Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mitsubishi Geodan  (läst 859 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mitsubishi Geodan
« skrivet: 14 december 2023, 15:53:11 »
Hejsan,

Är Geodan en vettig utbytespump? Den verkar ju ha smartgrid, wifi-rumsgivare m.m, hur är prisbild? Kvalité, Varmvatten kontra Thermia, NIBE, CTC osv?

0,5-11,5kW är det som gäller.
« Senast ändrad: 14 december 2023, 16:15:08 av LinusP12 »

Utloggad Quartz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #1 skrivet: 11 januari 2024, 20:13:04 »
Hejsan,

Är Geodan en vettig utbytespump? Den verkar ju ha smartgrid, wifi-rumsgivare m.m, hur är prisbild? Kvalité, Varmvatten kontra Thermia, NIBE, CTC osv?

0,5-11,5kW är det som gäller.

Hej,

Jag kan inte riktigt svara på om den är vettig då detta är min första pump så har ingen annan att jämföra mot.

Jag har inte gjort några egna inställningar för kurvor osv utan kör på ute givaren och rumsgivaren, rumsgivaren är skön tycker jag då du kan ställa in inne tempens bör värde direkt där utan att behöva gå ner till pumpen, man ser även inne tempens är värde.
Sen om det t.ex är många som ska duscha efter varandra då kan man även hålla in en knapp på rumsgivaren så fokuserar den extra på att producera varmvatten. Finns även knapp för semesterläge.

För hela 2023 var tillsatsen för el på 9800kWh, rumsgivaren inställd på 22-23 grader och värmer 100kvm bostadsyta + 60kvm källare, jag har valt att sätta rumsgivaren i det rum jag vet är kallast och har en del drag där mellan ytterdörr och balkongdörr. Kan säkerligen få ner elförbrukningen i pumpen med att labba i pumpen och täta dörra å fönster som drar men har helt enkelt inte orkat brytt mig.

Jag installerade pumpen med ett 190m hål samt 1st radiator i pannrummet hösten 2022 till ett pris av 200k. Grävde då själv från borrhålet fram till husgrunden.
Efter installationen har den tuggat på, har gått ner och kollat den ibland om de kommit några felkoder men ingenting.
Det är min första pump men jag är helnöjd med den iallafall.

Aprikosen

  • Gäst
Aprikosen
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #2 skrivet: 15 januari 2024, 22:31:29 »
Bytte ut min 21 Ã¥r gamla IVT till en sÃ¥dan i januari -23. Betydligt effektivare och klarar av att hÃ¥lla temperaturen inne pÃ¥ en jämn nivÃ¥ trots kall vinter vilket IVT inte gjorde (bor i Karlstad). Geodan har högre temperatur pÃ¥ vattnet till radiatorerna (utvecklingen gÃ¥r framÃ¥t) och trots endast 110 meters hÃ¥l sÃ¥ behöver jag ej sÃ¥ mycket tillskott som tidigare. Nu blir det en taskig jämförelse dÃ¥ gamla pumpen hade nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken och teknikutvecklingen gjort sitt. Pumpen är tyst och kör man med innegivare sÃ¥ är det enkelt att justera temperaturen, menysystemet är väl inte sÃ¥ logiskt men det är enda negativa jag har att säga efter ett drygt Ã¥r med nya pumpen.  Personligen sÃ¥ Ã¥ngrar jag inte att jag valde denna pump.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #3 skrivet: 16 januari 2024, 09:54:48 »
Bytte ut min 21 Ã¥r gamla IVT till en sÃ¥dan i januari -23. Betydligt effektivare och klarar av att hÃ¥lla temperaturen inne pÃ¥ en jämn nivÃ¥ trots kall vinter vilket IVT inte gjorde (bor i Karlstad). Geodan har högre temperatur pÃ¥ vattnet till radiatorerna (utvecklingen gÃ¥r framÃ¥t) och trots endast 110 meters hÃ¥l sÃ¥ behöver jag ej sÃ¥ mycket tillskott som tidigare. Nu blir det en taskig jämförelse dÃ¥ gamla pumpen hade nÃ¥gra Ã¥r pÃ¥ nacken och teknikutvecklingen gjort sitt. Pumpen är tyst och kör man med innegivare sÃ¥ är det enkelt att justera temperaturen, menysystemet är väl inte sÃ¥ logiskt men det är enda negativa jag har att säga efter ett drygt Ã¥r med nya pumpen.  Personligen sÃ¥ Ã¥ngrar jag inte att jag valde denna pump.

Det låter bra. Vi har ungefär samma längd på borrhålet. Hur ser förbrukningen ut kontra din gamla IVT? Är den bättre på att producera tappvatten?

Kan man ställa innegivaren vid t.ex en kamin, om man har en sådan och eldar i den? :)

Jag kör rumsgivare idag, på min gamla härk, och det fungerar perfekt nu när jag eldar, i -20c. :)

Aprikosen

  • Gäst
Aprikosen
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #4 skrivet: 23 mars 2024, 21:26:11 »
Hej, ursäkta sent svar…..
Den producerar bra med varmvatten, har dock endast dusch numera så förbrukar ej så mkt. varmvatten.
Har kamin hemma och rumsgivare och då funkar det bra, saknade rumsgivare första halvåret
 (restnoterad) och dÃ¥ funkade det ej att elda för det blev orimligt varmt.
Efter ett drygt år med pumpen så är jag fortfarande nöjd, tyst och håller jämn temperatur invändigt med rimlig förbrukning. Inga felkoder eller annat efter ett drygt år så jag hoppas det fortsätter så. Blev ombedd att testa med endast ett hål och om det ej räcker borra ytterligare ett hå (alltså totalt 220 m) men jag tror att jag står ytterligare borrhål då det verkar funka bra med endast 110m ( bra flöde på vattnet??)

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi Geodan
« Svar #5 skrivet: 15 april 2024, 14:42:19 »
Hej, ursäkta sent svar…..
Den producerar bra med varmvatten, har dock endast dusch numera så förbrukar ej så mkt. varmvatten.
Har kamin hemma och rumsgivare och då funkar det bra, saknade rumsgivare första halvåret
 (restnoterad) och dÃ¥ funkade det ej att elda för det blev orimligt varmt.
Efter ett drygt år med pumpen så är jag fortfarande nöjd, tyst och håller jämn temperatur invändigt med rimlig förbrukning. Inga felkoder eller annat efter ett drygt år så jag hoppas det fortsätter så. Blev ombedd att testa med endast ett hål och om det ej räcker borra ytterligare ett hå (alltså totalt 220 m) men jag tror att jag står ytterligare borrhål då det verkar funka bra med endast 110m ( bra flöde på vattnet??)

Tack för svar. Vi har liknande förutsättningar. Det lutar åt en Geodan, den dagen min kastar in handduken! :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!