Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV  (läst 2401 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« skrivet: 13 december 2021, 22:24:12 »
Jag har mätt på rören vid min AT (maskeringstejp på rören).

Är det normalt att ha delta t pÃ¥ 8 grader mellan inkommande till arbetstanken frÃ¥n VP och utgÃ¥ende till golvvärmen? Den har inte kört varmvatten precis. Det är ju bara en 100l tank. VP är idle.  Jag har:

35,2 grader från VP till AT
27,2 grader från AT till GV <--- WTF
32,4 grader från AT till VP
27,0 grader från GV till AT
Fronten på CP till GV är 37 grader (bordet inte det 27-gradiga vattnet kyla?)

Känns underligt att returen till VP är 5,2 grader varmare än utloppet mot GV...Returen är väl i botten på tanken?
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #1 skrivet: 13 december 2021, 23:26:42 »
Om du kollar på din golvvärmeshunt så sitter där säkert en bypass som blandar in kallt returvatten från golvvärmen in i golvvärmens framledning.
När du har en arbetstank så är detta enligt min mening inte särskilt effektivt.
Denna bypass bör du strypa in eller stänga helt så att allt flöde i golvvärme går via arbetstanken.
Men det är under förutsättning att det inte sitter en slinga med radiatorer kopplad mot arbetstanken med?

Ta en bild på golvvärmeshunten så kan vi nog råda hur den ska ställas in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #2 skrivet: 14 december 2021, 07:25:25 »

Är värmepumpen i läge "idle" så gissar jag att den interna cirkulationspumpen står still.

Låt säga att den producerade 35° på framledningen till tank när den stannade, så kan det vara så att röret fortfarande är 35° beroende på hur lång tid det gått från stopp till mätning.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #3 skrivet: 14 december 2021, 07:27:53 »
Om du kollar på din golvvärmeshunt så sitter där säkert en bypass som blandar in kallt returvatten från golvvärmen in i golvvärmens framledning.
När du har en arbetstank så är detta enligt min mening inte särskilt effektivt.
Denna bypass bör du strypa in eller stänga helt så att allt flöde i golvvärme går via arbetstanken.
Men det är under förutsättning att det inte sitter en slinga med radiatorer kopplad mot arbetstanken med?

Ta en bild på golvvärmeshunten så kan vi nog råda hur den ska ställas in.

Hej, bypassen är stängd och jag har enbart 7 slingor golvvärme. Slingorna har ett delta t ca 3.
« Senast ändrad: 14 december 2021, 07:29:30 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #4 skrivet: 14 december 2021, 07:29:14 »
Är värmepumpen i läge "idle" så gissar jag att den interna cirkulationspumpen står still.

Låt säga att den producerade 35° på framledningen till tank när den stannade, så kan det vara så att röret fortfarande är 35° beroende på hur lång tid det gått från stopp till mätning.

När jag kom upp nu på morgonen så var kompressorn idle igen vet inte hur länge men värdena var ännu värre. Skall inte den interna CP cirkulera vatten till värmesystemet även om inte kompressorn går för tillfället? Jag känner "rörelse" i rören iaf. Och även om pumpen vore avstängd, så borde retur-röret vara rumstempererat (eller max 30,6) och inte hålla 35,5 om temperaturen i tanken är 30,6? Tycker dessutom att jag har fått justera upp kurvan väl mycket för att det skall bli varmt. Men när kompressorn kör så är relationen mellan temperaturerna korrekt (dvs ut på golven är varmare än tillbaka till pumpen från AT).

Enligt pumpen är T0 (som jag tror är givaren i tanken) 38 grader...

Från VP: 39,4
Till VP: 35,5
Till Golv: 30,6
Från Golv: 29,8
« Senast ändrad: 14 december 2021, 07:36:44 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #5 skrivet: 14 december 2021, 07:41:36 »

Finns det ett flöde i rören och ingen energi produceras, så borde det vara samma temperatur på både in och ut från värmepumpen.

Vad säger värmepumpen om de temperaturer du nämner d.v.s. in/ut från värmepumpen.


Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #6 skrivet: 14 december 2021, 07:49:38 »
Finns det ett flöde i rören och ingen energi produceras, så borde det vara samma temperatur på både in och ut från värmepumpen.

Vad säger värmepumpen om de temperaturer du nämner d.v.s. in/ut från värmepumpen.

Jag vill bara poängtera att pumpen kör mot en arbetstank på 100l. Just nu säger pumpen 36/33 grader. T0_bör 39,T0 36

Från VP: 34,3
Till VP: 33
Till Golv: 29
Från Golv: 28,3

Jag kan inte begripa att vattnet till golven är kallare än returen till pumpen.

Kompressor_bör är nu 30% och Kompressor_aktuell 0% så den börjar säkert värma snart...
« Senast ändrad: 14 december 2021, 07:53:56 av mvjt »
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #7 skrivet: 14 december 2021, 08:19:54 »
Hej, bypassen är stängd och jag har enbart 7 slingor golvvärme. Slingorna har ett delta t ca 3.

Är det rätt bypass?
Det kan finnas olika.
Visar en bild, i den gulmarkerade rörstumpen smiter kallt returvatten in i framledningen utan att passera din tank.
Stäng ventil 8 helt (eller motsvarande i din shunt).
« Senast ändrad: 14 december 2021, 08:21:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #8 skrivet: 14 december 2021, 08:25:40 »
Är det rätt bypass?
Det kan finnas olika.
Visar en bild, i den gulmarkerade rörstumpen smiter kallt returvatten in i framledningen utan att passera din tank.
Stäng ventil 8 helt (eller motsvarande i din shunt).

Se bilden på skåpet. Längst till höger är en genomskinlig slang som är helt stängd/kall.
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #9 skrivet: 14 december 2021, 08:35:13 »

Visa gärna en bild på tank/värmepump också.

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #10 skrivet: 14 december 2021, 08:56:15 »
Visa gärna en bild på tank/värmepump också.

Här kommer de. Nu kör pumpen på 55% och värdena ser mer normala ut:

Från VP: 39,5
Till VP: 32,7
Till Golv: 37
Från Golv: 32

Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #11 skrivet: 14 december 2021, 09:28:49 »
Att den inte når upp helt till samma temp som vbf beror på att vattnet hinner blandas i tanken tror jag.
Vill du få ut maximal temp till golvvärmen skall du egentligen ansluta framledningen via en T-koppling utanför tanken på värmepumpens framledning INNAN flödet går in i tanken.
Nackdelen är att du tappar en liten "knäppfunktion" som i vissa fall kan vara bra.
Det kan också bero på att du har ett högre flöde i externa kretsen än i kretsen värmepump/acktank och då blir det ju lite utspätt med kallare vatten nedifrån tanken, men det är nog bara aktuellt när värmepumpen går med låg uteffekt.
Kopplar du med T-anslutning externt så är det väldigt enkelt att mäta upp och se om du har fram eller backflöde i tanken, det är svårare att lista ut om du ansluter till rören på toppen.
Så vitt jag kan se har du ingen golvvärmeshunt, bara en bypass på fördelaren, som är stängd, eller sitter det någon bypass eller shuntgrupp i anslutning till arbetstanken?

Fyll gärna på med lite info om din anläggning i din signatur, för oss som inte läser allt kan det vara svårt att komma ihåg vilken maskin du har och då blir det ännu svårare att försöka lista ut vad problemen kan bero på.
Det gör du i din "PROFIL".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mvjt

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 168
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #12 skrivet: 14 december 2021, 09:49:24 »
Att den inte når upp helt till samma temp som vbf beror på att vattnet hinner blandas i tanken tror jag.
Vill du få ut maximal temp till golvvärmen skall du egentligen ansluta framledningen via en T-koppling utanför tanken på värmepumpens framledning INNAN flödet går in i tanken.
Nackdelen är att du tappar en liten "knäppfunktion" som i vissa fall kan vara bra.
Det kan också bero på att du har ett högre flöde i externa kretsen än i kretsen värmepump/acktank och då blir det ju lite utspätt med kallare vatten nedifrån tanken, men det är nog bara aktuellt när värmepumpen går med låg uteffekt.
Kopplar du med T-anslutning externt så är det väldigt enkelt att mäta upp och se om du har fram eller backflöde i tanken, det är svårare att lista ut om du ansluter till rören på toppen.
Så vitt jag kan se har du ingen golvvärmeshunt, bara en bypass på fördelaren, som är stängd, eller sitter det någon bypass eller shuntgrupp i anslutning till arbetstanken?

Fyll gärna på med lite info om din anläggning i din signatur, för oss som inte läser allt kan det vara svårt att komma ihåg vilken maskin du har och då blir det ännu svårare att försöka lista ut vad problemen kan bero på.
Det gör du i din "PROFIL".

Stort tack för hjälpen. Jag vet inte om jag har en shunt men jag har lagt med två bilder till. Mycket möjligt att flödet är högt mot GV, det står på "180 kvm" medans jag värmer upp 90 kvm. Men det krävdes för att få delta t på ca 3 till slingorna (som är justerade efter rekommendation från Uponor)...Jag måste inte få ut maximal temperatur till golven, jag är bara väldigt förvånad att det går varmare vatten tillbaka till pumpen än ut på golven under stora delar av dygnet (när kompressorn inte kör).
Villa från 1977 i 1,5 plan (150 kvm). Halland. Övervåning direktverkande el. Nedervåning konverterad till Uponor golvvärme (85-90 kvm). IVT Geo 508C kopplad till IVT 100l arbetstank (4 rör). 180m borrhål.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #13 skrivet: 14 december 2021, 10:02:28 »
Aha, det där ser rätt kopplat ut och ingen extra shunt finns.
Du kan prova att ställa ner farten på cirkpumpen till golvvärmen, men det där ser annars OK ut.

Sen stämmer det som Lexus skriver att om värmepumpens interna cirkpump står så går det inte att jämföra värdena.
« Senast ändrad: 14 december 2021, 10:04:10 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Stort delta T tillopp arbetstank kontra utlopp mot GV
« Svar #14 skrivet: 14 december 2021, 11:22:42 »
I inställningarna för värmepumpen kan du välja kontinuerlig eller intermittent drift, jag gissar att intermittent drift rekommenderas om du har arbetstank.
Då kan du inte mäta och jämföra temperaturer när kompressorn står.

3 graders deltaT på golvvärmen är nog vad de vill ha vid DUT, alltså när du kör ut dem maximala temp som anläggningen är designad för - övrigt tid på året kommer deltaT att bli lägre (mindre värmeavgivning vid låg framledningstemp).
Men visst, man kan ju säga att din cirkpump troligen är designad för radiatorer som skall ha 10 graders deltaT, och då kan den gå på lägre flöde.
Eller, så skall den mata en golvvärmekrets med shunt, och mata ut vatten till den - med 10 graders DeltaT.
Alla värmesystem idag skall i princip vara designade för en deltaT på 10 grader, då det är vad boverket stipulerar.

Är dock lite osäker på vad de sagt om system som består av enbart golvvärme.

Men det är smart att göra som du gjort, hoppa över shuntgruppen, den extra cirkpumpen behöver du inte.

Däremot funderar jag på om du har något överhettnings-skydd installerat, det brukar sitta med som en del i shuntgruppen?
(Så du inte riskerar smälta golvvärmeslangarna om det blir nåt knas med värmepumpen.)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!