Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Problem vid start efter rengöring  (läst 2746 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Problem vid start efter rengöring
« skrivet: 09 december 2007, 19:47:50 »
Hej

Har problem med att min VP inte startar fläkten i värmeläge efter filterrengöring. Jag stänger av VP på fjärrkontrollen, lossar filter o rengör filterna. När jag sedan trycker igång den igen via fjärrkontrollen så kommer den inte igång i värmeläge. Byter jag över till kylläget så startar fläkten och den genererar kyla. Har väntat länge på att den skall komma igång då tid finns en fördröjning i värmeläget.

(Inställning. Vinter 23 ºC fläkt läge 3, vår/höst 23 ºC fläkt auto, sommar 21 ºC fläkt auto)

För att få igång den är jag tvungen att bryta strömmer till både inner o utedel. Därefter så sätter jag på värmeläge o höjer tempen till max (30 ºC). Sedan tar det ett par minuter innan det sätter igång.

Så här har den aldrig varit innan. Någon som har råkat ut för samma problem Sc:,h

Har haft VP i 4-år nu. Fick byta hela innerdelen då den var helt död, krestkorten hade gått sönder. Sedan har även jag bytt den klassiska fläktmotorn (alla vi tre på samma gatan har bytt motor, kul med bra kvalitet)

/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid start efter rengöring
« Svar #1 skrivet: 14 december 2007, 21:22:40 »
Eftersom det varit lite respons på mitt inlägg :'( så formulerar jag om frågan för att åtminstone få ut något vettigt.

När ni skall rengöra filtren, stänger ni endast av VP via fjärrkontrollen eller bryter ni strömmen till både ute o innerdel???

Brukar ni dammsuga innerdelen o filterna?

Tacksam ifall någon har lust att dela med sig av sina erfarenheter.

/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Problem vid start efter rengöring
« Svar #2 skrivet: 14 december 2007, 21:40:56 »
Ren gissning här ( vet inte vilket fabrikat du har), när du drog ur filtret, -kanske du kom åt hetgastermostatet så att den antingen lossnade från hetgasröret eller fick sig en smäll så att den ev sitter löst. Då kommer termostatet att indikera kallt hetgasrör till styrkortet och fläkten vägrar dra igång, när du kör kyla funkar då allt som vanligt. Kolla alltså om det går sladdar i det område som filtret satt i och någonstans bland kopparrören finns det då ett litet termostat somm sitter inkilat i en liten bit avsågat kopparrör som ligger lött över inkommande hetgas.

Ev kan även själva kontakten till sladden för hetgastermostatet ha lossat, så det blir till att felsöka. Lycka till.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid start efter rengöring
« Svar #3 skrivet: 15 december 2007, 00:01:25 »
Tackar för tipset, blir att undersöka detta imorgon/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

Utloggad ronson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Jämjö
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Problem vid start efter rengöring
« Svar #4 skrivet: 16 december 2007, 19:47:10 »
Hi

Har ni gjort två lyckade avstängningsförsök. :)

Försök 1:
Stängde av VP på fjärren och lät den vara avstängd i 5min. När jag sedan startade den, så gick den igång normalt i värmeläget och fläkten fungerade (läge 3)

Försök 2:
Stängde av VP på fjärren. Tog ut dammfilterna och elektrostat filret och damsög dessa. Dammsög ej innerdelen. Väntade igen 5min och allting fungerade när jag satte på VP igen.

Den ligger nog något i det Art Deco skriver. Troligtvis kommer jag åt något, rubbar dess läge etc när jag dammsuger innerpanelen. Så det blir att felsöka sig fram till vad som orsakar detta. Detta fel hade jag ej innan de bytte fläktmotorn, så något blev nog inte korrekt återinstallerat eller något kanske blev rubbat ur sitt läge. Sc:,h

/ronson
Toshiba RAS-10JKVP-E + Billman mjukel + Bacho FTX system för uppvärmning av huset.
Fujitsu AOY12UGBC 4KW + Fujitsu AOY12USCC 3.95KW till poolen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!