
2002 hade jag ungefär samma förutsättningar som du.
När IVT var här och tittade sade dom att vi vill inte sälja någon VP till dig om huset verkligen vill ha denna höga framledningstemperatur. Det blir inte bra varken för dig eller oss.

Vi kom överens om att jag skulle testa behovet av framledningstemperatur med alla termostater helt öppna.
Ett år senare hade jag sammanställt en "kurva" med framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer och IVT sålde mig en VP.

Det är nu 20 år sedan och det har fungerat bra med dom förutsättningar jag har.
För visst skulle det bli ännu bättre med "större" element och visst fick jag sätta in "fler element" (luft-vatten värmeväxlare i FTX-systemet) på nedervåningen för att kunna hålla "normal" temperatur där. För värmesystemet är ju dimensionerat för ett högtemperatursystem (oljepanna) som egentligen inte passar så bra ihop med en VP.
IVT Greenline C7 (7kW) installerad 2002. 150-160 m aktivt borrhål. 2*135 m2 hus (+ dubbelgarage) med enrörssystem från 1974 i Göteborgstrakten. Elektrisk golvvärme i dusch och badrum. Påslagen året om i duschen. COOLIX 3810W luft-luft värmepump i garaget sedan mars 2011 (körs i princip aldrig då bergVPn håller grundvärmen). Inga andra värmekällor finns. FTX-ventilation (REC TermoVex RT-400S) på nedervåningen pga radon.
Den totala elförbrukningen (värme+hushållsel) har sedan 2002 varierat mellan 10600 KWh/år (22-23) och 14500 KWh/år (02-03).
2012-13 (12 mån) drog värmepumpen (den högsta förbrukningen) drygt 6100 KWh (total elförbrukning 13260 KWh)
2022-23 (12 mån) drog värmepumpen minst (när vi ombads spara på elen) 4800 kWh (total elförbrukning 10600 kWh)

From hösten 2023 sitter det 63 solpaneler på taket till huset och planerna är att skaffa ett batteri för att lagra elen. Just nu är planen att batteriet blir en V2G-bil när V2G-tekniken börjar "fungera".

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #8 skrivet: 21 januari 2022, 10:51:10 »
Vaknade med väldigt varmt i huset så sänkte kurvan ett steg till, framledningstemp låg på ~60 grader.
Godmorgon , en tankevurpa för höger och vänster,  :( :( :(  ska skiftas. PÃ¥ foto 2 med den klara luckan. Ser det ut som att manualen för reglercentralen  ligger instucken i ett fack nertill. Orginalplats för den.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #9 skrivet: 21 januari 2022, 11:15:36 »
2002 hade jag ungefär samma förutsättningar som du.
När IVT var här och tittade sade dom att vi vill inte sälja någon VP till dig om huset verkligen vill ha denna höga framledningstemperatur. Det blir inte bra varken för dig eller oss.

Vi kom överens om att jag skulle testa behovet av framledningstemperatur med alla termostater helt öppna.
Ett år senare hade jag sammanställt en "kurva" med framledningstemperaturer vid olika utetemperaturer och IVT sålde mig en VP.

Det är nu 20 år sedan och det har fungerat bra med dom förutsättningar jag har.
För visst skulle det bli ännu bättre med "större" element och visst fick jag sätta in "fler element" (luft-vatten värmeväxlare i FTX-systemet) på nedervåningen för att kunna hålla "normal" temperatur där. För värmesystemet är ju dimensionerat för ett högtemperatursystem (oljepanna) som egentligen inte passar så bra ihop med en VP.
Får nog försöka mig på samma sak, hoppas de kommer lite kyla så man kan logga lite på olika temperaturer.
Bra att du fick till ett schysst system.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #10 skrivet: 21 januari 2022, 11:17:39 »
Godmorgon , en tankevurpa för höger och vänster,  :( :( :(  ska skiftas. PÃ¥ foto 2 med den klara luckan. Ser det ut som att manualen för reglercentralen  ligger instucken i ett fack nertill. Orginalplats för den.
Hehe, frugan sa att de va 25 grader varmt inne nu. Tack för tipset ska kolla lite efter man kommer hem.

Utloggad Sarma

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme med "dåliga" förutsättningar.
« Svar #11 skrivet: 21 januari 2022, 23:02:49 »
Verkar vara något problem med styrningen, dragit värme kurvan till lägsta men temperaturen går upp, 26grader nu.
Vad tror ni problemet kan vara, automatiskt ventil/shunt som fastnat i öppet läge?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!