Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi Solid AP25  (läst 2180 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nöjd Kund

  • Gäst
Nöjd Kund
Mitsubishi Solid AP25
« skrivet: 27 juli 2020, 10:45:20 »
Jag har en fråga angående ljud från värmepump? Jag har en helt ny pump knappt en månad.
Är lite ny inom Luft-Luft och att de låter det förstår jag, men min utedel bubblar och fräser väldigt ofta nu när jag kör den på kyla.
Jag förstår att den håller på att avfrosta, jag trodde den mest höll på så på vintern när man värmer. Behöver den göra det hela tiden nu när den kör på kyla? (det borde väl vara innedelen som ska avfrostas möjligen) Den är väldigt tyst i övrigt, men i går kväll, tyckte jag att den höll på hela tiden med att bubbla och fräsa, den kyler en stund inne sen bubblar det igen (ganska hög luftfuktighet igår antagligen) och igen, nästan så att jag hör det genom väggen. Tycker inte att jag känner igen detta beteende, har i princip kört den sen jag fick den på natten (Kör 22C, Kylläge, nightmode, tystläge, rum 17m2, stängd dörr, Väggmonterad, Stålfjädrar), fläkten i utedelen låter ingenting brukar vara jättetyst, det är nu på senaste dagarna jag hört bubblandet och kompressorn (ett jäkla bubblande). Jag uppfattar det som att det körs hela tiden väldigt ofta, det var lite kallt i går kväll 18C ute.
Anledningen till att jag frågar är att den står på balkong, ganska nära granne och jag vill inte störa mer än nödvändigt.

Normalt eller vad?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #1 skrivet: 27 juli 2020, 11:01:42 »
Ingen avfrostning Av utedel sker nu vid kyldrift.

Antar att det är köldmediat ni hör gurgla som växlar mellan gas/vätskefas och den kanske går korta perioder så den jobbar lite sporadiskt .

Om ni tar bort nightmode och ställer den på tex 19 grader och autofläkt, gurglar det lika mycket då?
Låter märkligt att det ska gurgla så högt så ni ”nästan” hör det genom väggen !!
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Nöjd Kund

  • Gäst
Nöjd Kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #2 skrivet: 27 juli 2020, 13:50:40 »
Det bubblar en del, kanske inte lika mycket som i går kväll,
Du menar när den går upp och ner hela tiden att det låter mer, verkar rimligt  8)
Däremot hör man att det vibrerar/skramlar pytte lite om utedelen, nu är jag petig .
Hur är det med utedelen, hur viktigt är det att den är i våg, framåt respektive bakåt? Installatören
gjorde ett kanonjobb, så det är inte det... (teknikern i mig)

Ska prova i natt med Auto på fläkthastigheten, för att se om det gör någon skillnad,
Nattläge på utedelen ska väl vara ok, antar jag?

Nöjd Kund

  • Gäst
Nöjd Kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2020, 13:53:11 »
Det var extremt fuktigt i går, hygrometern visade nästan 80% luftfuktighet, kan det ha med saken att göra, eventuellt, att den fick jobba hårt som fn för att klara 22C, framåt natten kröp tempen till 18C och 75% luftfuktighet

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2020, 14:01:58 »
Ställ den på fläktläge 1 beroende på hur ljudkänslig du är, eller högre  ;)
Har du den på ”knäpptyst” så kommer det knappt någon luft ut ur innerdelen så det är det sämsta läget att använda den på.

Omöjligt att gissa vad som ”skramlar” men kolla så gallret och plastbiten är borttagen från baksidan om det är dom som skramlar lite.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Nöjd Kund

  • Gäst
Nöjd Kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2020, 16:06:02 »
Plastbiten, är det den svarta på baksidan uppe till vänster, svart. på utedelen? (in mot väggen)

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2020, 18:27:29 »
Den lilla plastbiten är tempgivare och den ska sitta där.

Det man normalt tar bort är ett galler som täcker baksidan och ett rätt stort svart plastgaller som också sitter på baksidan.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Nöjd kund

  • Gäst
Nöjd kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2020, 18:46:16 »
Då är jag med, ska väl köra mest kyla, men de är borta nu  tummenupp
Tack så jättemycket för hjälpen, gillar verkligen min Mitsubishi  "love"


Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2020, 21:27:41 »
Nja, låter det så mycket av något så kan man inte vara så himla nöjd  ::)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Nöjd Kund

  • Gäst
Nöjd Kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2020, 22:28:27 »
Nä det är sant, provade nu på kvällen fläkt på lågt varv, kyler bra inne inga problem tyst och fin.
Bubblar ute och fräser, högre ljud än fläkten, det överröstar fläktljudet.
Går inte att missa om man säger så, kör så konstant verkar det som, det går inte upp och ner utan, bubblar hela tiden.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2020, 22:52:02 »
Du får be din återförsäljare/installatör komma och lyssna och se vad som kan göras åt det.
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Nöjd kund

  • Gäst
Nöjd kund
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #11 skrivet: 04 augusti 2020, 04:25:24 »
Det bubblar tydligen om den nya gasen, kan du bekräfta detta? Är det så med alla?
Detta tysta läge som finns -3dB på vilket sätt dämpar det bullret, då bubblet i min alltid överröstar fläktljudet, så kan det inte ha med fläkten att göra.
Ett likadant surrande/fläktljud är betydlig tystare och märks inte så mycket. När man kör kyla så kokar mediet på utsidan det förstår jag, för att inomhus värmen ska avges ute, men att det låter så högt är märkligt, 

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8448
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi Solid AP25
« Svar #12 skrivet: 04 augusti 2020, 06:48:55 »
Att R32 ”bubblar” mer generellt sett kan jag inte bekräfta, men har ibland hört att det gurglar/bubblar/väser lite när dom går på väldigt låg avgiven effekt i kylläge.
Din beskrivning låter dock inte som lite om du snudd på hör det in genom vägg/fönster.

Tyst läge/nattläge är egentligen en effektdämpning enkelt uttryckt, kan inte svara på varför din utedel överröstar kompressor/fläkt
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!